Märkligt att ett land med fri fart på de flesta motorvägar har "safety related concerns". Där dör det runt 200 personer per år.
Men om det är mest tyska bilmärken som orsakar dödandet så kan man kanske bortse ifrån det som politiker.
Se bara på här lätt som VW-undkom Dieselgate som dödar 10-tusentals Européer. Knappt något straff alls i Europa (däremot extremt kännbart straff i USA).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Märkligt att ett land med fri fart på de flesta motorvägar har "safety related concerns". Där dör det runt 200 personer per år.
Det är ju lite trist för tyskarna att olycksstatistiken för EU-FSD så tydligt pekar på att det väsentligt förbättrar säkerheten. Även utanför motorväg.
Min danske bekant säger att bilen med FSD kör så som man lärde sig köra i körskolan. Så ”körglädjen” som det heter i Sverige får man nog klara sig utan.
Men som jag skrivit tidigare så kommer inte ett FSD godkännande omedelbart eller ens självklart att resultera i mätbart bättre olycksstatistik. Så varför denna brådska?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
FSD Video med ganska mycket regn och små vägar och en video på motorväg.
Tycker att det hade varit en bra förarassistenthjälp för bilföraren. Klart bättre än adaptiv farthållare.
Lite som att ändra sin kost och träning ger inte omedelbar effekt så det är lika bra att låta bli…
Kostråden har onekligen ändrats rätt mycket över tid. Det är ju bra att veta vilken kost som är bra innan man börjar ändra sitt liv. Här vet vi ju inte ens om det är tillräckligt bra, och som med kostråd kanske man inte måste hoppa på den senaste trenden genast. Speciellt inte som det finns ett industriintresse bakom.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Kostråden har onekligen ändrats rätt mycket över tid. Det är ju bra att veta vilken kost som är bra innan man börjar ändra sitt liv. Här vet vi ju inte ens om det är tillräckligt bra, och som med kostråd kanske man inte måste hoppa på den senaste trenden genast. Speciellt inte som det finns ett industriintresse bakom.
Några korta tips jag kan ge dig snabbt är att undvika mycket socker, och att inte ha så mycket andra kolhydrater. Ät gärna inte heller så många måltider, och ha ett relativt kort måltidsfönster på 3-5 timmar. Ät gärna en tallriksmodell som är hälften sallad (volymmässigt), en fjärdedel protein (kött, fisk, fågel, etc) och en fjärdedel grönsaker. Ät gärna ekologiskt odlad mat utan gifter. Undvik halv/helfabrikat och industriellt processad mat. Ju mer du kan laga själv från grunden ju bättre.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Några korta tips jag kan ge dig snabbt är att undvika mycket socker, och att inte ha så mycket andra kolhydrater. Ät gärna inte heller så många måltider, och ha ett relativt kort måltidsfönster på 3-5 timmar. Ät gärna en tallriksmodell som är hälften sallad (volymmässigt), en fjärdedel protein (kött, fisk, fågel, etc) och en fjärdedel grönsaker. Ät gärna ekologiskt odlad mat utan gifter. Undvik halv/helfabrikat och industriellt processad mat. Ju mer du kan laga själv från grunden ju bättre.
Minns du hypen för lightprodukter? Det var inte länge sedan man dog av fett varför man ersatte det med socker i sk light produkter. Fetmaepidemin i USA kom som ett brev på posten. Trenden var grundad i forskningsrapporter som den amerikanska sockerindustrin låg bakom. Idag är man rädd för ultraprocessad mat, men vad som är farligt med det, dvs vilken process, har jag inte lyckats hitta. Att svepande kalla processad mat för dålig är religion, inte fakta. Att egenlagad mat i sig alltid är bättre än mat lagad av en professionell kock köper jag inte. Mat utan gifter köper jag, själva definitionen av gift är ju att det är skadligt. Några av de absolut giftigaste ämnen man kan få i sig är fö. helt naturliga och ekologiska om man så vill.
Vad har detta då med självkörande bilar att göra? Källkritiskt tänkande skulle jag hävda. Att följa med i åsiktsflocken kan leda väldigt fel. Med det sagt så är jag absolut inte emot självkörande Teslor, men jag tycker att det finns många frågetecken än.
Av tummarna på forumet förstår jag att jag simmar motströms i den här frågan. Men det är väl syftet med ett forum ända sedan antiken tänker jag.
Nu var det där Fred Lambert, och han utelämnade smidigt Elons kommentar i samma tråd som besvarade just varför Lidar inte tillför något man inte kan se med kameran (och det finns också någon annan som kommenterat och påpekat att med lidar saknar man annan information som behövs för att identifiera vad man ser). Sedan är det också en jämförelse mellan vad Tesla gör idag och en fördel som Lidar skulle kunna ha på pappret (innan verkligheten klampar in).
Vad har detta då med självkörande bilar att göra? Källkritiskt tänkande skulle jag hävda. Att följa med i åsiktsflocken kan leda väldigt fel. Med det sagt så är jag absolut inte emot självkörande Teslor, men jag tycker att det finns många frågetecken än.
Av tummarna på forumet förstår jag att jag simmar motströms i den här frågan. Men det är väl syftet med ett forum ända sedan antiken tänker jag.
Jag upplever att du har saklig kritik, och det är alltid välkommet.
Sedan har vi tyvärr Reuters, Electrek/Fred Lambert och The Dawn Project/Dan O'Dowd som väldigt ofta inte har det. Dan O'Dowd har även avslöjats flera gånger gått över gränsen med direkta lögner.
Visst finns det problem med FSD, men den kritik man ser mot FSD i media handlar oftast inte om dessa utan hypotetiska skräcksenarion.
De verkliga problemen har oftast med att tolka skyltar (och det dröjer nog ett tag innan den känner igen allt i EU) och horisontella strukturer att göra (som t.ex. bommar och vajrar). Och att få upp säkerheten (och hur man definierar den) till 1000x en vanlig förare, vilket jag tror bara är något år bort, för allmän acceptans av FSD (unsupervised), och det är också så att det för närvarande inte finns någon annan på horisonten som skulle kunna klara det för generell självkörning.
Nu var det där Fred Lambert, och han utelämnade smidigt Elons kommentar i samma tråd som besvarade just varför Lidar inte tillför något man inte kan se med kameran (och det finns också någon annan som kommenterat och påpekat att med lidar saknar man annan information som behövs för att identifiera vad man ser). Sedan är det också en jämförelse mellan vad Tesla gör idag och en fördel som Lidar skulle kunna ha på pappret (innan verkligheten klampar in).
Vid närmre eftertanke så undrar jag varför detta ens tas upp och varför Elon säger att det är problem vid mörker.
Kör man utan lysen på i USA?
Vid närmre eftertanke så undrar jag varför detta ens tas upp och varför Elon säger att det är problem vid mörker.
Jag tror att vad Elon pratar om är ur man tolkar 3D-mappning från kameradata, eller hur man utnyttjar vad som beskrivs detta patent:
Senast redigerad av Autonom, redigerad totalt 2 gång.
Gällande lättprodukter och att föredra kolhydrater är det något som jag aldrig gått på. Det problemet och den felaktiga hajpen finns i mycket kvar bland många okunniga än i dag. Men då det är extremt OT, och har extremt lite med trådens ämne att göra så tror jag vi får skapa en egen tråd om det istället för att spamma denna med det.
Jag ser det som religion i många fall. Precis som det finns många som okritiskt pro allt med Elon och Tesla, så finns det minst lika många som alltid är okritiskt negativa om allt med Elon och allt med Tesla. Det senare beteendet blir också minst lika uppenbart hos många precis som det förra.
Det finns religion och känslomässigt tyckande på bägge sidor. Det är sällan bra oavsett vilken sida man är på.
Jag tror att vad Elon pratar om är ur man tolkar 3D-mappning från kameradata, eller hur man utnyttjar vad som beskrivs detta patent:
Ja, men dom har också ändrat tid till 22 påstått pga mörker.
Men bilarna har ju som sagt lysen så bör vara ett icke problem.
Ja, men dom har också ändrat tid till 22 påstått pga mörker.
Men bilarna har ju som sagt lysen så bör vara ett icke problem.
Jag gissar på att Elon tycker att kvalitén på detekteringen inte räcker. För i normalfallet är det antagligen inget problem att se gråa kattungar (och skulle det komma en vanlig förare skulle kattungarna antagligen bli överkörda i normalfallet.)
Fotonräknande kameror har funnits länge i labmiljö, men en foton gör ingen sommar för att travestera ordspråket. Nuvarande kameror är inte jättebra i mörker även om HW4 var ett stort kliv framåt från HW3. Bilderna blir brusiga och svårare att tolka. Och lysen har man ju bara framåt.
Fotonräknande kameror har funnits länge i labmiljö, men en foton gör ingen sommar för att travestera ordspråket. Nuvarande kameror är inte jättebra i mörker även om HW4 var ett stort kliv framåt från HW3. Bilderna blir brusiga och svårare att tolka. Och lysen har man ju bara framåt.
Det är där direktinmatning av fotoner i det neurala nätverket kommer in. Ett av de stora misstagen man kan göra vid bildbehandling är kontextfri filtrering för att snygga till bilden innan man börjar processa den.
Har du någon länk till tekniken? Skulle vara intressant att se hur tekniken ser ut idag. Jobbade en del med ultrasvagt ljus för väldigt länge sedan, vi kunde då fånga typ varannan foton från en extremt svag ljuskälla. Men sen var man ju tvungen att samla in ett gäng för att förstå hur ljuskällan såg ut. De kameror vi då använde var kylda CCD kameror och de var inte gratis…