Behöver er hjälp att välja elbil!

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Skyddsbevakning
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 mar 2016 11:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Behöver er hjälp att välja elbil!

Inlägg av Skyddsbevakning »

Hej Alla på Forumet!

Behöver verkligen eran hjälp i denna fråga.

Vi har idag en Tesla Model S P90DL, är helt klart supernöjd. Våra kunder ställer idag krav på miljöbilar och vill därav fortsätta försöka få alla bilar till Elbilar.

Självklart skulle vi vilja ha Tesslor, men det blir lite väl kostsamt att ha detta som företagsbilar. Är inne på E-GOLF, någon som vet ngt om dessa? Känns lite tråkigt dock att det skall komma större batteri och vi behöver bilen så snart som möjligt.

Någon som kan tipsa om Elbilar förutom LEAF.

Tacksam för alla tips ni kan ge och få mig att tänka rätt.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7977
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Behöver er hjälp att välja elbil!

Inlägg av TiborBlomhall »

Förutom Leaf? Jaha... ;)

Jag skulle säga att Kia Soul EV är grymt underskattad.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Behöver er hjälp att välja elbil!

Inlägg av Mats »

Har en e-golf som jag tycker levererar. hög kvalite, oväntat bra räckvidd och genomtänkt bygge. Vår förstabil och har rullat 2500mil på ett år.

Pros
+ 15-17 mil räckvidd på sommaren på motorväg.
+ Car-net (som numera fungerar) med förvärmning osv, avfrost av rutor, kontroll av lås/upplåst osv från App.
+ Ivägåkningstider så laddning och uppvärmning går att schedulera till när man vill åka (Även det går att styra från APP).
+ Värmepump med kyla så största delen av året är det energi effektivt även att köra med värme och kyla. Man tjänar inte så mycket på att snåla med ECO läge.
+ Svensksålda är välutrustade men backkamera adaptiv farthållare, nav mm mm.
+ Benutrymme och takhöjd är väl tilltaget (Kanske beror på att IC design med kardantunnel använts till batterierna. Ingen nackdel enligt mig, sitter betydligt sämre i bak i model s på av min längd och långa ben.

Minus
- Tygklädseln har en tendens att få fläckar av vatten. Lätt löst genom rengöring men kan se lite tråkigt ut.
- När det är kallt (-15 eller mer) så drar eluppvärmningen rätt mycket (Tror ett element går igång när pumpen inte orkar leverera). -20 och räckvidden är nere på kanske 8-10 mil i värsta fall (Lite beroende på om du har laddkabeln i så du slipper förvärma bilen på batteriet.) .
- Jämfört med 60-90kwh bilar så är det lite mer planering om man ska åka långt.
- Rätt dyr för att vara en golf
- Compliance car vilket gör att vilja att sälja och ÅF-kunskapen är begränsad men det blir bättre märker jag.

edit tog bort CCS laddning som alla har (eller chademo)
Senast redigerad av Mats, redigerad totalt 2 gång.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Behöver er hjälp att välja elbil!

Inlägg av Mats »

glömde två minus till,

- framhjulsdriven och att traction controll gissar jag inte är lika bra som i till exempel teslan gör att den spinner till lite om man gasar fullt. Sliter däck.
- Har haft problem med Nav när det varit kallt. Visat helt fel, en dag var jag i tyskland och åkte omkring på en åker enligt den. En annan gång visade den att jag åkte spegelvänt mot jag åkte. Hade den inne men eftersom det bara dykt upp två gånger har dom inte kunnat hitta vad det var.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Behöver er hjälp att välja elbil!

Inlägg av e5m1r »

Ford har nåt fokus som är eldriven
Sen har du zoe
E-Golf och Leaf är du skälv inne på och jag kommer inte på några fler el bilar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Behöver er hjälp att välja elbil!

Inlägg av Tars »

Provade BMW i3 några gånger, och hade nog köpt den om inte jag hade fått ihop kalkylen på en Tesla. Då va det en Rex.
Väldigt kul att köra.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Behöver er hjälp att välja elbil!

Inlägg av Elektrokungen »

Tars skrev:
Provade BMW i3 några gånger, och hade nog köpt den om inte jag hade fått ihop kalkylen på en Tesla. Då va det en Rex.
Väldigt kul att köra.
Provkörde e-Golf och i3 i förra veckan. Skulle valt i3:an alla dagar i veckan framför e-Golfen. Det är inget fel på e-Golfen, men I3:an är mycket, mycket roligare att köra :-)
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Behöver er hjälp att välja elbil!

Inlägg av e5m1r »

Elektrokungen skrev:
Tars skrev:
Provade BMW i3 några gånger, och hade nog köpt den om inte jag hade fått ihop kalkylen på en Tesla. Då va det en Rex.
Väldigt kul att köra.
Provkörde e-Golf och i3 i förra veckan. Skulle valt i3:an alla dagar i veckan framför e-Golfen. Det är inget fel på e-Golfen, men I3:an är mycket, mycket roligare att köra :-)
Problemet med i3 är att den är tom fulare än Leaf Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Behöver er hjälp att välja elbil!

Inlägg av HelectriC »

Elektrokungen skrev:
Tars skrev:
Provade BMW i3 några gånger, och hade nog köpt den om inte jag hade fått ihop kalkylen på en Tesla. Då va det en Rex.
Väldigt kul att köra.
Provkörde e-Golf och i3 i förra veckan. Skulle valt i3:an alla dagar i veckan framför e-Golfen. Det är inget fel på e-Golfen, men I3:an är mycket, mycket roligare att köra :-)
Dock inte i närheten av lika praktisk. Bakdörrarna är felvända och man måste öppna fram för att kunna öppna bak. Bagaget är pyttelitet på, så i3 är mer för de barn- och bagagelösa. MB B-klass finns också, stora nackdelen med den är att den inte kan snabbladdas. Den är dock den mest rymliga av alla elbilar (bortsett från Tesla). Sen finns även VW eUP, ganska liten och plastig, men billigare. Focus Electric säljs inte längre, den var helkass, ingen snabbladdning och bagaget fullt med batteri. Men det ska tydligen komma en ny version, oklart när dock. Hyundai Ionic kommer nu till hösten, den verkar ganska praktisk, men eGolf känns just nu som den sett till helhetskonceptet bästa elbilen bortsett från Tesla. Mitsubishi iMiev/Peugeout ?/Citroen ? Finns också, men har nog sett sina bästa dagar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Behöver er hjälp att välja elbil!

Inlägg av miksch »

Jeg ville sett nærmere på den nye i3 som fra sommer kommer med rekkevidde på minimum 200 km.
Har en selv med vanlig rekkevidde. Synes den er trivelig, ligger bra på veien og rommer det jeg trenger. Livlig drivlinje.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Behöver er hjälp att välja elbil!

Inlägg av Swede1 »

Skulle kolla noga på nya egolf med 35 kWh batteri och 20 mil verklig körsträcka.
Kommer förhoppningsvis i slutet på 2016. Eventuellt nya BMW i3 med 33kwh batteri och 20 mil, går att beställa nu, leverans sept/okt. Se länk nedan.

http://insideevs.com/2017-volkswagen-e- ... rld-range/
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Behöver er hjälp att välja elbil!

Inlägg av apkungen »

On jag hade varit tvungen att köpa en elbil idag har det blivit en bmw rex. Körde den i helgen. Bästa boken hittills efter tesla pga bensinmotorn.

Åkte 80 mil i helgen och snabbladdade 4ggr. Om vi skulle kört en annan elbil utan bensinmotor hade vi fått lov att snabbladda 10 ggr på samma sträcka. Turen med Rex drog bara 5l bensin och det kunde det vara värt eftersom vi sparade 6 laddstopp. Men det beror ju helt på väg men ska ha bilen till förståss.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19944
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Behöver er hjälp att välja elbil!

Inlägg av Bjelke »

apkungen skrev:
On jag hade varit tvungen att köpa en elbil idag har det blivit en bmw rex. Körde den i helgen. Bästa boken hittills efter tesla pga bensinmotorn.

