Bugatti Chiron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9055
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Bugatti Chiron

Inlägg av Pontus »

Det är väl en bil som är raka motsatsen till en EV men ändå något som imponerar lite. 0-200 på ca 6,5 sekunder och 300 efter drygt 13 sekunder. Så ett klipp av det första varvet på Nuburgring med en journalist i passagerarsätet. Han hade aldrig varit med om något liknande och jämförde den linjära accelerationen med en EV som närmsta andra bil :)
Trots allt fossilt bränsle som den kunde göra av med (100 liter på 9 minuter tror jag, dvs nästan tillräckligt med energi för att ta en Tesla 900 mil) så måste det väl ändå vara en liten komplimang.
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bugatti Chiron

Inlägg av HelectriC »

Pontus skrev:
Det är väl en bil som är raka motsatsen till en EV men ändå något som imponerar lite. 0-200 på ca 6,5 sekunder och 300 efter drygt 13 sekunder. Så ett klipp av det första varvet på Nuburgring med en journalist i passagerarsätet. Han hade aldrig varit med om något liknande och jämförde den linjära accelerationen med en EV som närmsta andra bil :)
Trots allt fossilt bränsle som den kunde göra av med (100 liter på 5 minuter tror jag) så måste det väl ändå vara en liten komplimang.
Tillbehörslistan var en ordentlig sak, har för mig ett exempel var om man INTE ville ha lack på karossen, dvs visa kolfiber fritt, så fick man betala ett tillägg på 250 000 €, galet!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2083
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Bugatti Chiron

Inlägg av gellerstam »

Pontus skrev:
Det är väl en bil som är raka motsatsen till en EV men ändå något som imponerar lite. 0-200 på ca 6,5 sekunder och 300 efter drygt 13 sekunder. Så ett klipp av det första varvet på Nuburgring med en journalist i passagerarsätet. Han hade aldrig varit med om något liknande och jämförde den linjära accelerationen med en EV som närmsta andra bil :)
Trots allt fossilt bränsle som den kunde göra av med (100 liter på 9 minuter tror jag, dvs nästan tillräckligt med energi för att ta en Tesla 900 mil) så måste det väl ändå vara en liten komplimang.
Ingenjörsmässigt mycket imponerande!
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9055
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Bugatti Chiron

Inlägg av Pontus »

HelectriC skrev:
Pontus skrev:
Det är väl en bil som är raka motsatsen till en EV men ändå något som imponerar lite. 0-200 på ca 6,5 sekunder och 300 efter drygt 13 sekunder. Så ett klipp av det första varvet på Nuburgring med en journalist i passagerarsätet. Han hade aldrig varit med om något liknande och jämförde den linjära accelerationen med en EV som närmsta andra bil :)
Trots allt fossilt bränsle som den kunde göra av med (100 liter på 5 minuter tror jag) så måste det väl ändå vara en liten komplimang.
Tillbehörslistan var en ordentlig sak, har för mig ett exempel var om man INTE ville ha lack på karossen, dvs visa kolfiber fritt, så fick man betala ett tillägg på 250 000 €, galet!
Men det lär finnas dyrare till LaFerrari, en "kolfiber front" för 3,8 mkr. Hade inte BMW lyckats göra kolfiber delar billigare, kanske något för dessa att lära sig ifrån? :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2083
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Bugatti Chiron

Inlägg av gellerstam »

HelectriC skrev:
Pontus skrev:
Det är väl en bil som är raka motsatsen till en EV men ändå något som imponerar lite. 0-200 på ca 6,5 sekunder och 300 efter drygt 13 sekunder. Så ett klipp av det första varvet på Nuburgring med en journalist i passagerarsätet. Han hade aldrig varit med om något liknande och jämförde den linjära accelerationen med en EV som närmsta andra bil :)
Trots allt fossilt bränsle som den kunde göra av med (100 liter på 5 minuter tror jag) så måste det väl ändå vara en liten komplimang.
Tillbehörslistan var en ordentlig sak, har för mig ett exempel var om man INTE ville ha lack på karossen, dvs visa kolfiber fritt, så fick man betala ett tillägg på 250 000 €, galet!
Galet, japp. Men inte konstigt med en merkostnad. På en naken bil måste alla fibrer ligga perfekt. På en lackad bil går det troligen att dölja endel.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bugatti Chiron

Inlägg av HelectriC »

gellerstam skrev:
HelectriC skrev:
Pontus skrev:
Det är väl en bil som är raka motsatsen till en EV men ändå något som imponerar lite. 0-200 på ca 6,5 sekunder och 300 efter drygt 13 sekunder. Så ett klipp av det första varvet på Nuburgring med en journalist i passagerarsätet. Han hade aldrig varit med om något liknande och jämförde den linjära accelerationen med en EV som närmsta andra bil :)
Trots allt fossilt bränsle som den kunde göra av med (100 liter på 5 minuter tror jag) så måste det väl ändå vara en liten komplimang.
Tillbehörslistan var en ordentlig sak, har för mig ett exempel var om man INTE ville ha lack på karossen, dvs visa kolfiber fritt, så fick man betala ett tillägg på 250 000 €, galet!
Galet, japp. Men inte konstigt med en merkostnad. På en naken bil måste alla fibrer ligga perfekt. På en lackad bil går det troligen att dölja endel.
Sen brukar man ju prisa lite efter vad grundmodellen kostar oxå. När grundpriset är 2,5 MEUR så är det ju int så farligt att betala en del för tillbehören. Samma utrustning till S-klass Merca är ju dyrare än till C-klass tex.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar