Förväntad värdeminskning - dags för bilbyte?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

manneson

Re: Förväntad värdeminskning - dags för bilbyte?

Inlägg av manneson »

krabbanidag skrev: 20 sep 2026 11:46
manneson skrev: 20 sep 2026 10:56
krabbanidag skrev: 20 sep 2026 10:39
manneson skrev: 20 sep 2026 10:19
Finns inga garantier. I andra länder kan man köpa dem för motsvarande 50k, eller tom mindre.
Finns gott om videos på YouTube.
Gamla S har hållits uppe av fri SUC, något sånt finns inte för 3/Y.
Det kommer också allt fler billigare nya bilar på marknaden, vilket bör pusha ner begpriserna.
Nej, bara ett 8 årigt batteri är värt 50k.
Sen har du ju bilen också.
Med den logiken borde min Zoe inte gå under det. Men det gör den.
Du kan köpa batterier för 10-20k redan idag och priserna fortsätter nedåt.
Den enkla förklaringen är att det blir fler och fler elbilar och därmed drastiskt fler som skrotas.
Billigaste Zoesarna ligger ju ute för 60-80k. Man kanske kan säga att de har en hård botten på 60k kr?

Bilen i sig har inget större värde men klart ett 22-44kWh friköpt batteri som är 7-8 år gammal och fungerar har ett värde.
Ett rimligt marknadspris för ett beg batteri är ca 600-800kr per kWh kapacitet gissar jag. Du får räkna själv hur mkt det blir. Ett par tiotusen kr för en liten Zoe.

En tesla m3/my har 60-80kwh batteri. Och själva bilen har ett större värde än zoen.
Därför finns det en hårdare och högre botten på en 8 årig 3/y än en liten zoe med ett litet batteri.

Ganska logiskt och väldigt enkelt att förstå
Det finns ingen ”hård botten”. Vad de ligger ute för betyder inte att de säljs för det.
Titta på auktionspriserna. De blir bara lägre och lägre. Min bil har tappat ca 30% senaste året bara.

Batteriet har ett värde på andrahandsmarknaden så länge det finns en efterfrågan. Vi närmar oss nu ett läge där det finns fler batterier än det finns efterfrågan. Därför rasar priserna.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

Är det inte störst risk med äldre S utan batterigaranti?

Många objekt ligger ute på en bra bit över 200 tkr ofta 250+ för dessa. Vem köper dessa?

Borde inte äldre S utan batterigaranti vara värd max 150?
Om batteriet på dessa bilar havererar är kostnaden ofta långt över 200 såvida man får någon att repetera enstaka celler osv? Förutom batteriet är det hög försäkringskostnad och mkt annat som kan gå sönder på dessa.
Model Y RWD, 2026
Model 3 LR AWD, 2020, SÅLD
Model S 75D, 2018 SÅLD
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

krabbanidag skrev: 19 sep 2026 11:02
Jaegaern skrev: 16 sep 2026 12:09
manneson skrev: 12 sep 2026 10:37
AAKEE skrev: 12 sep 2026 10:03
mussla skrev: 11 sep 2026 06:47
Syftet är att minska ägandekostnaderna.
Om det bara är syftet enligt ovan och inget annat är det med all säkerhet billigast att behålla din nuvarande.
Det skulle jag definitivt inte påstå.
Två nya uppsättningar däck, en trasig värmepump samt dubbla försäkringskostnader och vips…
Kanske löper lånevilkoren ut om något/några år också.

Dessutom är det många handlare som vägrar köpa in bilar över ca 10000 mil. Dvs ju mer milen tickar på ju mer svårsåld blir den.
Varför skulle handlarens priser spela så stor roll vid ägandet? Om inte avsikten är att bli kvitt bilen borde det som betyder något vara ägandekostnaden. Kommer något stort gå sönder, troligtvis inte, men maskinskadeförsäkringen finns för just detta.
Kommer service dra iväg? Nej, det är inga stora byten eller åtgärder som måste göras. Men du behöver kolla bromsvätska. Köpa nya däck och filter. Kolla över bromsarna om det inte gjorts.

Jag anser att om man köper nytt, blir det nästan alltid dyrare. Du lägger ut 100K till och ser även de första 3 åren, som är kraftigast på värdeminskningen igen, istället för att ta år 4-6 eller 4-8 som är väldigt mjuka. Du får ju inte mer features, snarare färre. Förutom HW4 om det var HW3 på din tidigare.

Lägg ner, du har aldrig haft 7-8 åriga Model 3 förut och nu börjar de närma sig den nivån. Marknaden är fullkomligt dammsugen på 2019 bilar för de varit så billiga på 150-200-nivån.

I takt med att nybilspriser fortsätter ticka upp, efterfrågan för elbilar vida överstiger utbudet och Tesla behåller sin ikonstatus så kommer de ha en hård botten på 150-200k även 7-8 år gamla i framtiden.

Du kan citera mig om några år
Ja det är väl hela min poäng. Att man tjänar på att behålla bilen länge då den "aldrig" kommer prisdumpas så hårt.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

krabbanidag skrev: 20 sep 2026 10:08
pejvic skrev: 20 sep 2026 09:45
Jo den kan avta helt efter 7-8 år precis som krabbanidag säger. '
det gäller inte bara tesla utan ta vilken fossilare som helst.
Det är mer regel än undantag faktiskt.

Populära modeller som skötts bra stannar upp.
det som kostar framåt är då inte värdeminskning utan istället reparationer, dyrare försäkring osv
Ja och anledningen stavas mkt riktigt underhåll/rep. En 2013-2018 S får man nog budgetera 20-40k/år i snitt skulle jag tro, för att hålla i fint skick

En 7-8 år gammal 3/Y kommer nog bara kräva 10-20’/år, om ens det, att hålla fin och rullande. Detta stärker ytterligare tesen att de kommer ha en väldigt fin och hård botten kring 150-200’.
Exakt varför jag tycker man ska behålla. De features en OG LR har kommer inte Y Std ha. Och de kommer oavsett likna varandra i pris allt eftersom tiden går.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

det som kostar framåt är då inte värdeminskning utan istället reparationer, dyrare försäkring osv
Ja och anledningen stavas mkt riktigt underhåll/rep. En 2013-2018 S får man nog budgetera 20-40k/år i snitt skulle jag tro, för att hålla i fint skick

En 7-8 år gammal 3/Y kommer nog bara kräva 10-20’/år, om ens det, att hålla fin och rullande. Detta stärker ytterligare tesen att de kommer ha en väldigt fin och hård botten kring 150-200’.
Så länge maskinskadeförsäkring och batterigaranti finns så kan man nog klara sig på 10/20' per år. Efter att den har passerats, normalt vid 10 år eller 15 000 mil så kan det bli dyrt om något går sönder.

För mig som kör 2500 mil / år så har bilen gått 15 000 mil på sex år och efter det är det en chansning om den är billig eller dyr att äga.
Model Y LR AWD -24
manneson

Inlägg av manneson »

Oavsett så handlar det här om några hundralappar i månaden, som man antingen går back, eller plus, på ett byte.
Tryggheten med en ny bil med långa garantier och att slippa osäkerhet och risk gör ett byte lätt värt IMO.
Som sagt normalt kostar det tusentals kronor i månaden att byta till en ny bil.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Jaegaern skrev: 21 sep 2026 11:14

Exakt varför jag tycker man ska behålla. De features en OG LR har kommer inte Y Std ha. Och de kommer oavsett likna varandra i pris allt eftersom tiden går.
Juniper har några fördelar som inte OG har också. FSD är en. Väghållningen sägs vara bättre, Lägre förbrukning är trevligt.
Model Y LR AWD -24