Åkte 80 mil i helgen och snabbladdade 4ggr. Om vi skulle kört en annan elbil utan bensinmotor hade vi fått lov att snabbladda 10 ggr på samma sträcka. Turen med Rex drog bara 5l bensin och det kunde det vara värt eftersom vi sparade 6 laddstopp. Men det beror ju helt på väg men ska ha bilen till förståss.
Jag har bara läst boken om TESLA men man kanske skulle läsa (d)en om BMW oxo om den nu är så bra :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Behöver er hjälp att välja elbil!

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
On jag hade varit tvungen att köpa en elbil idag har det blivit en bmw rex. Körde den i helgen. Bästa boken hittills efter tesla pga bensinmotorn.

Åkte 80 mil i helgen och snabbladdade 4ggr. Om vi skulle kört en annan elbil utan bensinmotor hade vi fått lov att snabbladda 10 ggr på samma sträcka. Turen med Rex drog bara 5l bensin och det kunde det vara värt eftersom vi sparade 6 laddstopp. Men det beror ju helt på väg men ska ha bilen till förståss.
strikt räknat, så är ju inte en i3 REX en ren elbil, det är en PHEV, så om man ska välja elbil, så är ju inte den ett reellt alternativ.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Behöver er hjälp att välja elbil!

Inlägg av apkungen »

Bjelke skrev:
apkungen skrev:
On jag hade varit tvungen att köpa en elbil idag har det blivit en bmw rex. Körde den i helgen. Bästa boken hittills efter tesla pga bensinmotorn.

Åkte 80 mil i helgen och snabbladdade 4ggr. Om vi skulle kört en annan elbil utan bensinmotor hade vi fått lov att snabbladda 10 ggr på samma sträcka. Turen med Rex drog bara 5l bensin och det kunde det vara värt eftersom vi sparade 6 laddstopp. Men det beror ju helt på väg men ska ha bilen till förståss.
Jag har bara läst boken om TESLA men man kanske skulle läsa (d)en om BMW oxo om den nu är så bra :D
Jag sa att den kom efter tesla. Näst bästa alltså. Den är inte så bra. Ganska dålig faktiskt, men alla andra alternativ är rätt kassa tycker jag
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Behöver er hjälp att välja elbil!

Inlägg av jonas »

i3:an är byggd som elbil från början med ett fossilt nödpaket för drift utanför komfortzonerna.
Nödpaketet skall vara dyrt att använda men billigt i inköp och mer omständligt tycker jag för att man inte som med de andra hybridbilarna, som i huvudsak är en fossildriven bil med möjlighet till eldrift för prestanda, fyrhjulsdrift och för att få en "miljöstämpel", mest använder som fossildrift ändå eftersom det är enklare att bara tanka och köra som vanligt.

Om man inte har behov av dragkrok och 5 bältesplatser så är nog i3:an den elbil som enklast går att använda som bil i ett hushåll som bara skall ha 1st bil.
Dragkrok är dock överlag det som gör att många hellre köper en VolkWagen-, Mitsubishi-, eller volvo-hybrid. För det är mer en riktig bil om man kan ha dragkrok, så tycker jag.

Model S är nästan en riktig bil. Men M3 har alla förutsättningar att bli en riktig bil.

Jag håller med Tibor att Kias bil skall inte underskattas, mycket bil för pengarna men den har bara 1-fasladdning liksom nästan alla bilar utom Tesla, volvo C30 och Zoe. Kanske några till?

Trefas gör at du inte får snedbelastning mellan faserna. behöver du ladda 3,7kw på enfas krävs 16A ledigt på den fasen, vilket gör att du ofta har 16A outnyttjat på de övriga två. Med trefas behöver man bara drygt 5A ledigt, fast på alla tre faser, detta är ofta lättare att uppnå. Och man har möjlighet att ladda snabbare om man i framtiden kanske byter till ett större batteri då det blir ohållbart (för lång tid) att ladda med 1fas 16A.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Behöver er hjälp att välja elbil!

Inlägg av HelectriC »

jonas skrev:
i3:an är byggd som elbil från början med ett fossilt nödpaket för drift utanför komfortzonerna.
Nödpaketet skall vara dyrt att använda men billigt i inköp och mer omständligt tycker jag för att man inte som med de andra hybridbilarna, som i huvudsak är en fossildriven bil med möjlighet till eldrift för prestanda, fyrhjulsdrift och för att få en "miljöstämpel", mest använder som fossildrift ändå eftersom det är enklare att bara tanka och köra som vanligt.

Om man inte har behov av dragkrok och 5 bältesplatser så är nog i3:an den elbil som enklast går att använda som bil i ett hushåll som bara skall ha 1st bil.
Dragkrok är dock överlag det som gör att många hellre köper en VolkWagen-, Mitsubishi-, eller volvo-hybrid. För det är mer en riktig bil om man kan ha dragkrok, så tycker jag.

Model S är nästan en riktig bil. Men M3 har alla förutsättningar att bli en riktig bil.

Jag håller med Tibor att Kias bil skall inte underskattas, mycket bil för pengarna men den har bara 1-fasladdning liksom nästan alla bilar utom Tesla, volvo C30 och Zoe. Kanske några till?

Trefas gör at du inte får snedbelastning mellan faserna. behöver du ladda 3,7kw på enfas krävs 16A ledigt på den fasen, vilket gör att du ofta har 16A outnyttjat på de övriga två. Med trefas behöver man bara drygt 5A ledigt, fast på alla tre faser, detta är ofta lättare att uppnå. Och man har möjlighet att ladda snabbare om man i framtiden kanske byter till ett större batteri då det blir ohållbart (för lång tid) att ladda med 1fas 16A.
shit, då tror jag faktiskt att jag aldrig har haft en riktig bil (har aldrig haft dragkrok). Hmm, det måste jag komma ihåg!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Behöver er hjälp att välja elbil!

Inlägg av e5m1r »

HelectriC skrev:
jonas skrev:
i3:an är byggd som elbil från början med ett fossilt nödpaket för drift utanför komfortzonerna.
Nödpaketet skall vara dyrt att använda men billigt i inköp och mer omständligt tycker jag för att man inte som med de andra hybridbilarna, som i huvudsak är en fossildriven bil med möjlighet till eldrift för prestanda, fyrhjulsdrift och för att få en "miljöstämpel", mest använder som fossildrift ändå eftersom det är enklare att bara tanka och köra som vanligt.

Om man inte har behov av dragkrok och 5 bältesplatser så är nog i3:an den elbil som enklast går att använda som bil i ett hushåll som bara skall ha 1st bil.
Dragkrok är dock överlag det som gör att många hellre köper en VolkWagen-, Mitsubishi-, eller volvo-hybrid. För det är mer en riktig bil om man kan ha dragkrok, så tycker jag.

Model S är nästan en riktig bil. Men M3 har alla förutsättningar att bli en riktig bil.

Jag håller med Tibor att Kias bil skall inte underskattas, mycket bil för pengarna men den har bara 1-fasladdning liksom nästan alla bilar utom Tesla, volvo C30 och Zoe. Kanske några till?

Trefas gör at du inte får snedbelastning mellan faserna. behöver du ladda 3,7kw på enfas krävs 16A ledigt på den fasen, vilket gör att du ofta har 16A outnyttjat på de övriga två. Med trefas behöver man bara drygt 5A ledigt, fast på alla tre faser, detta är ofta lättare att uppnå. Och man har möjlighet att ladda snabbare om man i framtiden kanske byter till ett större batteri då det blir ohållbart (för lång tid) att ladda med 1fas 16A.
shit, då tror jag faktiskt att jag aldrig har haft en riktig bil (har aldrig haft dragkrok). Hmm, det måste jag komma ihåg!
Och min enda riktiga bil var BMW X5 ( räknas det även om man aldrig använt dragkroken? )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Behöver er hjälp att välja elbil!

Inlägg av jonas »

HelectriC skrev:
jonas skrev:
i3:an är byggd som elbil från början med ett fossilt nödpaket för drift utanför komfortzonerna.
Nödpaketet skall vara dyrt att använda men billigt i inköp och mer omständligt tycker jag för att man inte som med de andra hybridbilarna, som i huvudsak är en fossildriven bil med möjlighet till eldrift för prestanda, fyrhjulsdrift och för att få en "miljöstämpel", mest använder som fossildrift ändå eftersom det är enklare att bara tanka och köra som vanligt.

Om man inte har behov av dragkrok och 5 bältesplatser så är nog i3:an den elbil som enklast går att använda som bil i ett hushåll som bara skall ha 1st bil.
Dragkrok är dock överlag det som gör att många hellre köper en VolkWagen-, Mitsubishi-, eller volvo-hybrid. För det är mer en riktig bil om man kan ha dragkrok, så tycker jag.

Model S är nästan en riktig bil. Men M3 har alla förutsättningar att bli en riktig bil.

Jag håller med Tibor att Kias bil skall inte underskattas, mycket bil för pengarna men den har bara 1-fasladdning liksom nästan alla bilar utom Tesla, volvo C30 och Zoe. Kanske några till?

Trefas gör at du inte får snedbelastning mellan faserna. behöver du ladda 3,7kw på enfas krävs 16A ledigt på den fasen, vilket gör att du ofta har 16A outnyttjat på de övriga två. Med trefas behöver man bara drygt 5A ledigt, fast på alla tre faser, detta är ofta lättare att uppnå. Och man har möjlighet att ladda snabbare om man i framtiden kanske byter till ett större batteri då det blir ohållbart (för lång tid) att ladda med 1fas 16A.
shit, då tror jag faktiskt att jag aldrig har haft en riktig bil (har aldrig haft dragkrok). Hmm, det måste jag komma ihåg!
Jodå, du har troligen haft möjligheten att montera krok på de tidigare bilarna du haft! Men inte gjort det valet. Men jag vet ju inte, men sannolikheten är stor.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Behöver er hjälp att välja elbil!

Inlägg av jonas »

e5m1r skrev:
HelectriC skrev:
jonas skrev:
i3:an är byggd som elbil från början med ett fossilt nödpaket för drift utanför komfortzonerna.
Nödpaketet skall vara dyrt att använda men billigt i inköp och mer omständligt tycker jag för att man inte som med de andra hybridbilarna, som i huvudsak är en fossildriven bil med möjlighet till eldrift för prestanda, fyrhjulsdrift och för att få en "miljöstämpel", mest använder som fossildrift ändå eftersom det är enklare att bara tanka och köra som vanligt.

Om man inte har behov av dragkrok och 5 bältesplatser så är nog i3:an den elbil som enklast går att använda som bil i ett hushåll som bara skall ha 1st bil.
Dragkrok är dock överlag det som gör att många hellre köper en VolkWagen-, Mitsubishi-, eller volvo-hybrid. För det är mer en riktig bil om man kan ha dragkrok, så tycker jag.

Model S är nästan en riktig bil. Men M3 har alla förutsättningar att bli en riktig bil.

Jag håller med Tibor att Kias bil skall inte underskattas, mycket bil för pengarna men den har bara 1-fasladdning liksom nästan alla bilar utom Tesla, volvo C30 och Zoe. Kanske några till?

Trefas gör at du inte får snedbelastning mellan faserna. behöver du ladda 3,7kw på enfas krävs 16A ledigt på den fasen, vilket gör att du ofta har 16A outnyttjat på de övriga två. Med trefas behöver man bara drygt 5A ledigt, fast på alla tre faser, detta är ofta lättare att uppnå. Och man har möjlighet att ladda snabbare om man i framtiden kanske byter till ett större batteri då det blir ohållbart (för lång tid) att ladda med 1fas 16A.
shit, då tror jag faktiskt att jag aldrig har haft en riktig bil (har aldrig haft dragkrok). Hmm, det måste jag komma ihåg!
Och min enda riktiga bil var BMW X5 ( räknas det även om man aldrig använt dragkroken? )
Klart det räknas ;-), även om man inte använder dragkroken eller har dragkroken monterad. Liksom en riktig terrängbil har en lågväxel eller sportbil är byggd för att vara sportig från början, inte bygga om en sedan till en snabb sedan mm. När journalister pratar om riktiga bilar menar man nog en bil som går att användas som en normal bil att köra saker till tippen åka till sommarstugan 30 mil bort hämta ungarna utan att planera extra med ex tankning/laddstopp.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Behöver er hjälp att välja elbil!

Inlägg av jonas »

e5m1r skrev:
HelectriC skrev:
jonas skrev:
shit, då tror jag faktiskt att jag aldrig har haft en riktig bil (har aldrig haft dragkrok). Hmm, det måste jag komma ihåg!
Och min enda riktiga bil var BMW X5 ( räknas det även om man aldrig använt dragkroken? )
Däremot tveksamt om BMW X5 räknades som en riktig terrängbil ?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Behöver er hjälp att välja elbil!

Inlägg av apkungen »

apkungen skrev:
Bjelke skrev:
apkungen skrev:
On jag hade varit tvungen att köpa en elbil idag har det blivit en bmw rex. Körde den i helgen. Bästa boken hittills efter tesla pga bensinmotorn.

Åkte 80 mil i helgen och snabbladdade 4ggr. Om vi skulle kört en annan elbil utan bensinmotor hade vi fått lov att snabbladda 10 ggr på samma sträcka. Turen med Rex drog bara 5l bensin och det kunde det vara värt eftersom vi sparade 6 laddstopp. Men det beror ju helt på väg men ska ha bilen till förståss.
Jag har bara läst boken om TESLA men man kanske skulle läsa (d)en om BMW oxo om den nu är så bra :D
Jag sa att den kom efter tesla. Näst bästa alltså. Den är inte så bra. Ganska dålig faktiskt, men alla andra alternativ är rätt kassa tycker jag

HAHA! Nu fattar jag :p. Skrev fel! Såg inte ens det när du påpekade det :roll:
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Behöver er hjälp att välja elbil!

Inlägg av chpaulin »

apkungen skrev:
apkungen skrev:
Bjelke skrev:
apkungen skrev:
On jag hade varit tvungen att köpa en elbil idag har det blivit en bmw rex. Körde den i helgen. Bästa boken hittills efter tesla pga bensinmotorn.

Åkte 80 mil i helgen och snabbladdade 4ggr. Om vi skulle kört en annan elbil utan bensinmotor hade vi fått lov att snabbladda 10 ggr på samma sträcka. Turen med Rex drog bara 5l bensin och det kunde det vara värt eftersom vi sparade 6 laddstopp. Men det beror ju helt på väg men ska ha bilen till förståss.
Jag har bara läst boken om TESLA men man kanske skulle läsa (d)en om BMW oxo om den nu är så bra :D
Jag sa att den kom efter tesla. Näst bästa alltså. Den är inte så bra. Ganska dålig faktiskt, men alla andra alternativ är rätt kassa tycker jag

HAHA! Nu fattar jag :p. Skrev fel! Såg inte ens det när du påpekade det :roll:
Alltid kul med felskrivningar. Måste lyfta fram min totalsågning av AGCF :D
chpaulin skrev:
AGCF skrev:
Tyvärr är nog Bolt lika dålig som Zoe på att nå sin uttalade förbrukning. Min genomsnittliga förbrukning i Zoe är 170 Wh. I model S 197 Wh. På vintern har Zoe till och med legat högre än model S. Bolt kommer att få en räckvidd enligt körcykeln, som har väldigt låg snitthastighet, men en helt annan i verkligheten. För de har valt en karossmodell som är dålig ur förbrukningssynpunkt. De ser heller inte ut att ha ansträngt sig nämnvärt för att få släta ytor.
Du har heller inte lagt mycket jobb på att göra den snygg. Vem vill köra omkring i ett kylskåp?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 572#p76572
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Behöver er hjälp att välja elbil!

Inlägg av e5m1r »

jonas skrev:
e5m1r skrev:
HelectriC skrev:
jonas skrev:
shit, då tror jag faktiskt att jag aldrig har haft en riktig bil (har aldrig haft dragkrok). Hmm, det måste jag komma ihåg!
Och min enda riktiga bil var BMW X5 ( räknas det även om man aldrig använt dragkroken? )
Däremot tveksamt om BMW X5 räknades som en riktig terrängbil ?
Liksom Model X så trivs X5 bättre på autobahn än på gräsmatta Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar