Behöver er hjälp att välja elbil!
Moderator: Redaktion
- Skyddsbevakning
- Teslaägare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 25 mar 2016 11:37
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Behöver er hjälp att välja elbil!
Hej Alla på Forumet!
Behöver verkligen eran hjälp i denna fråga.
Vi har idag en Tesla Model S P90DL, är helt klart supernöjd. Våra kunder ställer idag krav på miljöbilar och vill därav fortsätta försöka få alla bilar till Elbilar.
Självklart skulle vi vilja ha Tesslor, men det blir lite väl kostsamt att ha detta som företagsbilar. Är inne på E-GOLF, någon som vet ngt om dessa? Känns lite tråkigt dock att det skall komma större batteri och vi behöver bilen så snart som möjligt.
Någon som kan tipsa om Elbilar förutom LEAF.
Tacksam för alla tips ni kan ge och få mig att tänka rätt.
Behöver verkligen eran hjälp i denna fråga.
Vi har idag en Tesla Model S P90DL, är helt klart supernöjd. Våra kunder ställer idag krav på miljöbilar och vill därav fortsätta försöka få alla bilar till Elbilar.
Självklart skulle vi vilja ha Tesslor, men det blir lite väl kostsamt att ha detta som företagsbilar. Är inne på E-GOLF, någon som vet ngt om dessa? Känns lite tråkigt dock att det skall komma större batteri och vi behöver bilen så snart som möjligt.
Någon som kan tipsa om Elbilar förutom LEAF.
Tacksam för alla tips ni kan ge och få mig att tänka rätt.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Behöver er hjälp att välja elbil!
Förutom Leaf? Jaha...
Jag skulle säga att Kia Soul EV är grymt underskattad.

Jag skulle säga att Kia Soul EV är grymt underskattad.
Re: Behöver er hjälp att välja elbil!
Har en e-golf som jag tycker levererar. hög kvalite, oväntat bra räckvidd och genomtänkt bygge. Vår förstabil och har rullat 2500mil på ett år.
Pros
+ 15-17 mil räckvidd på sommaren på motorväg.
+ Car-net (som numera fungerar) med förvärmning osv, avfrost av rutor, kontroll av lås/upplåst osv från App.
+ Ivägåkningstider så laddning och uppvärmning går att schedulera till när man vill åka (Även det går att styra från APP).
+ Värmepump med kyla så största delen av året är det energi effektivt även att köra med värme och kyla. Man tjänar inte så mycket på att snåla med ECO läge.
+ Svensksålda är välutrustade men backkamera adaptiv farthållare, nav mm mm.
+ Benutrymme och takhöjd är väl tilltaget (Kanske beror på att IC design med kardantunnel använts till batterierna. Ingen nackdel enligt mig, sitter betydligt sämre i bak i model s på av min längd och långa ben.
Minus
- Tygklädseln har en tendens att få fläckar av vatten. Lätt löst genom rengöring men kan se lite tråkigt ut.
- När det är kallt (-15 eller mer) så drar eluppvärmningen rätt mycket (Tror ett element går igång när pumpen inte orkar leverera). -20 och räckvidden är nere på kanske 8-10 mil i värsta fall (Lite beroende på om du har laddkabeln i så du slipper förvärma bilen på batteriet.) .
- Jämfört med 60-90kwh bilar så är det lite mer planering om man ska åka långt.
- Rätt dyr för att vara en golf
- Compliance car vilket gör att vilja att sälja och ÅF-kunskapen är begränsad men det blir bättre märker jag.
edit tog bort CCS laddning som alla har (eller chademo)
Pros
+ 15-17 mil räckvidd på sommaren på motorväg.
+ Car-net (som numera fungerar) med förvärmning osv, avfrost av rutor, kontroll av lås/upplåst osv från App.
+ Ivägåkningstider så laddning och uppvärmning går att schedulera till när man vill åka (Även det går att styra från APP).
+ Värmepump med kyla så största delen av året är det energi effektivt även att köra med värme och kyla. Man tjänar inte så mycket på att snåla med ECO läge.
+ Svensksålda är välutrustade men backkamera adaptiv farthållare, nav mm mm.
+ Benutrymme och takhöjd är väl tilltaget (Kanske beror på att IC design med kardantunnel använts till batterierna. Ingen nackdel enligt mig, sitter betydligt sämre i bak i model s på av min längd och långa ben.
Minus
- Tygklädseln har en tendens att få fläckar av vatten. Lätt löst genom rengöring men kan se lite tråkigt ut.
- När det är kallt (-15 eller mer) så drar eluppvärmningen rätt mycket (Tror ett element går igång när pumpen inte orkar leverera). -20 och räckvidden är nere på kanske 8-10 mil i värsta fall (Lite beroende på om du har laddkabeln i så du slipper förvärma bilen på batteriet.) .
- Jämfört med 60-90kwh bilar så är det lite mer planering om man ska åka långt.
- Rätt dyr för att vara en golf
- Compliance car vilket gör att vilja att sälja och ÅF-kunskapen är begränsad men det blir bättre märker jag.
edit tog bort CCS laddning som alla har (eller chademo)
Senast redigerad av Mats, redigerad totalt 2 gång.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Behöver er hjälp att välja elbil!
glömde två minus till,
- framhjulsdriven och att traction controll gissar jag inte är lika bra som i till exempel teslan gör att den spinner till lite om man gasar fullt. Sliter däck.
- Har haft problem med Nav när det varit kallt. Visat helt fel, en dag var jag i tyskland och åkte omkring på en åker enligt den. En annan gång visade den att jag åkte spegelvänt mot jag åkte. Hade den inne men eftersom det bara dykt upp två gånger har dom inte kunnat hitta vad det var.
- framhjulsdriven och att traction controll gissar jag inte är lika bra som i till exempel teslan gör att den spinner till lite om man gasar fullt. Sliter däck.
- Har haft problem med Nav när det varit kallt. Visat helt fel, en dag var jag i tyskland och åkte omkring på en åker enligt den. En annan gång visade den att jag åkte spegelvänt mot jag åkte. Hade den inne men eftersom det bara dykt upp två gånger har dom inte kunnat hitta vad det var.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Behöver er hjälp att välja elbil!
Ford har nåt fokus som är eldriven
Sen har du zoe
E-Golf och Leaf är du skälv inne på och jag kommer inte på några fler el bilar
Sen har du zoe
E-Golf och Leaf är du skälv inne på och jag kommer inte på några fler el bilar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Behöver er hjälp att välja elbil!
Provade BMW i3 några gånger, och hade nog köpt den om inte jag hade fått ihop kalkylen på en Tesla. Då va det en Rex.
Väldigt kul att köra.
Väldigt kul att köra.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- Elektrokungen
- Teslaägare
- Inlägg: 451
- Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
- Ort: Mölndal
Re: Behöver er hjälp att välja elbil!
Provkörde e-Golf och i3 i förra veckan. Skulle valt i3:an alla dagar i veckan framför e-Golfen. Det är inget fel på e-Golfen, men I3:an är mycket, mycket roligare att köraTars skrev:Provade BMW i3 några gånger, och hade nog köpt den om inte jag hade fått ihop kalkylen på en Tesla. Då va det en Rex.
Väldigt kul att köra.

Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Re: Behöver er hjälp att välja elbil!
Problemet med i3 är att den är tom fulare än LeafElektrokungen skrev:Provkörde e-Golf och i3 i förra veckan. Skulle valt i3:an alla dagar i veckan framför e-Golfen. Det är inget fel på e-Golfen, men I3:an är mycket, mycket roligare att köraTars skrev:Provade BMW i3 några gånger, och hade nog köpt den om inte jag hade fått ihop kalkylen på en Tesla. Då va det en Rex.
Väldigt kul att köra.

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Behöver er hjälp att välja elbil!
Dock inte i närheten av lika praktisk. Bakdörrarna är felvända och man måste öppna fram för att kunna öppna bak. Bagaget är pyttelitet på, så i3 är mer för de barn- och bagagelösa. MB B-klass finns också, stora nackdelen med den är att den inte kan snabbladdas. Den är dock den mest rymliga av alla elbilar (bortsett från Tesla). Sen finns även VW eUP, ganska liten och plastig, men billigare. Focus Electric säljs inte längre, den var helkass, ingen snabbladdning och bagaget fullt med batteri. Men det ska tydligen komma en ny version, oklart när dock. Hyundai Ionic kommer nu till hösten, den verkar ganska praktisk, men eGolf känns just nu som den sett till helhetskonceptet bästa elbilen bortsett från Tesla. Mitsubishi iMiev/Peugeout ?/Citroen ? Finns också, men har nog sett sina bästa dagar.Elektrokungen skrev:Provkörde e-Golf och i3 i förra veckan. Skulle valt i3:an alla dagar i veckan framför e-Golfen. Det är inget fel på e-Golfen, men I3:an är mycket, mycket roligare att köraTars skrev:Provade BMW i3 några gånger, och hade nog köpt den om inte jag hade fått ihop kalkylen på en Tesla. Då va det en Rex.
Väldigt kul att köra.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Behöver er hjälp att välja elbil!
Jeg ville sett nærmere på den nye i3 som fra sommer kommer med rekkevidde på minimum 200 km.
Har en selv med vanlig rekkevidde. Synes den er trivelig, ligger bra på veien og rommer det jeg trenger. Livlig drivlinje.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har en selv med vanlig rekkevidde. Synes den er trivelig, ligger bra på veien og rommer det jeg trenger. Livlig drivlinje.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Behöver er hjälp att välja elbil!
Skulle kolla noga på nya egolf med 35 kWh batteri och 20 mil verklig körsträcka.
Kommer förhoppningsvis i slutet på 2016. Eventuellt nya BMW i3 med 33kwh batteri och 20 mil, går att beställa nu, leverans sept/okt. Se länk nedan.
http://insideevs.com/2017-volkswagen-e- ... rld-range/
Kommer förhoppningsvis i slutet på 2016. Eventuellt nya BMW i3 med 33kwh batteri och 20 mil, går att beställa nu, leverans sept/okt. Se länk nedan.
http://insideevs.com/2017-volkswagen-e- ... rld-range/
Re: Behöver er hjälp att välja elbil!
On jag hade varit tvungen att köpa en elbil idag har det blivit en bmw rex. Körde den i helgen. Bästa boken hittills efter tesla pga bensinmotorn.
Åkte 80 mil i helgen och snabbladdade 4ggr. Om vi skulle kört en annan elbil utan bensinmotor hade vi fått lov att snabbladda 10 ggr på samma sträcka. Turen med Rex drog bara 5l bensin och det kunde det vara värt eftersom vi sparade 6 laddstopp. Men det beror ju helt på väg men ska ha bilen till förståss.
Åkte 80 mil i helgen och snabbladdade 4ggr. Om vi skulle kört en annan elbil utan bensinmotor hade vi fått lov att snabbladda 10 ggr på samma sträcka. Turen med Rex drog bara 5l bensin och det kunde det vara värt eftersom vi sparade 6 laddstopp. Men det beror ju helt på väg men ska ha bilen till förståss.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Behöver er hjälp att välja elbil!
Jag har bara läst boken om TESLA men man kanske skulle läsa (d)en om BMW oxo om den nu är så braapkungen skrev:On jag hade varit tvungen att köpa en elbil idag har det blivit en bmw rex. Körde den i helgen. Bästa boken hittills efter tesla pga bensinmotorn.
Åkte 80 mil i helgen och snabbladdade 4ggr. Om vi skulle kört en annan elbil utan bensinmotor hade vi fått lov att snabbladda 10 ggr på samma sträcka. Turen med Rex drog bara 5l bensin och det kunde det vara värt eftersom vi sparade 6 laddstopp. Men det beror ju helt på väg men ska ha bilen till förståss.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Behöver er hjälp att välja elbil!
strikt räknat, så är ju inte en i3 REX en ren elbil, det är en PHEV, så om man ska välja elbil, så är ju inte den ett reellt alternativ.apkungen skrev:On jag hade varit tvungen att köpa en elbil idag har det blivit en bmw rex. Körde den i helgen. Bästa boken hittills efter tesla pga bensinmotorn.
