Seriös fråga: Varför köper ni Tesla?

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Re: Seriös fråga: Varför köper ni Tesla?

Inlägg av Autonom »

Sportbilsentusiasten skrev: 17 sep 2026 22:03
Autonom skrev: 17 sep 2026 21:35
Sportbilsentusiasten skrev: 17 sep 2026 17:23
manneson skrev: 17 sep 2026 15:38
Sportbilsentusiasten skrev: 17 sep 2026 12:41

Tror de flesta skitstora företag har sin egen smutsiga byk, på olika sätt.
Som tur är finns ingen VW eller Kinesbil som lockar mig det minsta, men föredrar VW före Kina.
Köper helst premiumtyskar som passar min smak bäst.
(ville att hustrun köpt en i4 men hon ville prompt ha en SUV och dissade allt från BMW/MB pga ful design)

Tesla utan de sjukt irriterande torkarna och förarstöd skulle ligga högt på min "vill ha-lista". M3 performance är otroligt trevlig och givet prestandan prisvärd!!!
Så jobbiga är inte torkarna eller förarstöden.
Du har nog fokuserat för mycket på gnäll på forumet.
Jag bygger det från min provkörning av Highlinder där torkarna gick lite som de ville trots soligt väder och att farthållaren gick igång under en avfart och axade järnet…
i en snäv kurva. Spännande upplevelse. 😀
Detta med torkarna fixar man till 95% med S3XY commander, efter installation är det så sällsynt att det inte stör. Originalbeteendet är lite individuellt, på vissa bilar så verkar automatiken fungera tillfredsställande så man kan ha tur, dock inte på min.

En Tesla med S3XY commander är en betydligt trevligare bil än en utan, och jag skulle säga att det är dumt att forma sin bild av bilen utan att ta hänsyn till S3XY commander, min åsikt är att den är ett obligatoriskt tillbehör. Björn Nyland installerar den t.o.m. tillfälligt ibland när han provkör nya Tesla-bilar.

När det gäller farthållaren så går den inte på av sig själv, så jag gissar att du glömt att du hade TACC påslagen och inte behövt bromsa med bromspedalen innan kurvan (utan bara bromsat med 1-pedal driving), med resultat av att den drog iväg när TACC inte längre såg några hinder. Lösningen är enkel, tryck på bromsen även om det egentligen inte behövs för att få ner hastigheten, detta är en vanesak. Sedan, om man istället för TACC använder AP/EAP med enkelklick (vilket är den konfiguration som Tesla nu rekommenderar och det enda sättet på nya bilar om man vill slå på AP) så kommer den att avaktivera när du styr, och då kommer ditt problem inte att uppstå.

Sedan har rent allmänt alla bilar saker som man stör sig på, det skiljer bara på vilka saker.
Bra input, kan S3XY commander även styra "köra fram/bak/parkera"?
Gillar inte att dra på skärmen.
Har aldrig tyckt blinkersknapparna var ett problem (borta på nya M3 iof)
Ja, med S3XY commander så kan man lägga växelfunktionerna på höger scrollhjul:

Man kan också skaffa S3XY Stalk (högerspaken går att köpa separat) för att manövrera växling som på äldre Tesla, samt om man så vill kan man även programmera en S3XY Button eller S3XY Knob med växlingsfunktioner.

Sedan så använder jag växlingsautomatiken, vilket gör att man ofta slipper ställa in växel själv, speciellt bekvämt när man behöver gör en 3-punktsvändning.

Jag måste dock säga att jag tycker växling på skärmen fungerar bra, ytan är bra placerad och man får man får direkt feedback på att "reglaget" rör sig liknande en vanlig växelspak, så jag har sällan använt funktionen på scrollhjulet.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev: 17 sep 2026 10:17
SwedishAdvocate skrev: 17 sep 2026 06:36
…] Ansvariga har dömts och fått fängelsestraff. Jag har full förståelse om man tycker att dom här straffen är för lindriga. Det tycker jag också. Men det är ju tyvärr knappast något unikt när det gäller div. 'white collar crimes'… […
Många kom undan. Extremt många ansvariga fick inte straff. Sedan sitter fusket enligt många inbäddat i hela företagets skäl och kultur som är rutten. Företaget fick knappt något straff alls i Europa av EU. De enda landet där VAG fick kännbara straff var i USA. I resten av världen lyckades de komma undan nästan helt.

Sedan är det inte ett simpelt 'white collar crimes' som bara handlar om sedvanlig korruption och svindel, som du verkar vilja försvara deras brott med. Detta är grova hänsynslösa miljöbrott som lett till flera 10-tusentals människors förtida död, och en massa lidande av allvarliga hälsoproblem. Är mer att jämställa med konsekvenserna av massmord, även om det givetvis är genomfört på två helt olika sätt. [Min u.]

Ett av de värsta företagen i modern företagshistoria. Jag skulle personligen aldrig köpa en pinal av de. Brutalt hemskt bolag.

Skulle, om jag var tvingad att välja, personligen hellre köpa en bil tillverkad i Kina än av VW-gruppen. Men det är min personliga moral och åsikt.
Jag vill verkligen inte försvara dom på VW som är ansvariga för Dieselgate. Det är en total och komplett feltolkning från din sida. Jag sätter ord eller fraser inom enkla citattecken när jag inte själv är 100% nöjd med ordvalet, men inte kan komma på något bättre.

Jag har återigen full förståelse för att det mycket väl kan finnas fler som är ansvariga, samt att dom fyra som dömdes fick alldeles för korta straff. Jag är dock inte insatt i den rättsprocessen. Men… Jag konstaterar att det varit en rättsprocess i Tyskland där VW hade/har sitt huvudkontor.

Vad jag inte köper är att straffa samtliga ~602659 anställda på VW även om det skulle vara 600 personer inom företaget som på något sätt bär ansvar för Dieselgate.

Således skulle jag för egen del inte ha några som helst problem att nu år 2026 köpa en elbil av VW.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Autonom skrev: 17 sep 2026 22:46
Sportbilsentusiasten skrev: 17 sep 2026 22:03
Autonom skrev: 17 sep 2026 21:35

Jag bygger det från min provkörning av Highlinder där torkarna gick lite som de ville trots soligt väder och att farthållaren gick igång under en avfart och axade järnet…
Detta med torkarna fixar man till 95% med S3XY commander, efter installation är det så sällsynt att det inte stör. Originalbeteendet är lite individuellt, på vissa bilar så verkar automatiken fungera tillfredsställande så man kan ha tur, dock inte på min.

En Tesla med S3XY commander är en betydligt trevligare bil än en utan, och jag skulle säga att det är dumt att forma sin bild av bilen utan att ta hänsyn till S3XY commander, min åsikt är att den är ett obligatoriskt tillbehör. Björn Nyland installerar den t.o.m. tillfälligt ibland när han provkör nya Tesla-bilar.

När det gäller farthållaren så går den inte på av sig själv, så jag gissar att du glömt att du hade TACC påslagen och inte behövt bromsa med bromspedalen innan kurvan (utan bara bromsat med 1-pedal driving), med resultat av att den drog iväg när TACC inte längre såg några hinder. Lösningen är enkel, tryck på bromsen även om det egentligen inte behövs för att få ner hastigheten, detta är en vanesak. Sedan, om man istället för TACC använder AP/EAP med enkelklick (vilket är den konfiguration som Tesla nu rekommenderar och det enda sättet på nya bilar om man vill slå på AP) så kommer den att avaktivera när du styr, och då kommer ditt problem inte att uppstå.

Sedan har rent allmänt alla bilar saker som man stör sig på, det skiljer bara på vilka saker.
Bra input, kan S3XY commander även styra "köra fram/bak/parkera"?
Gillar inte att dra på skärmen.
Har aldrig tyckt blinkersknapparna var ett problem (borta på nya M3 iof)
Ja, med S3XY commander så kan man lägga växelfunktionerna på höger scrollhjul:

Man kan också skaffa S3XY Stalk (högerspaken går att köpa separat) för att manövrera växling som på äldre Tesla, samt om man så vill kan man även programmera en S3XY Button eller S3XY Knob med växlingsfunktioner.

Sedan så använder jag växlingsautomatiken, vilket gör att man ofta slipper ställa in växel själv, speciellt bekvämt när man behöver gör en 3-punktsvändning.

Jag måste dock säga att jag tycker växling på skärmen fungerar bra, ytan är bra placerad och man får man får direkt feedback på att "reglaget" rör sig liknande en vanlig växelspak, så jag har sällan använt funktionen på scrollhjulet.
Bra, tack!
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Användarvisningsbild
Walken
Teslaägare

Inlägg av Walken »

Började pendla 60km enkel väg till jobbet. Och sedan tycker jag om Tesla som ett företag och tycker att Musk är grym på det han gör. Dessutom vill jag inte se Kinabil på min uppfart. Inte heller något tyskt.
Har alltid gillat amerikanska företag (bodde där ett tag och min fru är halv amerikanska).
Tesla var det självklara valet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Ett av de värsta företagen i modern företagshistoria. Jag skulle personligen aldrig köpa en pinal av de. Brutalt hemskt bolag.

Skulle, om jag var tvingad att välja, personligen hellre köpa en bil tillverkad i Kina än av VW-gruppen. Men det är min personliga moral och åsikt.
Som tur är finns ingen VW eller Kinesbil som lockar mig det minsta, men föredrar VW före Kina.
(ville att hustrun köpt en i4 men hon ville prompt ha en SUV och dissade allt från BMW/MB pga ful design)

Tesla utan de sjukt irriterande torkarna och förarstöd skulle ligga högt på min "vill ha-lista". M3 performance är otroligt trevlig och givet prestandan prisvärd!!!
Jag håller helt med dig att frånvaron av IR-baserade sensorer för torkarautomatik och nuvarande AP är de mer negativa bitarna hos Tesla (sedan är jag personligen OK med kompromissen givet allt annat man får, men det är två absolut negativa punkter med Tesla även för mig).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Med bil tillverkad i Kina så avser jag inte att köpa ett rent "kinabil"-märke som tex. BYD eller Xpeng. Det senare kommer aldrig någonsin att vara aktuellt för mig (då skippar jag hellre att köpa bil).

Det som jag avser är Tesla eller Europeiska bilföretag som tillverkar/monterar vissa av sina bilmodeller i Kina (som tex. Tesla M3 som säljs här i Europa).

Jag undviker personligen helst att köpa bilar som tillverkats/monterats i Kina, men i valet mellan det och att köpa en bil från Fuskwagen, så väljer jag troligen det förra valet än det senare.

Som jag skrev i annat inlägg nyss så håller jag med om att torkar-automtiken på Teslor inte är bra. Speciellt inte i skymning/mörker. Men jag kan personligen leva med det då mycket i övrigt är riktigt bra (är även hyfsat enkelt att justera torkarhastighet på vänster rullhjul, i de hyfsat få fallen det ändå rör sig om för mig när automatiken missar). Men är det väldigt viktigt så är Tesla fel bil. De är verkligen inte bra där på den punkten.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

martinot skrev: 18 sep 2026 12:26
Med bil tillverkad i Kina så avser jag inte att köpa ett rent "kinabil"-märke som tex. BYD eller Xpeng. Det senare kommer aldrig någonsin att vara aktuellt för mig (då skippar jag hellre att köpa bil).
Jag har tur, gillar ingen av dessa. Hade varit värre om de hade gjort en som var bättre/roligare än Taycan för 500kSEK !!!
Annars får man moraliska dilemman.
Det som jag avser är Tesla eller Europeiska bilföretag som tillverkar/monterar vissa av sina bilmodeller i Kina (som tex. Tesla M3 som säljs här i Europa).
Ja viktigast är vem som har kontrollen av bolaget, Kina eller väst-ägande. Sedan var R/D utförs och sist var bilen monteras.
Bäst om alla tre sker i väst.
Enl min syn.
Jag undviker personligen helst att köpa bilar som tillverkats/monterats i Kina, men i valet mellan det och att köpa en bil från Fuskwagen, så väljer jag troligen det förra valet än det senare.
Jag har tur, gillar ingen av VW, men gillar dom ändå KLART mer än aseatiska elbilar, inkl koreaner och japaner.
Tror Polo och Golf GTI blir riktigt kul. Buzz är stencool. Men VW har kass infotainment enl mina krav.

Hur ser du på Polestar & Volvo som till stor del utvecklas och byggs i Kina - är de ratade med? Tex EX30, ES90 och P3/P4
Gillar alla skarpt!

Topic.
Skulle förövrigt testa en M3 Performance igår men de hade ingen på demo.
De ringer mig då det finns en inne.
Inte kört Highlinder Perf...bara en 2023 M3P. Bra grejer, men med tanke på stor förbättring av Highlinder vill jag ge den en chans !!
2023 M3P föll på stolarna och budgetfeeling inne, och med tanke på de Highlinder jag kört är det klart mer premium inne.
I värsta fall testar jag en Y Perf sålänge...
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
manneson

Inlägg av manneson »

Sportbilsentusiasten skrev: 18 sep 2026 12:51
Jag har tur, gillar ingen av dessa. Hade varit värre om de hade gjort en som var bättre/roligare än Taycan för 500kSEK !!!
Annars får man moraliska dilemman.
Ja viktigast är vem som har kontrollen av bolaget, Kina eller väst-ägande. Sedan var R/D utförs och sist var bilen monteras.
Bäst om alla tre sker i väst.
Enl min syn.
Jag har tur, gillar ingen av VW, men gillar dom ändå KLART mer än aseatiska elbilar, inkl koreaner och japaner.
Tror Polo och Golf GTI blir riktigt kul. Buzz är stencool. Men VW har kass infotainment enl mina krav.

Hur ser du på Polestar & Volvo som till stor del utvecklas och byggs i Kina - är de ratade med? Tex EX30, ES90 och P3/P4
Gillar alla skarpt!

Topic.
Skulle förövrigt testa en M3 Performance igår men de hade ingen på demo.
De ringer mig då det finns en inne.
Inte kört Highlinder Perf...bara en 2023 M3P. Bra grejer, men med tanke på stor förbättring av Highlinder vill jag ge den en chans !!
2023 M3P föll på stolarna och budgetfeeling inne, och med tanke på de Highlinder jag kört är det klart mer premium inne.
I värsta fall testar jag en Y Perf sålänge...
https://www.kvd.se/fast-pris/tesla-mode ... awd-303498 den kommer nog läggas för budgivning snart.
Snyggaste kombon med röd/vit. Men 500 är för mkt.