absolut, man ska hålla isär fakta och upplevelse. Fakta kan man gärna dela med sig om och jag tror det finns många icke-ägare som kan mer än många ägare. Tips och tricks, möjligheter etc. Men upplevelser under körning, vardagsliv blir lite knivigare när man "bara" har provkört ett par gånger kontra kört flera tusen mil.Gustafsson skrev:Håller inte helt med om det sista. Det finns många tillfällen när pålästa "kalenderbitare" kan bidra med mycket kunskap. Det blir dock lite suddigt när det inte framgår vad som är "kunskap" och vad som är "erfarenhet".
Bägge bidrar i hög grad till ett kul forum.
Utrustning i S60D behöver åsikter
Moderator: Redaktion
Re: Utrustning i S60D behöver åsikter
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
HeheheGustafsson skrev:Har du gamnacke rekommenderas Ludicrous, Ett par- tre tryck på den högra plattan i golvet plattan så rätar halsryggen ut sig fint:-).
/70D med gamnacke...

blev nog lite fel med citaten där, men jag ger mig på att svara ändå. Jag antar att han menar att han bara har lyft bilen manuellt 1 gång. Självklart är luftfjädringen igång hela tiden!Walker skrev:Förlåt en novis som ännu inte har glädjen att äga en Tesla....grenhall skrev:Vidio skrev:HelectriC skrev:Jag har bara hunnit använda luftfjädringen en gång sedan jag hämtade bilen i fredags t.ex.apkungen skrev:![]()
Men luftfjädringen är väl en del av bilen och används inte bara då och då? Ska jag då tolka ovanstående citat så att du bara kört bilen en gång sedan i fredags? Jag har (i min enfald) förstått det så att man alltid kör med luftfjädringen så fort man brukar en bil utrustad med sådan....
Model 3-24/Polestar 3-24
Ok, mina 50c efter att ha haft nöjet att lära känna min 70(75)D i snart en månad.
Först måste jag säga att när jag började läsa här på forumet upplevde jag ett visst mått av onyanserad hyllning av bilen i fråga, men måste nu krypa till korset och säga att bättre fordon än min Tesla har jag aldrig ägt eller för den delen kört. Tar fortfarande varje tillfälle att använda den, om det så bara är att åka 500m för att köpa frallor till frukosten
Min är som sagt en 70D med 75kWh batteriet, titanium, 19", luftfjädring, panorama, premium, gråa next gen, svart innertak, vinterpaket och autopilot.
Dessutom har jag köpt till Chademo-adapter, typ-2 kabel och solskydd för bakruta samt panoramatak.
När jag beställde hade varken 75-batteriet eller Faceliften lanserats än så det blev en väldigt positiv överraskning
Anledningen till att jag gick för en 70D var primärt förmånsvärdet. Fyrhjulsdriften och luftfjädringen var ett krav då vi har stuga i fjällen (Vemdalen) och vägen upp dit på vintern kan vara riktigt isig och moddig, samt att jag jagar och då ibland behöver köra på mindre skogsvägar. Har bara kört en demobil med stålfjädringen och kan därför inte uttala mig om skillnaden i komfort och vägegenskaper men luftfjädringens olika inställningar gör att jag tycker köregenskaperna väl matchar de sportbilar jag tidigare haft (Alfa, Porsche, BMW M)
Kombinationen Titanium, svart innertak, och gråa nextgen-säten tycker vi är riktigt snygg men här är verkligen smaken som baken... Nextgen sätena tyckte vi var mycket skönare jämfört med de "gamla" säten vi hade i en av demobilarna vi testade. Har hittills inte ångrat oss men är fortf lite oroliga ang lädrets kvalitet och vad vi har läst på fler olika Tesla-forum.
Panoramataket var ett krav för oss då vi (min hustru och jag) båda är ganska långa och vi tyckte att taket var för lågt utan, framförallt i baksätet, samt att vi tror vi kommer att använda takräcke och takbox då och då. Dock var inköpet av solskydd för taket helt onödigt då Tesla verkligen har lyckats med att både få kupén att kännas luftig och hindra alltför stark solinstrålning.
Det jag dock starkt rekommenderar är att tona bakre sidorutorna och bakrutan något för att göra det mer behagligt för de som sitter i baksätet.
19" fälgarna var både en pris och räckviddsfråga som jag hittills absolut inte ångrar.
Premium-paketet var från början för att få det svarta innertaket och elektriska bakluckan, men har nu blivit ett av de bästa valen vi gjorde pga hepa-filtret. Jag är allergisk mot gräspollen och bara genom att köra en runda med filtret aktiverat får mig att känna mig som en ny människa igen
Vinterpaketet var ett krav från vår dotter då hon vill ha värme i baksätet. Dessutom inbillar jag mig att vi kan få lite längre räckvidd då vi förhoppningsvis kan sänka värmen något i kupén på vintern.
Om Autopiloten kan jag bara säga WOW!! Snacka om bilkörning 2.0! Njuter varje gång jag aktiverar den och låter bilen ta över. Väldigt skrämmande i början men nu börjar jag förstå dess begränsningar vid olika vägtyper och kan anpassa körstilen därefter.
Chademon var tyvärr ett krav för att kunna komma till våra ställen på Öland och Vemdalen. Hoppas dock snart på att slippa/sälja den då fler SuC kommer till. Här är väl det enda jag har blivit riktigt besviken på Tesla då de (muntligen) lovade mig att Tindered skulle vara öppen tills midsommar när vi skulle få leverans...
Extended hifi kändes onödigt då jag nästan är tondöv.
Ångrar mao knappt någonting förutom då möjligtvis inköpet av solskydd men en ganska liten kostnad i sammanhanget
Först måste jag säga att när jag började läsa här på forumet upplevde jag ett visst mått av onyanserad hyllning av bilen i fråga, men måste nu krypa till korset och säga att bättre fordon än min Tesla har jag aldrig ägt eller för den delen kört. Tar fortfarande varje tillfälle att använda den, om det så bara är att åka 500m för att köpa frallor till frukosten

Min är som sagt en 70D med 75kWh batteriet, titanium, 19", luftfjädring, panorama, premium, gråa next gen, svart innertak, vinterpaket och autopilot.
Dessutom har jag köpt till Chademo-adapter, typ-2 kabel och solskydd för bakruta samt panoramatak.
När jag beställde hade varken 75-batteriet eller Faceliften lanserats än så det blev en väldigt positiv överraskning

Anledningen till att jag gick för en 70D var primärt förmånsvärdet. Fyrhjulsdriften och luftfjädringen var ett krav då vi har stuga i fjällen (Vemdalen) och vägen upp dit på vintern kan vara riktigt isig och moddig, samt att jag jagar och då ibland behöver köra på mindre skogsvägar. Har bara kört en demobil med stålfjädringen och kan därför inte uttala mig om skillnaden i komfort och vägegenskaper men luftfjädringens olika inställningar gör att jag tycker köregenskaperna väl matchar de sportbilar jag tidigare haft (Alfa, Porsche, BMW M)
Kombinationen Titanium, svart innertak, och gråa nextgen-säten tycker vi är riktigt snygg men här är verkligen smaken som baken... Nextgen sätena tyckte vi var mycket skönare jämfört med de "gamla" säten vi hade i en av demobilarna vi testade. Har hittills inte ångrat oss men är fortf lite oroliga ang lädrets kvalitet och vad vi har läst på fler olika Tesla-forum.
Panoramataket var ett krav för oss då vi (min hustru och jag) båda är ganska långa och vi tyckte att taket var för lågt utan, framförallt i baksätet, samt att vi tror vi kommer att använda takräcke och takbox då och då. Dock var inköpet av solskydd för taket helt onödigt då Tesla verkligen har lyckats med att både få kupén att kännas luftig och hindra alltför stark solinstrålning.
Det jag dock starkt rekommenderar är att tona bakre sidorutorna och bakrutan något för att göra det mer behagligt för de som sitter i baksätet.
19" fälgarna var både en pris och räckviddsfråga som jag hittills absolut inte ångrar.
Premium-paketet var från början för att få det svarta innertaket och elektriska bakluckan, men har nu blivit ett av de bästa valen vi gjorde pga hepa-filtret. Jag är allergisk mot gräspollen och bara genom att köra en runda med filtret aktiverat får mig att känna mig som en ny människa igen

Vinterpaketet var ett krav från vår dotter då hon vill ha värme i baksätet. Dessutom inbillar jag mig att vi kan få lite längre räckvidd då vi förhoppningsvis kan sänka värmen något i kupén på vintern.
Om Autopiloten kan jag bara säga WOW!! Snacka om bilkörning 2.0! Njuter varje gång jag aktiverar den och låter bilen ta över. Väldigt skrämmande i början men nu börjar jag förstå dess begränsningar vid olika vägtyper och kan anpassa körstilen därefter.
Chademon var tyvärr ett krav för att kunna komma till våra ställen på Öland och Vemdalen. Hoppas dock snart på att slippa/sälja den då fler SuC kommer till. Här är väl det enda jag har blivit riktigt besviken på Tesla då de (muntligen) lovade mig att Tindered skulle vara öppen tills midsommar när vi skulle få leverans...
Extended hifi kändes onödigt då jag nästan är tondöv.
Ångrar mao knappt någonting förutom då möjligtvis inköpet av solskydd men en ganska liten kostnad i sammanhanget

MY LR, Pearl White
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag har aldrig upplevt problem med vare sig värme eller kyla genom soltaket. När det är öppet kan man såklart få sig lite solbränna på hjässan men det det jag bara som en fördel 
Tonade rutor skriver jag under på också - både praktiskt och snyggt.

Tonade rutor skriver jag under på också - både praktiskt och snyggt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- grenhall
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias4765
Självfallet är luftfjädringen en del av bilen men med att använda den menar jag att man av någon anledning behöver höja eller sänka bilen. Annars är den ju bara en fjädring.Walker skrev:Förlåt en novis som ännu inte har glädjen att äga en Tesla....![]()
Men luftfjädringen är väl en del av bilen och används inte bara då och då? Ska jag då tolka ovanstående citat så att du bara kört bilen en gång sedan i fredags? Jag har (i min enfald) förstått det så att man alltid kör med luftfjädringen så fort man brukar en bil utrustad med sådan....
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Sanning? Låter som att du tror att jag sitter här o ljuger. Jag har hört många som tycker att glastaket har dessa problem och flera som fått lov att byta ut det då det läckt och att ljudnivån i kupén blir högre mm. Det är inte osanning bara för att du tycker annorlunda. Som du sa nyss så är allt åsikter och att jag borde poenterat det bättre, det borde du med.HelectriC skrev:nej då, jag blir inte upprörd om negativa saker, där de är sanna, men jag har ALDRiG haft problem med för stark solinstrålning eller kyla. Glastaket har ett mycket bra solskydd. När jag köpte min bil och skulle hämta den så hade jag faktiskt tänkt köpa Teslas egna solskydd, men DS rekommenderade mig att testa utan först (dom hade inte sålt till någon från det SC tidigare, rekommenderat alla att först testa utan och ingen hade kommit tillbaks och velat ha det trots allt). Det har inte varit en enda resa där jag önskat ha mer solskydd än det redan är i glaset. Därför reagerar jag på att någon rekomenderar att man INTE väljer panotaket av den grunden (med tanke på alla andra fördelar det kommer med: takfästen, öppningsbar på sommaren, ljusare coupe etc). Det blir för mig HELT fel! Självklart kan det finnas nån känslig stjäl som helst vill ha natt konstant och då kan jag förstå att man inte vill ha glastak, men det gäller nog ganska få.apkungen skrev:
Blir ofta så här att ägare blir upprörda när man säger negativa saker om bilen. Du skulle nog inte ens reagerat om jag skrivit positiva saker om tillvalen på samma sätt.
Hade du skrivit att man måste absolut ha panotak eftersom det t.ex. blir för låg takhöjd bak, så hade jag reagerat på det också (trots att detta så är något positivt om det jag själv har) eftersom det är väldigt avgörande vem som främst ska sitta bak.
Men om det är flera som inte gillar åsikter från oss som inte har någon tesla så kan jag ta o sluta skriva här. Ingen idé att lägga flera timmar i veckan på om det inte uppskattas.
Utrustning i S60D behöver åsikter
OBS är ägareapkungen skrev:Sanning? Låter som att du tror att jag sitter här o ljuger. Jag har hört många som tycker att glastaket har dessa problem och flera som fått lov att byta ut det då det läckt och att ljudnivån i kupén blir högre mm. Det är inte osanning bara för att du tycker annorlunda. Som du sa nyss så är allt åsikter och att jag borde poenterat det bättre, det borde du med.HelectriC skrev:nej då, jag blir inte upprörd om negativa saker, där de är sanna, men jag har ALDRiG haft problem med för stark solinstrålning eller kyla. Glastaket har ett mycket bra solskydd. När jag köpte min bil och skulle hämta den så hade jag faktiskt tänkt köpa Teslas egna solskydd, men DS rekommenderade mig att testa utan först (dom hade inte sålt till någon från det SC tidigare, rekommenderat alla att först testa utan och ingen hade kommit tillbaks och velat ha det trots allt). Det har inte varit en enda resa där jag önskat ha mer solskydd än det redan är i glaset. Därför reagerar jag på att någon rekomenderar att man INTE väljer panotaket av den grunden (med tanke på alla andra fördelar det kommer med: takfästen, öppningsbar på sommaren, ljusare coupe etc). Det blir för mig HELT fel! Självklart kan det finnas nån känslig stjäl som helst vill ha natt konstant och då kan jag förstå att man inte vill ha glastak, men det gäller nog ganska få.apkungen skrev:
Blir ofta så här att ägare blir upprörda när man säger negativa saker om bilen. Du skulle nog inte ens reagerat om jag skrivit positiva saker om tillvalen på samma sätt.
Hade du skrivit att man måste absolut ha panotak eftersom det t.ex. blir för låg takhöjd bak, så hade jag reagerat på det också (trots att detta så är något positivt om det jag själv har) eftersom det är väldigt avgörande vem som främst ska sitta bak.
Men om det är flera som inte gillar åsikter från oss som inte har någon tesla så kan jag ta o sluta skriva här. Ingen idé att lägga flera timmar i veckan på om det inte uppskattas.

Skämt åt sidan
Bilar vi haft de senaste åren har alla haft panorama tak så jag antar att jag är van vid kallras / värmestrålning det krävs inte en raketforskare för att klura ut att glas är kallare än isolering eller att glas leder värme mer än isolering
Med detta sagt så är teslas pano varken bättre eller sämre än någon annan på marknaden
Den är överlägset bättre vad det gäller solskydd du behöver inte nåt att dra för som i andra bilar det är därför det inte finns nåt att dra för
Du kan titta rakt in i solen genom den inga problem
Den är dock sämre än andra bilar på en punkt och det är hur högljud den är
Då pratar vi både stängt vent och öppet
Stängt i hastigheter över 120
I vent samt öppet i över 70
Så vill du ha tystare mörkare och mer instängd coupe skippa taket

Har den nya varianten av pano själv och skulle inte välja utan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Så ja, så ja, ingen vits att börja gråta nuapkungen skrev:Sanning? Låter som att du tror att jag sitter här o ljuger. Jag har hört många som tycker att glastaket har dessa problem och flera som fått lov att byta ut det då det läckt och att ljudnivån i kupén blir högre mm. Det är inte osanning bara för att du tycker annorlunda. Som du sa nyss så är allt åsikter och att jag borde poenterat det bättre, det borde du med.HelectriC skrev:nej då, jag blir inte upprörd om negativa saker, där de är sanna, men jag har ALDRiG haft problem med för stark solinstrålning eller kyla. Glastaket har ett mycket bra solskydd. När jag köpte min bil och skulle hämta den så hade jag faktiskt tänkt köpa Teslas egna solskydd, men DS rekommenderade mig att testa utan först (dom hade inte sålt till någon från det SC tidigare, rekommenderat alla att först testa utan och ingen hade kommit tillbaks och velat ha det trots allt). Det har inte varit en enda resa där jag önskat ha mer solskydd än det redan är i glaset. Därför reagerar jag på att någon rekomenderar att man INTE väljer panotaket av den grunden (med tanke på alla andra fördelar det kommer med: takfästen, öppningsbar på sommaren, ljusare coupe etc). Det blir för mig HELT fel! Självklart kan det finnas nån känslig stjäl som helst vill ha natt konstant och då kan jag förstå att man inte vill ha glastak, men det gäller nog ganska få.apkungen skrev:

Vi glömmer detta, så återgår vi till att promota våra referenslänkar istället

Fortsätt skriva du, det mesta är ju bra!
Model 3-24/Polestar 3-24
Just valet kring panoramatak är ju rätt svart och vitt (iaf om man struntar i själva faktiska funktionen av ett glastak...). Tesla har ju gjort det rätt enkelt, om man någonsin tror sig behöva ett takräcke på bilen och/eller kommer att ha längre personer än 175cm i baksätet har man inget val annat än att välja just det
.
Myten kring värme- och solstrålning kan iaf jag döda så här långt och ljudvolymen är i mitt tycke inte på något sätt märkbar eller störande, oavsett hastighet. Återstår mao att se om det blir något kallras i vinter. Lär isf bli varse detta då både hustru och dotter är rejält känsliga för kyla...

Myten kring värme- och solstrålning kan iaf jag döda så här långt och ljudvolymen är i mitt tycke inte på något sätt märkbar eller störande, oavsett hastighet. Återstår mao att se om det blir något kallras i vinter. Lär isf bli varse detta då både hustru och dotter är rejält känsliga för kyla...
MY LR, Pearl White
kjag håller med HelelectriC. Jag har sollucka (bil uttagen 2015-09) Har aldrig haft några problem med taket. Vare sig med sol eller inläckande vatten. Vattenläckage problemet var bara på de tidiga bilarna. Ska vara åtgärdat nu.
Jag har i dagaläget en 70D med allt utom 7 sits.
Hade jag specat bil idag hade jag valt 60D, solid vit, med svart nextgen och sollucka.
Lycka till med beslutet.
Jag har i dagaläget en 70D med allt utom 7 sits.
Hade jag specat bil idag hade jag valt 60D, solid vit, med svart nextgen och sollucka.
Lycka till med beslutet.
Det är ju du som blev upprörd från första början. Klart det är tråkigt med påhopp. Verkar som att jag hade fel i mycket kring takluckan, den är säkert bra. Och folk lyssnar redan mer på dig än mig med dina mängder med inlägg och att du är teslaägare, det syns ganska tydligt i varje post så det behöver du inte poängtera. Ta diskussionen om takluckan istället för diskussionen om hur icke trovärdiga mina åsikter är så ska jag se till är "inte gråta" och försöka att vara lite mer tydlig med att det jag säger är åsikter.HelectriC skrev:Så ja, så ja, ingen vits att börja gråta nu![]()
Vi glömmer detta, så återgår vi till att promota våra referenslänkar istället![]()
Hela grejen som jag ville få fram bara är att jag mer tror på att lägga pengar på det större batteri än på tillval. Men det kanske bara är jag.
för att hålla sig till taklucketemat, så tror jag att en Model S utan panotak kan bli lite som en Model X utan drag på begmarknaden, dvs ganska svår att sälja. Självklart finns det alltid de som inte bryr sig om att kunna ha takbox, skidhållare eller cykelstativ, på samma sätt som jag inte bryr mig om dragkrok, men gemene man på gatan vill nog ha någon möjlighet att lasta anting på taket eller bakom bilen. Det finns självklart undantag, men lejonparten föredrar nog möjligheten till takbox. Med det sagt, så hade jag tagit dragkrok på en Model X om jag skulle köpt en, bara för att värna andrahandsvärdet.apkungen skrev:Det är ju du som blev upprörd från första början. Klart det är tråkigt med påhopp. Verkar som att jag hade fel i mycket kring takluckan, den är säkert bra. Och folk lyssnar redan mer på dig än mig med dina mängder med inlägg och att du är teslaägare, det syns ganska tydligt i varje post så det behöver du inte poängtera. Ta diskussionen om takluckan istället för diskussionen om hur icke trovärdiga mina åsikter är så ska jag se till är "inte gråta" och försöka att vara lite mer tydlig med att det jag säger är åsikter.HelectriC skrev:Så ja, så ja, ingen vits att börja gråta nu![]()
Vi glömmer detta, så återgår vi till att promota våra referenslänkar istället![]()
Hela grejen som jag ville få fram bara är att jag mer tror på att lägga pengar på det större batteri än på tillval. Men det kanske bara är jag.
Model 3-24/Polestar 3-24
Jag tror att presumtiva köpare kan ha en viss glädje av att läsa dessa inlägg, om inte bara för att kunna bilda sig en uppfattning om attraktionskraften för olika modeller och tillval. Om till exempel en merpart av de som kommenterar ett inlägg är av uppfattningen att vinterpaket och dubbelladdare inte är värt mer än det katten har släpat in så ska man nog inte räkna med att dessa tillval kommer att ge några extra kronor tillbaka den dagen bilen avyttras.
Likaså är det om man väljer bort något som eftermarknaden gärna vill ha, typ panoramatak.
Så jag är i dubbel bemärkelse heltorsk!
Likaså är det om man väljer bort något som eftermarknaden gärna vill ha, typ panoramatak.
Så jag är i dubbel bemärkelse heltorsk!

Installerat 13,2 kWp solceller
Absolut, så har jag nytta av allt som skrivs här, men man måste sortera lite ibland alla påståenden
Att ha panorama tycker jag säger sig självt på en S det är ju det endasättet att få till mer bagageutrymme (takbox).
Om det dessutom hade erbjudits en elinfällbar dragkrok så jag även kryssat för de alternativet, för mig så skall
en bil vara så flexibel som möjligt.
För min del hade det kanske då varit bättre med en x, men den kan man ju inte få sollucka på
Sen måste jag kommentera än en gång angående vinterpaketet, min uppfattning:
Jag har själv rattvärme i min bil och skulle aldrig vilja vara utan detta, ej heller värme i sätena.
När jag kommer ut till min kalla bil, det första jag gör är att sätta rattvärmen och sätesvärmen
eftersom där är bra krut i båda så räcker det, värmen i bilen förövrigt kommer i andra hand.
Borde inte detta vara energibesparande istället för att värma upp hela bilen? Jag menar här o där läser man
att folk har lite kallare i bilen för spara batteri.

Att ha panorama tycker jag säger sig självt på en S det är ju det endasättet att få till mer bagageutrymme (takbox).
Om det dessutom hade erbjudits en elinfällbar dragkrok så jag även kryssat för de alternativet, för mig så skall
För min del hade det kanske då varit bättre med en x, men den kan man ju inte få sollucka på

Jag har själv rattvärme i min bil och skulle aldrig vilja vara utan detta, ej heller värme i sätena.
När jag kommer ut till min kalla bil, det första jag gör är att sätta rattvärmen och sätesvärmen
eftersom där är bra krut i båda så räcker det, värmen i bilen förövrigt kommer i andra hand.
Borde inte detta vara energibesparande istället för att värma upp hela bilen? Jag menar här o där läser man
Värme i stolar fram får du spm standardOktavos skrev:Absolut, så har jag nytta av allt som skrivs här, men man måste sortera lite ibland alla påståenden![]()
För min del hade det kanske då varit bättre med en x, men den kan man ju inte få sollucka på![]()
Sen ska bilen värmas i alla fall
Säg att den kanske tom står hemma inkopplad så slår du på via appen och den drar ström från vägguttaget och inte batteriet
Sen ska det mycket till att det är så illa i tesla att du offrar värme/kyla för att komma fram
Ska du köpa tesla? Använd min länk http://--- och spara 8000kr Tack
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- grenhall
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias4765
Nu har jag inte haft min Model S över vintern än men väl en Nissan Leaf, som också går att värma upp remote. Har personligen aldrig känt att jag behövt rattvärme. Sätesvärme fram är kanon men med små barn i baksätet är det meningslöst. För oss iaf. Jag vet inte hur du ska ha det men jag har min bil inkopplad till el när den är hemma. Så länge man inte har den inkopplad via vanligt eluttag(Schuko) så är nog batteriförbrukningen försumbar om någon alls. Leaf:en förbrukar kanske 1-2% på en halvtimme trekvarts förvärmning inkopplad med Schuko. Någon som har haft sin Model S över vintern kan säkert svara på hur mkt man förlorar.Oktavos skrev:Absolut, så har jag nytta av allt som skrivs här, men man måste sortera lite ibland alla påståenden![]()
För min del hade det kanske då varit bättre med en x, men den kan man ju inte få sollucka på![]()
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Jag tycker att du tänker helt rätt. Det finns mycket skrivet om hur man öka räckvidden under den kalla årstiden. Att hålla en lägre temperatur i bilen gör stor skillnad. Vinterpaketet är ett bra val om man vill att alla i bilen ska ha god komfort.
Att förvärma bilen gör också stor skillnad. Men även om den är förvärmd till + 25 C efter att den har stått ute en kall vinternatt så är i alla fall min ratt och skinnsäte iskallt.
Att förvärma bilen gör också stor skillnad. Men även om den är förvärmd till + 25 C efter att den har stått ute en kall vinternatt så är i alla fall min ratt och skinnsäte iskallt.
Men även om den är förvärmd till + 25 C efter att den har stått ute en kall vinternatt så är i alla fall min ratt och skinnsäte iskallt.
Där har du helt rätt och jag hatar kalla säte och ratt

Att sortera svar och försöka hitta en röd tråd utan att veta lite mer om respondenterna är inte lätt. En kan ha en bil som alltid står i ett uppvärmt garage både hemma och på jobbet med laddkabeln ansluten. En annan har aldrig åkt på en grusväg med djupa hjulspår och tänker aldrig göra det heller, i alla fall inte med en Model S. Någon är 205 cm lång medan en annan väger 110 kg, osv,osv.Oktavos skrev:Men även om den är förvärmd till + 25 C efter att den har stått ute en kall vinternatt så är i alla fall min ratt och skinnsäte iskallt.
När jag började (som gäst) att dagligen följa det här forumet för drygt två år sedan så var det mycket enklare att sortera svaren, av förklarliga skäl.
Ett tips är att också söka bland gamla trådar. Det kan även vara mycket underhållande om man gillar att läsa om till exempel prestanda, väghållning, färgval, fälgar, däck, mm, men också nyttigt som tips och tricks, mm.
Japp, du har helt rätt inte lätt att sålla ibland all info och svar man får på sina frågor.
man ställer en massa frågor för man är nyfiken och även efter ens förutsättningar.
Nu på söndag så skall jag ha en S mellan 10-17.00 så att jag o frugan kan utvärdera ordentligt
Då kommer kanske många svar av sig själv men säkerligen en del nya också, men då baserade på lite
verklighet med bilen, fan kan det inte vara söndag snart
man ställer en massa frågor för man är nyfiken och även efter ens förutsättningar.
Nu på söndag så skall jag ha en S mellan 10-17.00 så att jag o frugan kan utvärdera ordentligt

Då kommer kanske många svar av sig själv men säkerligen en del nya också, men då baserade på lite
verklighet med bilen, fan kan det inte vara söndag snart

Sätesvärme fram är standard. Vinterpaketet var det första Tibor tyckte jag kunde plocka bort när vi talade bilspec. Har man stålarna skall man såklart ta det.Oktavos skrev:Men även om den är förvärmd till + 25 C efter att den har stått ute en kall vinternatt så är i alla fall min ratt och skinnsäte iskallt.
Jag prioriterade metallic lack, pano tak och next gen stolarna. Next gen stolarna lika mkt för egen del som för andrahandsvärdet. Autopilot aktiverar jag efter leverans för att ducka förmånsvärdet.
Model Y Performance beställd maj 2024
Jag har köpt min privat så jag behöver inte tänka på förmånsvärden, vilket så klart är en viktig skillnad när man gör olika tillval. Men jag resonerade som så att har jag redan spräckt alla förnuftiga gränser och köper en bil för runt en miljon så väljer jag inte bort lite extra komfort till alla i bilen bara för att det tillvalet höjer priset med ytterligare en (1) procent. Att jag tycks vara rätt ensam om erfarenheten att få is på torkarbladen och igensatta spolarmunstycken vintertid förvånar mig. Det har inte varit några udda bilmodeller och alla har drabbats av detta gissel, trots flitig påfyllande av spolarvätska.riba skrev:Sätesvärme fram är standard. Vinterpaketet var det första Tibor tyckte jag kunde plocka bort när vi talade bilspec. Har man stålarna skall man såklart ta det.Oktavos skrev:Men även om den är förvärmd till + 25 C efter att den har stått ute en kall vinternatt så är i alla fall min ratt och skinnsäte iskallt.
Jag prioriterade metallic lack, pano tak och next gen stolarna. Next gen stolarna lika mkt för egen del som för andrahandsvärdet. Autopilot aktiverar jag efter leverans för att ducka förmånsvärdet.