
Hur som helst så har det nog mest med en känsla att göra att man vet att det finns möjligheter och att dessa fungerar bra.
Moderator: Redaktion
Håller med Bylund om att det ligger i "vårt" intresse (har själv ingen Tesla ... änSvenssons skrev:Tror visserligen att det kommer att kosta pengar för laddning snabbare om de ser att det finns en marknad. Antar också att kostnaden kommer vara antingen typ 5 kr per kWh eler ännu värre en timmkostnad som inte beror på hur mycket man laddar men som kanske är 10 kr per kWh vid maximal laddning... Tror inte att laddstolpar sätts upp av välgörenhet. I dagsläget leder uppsättning av laddstolpar till good will och enkel reklam. Man kan visa att man följer sin miljöpolicy etc. Att laddstolparna verkligen fungerar fullt ut eller används är av ringa betydelse och mer en kostnad. Skulle det verkligen finnas behov och marknad lär man istället börja ta betalt. I dagsläget skulle betalsystem antagligen kosta mer än vad de som sätter upp stolparna kan få in.bylund skrev:Själv laddar jag ofta i onödan, för att visa att det är en bra idé att investera i laddinfrastruktur. Är nog mindre intressant att sätta upp fler stolpar om de nuvarande inte används.
Svenssons skrev:Nu är antalet elbilsägare i landet inte många och i stort sett samtliga läsare av Metro och aktieägarna är inte elbilsägare i dagsläget. Good will, miljöpolicy osv är inte för elbilsägarna utan för att framstå som miljövänlig mot kunderna och aktieägarna som nästan samtliga inte är elbilsägare (om det inte handlar om ett företag som t.ex. Tesla förstås). De flesta kunderna till Swedavia/Arlanda, Gallerian osv kommer inte märka att eluttagen inte fungerar eller ger så lite effekt att det knappast är värt att använda dom. De kommer bara att se själva laddstolparna och att det är gratis vilket de kommer tycka är bra av företagen. När väl antalet kunder med elbil kommer över en viss nivå där det blir mer bad will att ha ej fungerande stolpar/liten effekt kommer företagen rycka upp sig men antagligen också se att det finns en marknad och börja ta betalt.Lessmog skrev:Håller med Bylund om att det ligger i "vårt" intresse (har själv ingen Tesla ... änSvenssons skrev:Tror visserligen att det kommer att kosta pengar för laddning snabbare om de ser att det finns en marknad. Antar också att kostnaden kommer vara antingen typ 5 kr per kWh eler ännu värre en timmkostnad som inte beror på hur mycket man laddar men som kanske är 10 kr per kWh vid maximal laddning... Tror inte att laddstolpar sätts upp av välgörenhet. I dagsläget leder uppsättning av laddstolpar till good will och enkel reklam. Man kan visa att man följer sin miljöpolicy etc. Att laddstolparna verkligen fungerar fullt ut eller används är av ringa betydelse och mer en kostnad. Skulle det verkligen finnas behov och marknad lär man istället börja ta betalt. I dagsläget skulle betalsystem antagligen kosta mer än vad de som sätter upp stolparna kan få in.att upprätthålla incitament för laddinfrastruktur. De som bara sätter upp dummies för att köpa sig billig goodwill borde finna att det kan straffa sig, och vice versa. Kan jag tycka, i en ideal värld borde det snarare ge negativt reklamvärde att skryta med tomma uttag, bråkiga insändare i Metro, aktieägare kan ställa besvärande frågor på bolagsstämman, osv.