Åkte 80 mil i helgen och snabbladdade 4ggr. Om vi skulle kört en annan elbil utan bensinmotor hade vi fått lov att snabbladda 10 ggr på samma sträcka. Turen med Rex drog bara 5l bensin och det kunde det vara värt eftersom vi sparade 6 laddstopp. Men det beror ju helt på väg men ska ha bilen till förståss.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Behöver er hjälp att välja elbil!
Jag sa att den kom efter tesla. Näst bästa alltså. Den är inte så bra. Ganska dålig faktiskt, men alla andra alternativ är rätt kassa tycker jagBjelke skrev:Jag har bara läst boken om TESLA men man kanske skulle läsa (d)en om BMW oxo om den nu är så braapkungen skrev:On jag hade varit tvungen att köpa en elbil idag har det blivit en bmw rex. Körde den i helgen. Bästa boken hittills efter tesla pga bensinmotorn.
Åkte 80 mil i helgen och snabbladdade 4ggr. Om vi skulle kört en annan elbil utan bensinmotor hade vi fått lov att snabbladda 10 ggr på samma sträcka. Turen med Rex drog bara 5l bensin och det kunde det vara värt eftersom vi sparade 6 laddstopp. Men det beror ju helt på väg men ska ha bilen till förståss.
Re: Behöver er hjälp att välja elbil!
i3:an är byggd som elbil från början med ett fossilt nödpaket för drift utanför komfortzonerna.
Nödpaketet skall vara dyrt att använda men billigt i inköp och mer omständligt tycker jag för att man inte som med de andra hybridbilarna, som i huvudsak är en fossildriven bil med möjlighet till eldrift för prestanda, fyrhjulsdrift och för att få en "miljöstämpel", mest använder som fossildrift ändå eftersom det är enklare att bara tanka och köra som vanligt.
Om man inte har behov av dragkrok och 5 bältesplatser så är nog i3:an den elbil som enklast går att använda som bil i ett hushåll som bara skall ha 1st bil.
Dragkrok är dock överlag det som gör att många hellre köper en VolkWagen-, Mitsubishi-, eller volvo-hybrid. För det är mer en riktig bil om man kan ha dragkrok, så tycker jag.
Model S är nästan en riktig bil. Men M3 har alla förutsättningar att bli en riktig bil.
Jag håller med Tibor att Kias bil skall inte underskattas, mycket bil för pengarna men den har bara 1-fasladdning liksom nästan alla bilar utom Tesla, volvo C30 och Zoe. Kanske några till?
Trefas gör at du inte får snedbelastning mellan faserna. behöver du ladda 3,7kw på enfas krävs 16A ledigt på den fasen, vilket gör att du ofta har 16A outnyttjat på de övriga två. Med trefas behöver man bara drygt 5A ledigt, fast på alla tre faser, detta är ofta lättare att uppnå. Och man har möjlighet att ladda snabbare om man i framtiden kanske byter till ett större batteri då det blir ohållbart (för lång tid) att ladda med 1fas 16A.
Nödpaketet skall vara dyrt att använda men billigt i inköp och mer omständligt tycker jag för att man inte som med de andra hybridbilarna, som i huvudsak är en fossildriven bil med möjlighet till eldrift för prestanda, fyrhjulsdrift och för att få en "miljöstämpel", mest använder som fossildrift ändå eftersom det är enklare att bara tanka och köra som vanligt.
Om man inte har behov av dragkrok och 5 bältesplatser så är nog i3:an den elbil som enklast går att använda som bil i ett hushåll som bara skall ha 1st bil.
Dragkrok är dock överlag det som gör att många hellre köper en VolkWagen-, Mitsubishi-, eller volvo-hybrid. För det är mer en riktig bil om man kan ha dragkrok, så tycker jag.
Model S är nästan en riktig bil. Men M3 har alla förutsättningar att bli en riktig bil.
Jag håller med Tibor att Kias bil skall inte underskattas, mycket bil för pengarna men den har bara 1-fasladdning liksom nästan alla bilar utom Tesla, volvo C30 och Zoe. Kanske några till?
Trefas gör at du inte får snedbelastning mellan faserna. behöver du ladda 3,7kw på enfas krävs 16A ledigt på den fasen, vilket gör att du ofta har 16A outnyttjat på de övriga två. Med trefas behöver man bara drygt 5A ledigt, fast på alla tre faser, detta är ofta lättare att uppnå. Och man har möjlighet att ladda snabbare om man i framtiden kanske byter till ett större batteri då det blir ohållbart (för lång tid) att ladda med 1fas 16A.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Behöver er hjälp att välja elbil!
shit, då tror jag faktiskt att jag aldrig har haft en riktig bil (har aldrig haft dragkrok). Hmm, det måste jag komma ihåg!jonas skrev:i3:an är byggd som elbil från början med ett fossilt nödpaket för drift utanför komfortzonerna.
Nödpaketet skall vara dyrt att använda men billigt i inköp och mer omständligt tycker jag för att man inte som med de andra hybridbilarna, som i huvudsak är en fossildriven bil med möjlighet till eldrift för prestanda, fyrhjulsdrift och för att få en "miljöstämpel", mest använder som fossildrift ändå eftersom det är enklare att bara tanka och köra som vanligt.
Om man inte har behov av dragkrok och 5 bältesplatser så är nog i3:an den elbil som enklast går att använda som bil i ett hushåll som bara skall ha 1st bil.
Dragkrok är dock överlag det som gör att många hellre köper en VolkWagen-, Mitsubishi-, eller volvo-hybrid. För det är mer en riktig bil om man kan ha dragkrok, så tycker jag.
Model S är nästan en riktig bil. Men M3 har alla förutsättningar att bli en riktig bil.
Jag håller med Tibor att Kias bil skall inte underskattas, mycket bil för pengarna men den har bara 1-fasladdning liksom nästan alla bilar utom Tesla, volvo C30 och Zoe. Kanske några till?
Trefas gör at du inte får snedbelastning mellan faserna. behöver du ladda 3,7kw på enfas krävs 16A ledigt på den fasen, vilket gör att du ofta har 16A outnyttjat på de övriga två. Med trefas behöver man bara drygt 5A ledigt, fast på alla tre faser, detta är ofta lättare att uppnå. Och man har möjlighet att ladda snabbare om man i framtiden kanske byter till ett större batteri då det blir ohållbart (för lång tid) att ladda med 1fas 16A.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Behöver er hjälp att välja elbil!
Och min enda riktiga bil var BMW X5 ( räknas det även om man aldrig använt dragkroken? )HelectriC skrev:shit, då tror jag faktiskt att jag aldrig har haft en riktig bil (har aldrig haft dragkrok). Hmm, det måste jag komma ihåg!jonas skrev:i3:an är byggd som elbil från början med ett fossilt nödpaket för drift utanför komfortzonerna.
Nödpaketet skall vara dyrt att använda men billigt i inköp och mer omständligt tycker jag för att man inte som med de andra hybridbilarna, som i huvudsak är en fossildriven bil med möjlighet till eldrift för prestanda, fyrhjulsdrift och för att få en "miljöstämpel", mest använder som fossildrift ändå eftersom det är enklare att bara tanka och köra som vanligt.
Om man inte har behov av dragkrok och 5 bältesplatser så är nog i3:an den elbil som enklast går att använda som bil i ett hushåll som bara skall ha 1st bil.
Dragkrok är dock överlag det som gör att många hellre köper en VolkWagen-, Mitsubishi-, eller volvo-hybrid. För det är mer en riktig bil om man kan ha dragkrok, så tycker jag.
Model S är nästan en riktig bil. Men M3 har alla förutsättningar att bli en riktig bil.
Jag håller med Tibor att Kias bil skall inte underskattas, mycket bil för pengarna men den har bara 1-fasladdning liksom nästan alla bilar utom Tesla, volvo C30 och Zoe. Kanske några till?
Trefas gör at du inte får snedbelastning mellan faserna. behöver du ladda 3,7kw på enfas krävs 16A ledigt på den fasen, vilket gör att du ofta har 16A outnyttjat på de övriga två. Med trefas behöver man bara drygt 5A ledigt, fast på alla tre faser, detta är ofta lättare att uppnå. Och man har möjlighet att ladda snabbare om man i framtiden kanske byter till ett större batteri då det blir ohållbart (för lång tid) att ladda med 1fas 16A.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Behöver er hjälp att välja elbil!
Jodå, du har troligen haft möjligheten att montera krok på de tidigare bilarna du haft! Men inte gjort det valet. Men jag vet ju inte, men sannolikheten är stor.HelectriC skrev:shit, då tror jag faktiskt att jag aldrig har haft en riktig bil (har aldrig haft dragkrok). Hmm, det måste jag komma ihåg!jonas skrev:i3:an är byggd som elbil från början med ett fossilt nödpaket för drift utanför komfortzonerna.
Nödpaketet skall vara dyrt att använda men billigt i inköp och mer omständligt tycker jag för att man inte som med de andra hybridbilarna, som i huvudsak är en fossildriven bil med möjlighet till eldrift för prestanda, fyrhjulsdrift och för att få en "miljöstämpel", mest använder som fossildrift ändå eftersom det är enklare att bara tanka och köra som vanligt.
Om man inte har behov av dragkrok och 5 bältesplatser så är nog i3:an den elbil som enklast går att använda som bil i ett hushåll som bara skall ha 1st bil.
Dragkrok är dock överlag det som gör att många hellre köper en VolkWagen-, Mitsubishi-, eller volvo-hybrid. För det är mer en riktig bil om man kan ha dragkrok, så tycker jag.
Model S är nästan en riktig bil. Men M3 har alla förutsättningar att bli en riktig bil.
Jag håller med Tibor att Kias bil skall inte underskattas, mycket bil för pengarna men den har bara 1-fasladdning liksom nästan alla bilar utom Tesla, volvo C30 och Zoe. Kanske några till?
Trefas gör at du inte får snedbelastning mellan faserna. behöver du ladda 3,7kw på enfas krävs 16A ledigt på den fasen, vilket gör att du ofta har 16A outnyttjat på de övriga två. Med trefas behöver man bara drygt 5A ledigt, fast på alla tre faser, detta är ofta lättare att uppnå. Och man har möjlighet att ladda snabbare om man i framtiden kanske byter till ett större batteri då det blir ohållbart (för lång tid) att ladda med 1fas 16A.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Behöver er hjälp att välja elbil!
Klart det räknase5m1r skrev:Och min enda riktiga bil var BMW X5 ( räknas det även om man aldrig använt dragkroken? )HelectriC skrev:shit, då tror jag faktiskt att jag aldrig har haft en riktig bil (har aldrig haft dragkrok). Hmm, det måste jag komma ihåg!jonas skrev:i3:an är byggd som elbil från början med ett fossilt nödpaket för drift utanför komfortzonerna.
Nödpaketet skall vara dyrt att använda men billigt i inköp och mer omständligt tycker jag för att man inte som med de andra hybridbilarna, som i huvudsak är en fossildriven bil med möjlighet till eldrift för prestanda, fyrhjulsdrift och för att få en "miljöstämpel", mest använder som fossildrift ändå eftersom det är enklare att bara tanka och köra som vanligt.
Om man inte har behov av dragkrok och 5 bältesplatser så är nog i3:an den elbil som enklast går att använda som bil i ett hushåll som bara skall ha 1st bil.
Dragkrok är dock överlag det som gör att många hellre köper en VolkWagen-, Mitsubishi-, eller volvo-hybrid. För det är mer en riktig bil om man kan ha dragkrok, så tycker jag.
Model S är nästan en riktig bil. Men M3 har alla förutsättningar att bli en riktig bil.
Jag håller med Tibor att Kias bil skall inte underskattas, mycket bil för pengarna men den har bara 1-fasladdning liksom nästan alla bilar utom Tesla, volvo C30 och Zoe. Kanske några till?
