BMW satsar på autom körning istället för elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: BMW satsar på autom körning istället för elbilar

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Ja, vi får se planerna i höst. Men för nu så kan jag säga att jag tror inte att en raket kommer starta från jordytan och landa på Marsytan.
Månbas vore visserligen det mer effektiva på sikt men raketen som startar 2018 kommer inte mellanlanda på Månen. Tills dess har vi ingen raketbas på Månen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Ja, vi får se planerna i höst. Men för nu så kan jag säga att jag tror inte att en raket kommer starta från jordytan och landa på Marsytan.
Månbas vore visserligen det mer effektiva på sikt men raketen som startar 2018 kommer inte mellanlanda på Månen. Tills dess har vi ingen raketbas på Månen.
Jag tror att marstransportören kommer vara ungefär som en rymdstation som åker mellan omloppsbanan runt jorden och sedan runt Mars.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Surfaren skrev:
Jag hade tänkt skriva denna tråd, men glömde... Min rubrik hade varit: "BMW vill inte vara med i framtiden" :D

Tror att dom kommer tappa mycket av att bestämma sig för att göra en bra elbil så pass sent. Med det inte sagt att de andra som siktar på 2018 eller 2019 kommer lyckas.
Hoppar in i diskussionen och citerar ett gammalt inlägg. Funderade lite på den här tråden när jag installerade en självgående (Autonom om ni vill) gräsklippare i helgen.

Det har länge funnits både bensindrivna och batteridrivna gräsklippare. En del har valt att köpa batteridrivna. Förutom de uppenbara fördelarna att dom är batteridrivna och därmed miljövänligare så har dom nackdelen med kortare räckvidd. Men om det matchar behoven så är det helt ok.
(Anar ni analogin med bilar?)

Självkörande gräsklippare öppnar upp för ett helt nytt användningsscenario och är en stor skillnad för användaren. Man slipper helt enkelt att klippa gräset. Klipparen sköter det själv. (Anar ni analogin med bilar?)

Rent funktionellt innebär inte elektrifieringen någon större fördel för användaren. Självkörande (eller autonom) är däremot en jätteförbättring både när det gäller gräsklippare och bilar. För gräsklippare är nog elektrifiering en förutsättning för att de ska vara självkörande.
Jag skulle inte säga att detsamma gäller för bilar.

Det kanske är så BMW resonerar?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

pegs skrev:

Rent funktionellt innebär inte elektrifieringen någon större fördel för användaren. Självkörande (eller autonom) är däremot en jätteförbättring både när det gäller gräsklippare och bilar. För gräsklippare är nog elektrifiering en förutsättning för att de ska vara självkörande.
Jag skulle inte säga att detsamma gäller för bilar.

Det kanske är så BMW resonerar?
Tror att elbil i princip är ett krav för autonom bil. Dels kan tankning/laddning skötas mycket säkrare autonomt, dels finns ingen risk att bilen spyr ut kolmonoxid på olämplig plats. Det blev ju problem med hybrider i USA där folk körde på eldriften in i sitt garage, trodde bilen var avstängd men sedan drog förbränningsmotorn igång när laddningen höll på att ta slut. Inte så bra att ha en förbränningsmotor igång i litet tillslutet ställe och bilen kan inte alltid veta om det är bra ventilation eller inte.

BMW sa ju att det var autonoma elbilar de skulle satsa på så de överger inte heller elbilen helt men de kommer att ta lite längre tid på sig för att leverera ny elbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Svenssons skrev:
Tror att elbil i princip är ett krav för autonom bil. Dels kan tankning/laddning skötas mycket säkrare autonomt, dels finns ingen risk att bilen spyr ut kolmonoxid på olämplig plats. Det blev ju problem med hybrider i USA där folk körde på eldriften in i sitt garage, trodde bilen var avstängd men sedan drog förbränningsmotorn igång när laddningen höll på att ta slut. Inte så bra att ha en förbränningsmotor igång i litet tillslutet ställe och bilen kan inte alltid veta om det är bra ventilation eller inte.
Bra motargument. Att det ska vara så svårt att argumentera för oljebrännare ens när man gör ett ärligt försök :-)
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Nu verkar det vara lite ändrade planer eller så har det bara hållit tyst. Nästa version av 3 serien ska komma med eldrift och skulle i så fall kunna vara en direkt konkurrent mot Model lll, informationen om den är däremot väldigt lite än så länge.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... la-model-3
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Nu verkar det vara lite ändrade planer eller så har det bara hållit tyst. Nästa version av 3 serien ska komma med eldrift och skulle i så fall kunna vara en direkt konkurrent mot Model lll, informationen om den är däremot väldigt lite än så länge.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... la-model-3
Ja, det är bara att konstatera att det händer mycket under ytan och att det kommer att explodera med hyfsade elbilar från 2018 och framåt! Det är bra!
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Riktigt trevligt. Electrec har också en artikel som sannolikt återger samma källa:
http://electrek.co/2016/07/13/tesla-mod ... -3-series/

Mer urval och lite konkurrens är nog nyttigt för alla.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Bilen kan få ett batteripaket på 90 kWh vilket skulle kunna innebära en räckvidd på mellan 40 och 50 mil.
Det låter ju bra om BMW förstått att 20-40 kWh inte är mycket att komma med år 2019. Men jag undrar fortsatt vad man förväntas göra efter de där 40-50 milen... 1-fas? Chademo? CCS? Sällan man får veta denna (för mig ganska viktiga på en elbil) detalj när det kommer info om någon ny modell inom 2-3 år.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Surfaren skrev:
Bilen kan få ett batteripaket på 90 kWh vilket skulle kunna innebära en räckvidd på mellan 40 och 50 mil.
Det låter ju bra om BMW förstått att 20-40 kWh inte är mycket att komma med år 2019. Men jag undrar fortsatt vad man förväntas göra efter de där 40-50 milen... 1-fas? Chademo? CCS? Sällan man får veta denna (för mig ganska viktiga på en elbil) detalj när det kommer info om någon ny modell inom 2-3 år.
Vi kan väll hoppas att BMW är med Volkswagen i det CCS nötverket med 150 kW som tänks byggas, i så fall skulle det ju vara snabbare än dagens SuperCharger. Sen är ju så klart frågan hur fort detta planeras att byggas ut.

Clever tänker nästa år uppdatera sina laddare till 150 kW och förbereda de för upp till 300 kW så om de gör det på samtliga av sina laddare så kommer det finnas ett bra nätverk i Sverige.
Skriv svar