Ja, den resan jag gjorde idag (415 km) hade tagit 96% av batteriet i Teslan.
Nu laddade jag "bara" till 85% och kom ändå fram med 14%.
Moderator: Redaktion
Ja, den resan jag gjorde idag (415 km) hade tagit 96% av batteriet i Teslan.
Jag tror dom vet precis men flyttar leveransdatum lite i taget.mikebike skrev: ↑01 okt 2026 18:42De vet ju inte när P6 skall produceras så varför skulle de veta när P12 skall produceras?Fredrik j skrev: ↑01 okt 2026 14:20Nej, precis. Volvo vet naturligtvis mer än dig (och mig) om när produktionen planeras.carlf skrev: ↑01 okt 2026 11:37Jaså? Volvo har alltså inte precis nyligen tvingats justera leveranstider på både p6 och p10 pga produktionsproblem? Det kanske inte påverkar p12, vars plan är solid som få och oomkullrunkelig oavsett anledning, vad vet jag.Fredrik j skrev: ↑01 okt 2026 11:02Naturligtvis vet volvo när den ska börja tillverkas.carlf skrev: ↑01 okt 2026 10:48
Problemet med EX60 är ju inte nödvändigtvis leveranstiden, utan att de inte verkar kunna hålla fast vid dem. Jag kan leva med lång ledtid, men kass leveransprecision är något annat.
Särskilt när Volvo redan vid lanseringen i januari slog på stora trumman om 800 km räckvidd och 3,9s 0-100. I en motorvariant som de själv inte ens vet när den ska börja tillverkas.![]()
De som beställt P6 har fått sina ordrar ändrade till P10 eller makulerade.
Risken är att P12 är en ren skrivbordsprodukt som bygger på att cellerna skall hinna bli så pass mycket bättre på ett par år att det får plats med tillräckligt mycket kapacitet i bilen.
P6 kommer börja byggas efter årsskiftet. Med tanke på de rykten om tillverkningsproblem av elmotorer så låter det rimligt att Volvo fokuserar på att bygga enbart en motorvariant från start, den mest populära. P12 kan mycket väl ha haft långa leveranstider av battericeller, tror ingen av oss är insatt i hur långa ledtider det är på beställning av battericeller. Att Volvo dock skulle samarbeta med Northvolt har varit känt, så det går inte att avskriva det som en anledning.mikebike skrev: ↑01 okt 2026 18:42De vet ju inte när P6 skall produceras så varför skulle de veta när P12 skall produceras?Fredrik j skrev: ↑01 okt 2026 14:20Nej, precis. Volvo vet naturligtvis mer än dig (och mig) om när produktionen planeras.carlf skrev: ↑01 okt 2026 11:37Jaså? Volvo har alltså inte precis nyligen tvingats justera leveranstider på både p6 och p10 pga produktionsproblem? Det kanske inte påverkar p12, vars plan är solid som få och oomkullrunkelig oavsett anledning, vad vet jag.Fredrik j skrev: ↑01 okt 2026 11:02Naturligtvis vet volvo när den ska börja tillverkas.carlf skrev: ↑01 okt 2026 10:48
Problemet med EX60 är ju inte nödvändigtvis leveranstiden, utan att de inte verkar kunna hålla fast vid dem. Jag kan leva med lång ledtid, men kass leveransprecision är något annat.
Särskilt när Volvo redan vid lanseringen i januari slog på stora trumman om 800 km räckvidd och 3,9s 0-100. I en motorvariant som de själv inte ens vet när den ska börja tillverkas.![]()
Risken är att P12 är en ren skrivbordsprodukt som bygger på att cellerna skall hinna bli så pass mycket bättre på ett par år att det får plats med tillräckligt mycket kapacitet i bilen.
Fredrik j skrev: ↑01 okt 2026 20:37Jag tror dom vet precis men flyttar leveransdatum lite i taget.mikebike skrev: ↑01 okt 2026 18:42De vet ju inte när P6 skall produceras så varför skulle de veta när P12 skall produceras?Fredrik j skrev: ↑01 okt 2026 14:20Nej, precis. Volvo vet naturligtvis mer än dig (och mig) om när produktionen planeras.![]()
Nyfiken på hur ni som letar jättelång räckvidd använder bilen. Reser ni mycket i tjänsten? Eller långt till sommarstuga t ex? (Som jag fattat att Mikebike har).
https://carup.se/forsta-agarens-volvo-e ... v-laptops/
Krasche skrev: ↑02 okt 2026 09:26Nyfiken på hur ni som letar jättelång räckvidd använder bilen. Reser ni mycket i tjänsten? Eller långt till sommarstuga t ex? (Som jag fattat att Mikebike har).
Frågar eftersom 99% av mitt användande är till och från jobbet, samt Ica Maxi och skjutsa ungar till träning. Så nästan bara 15-minutersresor, typ.
Bra att det kommer fler och fler elbilar för olika behov! Förhoppningsvis är cancergeneratorerna snart ett minne blott.![]()
Ja, förstår att det kan kännas skönt. Ska bli intressant att se hur stor del P12 som kommer säljas när den väl kommer.ObscureEconomist skrev: ↑02 okt 2026 09:43Krasche skrev: ↑02 okt 2026 09:26Nyfiken på hur ni som letar jättelång räckvidd använder bilen. Reser ni mycket i tjänsten? Eller långt till sommarstuga t ex? (Som jag fattat att Mikebike har).
Frågar eftersom 99% av mitt användande är till och från jobbet, samt Ica Maxi och skjutsa ungar till träning. Så nästan bara 15-minutersresor, typ.
Bra att det kommer fler och fler elbilar för olika behov! Förhoppningsvis är cancergeneratorerna snart ett minne blott.![]()
Jag tycker det är ganska bekvämt att kunna göra en 20 mils resa och sen fortsätta 40 till utan att behöva tänka på laddning.
Det är inte superofta man gör det men kan bli någon vända till en avlägsen ort där det är sämre med laddare någorlunda ofta. Bara att veta att man har den där räckvidden är väldigt bekväm och tar bort behovet av planering lite.
Fin kommentar i första där.Franz skrev: ↑02 okt 2026 09:27https://carup.se/forsta-agarens-volvo-e ... v-laptops/
https://carup.se/volvo-ex60-agaren-det- ... -ar-forst/
Man får väl ta Carup för vad de är men det verkar ju vara lite indikation på just barnsjukdomar.
De gånger jag saknar räddvidd är när jag drar hästen i släp på resor längre än 15-20 mil. Några pauser är ok men ibland vill man fram så snabbt som möjligt utan laddstopp. Det kan vara svårt att ladda med släp och skall man koppla loss måste hästen lastas ur. Inget drömscenario att leda runt en häst på en laddplats.Krasche skrev: ↑02 okt 2026 09:26Nyfiken på hur ni som letar jättelång räckvidd använder bilen. Reser ni mycket i tjänsten? Eller långt till sommarstuga t ex? (Som jag fattat att Mikebike har).