Model S vs Merca S och BMW 7-serien

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Jerka

Re: Model S vs Merca S och BMW 7-serien

Inlägg av Jerka »

Sjukt bra skrivet muran!

Tänk en TV som drivs med ett bensindrivet elverk. Då spelar det ingen roll om det är en 100 tums, kurvad 3D-super-TV, jag köper den inte ändå.

Fossilbrännare är inte lyxiga, punkt!
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

muran skrev:
Ser inte det som direkt oväntat att ett traditionellt biltest placerar bilarna i den ordningen.
Tittar man på ren byggkvalité och finish så släpar Tesla efter. Finish i delar och material, ljudet när dörr stängs, osv. Likväl kan det knaka och knirra lite här och var från inredningen i Tesla och det tar väck lite av premiumkänslan.

Pratar man om design blir det ett helt beroende på vad man föredrar.
Jag tycker Teslas inredning är ren och snygg.
Jag tycker Mercedes inredning ger högre lyxkänsla.
Jag tycker BMW känns som att hoppa tillbaka till 80-talet. Helt allvarligt, den är horribel i min mening. En BMW från 2012 känns som en Volvo från slutet av 80-talet. I min mening...

Vad gäller vägljud har Mercedes länge varit världsledande och BMW är inte långt efter. Inte märkligt att Tesla inte hänger med där ännu.

Men, det är så här man jämförde bilar förr i tiden. Det var det som ansågs vara viktigast i forntiden, för det gamla gardet. Jag tycker inte att det stämmer in på nutiden.
Det känns meningslöst att göra en jämförelse mellan dåtid och nutid. Även om ändamålet för produkterna är densamma (ta sig från punkt a till punkt b) så är det inte samma typ av produkt längre, inte samma tidsera.

Det är som att du gör en test mellan en ny smartphone eller en gammal Nokia 3210. Ja du kan ringa på båda. Ja, kvalitén och hållbarheten i den gamla Nokian är bättre, knapparna håller säkert längre, den blir inte lika varm, batteriet håller längre, osv. osv. Men det spelar ingen roll, det är inte det som är avgörande, jag hade aldrig bytt min iphone mot en 3210. Jämförelsen blir meningslös, det är inte det som är det viktiga.

Jag tar lite övriga testpunkter i den ordningen de känns viktiga för min egen del men som av någon anledning aldrig tas upp i biltesterna:

1. Miljö
Den absolut viktigaste punkten enligt mig. Världen är på väg att gå under och folk är för tröga för att inse det. Vad spelar det för roll ifall det är bättre kvalitékänsla på en ratt när resten av världen går under? Om ditt hus brinner ner så är inte det viktiga hur kvalitén på fönstervredet känns.
Jag mår bättre av att kunna köra 3000 mil om året, vilket mitt arbete tvingar mig till, med vetskapen att jag åtminstone håller nere utsläppen till ett minimum när jag gör det.
Det är lyxkänsla för mig.

2. Drivlina
Eldrift istället för förbränning. Det är tyst, det är rent, det är inga fördröjningar, inga skakningar, inget växlande, inget motorvarv, du har alltid vridmoment, du gasar... du släpper gasen..ibland bromsar du. Det är allt och det är så mycket smidigare, så mycket bekvämare och så mycket enklare.
Jag äger fortfarande en Volvo XC60 som min fru numera kör. Jag dyrkade den bilen tidigare. Den var så skön att köra, kändes stabil, bra sikt, osv. Nu har jag haft Teslan i endast 4 månader (FYRA!), och volvon känns som skräp! Vad hände där?
Jag sätter mig i Volvon och trycker på en startknapp. Den hostar till, börjar brumma och vibrera. Det luktar illa, låter som en traktor och jag kan riktigt känna hur livsfarliga, miljöfarliga och cancerframkallande partiklar spottar ut bakom bilen. Jag kör in den i garaget och stänger porten. Kommer på 5 minuter senare att jag glömde nyckeln i bilen. Går ut till garaget och det luktar fortfarande avgaser. Fy vad jag avskyr det.
Teslan backar in sig själv i garaget. Det är tyst, det är rent och det är luktfritt.

3. Fylla på räckvidd (i brist på bättre namn)
När jag beställde Teslan var farhågan som för många andra räckvidden och hur man ska hitta laddning. Hur skulle det gå? Var kan man köra? Vi behöll XC60:n lite grann som "backup" eller "långfärdsbil" av just den anledningen att det säkert finns massa platser man vill köra men inte vågar med Teslan just pga. avsaknad av laddning.
Efter jag fick Teslan har jag inte tänkt på det enda gång. Jag går ut på morgonen, bilen är alltid laddad. Jag kör, kommer hem, sätter i sladden. Och processen upprepas.
Ska jag köra någon längre sträcka tittar man lite snabbt på nätet vilka laddningsplatser som finns, sen kör man. That's it.
Volvon står mest i garaget och samlar damm om inte frun använder den för att Teslan är upptagen. Tror jag har tankat den 2 ggr sedan vi fick Teslan. Och det känns bara fel. Jag står där och tittar på hur mätaren på pumpen visar hur mina pengar rinner iväg i rasande fart. Känner lukten efter giftet som rinner ned i tanken och som snart ska förbrännas och ge naturen lite fler knivhugg i ryggen. Jag sneglar lite på de andra som står och tankar. Tanken i huvudet är att de står där, för att de inte vet att det finns ett bättre alternativ. Precis som jag själv inte visste det för bara ett halvår sedan. Med eldrift slipper jag stå vid bensinmackarna, jag slipper känna lukterna, jag slipper se mina pengar flyga iväg.

4. Säkerhet
Teslan är en av världens säkraste bilar. Den håller koll, bromsar, varnar, styr för att undvika olyckor. Skulle en olycka ändå ske så har den en av de bästa (om inte den bästa) deformeringszoner i både front och sida och ett av de starkaste taken som finns. Lägg till låg tyngdpunkt, en underbar balans mellan antispin/antisladd och du har en bil som gör allt för att ingen ska bli allvarligt skadad. Skulle något hända, larmar den självklart själv att så har skett.
Säkerheten tas sällan upp i tester mer än som en liten notis om hur många stjärnor bilen fick i Euro NCAP.
Jag vet att jag kör en av världens säkraste bilar och att jag därmed har gjort det jag kan för att hålla mig och min familj så säker som möjligt.

5. Gadgets
Jag är pryl och tekniknörd. Teslan är fullproppad med sådant.
När någon frågar mig hur Teslan känns brukar jag jämföra det med när jag fick den första Iphone. Där allt plötsligt kastades omsides. Det är ju så här en mobil skulle fungera, inte som de tidigare gamla vraken. Det var smidigt, det var användarvänligt, det var enkelt och det var underhållande.
Teslan är samma sak. Självklart ska man kunna få uppdateringar över internet. Självklart ska det finnas appar. Självklart ska man kunna kontrollera den via mobilen, kolla att den är låst, öppna takluckan, kolla hur varmt det är, kyla ned den lite eller kanske varma den, titta var den står, kanske rulla fram den lite, osv, osv.
Det är klart bilen ska låsa sig själv när man lämnar den, låsa upp när man kommer, lägga i parkeringsbromsen om jag glömt göra det när jag öppnar dörren. Varför skulle den inte det? Glömt nyckeln? Inga problem, lås upp den med mobilen. Små små saker som blir så smidigare när man slår ihop dem. Lägg därtill automatiska helljus (som fungerar mycket bättre än vad jag trodde), autopilot, automatiska vindrutetorkare, automatisk parkering.. och du har en bil där du i princip bara kan sitta och njuta medans den kör dig.

Jag hade kunnat ta upp andra saker som avsaknad av olja, skillnad i service av drivlinor, hållbarhet för drivlinor, skattelättnader, låga förmånsvärden. Eller varför inte prestandan? Bilen är ju överlägsen i princip allt annat i prestanda. Men ärligt talat, den är sekundär. Jag hade ägt Teslan även om den gjort 0-100 på 8 sekunder, eller 12 sekunder, istället för 4 sekunder. Jämföra prestanda är något som fossiljournalisterna kan göra istället. Kanske samtidigt som man påpekar att handtaget minsann känns lite stabilare i Mercan... För det är ju det som är det viktiga för "lyxkänslan".

Eller?
1+++
Mycket bra!! Det är löjligt stor skillnad på hur enkelt och smidigt allt fungerar. Alla andra bilar är helt borta i "vill ha" listan. Kommer det andra märken med liknande uppdateringar, räckvidd och smidighet mm så byter jag kanske märke även om det skulle vara Trabant men ICE hör till forntiden även med jättebra dörrhandtag
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

+1 muran eller +100 faktiskt
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Sjukt bra sagt muran! Du besparade mig upprördhet och att skriva Wall of text om det. Att lägga en miljon på en merca eller bmw är för mig helt obegripligt o korkat. Det är som att slänga pengar i sjön.

Jag vill däremot ta upp en upplevelse jag hade idag som jag kan skriva waal of text om. Just nu ligger jag helt slut i stugan i Småland efter att ha åkt från Stockholm via Enköping strängnäs pga Södertäljekaos och jag är helt slut. Jag körde morfars ford fokus med bensinmotor... Kopplingen är katastrof, bilen låter och vibrerar, jag trodde på riktigt att den var sönder ett bra tag innan jag insåg att bensinbilar låter så här. Bilen ska ha 150hk men när jag skulle köra om så kändes det som att den hade 40 om jag inte växlade ner till 4an, då fick den 70hk o om jag körde på 3an, så att det lät som att hela bilen skulle gå sönder, då fick den typ 90hk kändes det som. Nissan leaf upplevs som att den har 200hk enligt mig, alla gånger. O så hamnade jag i kö o fick stänga av bilen o då dog radion o jag kunde inte dra ned rutorna, startade tänningen o fick igång grejerna igen men när kön började röra sig skulle hela kön hosta igång sina illaluktande motorer igen och jag drog snabbt upp rutorna. Och automat är inte bättre för då laggar gasresponsen ännu mer. Men automat med "paddlar" på ratten är ändå helt ok. Dock får man med automat alltid det här "hacket" när bilen stannar helt o så rullar den alltid fram automatiskt vilket är så drygt. Elbil är ju helt underbart! O så mormor som satt i baksätet o hör som en kratta. Med allt motor o vägljud så har jag skrikit i 4h för att få henne att höra. Phuuu... Skulle lätt hellre kört renault zoe hit o ladda fem gånger på vägen! Eller varför inte tesla, denna underbara skapelse.

Ja att jämföra en tesla med en fossilbil är för mig som att jämföra en sjysst Android telefon med en 3310. Visst det finns fördelar med en 3310 men den är ändå hopplöst förlegad.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Väl skrivet Muran! Påminner om Tibors utmärkta krönika om det omvända i att testa en fossilbil första gången när elbil är normen.

http://teslaclubsweden.se/provkorning-av-bensinbil/
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Jerker skrev:
Pontus skrev:
Finns tidningen digitalt? Jag hittar den inte. Apropå smartphonegenerationen :-)
Den finns på readly.se
... Och Ztory ... Brukar dyka upp nån vecka efter papperstidningen.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Efter vad jag läst i tråden så upplever jag det som en juste bedömning av Teslan och de andra bilarna.
Vissa kriterier är ju subjektiva. Andra, som vägljud, är inte det.

Räknar man ihop poängen på deras kriterier så kommer Teslan sist.
I mitt sätt att bedöma så kommer Teslan först.

Vi vet ju att Tesla snabbt tar marknadsandelar i premiumsegmentet, så för att hålla sig någorlunda relevant så kanske tidningen ska modernisera sitt sätt att räkna.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Deras ekonomin på Teslan är klart fel, de borde räknat med Protector och troligen även med en 90D istället för P90D, kanske tom med en 75D. Sen om man räknade med Teslas restvärdesgaranti så är det ännu roligare.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

muran skrev:

En massa jävligt bra text
Ååh, vad jag blir glad när jag läser det här. Du har fattat helt rätt när det gäller att jämförelsen är omöjlig när man väl gått vidare. Elbilar kan självklart inte bedömas utifrån fossilerans kravställningar. Samtidigt är det kanske naturligt att det blir så när man inte är van vid annat.

Jag har alltid älskat bilar. Ljudet av en V8. Gången och sången i en rak BMW-sexa. Känslan i en riktigt bra växellåda. Och visst, jag kan fortfarande bli fascinerad av själva mekaniken. Att det överhuvudtaget fungerar, och det härliga i att ha ett hum om hur det går till. Men numera kan jag inte uppskatta förbränningsmotorn som något annat än något nästan lite gulligt. Ungefär som barnens ångmaskin med metatabletter. Kul, men inget som jag skulle vilja utveckla vidare för att lösa mina personliga transportbehov.

Förbränningsmotorn är förlegad, och har egentligen varit så under lång tid. Det vi har kallat motorutveckling har ju egentligen bara varit ett lapptäcke av nödlösningar, för att fördröja det oundvikliga faktum att vi måste acceptera att det är dags att gå vidare till något annat. Grundkonceptet i sig är ju redan det onödigt dumt och komplicerat. Vi pumpar upp en brandfarlig, giftig, illaluktande vätska gjord av döda dinosaurier. Sedan fraktar vi den runt halva jorden för att pytsa i den i en metallklump där en elektrisk gnista tänder eld på den, och i sin tur knuffar ner en kolv i ett hålrum. Kolven är kopplad till en vevaxel som i sin tur går in i ett sinnrikt system med växlar, som gör sitt bästa för att dölja att motorn bara levererar kraft i ett ganska snävt varvtalsspann. Jo just det, när de där dinosaurierna brinner upp bildas en del farliga ämnen som måste ventileras ut. Enkelt fixat. Vi sätter på ett kugghjul på andra änden av den där vevaxeln. Där sätter vi en kedja som i sin tur driver ett par andra axlar med små nockar som knuffar på ventiler som ser till att avgaserna kan ledas ut i friska luften och ny luft kan komma in. Puh.

Fast jag vill ha en snabbare bil? Enkelt. Vi sätter dit en liten vindsnurra som avgaserna ser till att snurra på jättejättefort. Snurran kopplar vi till en luftpump som sprutar in mer luft i motorn och då kan vi pytsa i ännu mera olja så bilen går fortare.
Men de där avgaserna kan väl inte vara så nyttiga? Nä, men om vi sätter dit en ventil som leder tillbaka en del av avgaserna in i motorn kan vi sänka temperaturen vid förbränningen och minska en del på kväveoxiderna. Koldoxiden kan vi dessvärre inte göra så mycket åt.

Asså va fan! Var det så här det var tänkt att vi ska lösa världens transportproblem? Nu senast var det väl Volvo som fick för sig att montera en eldriven luftpump kopplad till en trycktank, så att det redan från start skall finnas nog med tryck för att turbon skall kunna ladda. Att sminka en gris börjar få en ny innebörd. Och vi bilentusiaster har i alla år stått vid sidan av och applåderat, och skrockat om hur långt utvecklingen har kommit.

En stor anledning till att förbränningsmotorn överlevt så länge är att den hela tiden har talat till våra känslor. Kraften och ljudet har förtrollat oss, och så länge som alternativet eldrift har beskrivits som tråkigt, långsamt och rent allmänt som en uppoffring, har ingen velat utforska det spåret på allvar.

Tills nu då. För här kommer helt plötsligt Tesla från vänsterkanten och sopar undan fötterna på hela branschen. Elbilar var tydligen inget tråkigt som vi skulle bli tvungna att välja för att lagkrav och planetens hälsa inte gav oss någon annan möjlighet. Jo visst, Teslan är billigare att köra och snällare mot naturen. Men det är inte det som är grejen. Den är ju bättre. Bättre på allt! Även det roliga som förbränningsmotorerna har förfört oss med. Massor av kraft, och kanske ännu viktigare, sättet på vilken den levereras. Responsen och känslan av direktkontakt med drivlinan är fenomenal.

Min förra bil hade dubbelt så många hästar som min nuvarande, och visst kunde det gå fort. Men innan turbon hade börjat ladda och lådan vaknat till liv, och hittat rätt bland kuggarna, var den där luckan i trafiken redan borta. Det där, som egentligen bara handlade om delar av en sekund, lade sig som en blöt filt över hela körupplevelsen. Så icke i i3an.

Satt för inte så länge sedan i en en S90 (Volvo). Motorn var avstängd så det var en riktigt trevlig upplevelse. Fick nästan lite habegär, men sedan kom jag ju på vad som satt i frunken. Det här paradigmskiftet rörande drivlina är så avgörande att det inte spelar någon roll hur fin bilen i övrigt är. Har man väl fått prova på elbilslivet är man för evigt förlorad, oavsett hur fint motorn presterar utifrån gamla bedömningsparametrar. För min del hade motorn lika gärna kunnat startats via en vev i grillen. Så förlegat känns det.

Men världen vaknar. Ibland går det långsammare än man önskar, men kraften i det som nu sker går inte att underskatta. En sen kväll i mars visar Tesla upp en ny bil som man planerar att sälja om två år. Ingen får köra bilen och ingen får veta exakt vad den kommer att kosta. Men redan innan den visats har folk stått i långa köer, för att få betala 10 000 kr, för att få en ny köplats till något som vi kan få köpa om (förhoppningsvis) två år. Efter ett par veckor har närmare 400000 människor reserverat. Något fler än antalet sålda av den bäst säljande bilen i USA (Toyota Camry) under hela 2015.

Är vi galna? Kanske. Eller är det bara så att vi inte har några alternativ? Vad skulle vi annars lägga våra $35 000 på? En Volvo S90? Knappast!
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

Wilson skrev:
muran skrev:

En massa jävligt bra text
Ytterligare en massa bra text...
I fossilerans slutskede (ungefär nu alltså) har biltillverkarna haft svårt att revolutionera sina produkter. Därmed har de konkurrerat med smådetaljer (och reklamfilm). Visst är det en känsla av lyx att få kryssa i rutan för elektriskt fällbara bakre nackstöd när man skall köpa bil. Det har bara de riktiga "lyxbilarna".

Men,

Helt plötsligt blir den gamla "gadget-lyxen" irrelevant när det istället finns en backkamera med upplösning vidvinkel och tillräckligt stor display för att fungera. På motsvarande sätt har alla dessa knappar med underbar känsla blivit obsoleta.

Jag hade aldrig köpt en så dyr fossilare, aldrig. Idag känner jag att jag är delaktig i att leda mänskligheten mot en mer hållbar värld.
Det är lyx för mig.

Under tiden har jag en bil som ger så mycket underbar körkänsla, vare sig det är att ha lyckats blåsa en Porsche eller om det är att ha snittat under 150 Wh/km på väg till jobbet för första gången (idag).

För övrigt hade jag en hyr-lexus på en tjänsteresa för några dagar sedan. Fy vilket mörker. Dödsstöten kom när jag inte kunde hålla andan länge nog för att fylla tanken innan återlämning. Funderar allvarligt på att ta det ekonomiska straffet nästa gång och lämna in den ofylld.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Wilson skrev:
Satt för inte så länge sedan i en en S90 (Volvo). Motorn var avstängd så det var en riktigt trevlig upplevelse. Fick nästan lite habegär, men sedan kom jag ju på vad som satt i frunken. Det här paradigmskiftet rörande drivlina är så avgörande att det inte spelar någon roll hur fin bilen i övrigt är. Har man väl fått prova på elbilslivet är man för evigt förlorad, oavsett hur fint motorn presterar utifrån gamla bedömningsparametrar. För min del hade motorn lika gärna kunnat startats via en vev i grillen. Så förlegat känns det
Jag ramlade förbi en Volvo-handlare i våras, och passade på att sitta en stund i nya XC90. Att bara sitta i stolarna, klämma på inredningen, och framförallt prova B&W-ljudsystemet var en ren fröjd. Jäklar vilken bil! Då kom det en säljare och frågade om jag inte ville ta en provtur, och jo, det ville jag nog, så han gav mig nycklarna till en XC90 D5 R-design. Så fort jag startade och körde ut den var det som att förtrollningen bröts. Inte en chans i hela livet att jag skulle vilja ha en sån. Det var faktiskt första fossilbilen jag ens körde sen jag fick min Tesla, och jag började på fullt allvar skratta åt hur bedrövligt det kändes vid ett tillfälle. Det var inte många rätt i körupplevelsen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

danni skrev:
Jag tror många förväxlar Teslas medvetna minimalism och avskalade designprinciper med avsaknad av lyx. Det måste inte vara detsamma. Det som finns i Teslan är överlag välgjort, men visst, det är ändå ganska långt ifrån den känsla man får när man sitter och pillar på inredningen i en S-klass. Jag tror till och med en del är så vana vid att bedöma en inrednings nivå baserat på känslan i knappar och vred att de inte vet hur de ska göra när det saknas såna :D
Nä det är inte välgjort. Det knarrar och har sig.
Sen är deras ux designer för kupen helt inkompetent om de ens haft någon. Det enda som är riktigg bra är ratt och instrumentpanel plus mittskärm. Redten är bara felgjort.

Nä ge mig en bmw med Teslas drivlina och jag byter direkt...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
ivveh
Teslaägare

Inlägg av ivveh »

+100 muran :)
Känner exakt som du skrivit! Tokbra :)
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

muran skrev:
...
Eller?
Precis så är det. Har inget att tillägga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Kan inget mer än att hålla med muran fullständigt! sjukt bra skrivet :)
nu förstår jag hur jag själv tycker :D har inte riktigt kunna sätta ord på det förrens nu :)

Dessutom kan ju Tesla bli bättre på teknisk kvalitet och ljudnivå osv, men fossilarna kan ju lixom aldrig förbättra drivlinan till att bli lika bra som eldrift, då
får dom helt enkelt gå över till eldrift.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar