lastmaskin

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 839
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

lastmaskin

Inlägg av mickeisol »

uppmärksam läsare av nyteknik

http://www.atlascopco.com/kwus/products ... t/3595253/

svensk lastmaskin för gruvor.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11220
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: lastmaskin

Inlägg av Jerker »

Här utnyttjar man batteriet som motvikt, vilket innebär att maskinens totalvikt knappast ökar.

Det står att den går 4 timmar på en laddning, laddar under lunch och går 4 timmar till. Men så verkar det som att det också går att byta batteriet, vilket då innebär kontinuerlig drift dygnet runt. Smart!

Vi kommer att se mer av detta framöver! Verkar inte finnas några egentliga begränsningar utan batteridrift kommer att bli standard överallt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: lastmaskin

Inlägg av HelectriC »

165kWh på ett fordon som totalt väger 21 ton torde inte göra nån större skillnad totalt sett, antagligen är den t.o.m. lättare än dieselvarianten (dieselmotorn+vxl+tank väger nog en del det också)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19944
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: lastmaskin

Inlägg av Bjelke »

http://www.huddig.com/sv/tigon

Huddigs hybrid-maskin är oxo ett bra exempel där man bla pekar på fördelen med att kunna arbeta med en så pass stor maskin inomhus (då är den inkopplad på el).
(om nu min lilla länk ovan funkar, första ggn jag testar det)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: lastmaskin

Inlägg av mati »

Det här är riktigt häftigt. Ytterligare ett bevis för att batteridrivna fordon har potential att ta över i de allra flesta användningsområden.
Undrar dock hur laddningen går till över lunchrasten om de nu menar att man laddar fullt på typ en timme. Laddaren är specad med 65kW, det går ju inte riktigt ihop om batteriet är på 165kWh. Såvida lunchrasterna inte tar tre timmar.
Dessutom verkar både batteri och laddare vara tillval. :roll:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar