Lösningen för eldrivna lastbilar?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Lösningen för eldrivna lastbilar?
Då det inte ännu är teknisk möjligt med batteridrivna fjärrtransporter kanske detta kan vara något?
Fast det blir väl enstaka specialbyggda lastbilar som kan utnyttja denna teknik.
http://www.elinstallatoren.se/innehall/ ... europavag/
Fast det blir väl enstaka specialbyggda lastbilar som kan utnyttja denna teknik.
http://www.elinstallatoren.se/innehall/ ... europavag/
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?
Ja lösningen är jättebra. Men det blir nog en hönan-och-ägget situation.
Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?
Jag tror att laddbara lastbilar inte är långt bort. En lastbilschaufför måste stanna 45min efter 4,5h körning, dvs cirka 40 mil. En lastbil drar ungefär 5ggr mer än en personbil så det blir 1kWh/km. Alltså behöver batteriet vara 400kWh för att komma 400km. Sätt in ett 600kWh batteri så har man bra med marginal. Om det laddar med 500kW så går det in 40 nya mil under pausen de ändå måste ta. 500kW kanske låter enormt mycket men betänk då den nya SuC som byggs i Norge. 20Stalls a 80kw är 1600kW effekt.
Lastbilen kommer nog att kosta minst 1, 5 miljoner mer än en vanlig lastbil men tänk på bränslebesparingen som kan göras. Säg att den åker 50mil per dag 365 dagar om året 4l/mil = 730 kkr på ett år!
Det enda viktiga är livslängden på batteriet under dessa förhållanden
Lastbilen kommer nog att kosta minst 1, 5 miljoner mer än en vanlig lastbil men tänk på bränslebesparingen som kan göras. Säg att den åker 50mil per dag 365 dagar om året 4l/mil = 730 kkr på ett år!
Det enda viktiga är livslängden på batteriet under dessa förhållanden
Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?
Du har nog en poäng där. Sedan får man inte glömma att väldigt många lastbilar kör huvudsakligen kortare sträckor. De skulle klara sig med betydligt mindre batterier om man bara ser till att det finns laddmöjlighet vid terminalerna osv.apkungen skrev:Jag tror att laddbara lastbilar inte är långt bort. En lastbilschaufför måste stanna 45min efter 4,5h körning, dvs cirka 40 mil. En lastbil drar ungefär 5ggr mer än en personbil så det blir 1kWh/km. Alltså behöver batteriet vara 400kWh för att komma 400km. Sätt in ett 600kWh batteri så har man bra med marginal. Om det laddar med 500kW så går det in 40 nya mil under pausen de ändå måste ta. 500kW kanske låter enormt mycket men betänk då den nya SuC som byggs i Norge. 20Stalls a 80kw är 1600kW effekt.
Lastbilen kommer nog att kosta minst 1, 5 miljoner mer än en vanlig lastbil men tänk på bränslebesparingen som kan göras. Säg att den åker 50mil per dag 365 dagar om året 4l/mil = 730 kkr på ett år!
Det enda viktiga är livslängden på batteriet under dessa förhållanden
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?
Som redan påpekats ovan så är det här dead on arrival. Infrastrukturen är betydande, och skapar dessutom betydande hinder både här och var förutom den enorma kostnad det drar. Busstillverkar som BYD och ebusco har redan idag batteristorlekar på 400kwh till sina fullsize bussar, och det är inte på något sätt orimligt att skala den tekniken till 600-700kwh i en dragbil för full size långtradare. Med dagens förarreglemente så räcker det bra mellan laddpunkterna, laddpunkter som kostar som felräkningspengar mot att elektrifiera hela sträckorna. Lägger man till självkörning så ökar bara vinsterna ytterligare. Jag tror att just transport branchen står i vägskälet för en smärre revolution inom de närmaste 5 åren. Det är inte så att dieselbilar upphör att tillverkas, men vi kommer få en mycket tydlig väg framåt. Någon kommer att ta upp handsken och tillverka en eldriven långtradare, och det ganska snart tror jag...
Jag trodde länge på konceptet med tråd, men idag ser jag helt enkelt inte vitsen med det längre. Batterierna är redan bra nog och de blir bara bättre, nästan på månadsbasis. Det är betydligt mycket mer ekonomiskt att satsa på renodlade laddningsplatser.
Jag trodde länge på konceptet med tråd, men idag ser jag helt enkelt inte vitsen med det längre. Batterierna är redan bra nog och de blir bara bättre, nästan på månadsbasis. Det är betydligt mycket mer ekonomiskt att satsa på renodlade laddningsplatser.
Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?
Rätt! Risken med sådana här investeringar är att de blir totalt meningslösa inom bara några år .apkungen skrev:Jag tror att laddbara lastbilar inte är långt bort. En lastbilschaufför måste stanna 45min efter 4,5h körning, dvs cirka 40 mil. En lastbil drar ungefär 5ggr mer än en personbil så det blir 1kWh/km. Alltså behöver batteriet vara 400kWh för att komma 400km. Sätt in ett 600kWh batteri så har man bra med marginal. Om det laddar med 500kW så går det in 40 nya mil under pausen de ändå måste ta. 500kW kanske låter enormt mycket men betänk då den nya SuC som byggs i Norge. 20Stalls a 80kw är 1600kW effekt.
Lastbilen kommer nog att kosta minst 1, 5 miljoner mer än en vanlig lastbil men tänk på bränslebesparingen som kan göras. Säg att den åker 50mil per dag 365 dagar om året 4l/mil = 730 kkr på ett år!
Det enda viktiga är livslängden på batteriet under dessa förhållanden
Här borde/kommer ett stort åkeri att gå in och göra investeringen i batterier och megaladdare. När väl kalkylen slår om så kommer det gå rusigt fort, finns väldigt lite sentimentalitet inom åkerinäringen ( gissar jag).
Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?
Man skall inte underskatta konservatismen inom näringen. Och jag tror inte åkerierna kommer vara de som bygger snabbladdare. De tänker inte i de banorna, även om de borde. Jag tänker mig en lirare på plan som agerar tesla likt. Bygger infrastruktur och levererar laddstationer jämsides.LarsL skrev:Rätt! Risken med sådana här investeringar är att de blir totalt meningslösa inom bara några år .
Här borde/kommer ett stort åkeri att gå in och göra investeringen i batterier och megaladdare. När väl kalkylen slår om så kommer det gå rusigt fort, finns väldigt lite sentimentalitet inom åkerinäringen ( gissar jag).
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?
Dessa megaladdare finns redan och utvecklingen av dessa lär inte stå still. Här är t.ex. Kalmars FastCharger som är på 600 kW:LarsL skrev:Rätt! Risken med sådana här investeringar är att de blir totalt meningslösa inom bara några år .apkungen skrev:Jag tror att laddbara lastbilar inte är långt bort. En lastbilschaufför måste stanna 45min efter 4,5h körning, dvs cirka 40 mil. En lastbil drar ungefär 5ggr mer än en personbil så det blir 1kWh/km. Alltså behöver batteriet vara 400kWh för att komma 400km. Sätt in ett 600kWh batteri så har man bra med marginal. Om det laddar med 500kW så går det in 40 nya mil under pausen de ändå måste ta. 500kW kanske låter enormt mycket men betänk då den nya SuC som byggs i Norge. 20Stalls a 80kw är 1600kW effekt.
Lastbilen kommer nog att kosta minst 1, 5 miljoner mer än en vanlig lastbil men tänk på bränslebesparingen som kan göras. Säg att den åker 50mil per dag 365 dagar om året 4l/mil = 730 kkr på ett år!
Det enda viktiga är livslängden på batteriet under dessa förhållanden
Här borde/kommer ett stort åkeri att gå in och göra investeringen i batterier och megaladdare. När väl kalkylen slår om så kommer det gå rusigt fort, finns väldigt lite sentimentalitet inom åkerinäringen ( gissar jag).
http://insideevs.com/kalmar-introduces- ... -carriers/
Det är 4 gånger dagens Supercharger så 360 kWh batteripack med samma celler som i dagens Model S 90D skulle ladda lika snabbt som Teslan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?
Hybricons system toppar 2.5 megawatt...
Senast redigerad av JFAH, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?
Synd bara att den är fossildriven hybrid, ej laddhybrid.EnTraktor skrev:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?
Pratade med en lastbilschaufför som arbetade på ett större åkeri i Stockholm.
De hade några rätt så moderna stora lastbilar som var laddhybrider. Tyvärr var räckvidden väldigt kort, och övergången till driften med dieselmotor gick trögt.
Inga ville köra dessa bilar, de kunde bli stående några sekunder i korsningar när chauffören ville snabbt komma ut i trafiken.
De gjorde allt de kunde för att snabbt tömma batterierna så den gick på diesel hela tiden istället.......
Men som många skriver här är nog laddhybrider inte rätt väg att gå. Helt eldriven måste ju vara mycket bättre.
De hade några rätt så moderna stora lastbilar som var laddhybrider. Tyvärr var räckvidden väldigt kort, och övergången till driften med dieselmotor gick trögt.
Inga ville köra dessa bilar, de kunde bli stående några sekunder i korsningar när chauffören ville snabbt komma ut i trafiken.
De gjorde allt de kunde för att snabbt tömma batterierna så den gick på diesel hela tiden istället.......
Men som många skriver här är nog laddhybrider inte rätt väg att gå. Helt eldriven måste ju vara mycket bättre.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?
Ja, ska man blanda in en diesel så får det bli en lösning som på BMW i3, där driften alltid är elektrisk.
Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?
Tja dieselelektriskt med buffert batteri kan vara ett alternativ. Jag har räknat lite på det där och min beräkning gav vid handen att besparingen man gjorde i bränsle inte kunde motivera den extra kostnaden. Däremot borde det finna goda möjligheter att räkna hem det i underhåll. REnt dieselelektrisk variant torde vara ganska underhållsfri. Man har en bakaxel med direktmonterad elmotor. Man behöve rinte tänka på trnasmissioner, kardan axlar och annat som kan snett. Dieselmotorn kan dimensioneras mot nominellt uttag på plan väg i marshfart med maxlast + några procent%. I princip en 1.6 liters dieselmotor model renault traffic (lätt förstärkt) på 125 häst (räknat på en 52 tonnare). Motorn går på konstantvarv och laddar buffertbatteri på sisådär 100kwh. Vill minnas att jag teoretiskt kunde nå besparingar om cirka 15%. Om man sedan pluggar in lastbilen överallt där den stannar och laddar batteriet så blir kalkylen än bättre.LarsL skrev:Ja, ska man blanda in en diesel så får det bli en lösning som på BMW i3, där driften alltid är elektrisk.
Men det är ju som sagt bara jag och mitt spreadsheet (även om jag nog tror på siffrorna).
Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?
Vet inte var besparingen är riktigt förutom att man kan ha en mindre motor. Iaf inte på en långtradare som går i 90 km i t. Den är dimensionerad så att den når optimal verkningsgrad vid just 90. Om man istället har en diesel som gör el som driver en motor så förloras 10-20% verkningsgrad.JFAH skrev:Tja dieselelektriskt med buffert batteri kan vara ett alternativ. Jag har räknat lite på det där och min beräkning gav vid handen att besparingen man gjorde i bränsle inte kunde motivera den extra kostnaden. Däremot borde det finna goda möjligheter att räkna hem det i underhåll. REnt dieselelektrisk variant torde vara ganska underhållsfri. Man har en bakaxel med direktmonterad elmotor. Man behöve rinte tänka på trnasmissioner, kardan axlar och annat som kan snett. Dieselmotorn kan dimensioneras mot nominellt uttag på plan väg i marshfart med maxlast + några procent%. I princip en 1.6 liters dieselmotor model renault traffic (lätt förstärkt) på 125 häst (räknat på en 52 tonnare). Motorn går på konstantvarv och laddar buffertbatteri på sisådär 100kwh. Vill minnas att jag teoretiskt kunde nå besparingar om cirka 15%. Om man sedan pluggar in lastbilen överallt där den stannar och laddar batteriet så blir kalkylen än bättre.LarsL skrev:Ja, ska man blanda in en diesel så får det bli en lösning som på BMW i3, där driften alltid är elektrisk.
Men det är ju som sagt bara jag och mitt spreadsheet (även om jag nog tror på siffrorna).
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?
Men vad ska man med en lastbilschaufför till?
fraktande av gods kommer nog att förändras minst lika mycket som fraktande av människor i och med autonoma fordon. Kanske en laddslinga med ledaren i luften som ett el-lok är smartare än en induktionsladdning i asfalten? Långtradare som ska stå och ladda utan förare är dyr tid och tar mycket plats.

Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?
lite har den där 6km? sträckan med luftledning mellan gävle och sandviken genererat mer spaltmeter text än faktiska transporter ,men de måste väl börja nånstans?
men hur länge kommer det att accepteras att blanda fordon med en viktskillnad på 20-25 ggr på samma vägar, idag är vi nere på 250 döda per år, nollvision??
kanske är amazons ideer med drönar leveranser mer framtid
men hur länge kommer det att accepteras att blanda fordon med en viktskillnad på 20-25 ggr på samma vägar, idag är vi nere på 250 döda per år, nollvision??
kanske är amazons ideer med drönar leveranser mer framtid
ms 76132 "Eleamore"
Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?
AGCF skrev:Men vad ska man med en lastbilschaufför till?fraktande av gods kommer nog att förändras minst lika mycket som fraktande av människor i och med autonoma fordon. Kanske en laddslinga med ledaren i luften som ett el-lok är smartare än en induktionsladdning i asfalten? Långtradare som ska stå och ladda utan förare är dyr tid och tar mycket plats.
Jag tror not automatiseringen kommer till lastbilar förr snarare än senare. Liksom jag tror att det fortfarande finns mycket att göra för att helautomatisera hela logistik kedjan (man kan ställa exakt samma fråga om truckförare, hyll plockare och budbilar). Men jag tror fortfarande inte vare sig på induktionsladdning i väg eller via tråd av den enkla anledningen att investeringen i infrastruktur blir jämförelse vis stor. Långtradar stopp finns redan och att förse dem med laddningsmöjlighet är en rakt fram sak. Likaså att förse fraktterminaler med laddningsmöjlighet. sammantaget får du ändå en kedja med naturliga stopp för i och urlastning längd vägen (också utan chaufför), och helt andra möjligheter till optimering i logistiken (och då inte bara i energi hänseende) utan också i termer av tid och högre leveranssäkerhet.
Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?
Det kommer när Schenker, DHL eller något annat åkeri upptäcker att hoppsan här kan vi spara några 10-tals eller 100-tals miljoner.
Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?
Är inte åkeribranschen rättså kostnadsfokuserad? Gissar att när det finns en kostnadsfördel med eldrift så kommer det att gå fort. Samma sak den dag någon kan göra självkörande lastbilar.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?
Tror lösningen med luftledningar kan vara en bra lösning för lastbilar.. Med nån mil här och där kan man få den där extra räckvidden och kanske inte behöver lika hög strömstyrka där de väl stannar för paus. Ibland har också lastbilschaffisar svårt att välja var dom stannar och måste ta första bästa rastplats för att inte köra över tiden. Då kan det vara bra med laddning längat vägen under tiden man kör.
Tekniken är ju beprövad och har fungerat med tåg och spårvagn i många årtionden.
Tekniken är ju beprövad och har fungerat med tåg och spårvagn i många årtionden.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?
Fast det är ju bra med laddstationer att då vet de att de måste stanna där och vila. Skulle bli förvånade om de har längre mellan laddningarna än tillåten körsträcka.joel80 skrev:...Ibland har också lastbilschaffisar svårt att välja var dom stannar och måste ta första bästa rastplats för att inte köra över tiden. Då kan det vara bra med laddning längat vägen under tiden man kör...
Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?
Fast vi trafikproblem kan det vara så att man inte hinner till nästa laddstation utan måste ta paus vid sidan av vägen, om det nu inte finns en laddstation i varje parkeringsficka.LarsL skrev:Fast det är ju bra med laddstationer att då vet de att de måste stanna där och vila. Skulle bli förvånade om de har längre mellan laddningarna än tillåten körsträcka.joel80 skrev:...Ibland har också lastbilschaffisar svårt att välja var dom stannar och måste ta första bästa rastplats för att inte köra över tiden. Då kan det vara bra med laddning längat vägen under tiden man kör...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?
Det var så jag menade.. Inte ovanligt att nått ställer till det i trafiken och sabbar lastbilschaffisars tidsplaner. Har man laddningen under körning kvittar det var ens "körtid" tar slut, även om det säkert är praktiskt att ha laddningen på "vanliga" lastbils-parkeringar också.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?
Hmm, fast billigare att sätta laddare på varje rastplats än att dra ledningar ut med vägen. Inte för att jag tycker att man måste ha laddare så tätt. Men säg att varje Statoil mack har laddare. Då skulle det vara ganska lätt att passa in sin rast med en laddning. Kom ihåg att det blir ett annat tänk när du måste ladda, det blir onödigt att stanna utan att ladda. Nu spelar det ingen som helst roll om du bara stannar vid vägen eller på ett rastställe så då blir det så att de stannar lite varstans.