Mercedes CLA EV

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Re: Mercedes CLA EV

Inlägg av holden »

benke_berguv skrev: ↑05 okt 2026 00:03
holden skrev:
benke_berguv skrev: ↑04 okt 2026 23:24
Kan en Tesla veta hur mycket ström som finns över hemma när man stoppar in laddsladden eller måste man själv göra en liten uträkning på typ ”tvätt + spis + bastu = ställer om bilen till 8A” varje gång man ska ladda bilen?
Låter ju helt absurt jämfört med att stoppa in sladden (oavsett bil eller box) och låta lastbalanseringen göra detta?

//Benke
Det kan den givetvis inte, men den här frågan handlar om hur man rent praktiskt ska gå tillväga för att ladda en Merca som inte kan hantera inställningar för strömstyrka. Eftersom Teslor kan det har vi aldrig stött på den här typen av problem tidigare. Om jag ska sammanfatta svaren så anses det att vi ska lägga 15000 kronor på att installera lastbalansering för att kunna ladda vår lånebil i en vecka, jag är inte helt övertygad om att det är rätt beslut. Jag laddar nästan alltid på 10A, är det svinkallt ute och jag vill dra igång bastun stänger jag av laddningen. Det är inte direkt raketforskning.
Enda rimliga vore väl att ha haft lastbalansering från början (vilket inte kostar mycket när man installerar en box ändå, kostade typ 2500kr när jag gjorde det nyss) så man slipper ens fundera på vad man ska ha för laddning till bilen i förhållande till hushållets övriga förbrukning och nånting ändra nåt i nån bil överhuvudtaget.
Vill man fortsätta sköta det manuellt så absolut men då kan ju just sånt här uppkomma.

//benke

Problem uppstår endast om man vill ladda bilar med undermålig mjukvara, exempelvis Mercedes. Men vi borde ju kunnat se sju år in i framtiden och får därför skylla oss själva, om jag förstår dig rätt.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

leolulz skrev: ↑04 okt 2026 23:56
holden skrev: ↑04 okt 2026 22:54
leolulz skrev: ↑04 okt 2026 22:38
Uppenbarligen riktar sig Teslas laddare in sig primärt på de som kör Tesla då det helt saknas möjlighet att ställa ström i laddboxen.
Andra laddare är inte framtagna för specifika bilar, som ni självklart vet.

Teslas laddare saknar även lastbalansering via elmätaren som verkar vara så vi gör i Sverige.
Självklart är det betydligt enklare och kräver ingen elektriker att koppla in en dosa i sin elmätare, jämfört med strömklammrar som krävs för Teslas laddare.
Det saknas inte alls möjlighet att ställa strömstyrka i laddboxen, via wifi, det är bara inte meningen att man ska göra det hela tiden eftersom det inte behövs. Det gör man nämligen i bilens app, direkt i bilens display eller via lastbalansering om man valt att köpa in sig på det, Tesla har även en sådan. Reality check, please.
Det behövs inte när du har din Tesla, men visst hade det varit rätt smidigt nu när du har Mercan på uppfarten?
Du styr fortfarande inte laddboxens ström från appen, du anger vad Teslan skall begära från laddboxen.

Vad har Wall Connector för lastbalansering som kopplas till din elmätares RJ12 port?
Jag känner endast till denna lastbalansering för Wall Connector, som du inte ansluter som lekman https://digitalassets.tesla.com/tesla-c ... _SV-SE.pdf
Jag är inte rätt person att utkräva en förklaring från på hur Teslas lastbalansering fungerar, vi har klarat oss utmärkt utan.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
leolulz
Teslaägare

Inlägg av leolulz »

holden skrev: ↑05 okt 2026 00:33
Uppenbarligen riktar sig Teslas laddare in sig primärt på de som kör Tesla då det helt saknas möjlighet att ställa ström i laddboxen.

Teslas laddare saknar även lastbalansering via elmätaren som verkar vara så vi gör i Sverige.
Självklart är det betydligt enklare och kräver ingen elektriker att koppla in en dosa i sin elmätare, jämfört med strömklammrar som krävs för Teslas laddare.
Det saknas inte alls möjlighet att ställa strömstyrka i laddboxen, via wifi, det är bara inte meningen att man ska göra det hela tiden eftersom det inte behövs. Det gör man nämligen i bilens app, direkt i bilens display eller via lastbalansering om man valt att köpa in sig på det, Tesla har även en sådan. Reality check, please.
Det behövs inte när du har din Tesla, men visst hade det varit rätt smidigt nu när du har Mercan på uppfarten?
Du styr fortfarande inte laddboxens ström från appen, du anger vad Teslan skall begära från laddboxen.

Vad har Wall Connector för lastbalansering som kopplas till din elmätares RJ12 port?
Jag känner endast till denna lastbalansering för Wall Connector, som du inte ansluter som lekman https://digitalassets.tesla.com/tesla-c ... _SV-SE.pdf
Jag är inte rätt person att utkräva en förklaring från på hur Teslas lastbalansering fungerar, vi har klarat oss utmärkt utan.
Lät som du visste det, please.

Förhoppningsvis behöver du inte ha Mercedesen länge, kämpa på!
M3P -26
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

leolulz skrev: ↑05 okt 2026 00:42
holden skrev: ↑05 okt 2026 00:33

Lät som du visste det, please.

Förhoppningsvis behöver du inte ha Mercedesen länge, kämpa på!
Tack, jag avser göra pinan så kort som möjligt :)
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld