Tesla-ägare är extremt lojala
Moderator: Redaktion
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Tesla-ägare är extremt lojala
"OFV har granskat vilka bilmärken norska privatkunder väljer när de köper en ny bil och vilket märke de körde tidigare. Resultatet visar att nästan tre av fyra Teslaägare stannar kvar hos märket. Av de Tesla-ägare som köpt en ny bil hittills under 2026 valde hela 72,8 procent en ny Tesla.
– OFV:s analyser visar att Tesla har en lojalitet som inget annat stort märke är i närheten av, säger Geir Inge Stokke, vd för OFV."
"En annan intressant detalj är att Teslas höga kundlojalitet inte betyder att märket enbart säljer bilar till befintliga Teslaägare. Bland de som köpt en ny Tesla under året hade endast 29,6 procent redan en Tesla sedan tidigare.
Det innebär att drygt sju av tio Teslaköpare kommer från andra bilmärken. Fyra av tio nya Teslaköpare hade tidigare en bil från ett europeiskt märke.
Analysen visar på två parallella förändringar på den norska bilmarknaden. Tesla lyckas behålla en mycket stor del av sina befintliga kunder samtidigt som både Tesla och en snabbt växande grupp kinesiska tillverkare fortsätter att plocka kunder från de traditionella bilmärkena."
https://alltomelbil.se/tesla-behaller-s ... esla-igen/
– OFV:s analyser visar att Tesla har en lojalitet som inget annat stort märke är i närheten av, säger Geir Inge Stokke, vd för OFV."
"En annan intressant detalj är att Teslas höga kundlojalitet inte betyder att märket enbart säljer bilar till befintliga Teslaägare. Bland de som köpt en ny Tesla under året hade endast 29,6 procent redan en Tesla sedan tidigare.
Det innebär att drygt sju av tio Teslaköpare kommer från andra bilmärken. Fyra av tio nya Teslaköpare hade tidigare en bil från ett europeiskt märke.
Analysen visar på två parallella förändringar på den norska bilmarknaden. Tesla lyckas behålla en mycket stor del av sina befintliga kunder samtidigt som både Tesla och en snabbt växande grupp kinesiska tillverkare fortsätter att plocka kunder från de traditionella bilmärkena."
https://alltomelbil.se/tesla-behaller-s ... esla-igen/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
Freez
- Teslaägare
Re: Tesla-ägare är extremt lojala
Jag är inte förvånad, bilen är fantastisk
!
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
MY RWD -23 (såld)
-
A76
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Jag är delvis förvånad. Om du är en långtida Teslaägare har mycket blivit sämre, vissa saker bättre. Men i mycket ligger Tesla inte längre i framkant av utvecklingen. Är du ny elbilsägare kanske Tesla är mer attraktivt än mycket annat, framförallt på pris och att det är ett fungerande ekosystem med laddning tex.
För egen del var det dock aldrig aktuellt att välja en ny Tesla, mycket nöjd med valet av Zeekr 7X. Och då körde jag Tesla i drygt 8 år med både MS och MY.
Nuvarande:
Tesla M3 Standard Range 2024
Zeekr 7X Privilige 2025
Tidigare:
Tesla MS 70D 2015
Tesla MY LR 2021
Tesla M3 Standard Range 2024
Zeekr 7X Privilige 2025
Tidigare:
Tesla MS 70D 2015
Tesla MY LR 2021
-
nx00
- Teslaägare
Objektivt bästa elbilsupplevelsen och haters gonna hate!
-
Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag bytte från en M3LR 2020 till en M3LR Highland förra året. Visst finns det några försämringar. T ex har LG-batteriet i den nya bilen sämre laddkurva än Panasonicbatteriet i den gamla, men det vägs mer än väl upp av lägre förbrukning. Sen är fjädringen lite mindre distinkt i den nya bilen, vilket ger något sämre köregenskaper, men annars är den nya bilen bättre.
Jag har provat många konkurrenter och de är sämre, i alla fall utifrån mitt användningssätt och mina prioriteringar. Andra har kanske andra utgångspunkter för sitt bilval. Jag ska testa hur nya BMW i3 är, men provkörningen av nya iX3 gav inte det positiva intryck jag hopats på.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
ErransEgo
Har både Tesla och har och haft andra ”fordon”.
Sätter andra fordon i en egen kategori, de är som helhetsupplevelse mycket sämre än Tesla är för mig och min familj.
Mest irriterande med fordonen är; ägandet är tidsödande och krångligt, blir nedstämd och ledsen när jag besöker eller måste ringa tillbaka till stenåldern hos märkesverkstäderna.
Ofta usla appar och usel mjukvara i bilen.
Klart att ett fordon från gamletillverkarna rullar fint och tyst men det räcker inte för mig.
Sätter andra fordon i en egen kategori, de är som helhetsupplevelse mycket sämre än Tesla är för mig och min familj.
Mest irriterande med fordonen är; ägandet är tidsödande och krångligt, blir nedstämd och ledsen när jag besöker eller måste ringa tillbaka till stenåldern hos märkesverkstäderna.
Ofta usla appar och usel mjukvara i bilen.
Klart att ett fordon från gamletillverkarna rullar fint och tyst men det räcker inte för mig.
