Utrustning i S60D behöver åsikter

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Utrustning i S60D behöver åsikter

Inlägg av Oktavos »

Har bokat med denna utrustning men börjar och få kalla fötter att det bara är en 60, min fru har redan räckviddsångest.

Model S 60D
Fyrhjulsdrift
Färg Deep Blue Metallic
Panoramatak
19" Silver Slipstreamhjul
Svarta Nästa Generations Säten
Mörk askträdekor
Integrerad mittkonsol
Svart Alcantarainnertak
Aktiverad för Supercharger
Komfortfunktioner Autopilot
Premium Uppgraderingspaket
Aktiv Luftfjädring
Ultra Hi-Fi Ljudpaket
Köldpaket
Säkerhetspaket

Funderar på att dra ner på utrustning för att ha råd och uppgradera till större batteri.
Ta bort:
Ljudpaket
Aktiv luftfjädring
Autopilot
Next gen säten

Funderingar då blir ju, hur går bilen utan luftfjädring?
Hur låter original stereon, duger den?
Autopilot kan man uppgradera senare
Standardinredning, kan man leva med det?

Tar gärna emot alla åsikter och förslag :)
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Inlägg av chpaulin »

Ganska stort steg mellan 60 och 90-batteri. Inte funderat på 75 som du även har möjlighet att uppgradera din 60 till när du kommit fram till att du behöver det?

Räckvidden på en 75D är inte så mycket lägre än en 90D pga högre effektuttag på 90D-motorerna. 414km för 75D och 470km för 90D enligt EPA.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Standardljud är OK
Utan luftfjädring kan du komma i lägen där du skrapar ( bilen har lång avstånd mellan axlar)
Köldpaket kan du skrota ( du kan värma bilen från appen)
Nextgen är mycket bättre än standard men många är nöjda med standard också
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

chpaulin skrev:
Ganska stort steg mellan 60 och 90-batteri. Inte funderat på 75 som du även har möjlighet att uppgradera din 60 till när du kommit fram till att du behöver det?

Räckvidden på en 75D är inte så mycket lägre än en 90D pga högre effektuttag på 90D-motorerna. 414km för 75D och 470km för 90D enligt EPA.
Oj, vänta nu här, EPA? De var bra mycket mindre mil än man läser på Teslas sida, enligt NEDC skall ju 75D prestera ca 490km?
förvisso så stämmer ju aldrig det med jag trodde realistiskt ca: 450km?
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

e5m1r skrev:
Standardljud är OK
Utan luftfjädring kan du komma i lägen där du skrapar ( bilen har lång avstånd mellan axlar)
Gäller skrapandet även vid vanliga farthinder eller de klarar den?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Oktavos skrev:
chpaulin skrev:

Oj, vänta nu här, EPA? De var bra mycket mindre mil än man läser på Teslas sida, enligt NEDC skall ju 75D prestera ca 490km?
Realistisk är 350km sommar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Oktavos skrev:
e5m1r skrev:
Standardljud är OK
Vanliga farthinder borde inte vara något problem i låg fart
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

e5m1r skrev:
Oktavos skrev:
chpaulin skrev:

Om det du säger stämmer så är det ju ca 150km lägre än NEDC och ca 50km lägre än EPA :shock:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Oktavos skrev:
e5m1r skrev:
Standardljud är OK
Jag har stålfjädringen, och har aldrig haft problem vid vanliga farthinder. Däremot har jag en gång lite lätt skrapat i när jag körde över krönet på en brant ramp in på en parkering på ett hotell, men det var en ovanligt brant ramp.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Oktavos skrev:
e5m1r skrev:
Oktavos skrev:
chpaulin skrev:

Om det du säger stämmer så är det ju ca 150km lägre än NEDC och ca 50km lägre än EPA :shock:
NEDC är ren fantasi
EPA går att åstadkomma men inte i motorvägsfart
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Bylund,

Hur upplever du fjädringen när du kör i småhålor eller brunnlock?
JAg har också bara stålfjädring på min nuvarande bil, men den
är en djävul i dessa hål o brunnlock, men fantastisk när det går
undan.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Realistiskt så rullar väl inte S60D mer än högst 300km då :(
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Jag försökte köra snik men kom ändå upp i 825'. Efter fundering och insikt att ~400' är borta om tre år fick jag riktigt kalla fötter och avbokade inom 14 dagars limit.

Du valde mycket. Jag tog bara ABSOLUT nödvändigt:

Fyrhjulsdrift (bra men kostnadsdrivande, utgår)
Färg Deep Blue Metallic (fel, måste tvättas ofta, silver valt)
Panoramatak (rätt, takräcksmöjlighet ett måste)
19" Silver (rätt, lågprofil snygga men känsliga)
Svarta Nästa Generations Säten (rätt enl alla, vill ha läder trots kostnad)
Komfortfunktioner Autopilot (hade provat gratis 30 dar först)
Premium Uppgraderingspaket (kostnadsdrivande, std ok, utgår)
Aktiv Luftfjädring (måste för skogsvägar)
Ultra Hi-Fi Ljudpaket (vore kul men utgår, för dålig hörsel/för gammal för att uppskatta)
Köldpaket (riktiga män fryser inte, utgår)
Säkerhetspaket (utgår, kostnadsdrivande)

Så resonerade jag. Det är lätt att bli fartblind och addera på. ~800' är vansinnigt mkt pengar (för mig). Trots det är en fin bil...

Lycka till!
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Re: Utrustning i S60D behöver åsikt

Inlägg av bjelkeman »

Oktavos skrev:
min fru har redan räckviddsångest.
Vart kör ni normalt där 300 km inte kommer att räcka? Om ni har regelbundna resor som är på gränsen, varför inte en 75 och ta bort lite andra saker som inte behövs kanske? Eller prova med 60 och spara pengar för uppgraderingen om det behövs?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Re: Utrustning i S60D behöver åsikt

Inlägg av Oktavos »

bjelkeman skrev:
Oktavos skrev:
min fru har redan räckviddsångest.
Vart kör ni normalt där 300 km inte kommer att räcka? Om ni har regelbundna resor som är på gränsen, varför inte en 75 och ta bort lite andra saker som inte behövs kanske? Eller prova med 60 och spara pengar för uppgraderingen om det behövs?
Det är sant, men vi är ganska så otroliga på att köra på de mest konstiga ställe, och med vår nuvarande bil vi har
så kör vi minst 115 mil på en tank.
Däri ligger mycket frihet, och det är kanske då förståeligt att min fru kan få hicka när man hör 300km
Det där med att uppgradera har du rätt i.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

!

Inlägg av Oktavos »

lem skrev:
Jag försökte köra snik men kom ändå upp i 825'. Efter fundering och insikt att ~400' är borta om tre år fick jag riktigt kalla fötter och avbokade inom 14 dagars limit.

Du valde mycket. Jag tog bara ABSOLUT nödvändigt:

Fyrhjulsdrift (bra men kostnadsdrivande, utgår)
Färg Deep Blue Metallic (fel, måste tvättas ofta, silver valt)
Panoramatak (rätt, takräcksmöjlighet ett måste)
19" Silver (rätt, lågprofil snygga men känsliga)
Svarta Nästa Generations Säten (rätt enl alla, vill ha läder trots kostnad)
Komfortfunktioner Autopilot (hade provat gratis 30 dar först)
Premium Uppgraderingspaket (kostnadsdrivande, std ok, utgår)
Aktiv Luftfjädring (måste för skogsvägar)
Ultra Hi-Fi Ljudpaket (vore kul men utgår, för dålig hörsel/för gammal för att uppskatta)
Köldpaket (riktiga män fryser inte, utgår)
Säkerhetspaket (utgår, kostnadsdrivande)

Så resonerade jag. Det är lätt att bli fartblind och addera på. ~800' är vansinnigt mkt pengar (för mig). Trots det är en fin bil...

Lycka till!
Tack!

Ja jag har ju också ca 14 dagar på mig att ändra mig, de är kanske tur.
Jag skall beakta dina förslag.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Oktavos skrev:
Bylund,

Hur upplever du fjädringen när du kör i småhålor eller brunnlock?
JAg har också bara stålfjädring på min nuvarande bil, men den
är en djävul i dessa hål o brunnlock, men fantastisk när det går
undan.
De känns ju såklart, men inte värre än andra bilar jag haft. Jag har inte haft en så tung bil förr, så jag har inte några bra referenspunkter.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Vet inte om det kan vara till någon hjälp, men så här valde jag när jag köpte min bil privat (idag finns det andra val och paket, men i stort är de lika):
- Jag ville ha en 60D men den fanns inte att köpa i januari 2015. Istället fick det bli en 85D med teknikpaket, säkerhetspaket och dubbelladdare.
- AWD var ett måste pga att jag har en backe till fritidshuset som inte går att ta sig upp för under den kalla årstiden utan AWD.
- Luftfjädring - kan inte minnas när jag hade en bil med stålfjädring :lol: dåliga vägar, ofta tungt lastad bil - bara fördelar med luftfjädring (också på autobahn - inställd på låg nivå = drar mindre energi).
- Panoramatak - nej tack! Jag har aldrig haft ett takräcke eller suttit i ett baksäte så därför var det lätt att välja bort (går bara att montera takräcke på bilar med panoramatak. Lär också ge någon cm bättre takhöjd invändigt). Fördelen med mitt val är att taket är garanterat tätt (många har läckageproblem med takluckan) samt att jag slipper kallras vintertid.
- Vinterpaket - finns dom som tycker det är världens dyraste rattvärme, speciellt på en bil som kan förvärmas. Håller inte med. Många ggr står min bil utan möjlighet till laddning och med ett halvtomt batteri. Med ratt- och sätesvärme så är det bara att sätta sig i en kall bil och åka. Dessutom behöver jag inte hålla 24 C för att det ska kännas skönt och varmt i bilen (inklusive de som sitter där bak)
- Stolar - Svart skinn. Älskar skinn, speciellt när den har fått den där rätta, härliga patinan (ofta efter ett par års flitigt nyttjande i kombination med rätt skötsel).
- Ljud - jag lyssnar till 99 procent på radio när jag kör så ljudpaketet var inte aktuellt
- Färg. För mig fanns det bara en färg på en Tesla och det var MC Red. Idag är jag mer öppen för andra färgval. Den blå och silver tycker jag allt mer om.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Tack Bylund :)
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

+46 skrev:
Vet inte om det kan vara till någon hjälp, men så här valde jag när jag köpte min bil privat (idag finns det andra val och paket, men i stort är de lika):
- Jag ville ha en 60D men den fanns inte att köpa i januari 2015. Istället fick det bli en 85D med teknikpaket, säkerhetspaket och dubbelladdare.
- AWD var ett måste pga att jag har en backe till fritidshuset som inte går att ta sig upp för under den kalla årstiden utan AWD.
- Luftfjädring - kan inte minnas när jag hade en bil med stålfjädring :lol: dåliga vägar, ofta tungt lastad bil - bara fördelar med luftfjädring (också på autobahn - inställd på låg nivå = drar mindre energi).
- Panoramatak - nej tack! Jag har aldrig haft ett takräcke eller suttit i ett baksäte så därför var det lätt att välja bort (går bara att montera takräcke på bilar med panoramatak. Lär också ge någon cm bättre takhöjd invändigt). Fördelen med mitt val är att taket är garanterat tätt (många har läckageproblem med takluckan) samt att jag slipper kallras vintertid.
- Vinterpaket - finns dom som tycker det är världens dyraste rattvärme, speciellt på en bil som kan förvärmas. Håller inte med. Många ggr står min bil utan möjlighet till laddning och med ett halvtomt batteri. Med ratt- och sätesvärme så är det bara att sätta sig i en kall bil och åka. Dessutom behöver jag inte hålla 24 C för att det ska kännas skönt och varmt i bilen (inklusive de som sitter där bak)
- Stolar - Svart skinn. Älskar skinn, speciellt när den har fått den där rätta, härliga patinan (ofta efter ett par års flitigt nyttjande i kombination med rätt skötsel).
- Ljud - jag lyssnar till 99 procent på radio när jag kör så ljudpaketet var inte aktuellt
- Färg. För mig fanns det bara en färg på en Tesla och det var MC Red. Idag är jag mer öppen för andra färgval. Den blå och silver tycker jag allt mer om.
Tack för dina kloka ord,
AWD är ett måste för mig, kan inte tänka mig en bil utan de.
Luftfjädring, får nog tänka om där, men den funkar väl inte över 45km på högt läge?
Panoramataken är ju helt nya sen din modell och läcker väl inte sen dess. Ett måste, har aldrig haft bil utan sollucka/panorama.
Vinterpaket, absolut, du har helt rätt. Jag har detta på min egen bil, fastän det är smällkallt så på med stol o rattvärme
sen tänker jag inte så mycket mer på de, rattvärme är great :)
Skinn är härligt men dyrt så klart.
Jag är också radiolyssnare.
Färg, blå så klart :D
Det är inte lätt att spara in på tillbehör, det är då säkert.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Byt ut premium och hifi mot ett 75 batteri, så har du skalat bort en del av räckviddsångesten!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Ja det är en väg att gå, men premium vill jag ha, var väl bättre belysning med de och öppningsbar baklucka bla.
Hellre då hifi och autopilot
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Oktavos skrev:
Ja det är en väg att gå, men premium vill jag ha, var väl bättre belysning med de och öppningsbar baklucka bla.
Hellre då hifi och autopilot
Ljuset kan du enkelt uppgradera, kablar är redan fördragna och ska man vara ärlig så är inte de som kommer med bilen mkt att hänga i granen. Den elektriska bagageluckan är väl egentligen det enda i det pkt som är nåt ordentligt att ha. Byt inte bort autopilot, det gör så mkt och hela bilen osar ju framtid, så inte byt bort det!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Vi i familjen elbil som hade som mest fyra elbilar på fem personer accepterade 45 km räckvidd vid -25 grader utan knot med Clio. Det blev en sport. Vi körde ca 3500 mil/år.

60kwh räcker långt! Just möjligheten att öka på i efterhand är en bra reservutgång. Provlåna en bil, granska dina verkliga behov. Vi har kört 15000 elbilsmil hittills. Och jag har aldrig fått slut i tanken annat än vid prov. Ungarna o frugan har fått bogsering ett dussintal gånger under 10 år.

Återigen, lycka till!
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Jag tänkte mer på att man kan uppgradera autopiloten när man vill.
Men för att återgå till lamporna, du menar att man kan uppgradera det dynamiska trestegs ljuset senare,
eller hur menar du?
Skriv svar