Trefas gör at du inte får snedbelastning mellan faserna. behöver du ladda 3,7kw på enfas krävs 16A ledigt på den fasen, vilket gör att du ofta har 16A outnyttjat på de övriga två. Med trefas behöver man bara drygt 5A ledigt, fast på alla tre faser, detta är ofta lättare att uppnå. Och man har möjlighet att ladda snabbare om man i framtiden kanske byter till ett större batteri då det blir ohållbart (för lång tid) att ladda med 1fas 16A.

Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Behöver er hjälp att välja elbil!
Däremot tveksamt om BMW X5 räknades som en riktig terrängbil ?e5m1r skrev:Och min enda riktiga bil var BMW X5 ( räknas det även om man aldrig använt dragkroken? )HelectriC skrev:shit, då tror jag faktiskt att jag aldrig har haft en riktig bil (har aldrig haft dragkrok). Hmm, det måste jag komma ihåg!jonas skrev:
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Behöver er hjälp att välja elbil!
apkungen skrev:Jag sa att den kom efter tesla. Näst bästa alltså. Den är inte så bra. Ganska dålig faktiskt, men alla andra alternativ är rätt kassa tycker jagBjelke skrev:Jag har bara läst boken om TESLA men man kanske skulle läsa (d)en om BMW oxo om den nu är så braapkungen skrev:On jag hade varit tvungen att köpa en elbil idag har det blivit en bmw rex. Körde den i helgen. Bästa boken hittills efter tesla pga bensinmotorn.
Åkte 80 mil i helgen och snabbladdade 4ggr. Om vi skulle kört en annan elbil utan bensinmotor hade vi fått lov att snabbladda 10 ggr på samma sträcka. Turen med Rex drog bara 5l bensin och det kunde det vara värt eftersom vi sparade 6 laddstopp. Men det beror ju helt på väg men ska ha bilen till förståss.
HAHA! Nu fattar jag :p. Skrev fel! Såg inte ens det när du påpekade det

Re: Behöver er hjälp att välja elbil!
Alltid kul med felskrivningar. Måste lyfta fram min totalsågning av AGCFapkungen skrev:apkungen skrev:Jag sa att den kom efter tesla. Näst bästa alltså. Den är inte så bra. Ganska dålig faktiskt, men alla andra alternativ är rätt kassa tycker jagBjelke skrev:Jag har bara läst boken om TESLA men man kanske skulle läsa (d)en om BMW oxo om den nu är så braapkungen skrev:On jag hade varit tvungen att köpa en elbil idag har det blivit en bmw rex. Körde den i helgen. Bästa boken hittills efter tesla pga bensinmotorn.
Åkte 80 mil i helgen och snabbladdade 4ggr. Om vi skulle kört en annan elbil utan bensinmotor hade vi fått lov att snabbladda 10 ggr på samma sträcka. Turen med Rex drog bara 5l bensin och det kunde det vara värt eftersom vi sparade 6 laddstopp. Men det beror ju helt på väg men ska ha bilen till förståss.
HAHA! Nu fattar jag :p. Skrev fel! Såg inte ens det när du påpekade det

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 572#p76572chpaulin skrev:Du har heller inte lagt mycket jobb på att göra den snygg. Vem vill köra omkring i ett kylskåp?AGCF skrev:Tyvärr är nog Bolt lika dålig som Zoe på att nå sin uttalade förbrukning. Min genomsnittliga förbrukning i Zoe är 170 Wh. I model S 197 Wh. På vintern har Zoe till och med legat högre än model S. Bolt kommer att få en räckvidd enligt körcykeln, som har väldigt låg snitthastighet, men en helt annan i verkligheten. För de har valt en karossmodell som är dålig ur förbrukningssynpunkt. De ser heller inte ut att ha ansträngt sig nämnvärt för att få släta ytor.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Behöver er hjälp att välja elbil!
Liksom Model X så trivs X5 bättre på autobahn än på gräsmattajonas skrev:Däremot tveksamt om BMW X5 räknades som en riktig terrängbil ?e5m1r skrev:Och min enda riktiga bil var BMW X5 ( räknas det även om man aldrig använt dragkroken? )HelectriC skrev:shit, då tror jag faktiskt att jag aldrig har haft en riktig bil (har aldrig haft dragkrok). Hmm, det måste jag komma ihåg!jonas skrev:

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se