Vilken grym familjebil Model S är! Exempel på packningsglädj

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Petter
Teslaägare

Vilken grym familjebil Model S är! Exempel på packningsglädj

Inlägg av Petter »

En av de saker jag såg fram emot att testa på riktigt när jag fick min S85, var hur den var att packa i. Med fru och tre barn (0,5 , 4 & 6 år) var det flera som ifrågasatte mitt byte från Audi A6 avant -12 till en Tesla som familjebil. Även om liter/VDA är högre i Model S så är det ju i verkligheten det måste fungera. Som andrabil har vi en Skoda Fabia, så det finns ingen backup att packa i direkt. Bild

Summering efter julhelgen: fantastiskt!! Den sväljer otroligt mycket! Och om man som jag är passforms-fetischist är det bingo. Många nya utrymmen/sätt att packa på Bild.

Två exempel:

1. Köpte slalomutrustning till familjen innan jul på intersport. Pjäxor och skidor till mig och frugan, pjäxor, skidor och hjälmar till två grabbarna. Hade med hela familjen inklusive liggvagn till minstingen i bilen. Lyckades packa in all utrustning i bagaget utan att fälla säten. Mina skidor som var längst (1.78 tror jag) gick in diagonal mellan "hålet" vid hjulhuset och vid sidan av nackstöd bak. Resten av skidorna på golvet diagonalt, och pjäxbägar under golvet.
Liggvagnar då? Jo - det visade sig att vår Bugaboo Buffalo gick ner i frunken. Både underrede och liggdel! Bildbevis för den klentrogne:
ImageUploadedByTapatalk1420228563.297119.jpg
Detta hade jag inte löst med min A6:an utan att fälla säten, och det skulle jag inte fått med detta hem med familjen i bilen.

2. Hem till släkten i jul.
Två stora resväskor, en kabinväska, liggvagn, babysitter, julklappar i 2-3 pappkassar, datorväska + några kassar till med oklart innehåll med säkert nödvändigt.
Glädjen när man inser att en kabinväska går perfekt ner i extra utrymmet under trunk-golvet. Går säkert i två där.
Glädjen när stora resväskorna går in på höjden under insynsskyddet.fattades alltid 3 cm på A6:an.
Glädjen när liggvagnen inkl alla tillbehör går in i frunken.
Där står man sedan och undrar vad man missat packa in när det inte ens är fullt. Valde att inte fälla ihop babysittern ens - vilket fick en optimeringssjuk man som mig att känna sig riktigt crazy...
Några bilder för de vänner som lider av samma åkomma.
ImageUploadedByTapatalk1420229357.895298.jpg
ImageUploadedByTapatalk1420229381.404304.jpg

Summering - är du en barnfamilj och vill köpa en Model S men är osäker pga att det inte är en kombi - beställ!! Kanske att det går in färre flyttlådor eftersom literns är på lite olika ställen jämfört med en V70, men en normal packning för en familj känns hittills klockrent. Det stora testet för mig kommer i mars när vi ska åka Jönköping -Branäs med tre barn och full skidpackning för en vecka. Oklart om det går att få in alla skidor i bilen då med full packning, men jag ska göra ett försök. Bild
Model S LR 2023 med FSD
Tidigare: Model S 85 2014, Model S 85D 2018 | Order: Cybertruck Tri-Motor
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Re: Vilken grym familjebil Model S är! Exempel på packningsg

Inlägg av Niclas »

Jag får också in barnvagnen i frunken. Är ju hur bra som helst. Är faktiskt väldigt tveksam till dual motor just pga detta.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
ironjack
elbilist

Inlägg av ironjack »

Jag håller med, den är förvånansvärt rymlig! Har lastat ett halvstort kylskåp från IKEA (transportförpackat med frigolit runt och allt), det var några tappade hakor på parkeringen när Teslan bara "svalde" det stora paketet :)
Har även kört 2 Europa-pallar, passade precis! Med lite plast runt gick det utan en skråma.
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Har du någon bild hur du packade skidorna?

Ska ha med mig en snowboard, 150 cm, oc två par skidor och vill inte använda takräcke. Vi är fyra i bilen.

Vore jättetacksam för packningstips. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Niclas du verkar vara störd över Dualdrive för du kommenterar hela tiden dessa bilar med något negativt. Kom över det hela och beställ en istället!!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Dual drive är säkert bra, men det finns en del saker som är sämre, packutrymmet bland annat.

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
Petter
Teslaägare

Inlägg av Petter »

Tyvärr ingen bild på skidor i bilen, men jag hade skidor i skidfodral, och stack in ena änden först mellan nackstöd bak och rutan, och sedan diagonalt ner till vänster i utrymmet bakom hjulhuset. Svårt att förklara.

@hybris
Kom igen, nu handlade denna tråd om just packningsmöjligheter så Niclas kommentar om att dual drive erbjuder sämre möjligheter känns väldigt relevant. Speciellt om man uppskattar att lasta vagnen i frunken . Välkommen du också att bidra med relevanta inlägg som håller sig on-topic...
Model S LR 2023 med FSD
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Ja man blir överraskad varje gång. Har gjort en hel del såna inlägg på min blogg. Bästa familjebilen jag kunde haft. Bred = tre barnstolar och massa bagageplats :). Har kört tre lastpallar i den :). Golvet under bagagerumsmattan bak är ju okså genialt. Rymmer faktiskt en hel del. Den här länken är ju kul när man packar ut en fullastad Model S och fyller en Mercedes E350 kombi....

Användarvisningsbild
Petter
Teslaägare

Inlägg av Petter »

Ja, den videon är lite häftig, men också ganska rörig. Lätt att känna "hur väl packade han mercan egentligen" och därmed tvivla på Model S kapacitet.
Hade man tid vore det intressant att filma en gammal hederlig typ "Trafikmagasinet-test" med en V70 och en Model S: Packtest med en "normal" familjepackning med är resväskor, vagn etc. Att packa båda bilarna efter varandra som en direkt jämförelse.
Det är en film jag tycker att Tesla Sverige själva borde göra/sponsra, då många som väljer tjänstebil i Sverige idag i praktiken har den som familjebil också. Då är lastkapacitet en viktig parameter om man ska gå ifrån sin kombi som många har idag. Ingen slump att V70 och passar Variant och liknande ligger i topp på tjänstebilssidan...
Model S LR 2023 med FSD
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

hmm,
e de någon som är ute och far i europa mycket som inte skulle ha nått emot att frakta hem en klump till stockholm från basel nån gång så hojta till. jag har en inverter här som ja vill ha hem till sommarstugan.
ja la up den på Nimber (den där sidan som Björn alltid pratar om i hans videor) men de verkar inte vara så mycket europa trafik där.
Användarvisningsbild
Sjobelar
Teslaägare

Inlägg av Sjobelar »

Har behållit V70n men känner mer och mer att det inte behövs. Är på väg hem i teslan efter en helgtripp - 4 vuxna, 3 hundar, ett fällt baksäte för att kunna lasta skidor ( eftersom takboxen inte levererats än) - inga problem! Det enda jag möjligen saknar är möjlighet att fälla enbart mittensätet.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Petter skrev:
En av de saker jag såg fram emot att testa på riktigt när jag fick min S85, var hur den var att packa i. Med fru och tre barn (0,5 , 4 & 6 år)...
Jag går och väntar på en P85D och har en väldigt lik familjesituation (0, 3 och 5 år) - hur har ni löst barnstolar? Sitter 6-åringen på en vanlig barnkudde i mitten bak när ni åker hela familjen? Eller finns det någon annan käck lösning?
När jag beställde visste jag inte att de förminskat frunken kraftigt på P85D och är orolig att vi inte kommer bli nöjda med den totala lagringsplatsen. Har en Passat kombi idag och tycker att det är för lite utrymme att packa i när vi åker långt.

Baserat på dina erfarenheter, kommer vi bli missnöjda med lagringsplatsen i P85D?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Herr X skrev:
Petter skrev:
En av de saker jag såg fram emot att testa på riktigt när jag fick min S85, var hur den var att packa i. Med fru och tre barn (0,5 , 4 & 6 år)...
Jag går och väntar på en P85D och har en väldigt lik familjesituation (0, 3 och 5 år) - hur har ni löst barnstolar? Sitter 6-åringen på en vanlig barnkudde i mitten bak när ni åker hela familjen? Eller finns det någon annan käck lösning?
När jag beställde visste jag inte att de förminskat frunken kraftigt på P85D och är orolig att vi inte kommer bli nöjda med den totala lagringsplatsen. Har en Passat kombi idag och tycker att det är för lite utrymme att packa i när vi åker långt.

Baserat på dina erfarenheter, kommer vi bli missnöjda med lagringsplatsen i P85D?
Annars finns det på marknaden lättare inkörda P85:or ex. vis min på 2500 mil på 7 månader som kan tänkas vara intresserade av att diskutera ett byte. Redan med denna klagar passagerarna på nackbesvär då man axar! Massor av plats i frunken :D
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Delta skrev:
ex. vis min på 2500 mil på 7 månader som kan tänkas vara intresserade av att diskutera ett byte. Redan med denna klagar passagerarna på nackbesvär då man axar! Massor av plats i frunken :D
Jag hade kunnat vara intresserad av att byta min P85D rakt av mot din P85 utan mellanskillnad eftersom frunken är större på din, men eftersom du skriver att passagerarna klagar på din bil så avstår jag... Jag vill ju inte ha en bil som passagerarna klagar på. :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Herr X, du kan få byta rakt av mot min P85a, det är ingen som klagat på min!:-)

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Herr X skrev:
Petter skrev:

I liter räknat är det väl en ganska liten del som ligger fram ändå. Hade också Passat kombi förut. Model S rymmer mer, i alla fall utan D, men gissar att D också gör det. Så länge man inte har de extra sätena bak så att man får det lastutrymmet under lastgolvet också, det är guld värt.

Generellt sett så är det väldigt svårt att få in tre barn bak om man använder Isofix på en del säten. VI har två på 10 månader och en på 3.5 år. Äldsta sitter nu fram och de två små bak i isofixstolar (mitt och höger). Frugan bakom mig. Men man ska varken vara väldigt lång eller väldigt bred för att det ska funka. Hon är 168 lång och det går ju bra, men är inte optimalt. Ser fram mot att kunna ha alla på bälteskuddar bak. Vår lösning ät inte enbart på grund av plats utan även för att man ska kunna ha en vuxen bredvid de två små där bak.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

sondell skrev:
Äldsta sitter nu fram och de två små bak i isofixstolar (mitt och höger).
Är det isofix-fäste i mitten också? Trodde att det bara var höger och vänster bak?

Hursomhelst, det verkar ju ändå lösbart - min äldsta är tillräckligt gammal för att kunna sitta på bälteskudde och då blir vi lite mer flexibla.
sondell skrev:
Frugan bakom mig.
Klagar inte din fru på att sitta bak varje gång ni åker någonstans? Passagerarsätet fram är väl upptaget av 3,5-åringens bilstol? Om du ska ta med en kompis på en tur, måste hen sitta bak då eftersom passagerarsätet är ockuperat av bilstolen?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Herr X skrev:
sondell skrev:
Äldsta sitter nu fram och de två små bak i isofixstolar (mitt och höger).
Är det isofix-fäste i mitten också? Trodde att det bara var höger och vänster bak?

Hursomhelst, det verkar ju ändå lösbart - min äldsta är tillräckligt gammal för att kunna sitta på bälteskudde och då blir vi lite mer flexibla.
sondell skrev:
Frugan bakom mig.
Klagar inte din fru på att sitta bak varje gång ni åker någonstans? Passagerarsätet fram är väl upptaget av 3,5-åringens bilstol? Om du ska ta med en kompis på en tur, måste hen sitta bak då eftersom passagerarsätet är ockuperat av bilstolen?
Med Isofix kan man använda antingen vänster/höger eller mitt/höger. Det är liksom 5 byglar istället för 6....

Hehe, jo lite klagande, men hon har ändå valt det själv för att kunna sitta bredvid de små tvillingarna. Det är ju en vanlig bältesstol fram nu för 3.5 åringen och den är ju bara att lyfta ur så ska jag ha med någon kompis så ligger den i bagaget. Bakom mig bredvid två bilstolar vill man inte sitta om man är större än frugan. Jag har krånglat mig in där en gång men satt helt fast, kunde inte röra mig en millimeter (är 185 lång). Så man ska vara kortare än mig om man ska sitta bredvid två bilstolar bak :). Funkar det med tre barn bak så är det nog att föredra. Men blir en del kompromisslösningar med tvillingar :). Jag fick ju beskedet om att det var tvillingar efter att bilen var beställd, hade lite panik innan jag kom fram till att det funkar med tre barn i denna bil :). Något som hade varit svårt i Passat Kombin som är för smal.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

sondell skrev:
Med Isofix kan man använda antingen vänster/höger eller mitt/höger. Det är liksom 5 byglar istället för 6....

Hehe, jo lite klagande, men hon har ändå valt det själv för att kunna sitta bredvid de små tvillingarna. Det är ju en vanlig bältesstol fram nu för 3.5 åringen och den är ju bara att lyfta ur så ska jag ha med någon kompis så ligger den i bagaget. Bakom mig bredvid två bilstolar vill man inte sitta om man är större än frugan. Jag har krånglat mig in där en gång men satt helt fast, kunde inte röra mig en millimeter (är 185 lång). Så man ska vara kortare än mig om man ska sitta bredvid två bilstolar bak :). Funkar det med tre barn bak så är det nog att föredra. Men blir en del kompromisslösningar med tvillingar :). Jag fick ju beskedet om att det var tvillingar efter att bilen var beställd, hade lite panik innan jag kom fram till att det funkar med tre barn i denna bil :). Något som hade varit svårt i Passat Kombin som är för smal.
Fantastiskt! Att det är fem isofixfästen och inte bara fyra hade jag missat - det skapar ju lite nya möjligheter! Med en bälteskudde till den äldsta så får man ju då två platser som kan användas när man inte åker hela familjen.
Jag hade egentligen reserverat Model X eftersom vi planerade för barn nummer 3, men eftersom det aldrig tycktes bita så bytte vi till P85D när Tesla ringde och tjatade och Model X aldrig tycks komma. Så självklart bet nummer 3 två veckor efter jag beställt. Men det kommer nog lösa sig fint ändå - priset på min konfiguration av P85D gick upp med 80 000 NOK en stund efter beställningen, så om jag har lite tur så kanske jag kan sälja den för samma pris som jag köpte den för när/om Model X väl kommer.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

Har 4 barn och orkade inte vänta på X. Bakåtvända säten till 3 och 5 åringen, bebis och tonåring åker bak, jag och sambon i fram.
Användarvisningsbild
Petter
Teslaägare

Inlägg av Petter »

Hos oss:
Bäbis i Isofix-babyskydd bak, frugan bredvid. Framåtvända bälteskuddar på sista platsen bak och passagerarsätet fram.
Frugan behöver sitta bak några månader till eftersom bebben är nyfödd, vi får se när hon kan flytta fram.
Däremot känns det inte trångt tycker hon. Mer plats än i A6 bak för henne. Beror dels på panoramatak, men sedan har vi nya baksätet med nya nackskydd. Enligt uppgift är även hela baksätet ändrat och sitter lägre i senare Model s vilket ger stor skillnad för lite längre personer. Bekräftad via länk nedan av person som är 181 cm och som i gamla versionen av baksäte inte fick plats, men i uppgraderade baksäten lätt får plats. (Standardsäten, inte nya performance)

Källa: http://insideevs.com/tesla-model-s-new- ... oom-video/
Model S LR 2023 med FSD
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Två barn och två vuxna. Extra barnstolarna i bakluckan. Lastar i princip aldrig i frunken... Har inte det behovet. Barnen är iofs 11 och 6 år så inga barnvagnar. Däremot är det kanon att kunna sitta 5+2 ibland. Gör att man slipper två bilar när föräldrar eller svärföräldrar skall åka med. Alla har olika behov men frunken kunde jag faktiskt vara helt utan 95% av tiden... Tycker det är omständigt att lasta där vs bakluckan med automatisk öppning...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
i alla fall när man har en fru som alltid vill ta med mat.
Jag ser att du skrivit fel i citatet ovan. Rätt skulle varit:
i alla fall när man har en fru som är smart nog att ta med färdkost till hela familjen, något som vi män lätt glömmer.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

hybris skrev:
Två barn och två vuxna. Extra barnstolarna i bakluckan. Lastar i princip aldrig i frunken... Har inte det behovet. Barnen är iofs 11 och 6 år så inga barnvagnar. Däremot är det kanon att kunna sitta 5+2 ibland. Gör att man slipper två bilar när föräldrar eller svärföräldrar skall åka med. Alla har olika behov men frunken kunde jag faktiskt vara helt utan 95% av tiden... Tycker det är omständigt att lasta där vs bakluckan med automatisk öppning...
Tack för bra information, nu känner jag mig trygg på att vi inte blir missnöjda med den mindre frunken i P85D.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Skriv svar