Risker med USA import

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Risker med USA import

Inlägg av lem »

Hej!
En tidig S 85 -13 säljes för 518' SEK i Tyskland. Den är välutrustad men importerad fr USA (gissar privatimporterad USA -variant).

vad innebär det att köpa och ta hem till Sverige:
- SC laddare ej användbara alt betala 25'?
- trafo krävs vid laddning?
- försäkring svindyr?
- krockreparerad?
- något annat?

Jag gillar att komma ner i pris. 500 är mycket pengar men 300 mindre än ny S60.....
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
vigge50

Re: Risker med USA import

Inlägg av vigge50 »

Du kan inte betala 25 tusen för Supercharging, de har en helt annan kontakt i USA.
Bilarna i USA har heller inte möjlighet till trefas laddning eftersom det inte finns i USA.
Finns stor risk att servic center i Svergie vägrar hjälpa dig om du får problem med bilen.
wihall

Inlägg av wihall »

Jag har kikat lite på såna bilar också. Men kom fram till att USA = no no. Sannolikt krockad och undermåligt reparerad. Inga garantier gäller. Och problem med laddning då de är USA-anpassade. Vet inte om/hur det går att fixa eller vad det skulle kosta. Tror att du kan få en helförsäkring hos Protector för 14300 oavsett var du köpt den. Vet inte heller om du kan fu uppdateringar från Tesla om den blivit avskriven i USA. Kan bli extremt dyrt i slutändan att köpa en sån bil. Det skulle kunna vara ett fynd men jag skulle aldrig våga ta den risk personligen.
wihall

Inlägg av wihall »

Kolla upp bilen på Carfax eller https://www.vehiclehistory.com/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Om SIM-kortet är från USA kommer det inte att fungera här. Tveksamt om SC vill eller kan byta till ett svenskt SIM-kort. En Tesla utan internet är bara en halv Tesla.
Du skrev att det är en tidig 2013, det innebär sannolikt en massa barnsjukdomar som måste åtgärdas på garanti. Om du inte har garanti eller om SC inte vill hjälpa dig är du illa ute.
Mitt råd är att låta bli, det är inte värt det, även om priset är lägre (det finns ju en anledning till det). Köp en begagnad europeisk modell istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
18650

Inlägg av 18650 »

Tesla har ju för närvarande en USA-bil som demo i Sverige. Det går alltså bevisligen att köra den här, med stor sannolikhet fungerar även internet i den bilen. Servicecentrat tar säkerligen väl hand om den också. Så det går ju som sagt. Mycket kring service, försäkring, krockad, simkort och så vidare är spekulation. Som mitt körmönster ser ut så hade jag klarat mig utmärkt på 1fas och chademo men det är fortfarande väldigt mycket pengar för en bil som är svårsåld. Vi kan nog jämföra det mot en högerstyrd importbil. :?:
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Det är väl bara att skicka ett mail till Tesla med frågorna du har, så får du det svart på vitt. Ringa går ju självklart också, men skulle svaret bli positivt för dig, så vill du ju inte att det plötsligt ska vara andra bud i Mellerud när det väl kommer till kritan och du inte har något bevis för det personen sa på telefon.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

En Tesla utan möjlighet till Supercharging är knappt en Tesla enligt min mening...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

En grej som gäller alltid om USA grejer köp aldrig något som skall koppas till elnätet
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Stefan T skrev:
En grej som gäller alltid om USA grejer köp aldrig något som skall koppas till elnätet
då är det ju lugnt med en Tesla, den har ingenting med elnätet att göra :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Det finns också en sen 2014 S85 i Litauen för 54900 euro som uppges vara reparerad efter en olycka men inga uppgifter om vad som är gjort eller bilder på hur bilen såg ut i skadat tillstånd. Den har autopilot/autosteer och ser jättefin ut på bilderna... Också USA-version.

Hur mycket jobb skulle det vara att bygga om en USA-bil till Europastandard? Laddanslutning, laddare måste bytas men i övrigt är det väl bara sim-kortet som tidigare nämnts.

Dags att ta kontakt med servicecentra för att få några frågor besvarade... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
vigge50

Inlägg av vigge50 »

lator skrev:
Det finns också en sen 2014 S85 i Litauen för 54900 euro som uppges vara reparerad efter en olycka men inga uppgifter om vad som är gjort eller bilder på hur bilen såg ut i skadat tillstånd. Den har autopilot/autosteer och ser jättefin ut på bilderna... Också USA-version.

Hur mycket jobb skulle det vara att bygga om en USA-bil till Europastandard? Laddanslutning, laddare måste bytas men i övrigt är det väl bara sim-kortet som tidigare nämnts.

Dags att ta kontakt med servicecentra för att få några frågor besvarade... ;)
Vad jag har läst på forumet så är det INTE något som rekommenderas, försäkringsbolagen varnar för bilar lagade i Litauen och Baltikum just för att reperationerna oftast är under all kritik, inte en bil som du bör köra på vägarna.
När det kommer till att bygga om en amerikansk Tesla till europeisk så har jag ingen aning, det är nog en hel del jobb med laddningen så du kanske måste byta ut hela laddningsdelarna och om det inte finns flera spärrar i mjukvaran som du måste hacka dig förbi.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Köp inte en bil som varit registrerad i Litauen...
https://www.carfax.se/pressmeddelanden/teknikens-varld
Klart att det kan finnas välreparerade och seriöst gjorda, men det är en grå verksamhet. Och man vill nog inte stödja att det plöstligt snos laddare från Teslor runt om i Europa för att konvertera kraschade jänketeslor. Bara risken för detta gör att jag drar öronen åt mig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Att köpa en amerikansk Tesla är nog bara något för den som vill skryta med en Tesla på garageuppfarten eller att köra raggarrundan. För praktiskt användande är den ganska handikappad, ingen 3-fas, ingen Supercharger och ingen garanti.
18650

Inlägg av 18650 »

LarsL skrev:
För praktiskt användande är den ganska handikappad, ingen 3-fas, ingen Supercharger och ingen garanti.
Som en grå Nissan Leaf :mrgreen:
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

+1
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

18650 skrev:
LarsL skrev:
För praktiskt användande är den ganska handikappad, ingen 3-fas, ingen Supercharger och ingen garanti.
Som en grå Nissan Leaf :mrgreen:
Jag har 8års garanti på batteriet men förutom det så ge mig en ny Tesla Model S för 300kkr så är det ok. Kan sträcka mig till 350kkr för att den har ett större batteri.
18650

Inlägg av 18650 »

Tesla försäljning säger att garantier så som batterigaranti eller nybilsgaranti inte gäller på USA import.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

18650 skrev:
Tesla försäljning säger att garantier så som batterigaranti eller nybilsgaranti inte gäller på USA import.
På en krockad och fullagad också?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
18650 skrev:
på dom gäller garantin självklart :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

HelectriC skrev:
LarsL skrev:
18650 skrev:
på dom gäller garantin självklart :D
Fast bara om fullagningen är gjord i Europa. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

18650 skrev:
Tesla har ju för närvarande en USA-bil som demo i Sverige. Det går alltså bevisligen att köra den här, med stor sannolikhet fungerar även internet i den bilen. Servicecentrat tar säkerligen väl hand om den också. Så det går ju som sagt. Mycket kring service, försäkring, krockad, simkort och så vidare är spekulation. Som mitt körmönster ser ut så hade jag klarat mig utmärkt på 1fas och chademo men det är fortfarande väldigt mycket pengar för en bil som är svårsåld. Vi kan nog jämföra det mot en högerstyrd importbil. :?:
Jag åkte i den USA bilen igår, där funkade inte Internet, inga uppdateringar eller kartor. Dem påstod att dem inte ens hade fått det att funka med en WiFi / 3G dosa, det låter dock skumt men kan eventuellt stämma.

Du vill INTE köpa en sådan bil för 500k, det är den INTE värd på något sätt.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Tack för bra svar!
Speciellt Bylunds artikel om Litauen!
L
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Man får också tänka på att om man köper en skumt reparerad bil från öst så bidrar man sannolikt till marknaden för stulna bildelar. Visst är det korkat att sno en hel Tesla då den är så lätt att spåra, men tänk alla delar man kan plocka från en bil för att reparera en annan bil.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

Provkörde den amerikanska model x idag. USA modellens navigator fungera inte i Sverige... Även med wifi i bilen från mobilen eller egen router.

Sent from my iPad using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Skriv svar