mikebike skrev: ↑26 sep 2026 14:13
TPMS-sensorer fungerar inte heller när bilen står still.
De visar rätt tryck direkt de vaknar.
Jag har fått lite falskvarningar med iTMPS/ABS-sensorlösningen under mina ~15 år med såna, bland annat på en nyligen hyvlad grusväg där det var väldigt löst grus på ytterkanten.
Och med en vänsterstyrd Audi A4 hyrbil på landsbygden i UK där det stod ekar nära vägen vilket skapat massor av ojämnheter pga rötter. Dessa gjorde vägen väldigt ojämn vid väggrenen men inget mitt på vägen. Hände tre ggr på tre veckor, sista gången hade den precis varnat när jag återlämnade hyrbilen och kundmottagaren blev fullständigt rabiat att jag hade förstört bilen. Resten sv historien tas bäst över en öl!
Totalt kanske ~15 okynnesvarningar på 15 år. Inte värst på så vis. Har man inte TMPS vet man inte hur illat det är med tryckfallet så man måste ut och kolla däcket (det regnar alltid eller är -42C, eller en kombo när det händer

)
Skulle det inte regna, är det +40C och man gar bråttom i kostym
Med TMPS kan man tom fortsätta köra och hålla koll på trycket, såvida det inte är totalt havererat med 0 Bar (ö).
Det är fördelar med TMPS: mer kvalitativ info.
Pumpar man på mack är normalt luftfyllaren ibackendragen och visar minst 0.5 Bar fel åt något håll.
Fördel med iTMPS/ABS-sensormätning: billigare, det är såklart därför vi ser det på snikversionen av Y.
Känner vi Elon rätt är det snart inga sensorer på mågon Tesla alls, inkl nya Roadstern (oavsett hur dyr den är.
Antagligen kommer någon med programvara som med GPS och ABS-sensorer kan räkna ut och visa ungefärligt tryck snart (Bosch har några nya patent så…), så då får vi tryckuppgifter igen på sniknivån.
Vis av erfarenheterna kan vi anta att systemet visar helt fel tryck och vara Beta i minst 10 år….