uppmärksam läsare av nyteknik
http://www.atlascopco.com/kwus/products ... t/3595253/
svensk lastmaskin för gruvor.
lastmaskin
Moderator: Redaktion
Re: lastmaskin
Här utnyttjar man batteriet som motvikt, vilket innebär att maskinens totalvikt knappast ökar.
Det står att den går 4 timmar på en laddning, laddar under lunch och går 4 timmar till. Men så verkar det som att det också går att byta batteriet, vilket då innebär kontinuerlig drift dygnet runt. Smart!
Vi kommer att se mer av detta framöver! Verkar inte finnas några egentliga begränsningar utan batteridrift kommer att bli standard överallt.
Det står att den går 4 timmar på en laddning, laddar under lunch och går 4 timmar till. Men så verkar det som att det också går att byta batteriet, vilket då innebär kontinuerlig drift dygnet runt. Smart!
Vi kommer att se mer av detta framöver! Verkar inte finnas några egentliga begränsningar utan batteridrift kommer att bli standard överallt.
165kWh på ett fordon som totalt väger 21 ton torde inte göra nån större skillnad totalt sett, antagligen är den t.o.m. lättare än dieselvarianten (dieselmotorn+vxl+tank väger nog en del det också)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
http://www.huddig.com/sv/tigon
Huddigs hybrid-maskin är oxo ett bra exempel där man bla pekar på fördelen med att kunna arbeta med en så pass stor maskin inomhus (då är den inkopplad på el).
(om nu min lilla länk ovan funkar, första ggn jag testar det)
Huddigs hybrid-maskin är oxo ett bra exempel där man bla pekar på fördelen med att kunna arbeta med en så pass stor maskin inomhus (då är den inkopplad på el).
(om nu min lilla länk ovan funkar, första ggn jag testar det)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det här är riktigt häftigt. Ytterligare ett bevis för att batteridrivna fordon har potential att ta över i de allra flesta användningsområden.
Undrar dock hur laddningen går till över lunchrasten om de nu menar att man laddar fullt på typ en timme. Laddaren är specad med 65kW, det går ju inte riktigt ihop om batteriet är på 165kWh. Såvida lunchrasterna inte tar tre timmar.
Dessutom verkar både batteri och laddare vara tillval.
Undrar dock hur laddningen går till över lunchrasten om de nu menar att man laddar fullt på typ en timme. Laddaren är specad med 65kW, det går ju inte riktigt ihop om batteriet är på 165kWh. Såvida lunchrasterna inte tar tre timmar.
Dessutom verkar både batteri och laddare vara tillval.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14