-
tesla newbie
Sett till priset så är nog Tesla fortfarande det bästa alternativet. Model Y Standard och Premium är mycket bra prissatta, men om man som jag villhöver MYP så tycker jag det börjar finnas andra bättre alternativ: viewtopic.php?t=39147
-
Bjorn
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn381
Jag skulle nog räknas som lojal. Det blir Tesla för mig igen. Jag har haft Tesla i 11,5 år nu
4,5 år med S85D
7 år med S LR
Nu blir det Y LR D i nov.
Jag har tidigare hoppat mellan märken och aldrig haft en bil i 7år. Men jag är så nöjd med min S LR. Jag är tvingad att byta förmånsbil nu. Det var ett treårsavtal som rullat 4 år över tiden.
Helhetsupplevelsen är väl grejen. Jag kan nog räkna upp 10 tekniska lösningar som finns på andra bilar som jag önskar Tesla hade, men det finns ingen annat märke jag hellre skulle ha. Jag antar att många tänker så.
4,5 år med S85D
7 år med S LR
Nu blir det Y LR D i nov.
Jag har tidigare hoppat mellan märken och aldrig haft en bil i 7år. Men jag är så nöjd med min S LR. Jag är tvingad att byta förmånsbil nu. Det var ett treårsavtal som rullat 4 år över tiden.
Helhetsupplevelsen är väl grejen. Jag kan nog räkna upp 10 tekniska lösningar som finns på andra bilar som jag önskar Tesla hade, men det finns ingen annat märke jag hellre skulle ha. Jag antar att många tänker så.
Model Y - 26 beställd
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Model S LR -19
-
Claes_B
- Teslaägare
Jag är på andra sidan, inte alls förvånad. Provkörde en EX60 för ett par veckor sedan och det var absolut en skön bil, tyst, bekväm, jättebra stolar, Volvo har anammat Teslas spaklösningar (som Tesla förvisso plockat bort) och jag tänkte att min 3 SR+ kommer kännas som en traktor när jag sätter mig i den igen, men nej, den kändes exakt lika bra som den är. För att inte tala om hur den upplevs i jämförelse mot XC40 som är närmare i pris.A76 skrev: ↑07 okt 2026 08:54Jag är delvis förvånad. Om du är en långtida Teslaägare har mycket blivit sämre, vissa saker bättre. Men i mycket ligger Tesla inte längre i framkant av utvecklingen. Är du ny elbilsägare kanske Tesla är mer attraktivt än mycket annat, framförallt på pris och att det är ett fungerande ekosystem med laddning tex.
För egen del var det dock aldrig aktuellt att välja en ny Tesla, mycket nöjd med valet av Zeekr 7X. Och då körde jag Tesla i drygt 8 år med både MS och MY.
Även om en 3 SR+ från 2021 är relativt omodern på många sätt jämfört mot en EX60 så är det fortfarande en väldigt trevlig bil, allt är där man förväntar sig, det bara fungerar liksom. Sätta sig bakom ratten, dra i spaken och köra iväg.
Kommer väl bli en EX60 som tjänstebil när leveranserna kommer igång men hade jag köpt privat hade det blivit en Tesla igen, troligtvis M3 Highland som i det mesta är bättre än min, kanske en Y, kanske hade det blivit EX60 om priset matchade Tesla men det är inte säkert alls.
Fast priset matchar inte, det är väl åtminstone 130000:- upp för motsvarande modell. 190000:- skiljer mellan Y Standard och EX60 P6 i billigaste utförande.
-
BrooklynS
- Teslaägare
Tesla är bil 2.0 helt enkelt.
Många andra märken har saker som är bättre (har själv en fossilmercedes tex) men som helhet är inget annat i närheten. Har inga tankar på att byta min YLR -22 trots att den gått dryga 16.000 mil.
Ännu. Inget är för evigt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Många andra märken har saker som är bättre (har själv en fossilmercedes tex) men som helhet är inget annat i närheten. Har inga tankar på att byta min YLR -22 trots att den gått dryga 16.000 mil.
Ännu. Inget är för evigt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
-
Dexter86
- Teslaägare
Är mjukvaran i Zeekr forfarande lika kass som Björn Nyland o Kris o gänget har rapporterat om?A76 skrev: ↑07 okt 2026 08:54Jag är delvis förvånad. Om du är en långtida Teslaägare har mycket blivit sämre, vissa saker bättre. Men i mycket ligger Tesla inte längre i framkant av utvecklingen. Är du ny elbilsägare kanske Tesla är mer attraktivt än mycket annat, framförallt på pris och att det är ett fungerande ekosystem med laddning tex.
Hade lätt kunnat tänka mig en sådan eller 7GT om mjukvaran varit bättre.
-
Elvis2022
Jag ska byta min Tesla ( sälja) och köpa nytt. Jag kan inte tänka mig köpa ny Tesla.
Visst 0 ränta lockar men det är väl allt. Allt annat är andra bilar bättre än Tesla.
Det som jag är kanske mest sugen på är Xiaomi YU7 . Tyvärr finns endast i Kina, men det är bara den bilen som jag verkligen vill ha. Jag får vänta på etablering av Xiaomi i Sverige.
Visst 0 ränta lockar men det är väl allt. Allt annat är andra bilar bättre än Tesla.
Det som jag är kanske mest sugen på är Xiaomi YU7 . Tyvärr finns endast i Kina, men det är bara den bilen som jag verkligen vill ha. Jag får vänta på etablering av Xiaomi i Sverige.