Motorcyklar

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Motorcyklar

Inlägg av AAKEE »

manneson skrev: 22 sep 2026 22:45
Med 500wh/kg kan ett plan i storlek Airbus A320 flyga ca 500-700km.
Dvs det täcker en hel del regionaltrafik, vilket ju är majoriteten av all flygtrafik.
En A320 drar ungefär 2.4t för en sträcka på 600km fågelvägen (vilket lär bli ~700km med ut- och inflygning, SID/STAR).
Contingency fuel ~3-5% på det.
Bränsle till en alternativflygplats, säg 250km bort = ett drygt ton, ~ 1.1 ton
Final fuel reserve 30 minuter = 1 ton

Totalt behöver vi ~ 4.62 ton bränsle taxibränsle oräknat.

Om vi fortsätter räkna att verkningsgraden är 3ggr bättre för elkärran (då har vi troligen gett den en fördel mot verkligheten) behöver vi energi motsvarande 1.54 ton jet A1 vilket är 18326 kWh. Med 500Wh/kg blir bara cellernas vikt 36.6 ton.

En modern model S Plaids batteri väger 545kh för 100kWh. Av det är cellernas vikt 372 kg, så det tillkommer ~30% vikt för batteripacket. Högt effektuttag, snabbladdning kommer göra att vi sannolikt har liknande overhead på föygbatteriet.
Vi är nu uppe i 47.6 ton batterier.

En A320CEO har 37.5 ton Empty weight.
Max Takeoff weight är 78 ton men max landning weight är bara 66 ton. Iom att batteriflygplanet inte blir lättare måste vi starta med som högst max landing weight.

Vi har alltså 66-37.5=28,5 ton att fylla med batterier och passagerare och last.
Bara battericellerna (utan batteripack) väger 10 ton mer än vi har möjlighet att använda.

Det går alltså inte.

Batteripacket totalt är ungefär dubbelt så tungt som tillgänglig vikt, och då utan passagerare.

Det är precis det här jag säger, folk himlar med de gröna MP-ögonen utan att ha någon som helst verklighetsförankring.

Vi kan fortsätta i flygtråden, Airbus har gått över till vätgas i sin forskning/framridsplaner för att lösa det eftersom batterier är hägåit.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
manneson

Inlägg av manneson »

AAKEE skrev: 22 sep 2026 23:28
manneson skrev: 22 sep 2026 22:45
Med 500wh/kg kan ett plan i storlek Airbus A320 flyga ca 500-700km.
Dvs det täcker en hel del regionaltrafik, vilket ju är majoriteten av all flygtrafik.
En A320 drar ungefär 2.4t för en sträcka på 600km fågelvägen (vilket lär bli ~700km med ut- och inflygning, SID/STAR).
Contingency fuel ~3-5% på det.
Bränsle till en alternativflygplats, säg 250km bort = ett drygt ton, ~ 1.1 ton
Final fuel reserve 30 minuter = 1 ton

Totalt behöver vi ~ 4.62 ton bränsle taxibränsle oräknat.

Om vi fortsätter räkna att verkningsgraden är 3ggr bättre för elkärran (då har vi troligen gett den en fördel mot verkligheten) behöver vi energi motsvarande 1.54 ton jet A1 vilket är 18326 kWh. Med 500Wh/kg blir bara cellernas vikt 36.6 ton.

En modern model S Plaids batteri väger 545kh för 100kWh. Av det är cellernas vikt 372 kg, så det tillkommer ~30% vikt för batteripacket. Högt effektuttag, snabbladdning kommer göra att vi sannolikt har liknande overhead på föygbatteriet.
Vi är nu uppe i 47.6 ton batterier.

En A320CEO har 37.5 ton Empty weight.
Max Takeoff weight är 78 ton men max landning weight är bara 66 ton. Iom att batteriflygplanet inte blir lättare måste vi starta med som högst max landing weight.

Vi har alltså 66-37.5=28,5 ton att fylla med batterier och passagerare och last.
Bara battericellerna (utan batteripack) väger 10 ton mer än vi har möjlighet att använda.

Det går alltså inte.

Batteripacket totalt är ungefär dubbelt så tungt som tillgänglig vikt, och då utan passagerare.

Det är precis det här jag säger, folk himlar med de gröna MP-ögonen utan att ha någon som helst verklighetsförankring.

Vi kan fortsätta i flygtråden, Airbus har gått över till vätgas i sin forskning/framridsplaner för att lösa det eftersom batterier är hägåit.
Notera att jag skrev ”storlek Airbus A320”. Det du beskriver är en direkt konvertering. Det funkar naturligtvis inte.

Men nej, batterier går inte i nuläget, som sagt. Det krävs enorma förbättringar och i nuläget är utvecklingkurvan alldeles för långsam.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Motorcyklar lider av samma problem generellt.
En motorcykel drar inte såå mycket mindre än en bil eftersom Cd-värdet är katastrof (i energisnåla sammanhang).

En sporthoj/touring med normal körställning ~ Cd 0.8.
Frontarea ~ 0.6m^2

CdA blir ~0.48.

En model 3 har Cd 0.219 och ~ 2.22m2 frontarea. CdA = 0.48 m^2.

Det är därför förbrukningen inte skiljer så mycket mellan en bil och en MC. MC:n är lättare och har lägre rullmotstånd.

Om vi är snäll räknar vi med 100Wh/km, i verkligheten är det troligen mer än så. Om man inte fiskör fullständigt, men de flesta köper inte hoj för det.

Om vi vill ha 30 mil räckvidd behöver vi 30kWh.

Det väger i dags dato 30/0.3=100 kg, plus ~30kg overhead för batteripacket, så 130kg.
I dags dato är det ungefär 37.5L bara för battericellerna (med moderna 800Wh/L).

Tillkommer overheaden, på en Tesla är det 3x volym på batteriet mot cellerna (107L celler mot 450L batteripack.) vi pratar om 110L batteripack.

Det blir ingen rolig hoj, 130kg batterier och 110L batteripack.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

AAKEE skrev:
Motorcyklar lider av samma problem generellt.
En motorcykel drar inte såå mycket mindre än en bil eftersom Cd-värdet är katastrof (i energisnåla sammanhang).

En sporthoj/touring med normal körställning ~ Cd 0.8.
Frontarea ~ 0.6m^2

CdA blir ~0.48.

En model 3 har Cd 0.219 och ~ 2.22m2 frontarea. CdA = 0.48 m^2.

Det är därför förbrukningen inte skiljer så mycket mellan en bil och en MC. MC:n är lättare och har lägre rullmotstånd.

Om vi är snäll räknar vi med 100Wh/km, i verkligheten är det troligen mer än så. Om man inte fiskör fullständigt, men de flesta köper inte hoj för det.

Om vi vill ha 30 mil räckvidd behöver vi 30kWh.

Det väger i dags dato 30/0.3=100 kg, plus ~30kg overhead för batteripacket, så 130kg.
I dags dato är det ungefär 37.5L bara för battericellerna (med moderna 800Wh/L).

Tillkommer overheaden, på en Tesla är det 3x volym på batteriet mot cellerna (107L celler mot 450L batteripack.) vi pratar om 110L batteripack.

Det blir ingen rolig hoj, 130kg batterier och 110L batteripack.
Nu kan man ta bort bla en motor, växellåda och bensintank och de tillsammans har nog vikt/volym i det häradet.

Vilket man också kan se på de elhojar som faktiskt lanserats. Svårigheten är utöver detta att få till en dräglig snabbladdning då detta kräver batterikonditionering och då drar vikten iväg ytterligare.

Jag har provkört Energicas nakenhoj motsvarande Triumph Speed Triple. Den väger över 240 kilo men det känns absolut inte då vikten ligger långt ned. Prestanda är magiska. Räckvidden var på den någonstans kring 15-18 mil vid blandad körning. Räcker för många men snabbladdning är därför ett måste om man vill kunna åka lite längre.

Tyska MOTORRAD har testat några elhojar genom åren i sin serie Alpenmasters där de kör alpvägar även med passagerare. Där framgår ganska bra respektive för- och nackdelar.

Men en intressant sak är ändå att räckvidderna ökar lite för varje år, dels pga lite mer energi in i given vikt/volym och dels pga effektivare framdrift. Som på bilsidan!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

BrooklynS skrev: 23 sep 2026 08:05

Jag har provkört Energicas nakenhoj motsvarande Triumph Speed Triple. Den väger över 240 kilo men det känns absolut inte då vikten ligger långt ned. Prestanda är magiska. Räckvidden var på den någonstans kring 15-18 mil vid blandad körning.
Det finns en anledning att de bara anger räckvidden i stan. En MC med förare som väger 15% av en elbil har lågt rullmotstånd men luftmotståndet är väldigt högt i förhållande till rullmotståndet.

Räckvidden på landsväg/långresa blir lidande… de har runt 20-22kWh batteri, right?

Det är såklart att det fungerar men man blir eventuellt begränsad beroende vart man ska köra. En modern hoj ligger på runt 190-200kg så dina 240kg är märkbart mer trots att batteriet är i minsta laget.

Vi är alltså fortfarande begränsade pga batteriets energitäthet i vikt och volym.
Det blir spännande att se om/när första Verge MC kommer med Donut Labs påstådda solid state-batteri. Där är problemet att de visat olika celler för olika tester. Allt liknar en stor scam, men man kan alltid hoppas.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Larrybird

Inlägg av Larrybird »

MC har inte många likheter med flyg. De flesta MC i Sverige kör garanterat inga turer längre än 10mil. Att ersätta stora GS eller touringhojar är inte realistiskt idag, det är korrekt.

Personligen är jag mest intresserad av utility samt grusbus segment för närvarande. Jag har kikat på can-ams elektriska fyrhjuling men för mina behov är den totalt overkill. Jag saknar små billiga elektriska fordon som det kryllar av i kina. Allt från flakmoppe till trehjulig minilastbil. Förstår inte varför allt måste börja på 150000 och ha en ”skandinavisk design”. Ni får gärna tipsa om ni vet ngt. Syftet är typ att frakta skit till och från bryggan, återvinningen, vedbon etc. Räckvidd? 2km?

I vinter ska jag konvertera en åkgräsklippare till el och i datorn finns skisser på elkonverterad snipa. Finns det plug n play alternativ för de klassiska honda och briggs&straton motorerna? Skulle gärna konvertera slåtter, padda mfl
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Larrybird skrev: 23 sep 2026 10:35
MC har inte många likheter med flyg. De flesta MC i Sverige kör garanterat inga turer längre än 10mil. Att ersätta stora GS eller touringhojar är inte realistiskt idag, det är korrekt.

Personligen är jag mest intresserad av utility samt grusbus segment för närvarande. Jag har kikat på can-ams elektriska fyrhjuling men för mina behov är den totalt overkill. Jag saknar små billiga elektriska fordon som det kryllar av i kina. Allt från flakmoppe till trehjulig minilastbil. Förstår inte varför allt måste börja på 150000 och ha en ”skandinavisk design”. Ni får gärna tipsa om ni vet ngt. Syftet är typ att frakta skit till och från bryggan, återvinningen, vedbon etc. Räckvidd? 2km?
Förstår dig.

Det finns iaf. hyfsat bra med elektriska vespor som kan göra detta.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP