För att röja upp bland missuppfattningarna måste man svara på dina frågor en och en:
EnTraktor skrev:Är det någon som har testat ladda 43kW med Type 2 kabel?
Ja det har folk. Bland annat Clevers laddare erbjuder 43 kW AC via Typ2. Även vissa andra laddstolpar.
Tesla Model S kan ladda med max 11 kW från sådana stolpar, eller 22 kW om man har dubbelladdare.
Är det teknisk möjligt att köra 43 kW DC genom en sån sladd
Visst är det tekniskt möjligt att överföra 43 kW DC genom en Typ2 sladd av tillräckligt grovlek, men det är ingen som gör. Alla Typ2 laddstolpar levererar alltid AC växelström.
(Förutom Tesla Supercharger som levererar 120 kW DC i en modifierad Typ2 kontakt men det är en specialfall, ingen annan gör sånt)
så man kan ladda 43 kW med Teslan, eller tror ni att det är AC?
Även om någon gjorde en specialladdare som levererade 43 kW DC skulle Tesla inte kunna ladda där. Vanligtvis kopplas inkommande ström till bilens laddare som förväntar sig AC. För att koppla DC spänning direkt till batterierna måste bilen först förhandla med Superchargern innan den vågar släppa strömmen direkt till batterierna. Iom att en 43 kW DC Typ2 laddare om det ens fanns en sån inte skulle snacka Supercharger protokoll skulle inte Teslan kunna koppla in den till batterierna och kunde därför inte ladda.
De har helt enkelt glömt skriva ut 43 kW AC, eller tyck att det vet väl alla att Typ2 är AC.
Max 43 kW laddeffekt stämmer då äldre versioner av Renault Zoe hade 43 kW laddare. Ingen annan elbil kan ladda så snabbt, inte ens nyare Zoe. Andra elbilars laddeffekt blir det deras inbyggda laddare klarar.
Läs även:
http://teslaclubsweden.se/problemet-med ... abbladdare