Risker med USA import
Moderator: Redaktion
Risker med USA import
Hej!
En tidig S 85 -13 säljes för 518' SEK i Tyskland. Den är välutrustad men importerad fr USA (gissar privatimporterad USA -variant).
vad innebär det att köpa och ta hem till Sverige:
- SC laddare ej användbara alt betala 25'?
- trafo krävs vid laddning?
- försäkring svindyr?
- krockreparerad?
- något annat?
Jag gillar att komma ner i pris. 500 är mycket pengar men 300 mindre än ny S60.....
En tidig S 85 -13 säljes för 518' SEK i Tyskland. Den är välutrustad men importerad fr USA (gissar privatimporterad USA -variant).
vad innebär det att köpa och ta hem till Sverige:
- SC laddare ej användbara alt betala 25'?
- trafo krävs vid laddning?
- försäkring svindyr?
- krockreparerad?
- något annat?
Jag gillar att komma ner i pris. 500 är mycket pengar men 300 mindre än ny S60.....
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Re: Risker med USA import
Du kan inte betala 25 tusen för Supercharging, de har en helt annan kontakt i USA.
Bilarna i USA har heller inte möjlighet till trefas laddning eftersom det inte finns i USA.
Finns stor risk att servic center i Svergie vägrar hjälpa dig om du får problem med bilen.
Bilarna i USA har heller inte möjlighet till trefas laddning eftersom det inte finns i USA.
Finns stor risk att servic center i Svergie vägrar hjälpa dig om du får problem med bilen.
Re: Risker med USA import
Jag har kikat lite på såna bilar också. Men kom fram till att USA = no no. Sannolikt krockad och undermåligt reparerad. Inga garantier gäller. Och problem med laddning då de är USA-anpassade. Vet inte om/hur det går att fixa eller vad det skulle kosta. Tror att du kan få en helförsäkring hos Protector för 14300 oavsett var du köpt den. Vet inte heller om du kan fu uppdateringar från Tesla om den blivit avskriven i USA. Kan bli extremt dyrt i slutändan att köpa en sån bil. Det skulle kunna vara ett fynd men jag skulle aldrig våga ta den risk personligen.
Re: Risker med USA import
Om SIM-kortet är från USA kommer det inte att fungera här. Tveksamt om SC vill eller kan byta till ett svenskt SIM-kort. En Tesla utan internet är bara en halv Tesla.
Du skrev att det är en tidig 2013, det innebär sannolikt en massa barnsjukdomar som måste åtgärdas på garanti. Om du inte har garanti eller om SC inte vill hjälpa dig är du illa ute.
Mitt råd är att låta bli, det är inte värt det, även om priset är lägre (det finns ju en anledning till det). Köp en begagnad europeisk modell istället.
Du skrev att det är en tidig 2013, det innebär sannolikt en massa barnsjukdomar som måste åtgärdas på garanti. Om du inte har garanti eller om SC inte vill hjälpa dig är du illa ute.
Mitt råd är att låta bli, det är inte värt det, även om priset är lägre (det finns ju en anledning till det). Köp en begagnad europeisk modell istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Risker med USA import
Tesla har ju för närvarande en USA-bil som demo i Sverige. Det går alltså bevisligen att köra den här, med stor sannolikhet fungerar även internet i den bilen. Servicecentrat tar säkerligen väl hand om den också. Så det går ju som sagt. Mycket kring service, försäkring, krockad, simkort och så vidare är spekulation. Som mitt körmönster ser ut så hade jag klarat mig utmärkt på 1fas och chademo men det är fortfarande väldigt mycket pengar för en bil som är svårsåld. Vi kan nog jämföra det mot en högerstyrd importbil. 

BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Risker med USA import
Det är väl bara att skicka ett mail till Tesla med frågorna du har, så får du det svart på vitt. Ringa går ju självklart också, men skulle svaret bli positivt för dig, så vill du ju inte att det plötsligt ska vara andra bud i Mellerud när det väl kommer till kritan och du inte har något bevis för det personen sa på telefon.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Risker med USA import
En Tesla utan möjlighet till Supercharging är knappt en Tesla enligt min mening...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Risker med USA import
En grej som gäller alltid om USA grejer köp aldrig något som skall koppas till elnätet
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Re: Risker med USA import
då är det ju lugnt med en Tesla, den har ingenting med elnätet att göraStefan T skrev:En grej som gäller alltid om USA grejer köp aldrig något som skall koppas till elnätet

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Risker med USA import
Det finns också en sen 2014 S85 i Litauen för 54900 euro som uppges vara reparerad efter en olycka men inga uppgifter om vad som är gjort eller bilder på hur bilen såg ut i skadat tillstånd. Den har autopilot/autosteer och ser jättefin ut på bilderna... Också USA-version.
Hur mycket jobb skulle det vara att bygga om en USA-bil till Europastandard? Laddanslutning, laddare måste bytas men i övrigt är det väl bara sim-kortet som tidigare nämnts.
Dags att ta kontakt med servicecentra för att få några frågor besvarade...
Hur mycket jobb skulle det vara att bygga om en USA-bil till Europastandard? Laddanslutning, laddare måste bytas men i övrigt är det väl bara sim-kortet som tidigare nämnts.
Dags att ta kontakt med servicecentra för att få några frågor besvarade...

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Risker med USA import
Vad jag har läst på forumet så är det INTE något som rekommenderas, försäkringsbolagen varnar för bilar lagade i Litauen och Baltikum just för att reperationerna oftast är under all kritik, inte en bil som du bör köra på vägarna.lator skrev:Det finns också en sen 2014 S85 i Litauen för 54900 euro som uppges vara reparerad efter en olycka men inga uppgifter om vad som är gjort eller bilder på hur bilen såg ut i skadat tillstånd. Den har autopilot/autosteer och ser jättefin ut på bilderna... Också USA-version.
Hur mycket jobb skulle det vara att bygga om en USA-bil till Europastandard? Laddanslutning, laddare måste bytas men i övrigt är det väl bara sim-kortet som tidigare nämnts.
Dags att ta kontakt med servicecentra för att få några frågor besvarade...
När det kommer till att bygga om en amerikansk Tesla till europeisk så har jag ingen aning, det är nog en hel del jobb med laddningen så du kanske måste byta ut hela laddningsdelarna och om det inte finns flera spärrar i mjukvaran som du måste hacka dig förbi.
Re: Risker med USA import
Köp inte en bil som varit registrerad i Litauen...
https://www.carfax.se/pressmeddelanden/teknikens-varld
Klart att det kan finnas välreparerade och seriöst gjorda, men det är en grå verksamhet. Och man vill nog inte stödja att det plöstligt snos laddare från Teslor runt om i Europa för att konvertera kraschade jänketeslor. Bara risken för detta gör att jag drar öronen åt mig.
https://www.carfax.se/pressmeddelanden/teknikens-varld
Klart att det kan finnas välreparerade och seriöst gjorda, men det är en grå verksamhet. Och man vill nog inte stödja att det plöstligt snos laddare från Teslor runt om i Europa för att konvertera kraschade jänketeslor. Bara risken för detta gör att jag drar öronen åt mig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Risker med USA import
Att köpa en amerikansk Tesla är nog bara något för den som vill skryta med en Tesla på garageuppfarten eller att köra raggarrundan. För praktiskt användande är den ganska handikappad, ingen 3-fas, ingen Supercharger och ingen garanti.
Re: Risker med USA import
Som en grå Nissan LeafLarsL skrev:För praktiskt användande är den ganska handikappad, ingen 3-fas, ingen Supercharger och ingen garanti.

BMW i3 REX i väntan på Model3
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Risker med USA import
+1
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Risker med USA import
Jag har 8års garanti på batteriet men förutom det så ge mig en ny Tesla Model S för 300kkr så är det ok. Kan sträcka mig till 350kkr för att den har ett större batteri.18650 skrev:Som en grå Nissan LeafLarsL skrev:För praktiskt användande är den ganska handikappad, ingen 3-fas, ingen Supercharger och ingen garanti.
Re: Risker med USA import
Tesla försäljning säger att garantier så som batterigaranti eller nybilsgaranti inte gäller på USA import.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Risker med USA import
På en krockad och fullagad också?18650 skrev:Tesla försäljning säger att garantier så som batterigaranti eller nybilsgaranti inte gäller på USA import.
Re: Risker med USA import
på dom gäller garantin självklartLarsL skrev:På en krockad och fullagad också?18650 skrev:Tesla försäljning säger att garantier så som batterigaranti eller nybilsgaranti inte gäller på USA import.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Risker med USA import
Fast bara om fullagningen är gjord i Europa.HelectriC skrev:på dom gäller garantin självklartLarsL skrev:På en krockad och fullagad också?18650 skrev:Tesla försäljning säger att garantier så som batterigaranti eller nybilsgaranti inte gäller på USA import.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Risker med USA import
Jag åkte i den USA bilen igår, där funkade inte Internet, inga uppdateringar eller kartor. Dem påstod att dem inte ens hade fått det att funka med en WiFi / 3G dosa, det låter dock skumt men kan eventuellt stämma.18650 skrev:Tesla har ju för närvarande en USA-bil som demo i Sverige. Det går alltså bevisligen att köra den här, med stor sannolikhet fungerar även internet i den bilen. Servicecentrat tar säkerligen väl hand om den också. Så det går ju som sagt. Mycket kring service, försäkring, krockad, simkort och så vidare är spekulation. Som mitt körmönster ser ut så hade jag klarat mig utmärkt på 1fas och chademo men det är fortfarande väldigt mycket pengar för en bil som är svårsåld. Vi kan nog jämföra det mot en högerstyrd importbil.
Du vill INTE köpa en sådan bil för 500k, det är den INTE värd på något sätt.
Re: Risker med USA import
Tack för bra svar!
Speciellt Bylunds artikel om Litauen!
L
Speciellt Bylunds artikel om Litauen!
L
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Re: Risker med USA import
Man får också tänka på att om man köper en skumt reparerad bil från öst så bidrar man sannolikt till marknaden för stulna bildelar. Visst är det korkat att sno en hel Tesla då den är så lätt att spåra, men tänk alla delar man kan plocka från en bil för att reparera en annan bil.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Risker med USA import
Provkörde den amerikanska model x idag. USA modellens navigator fungera inte i Sverige... Även med wifi i bilen från mobilen eller egen router.
Sent from my iPad using Tapatalk
Sent from my iPad using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing