Ladda centralt i Stockholm

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Ladda centralt i Stockholm

Inlägg av Pontus »

Men att säga att man inte behöver bry sig om att ladda någon annanstans än hemma till vardags så kanske det är rätt i många fall men för mig är det mer en fråga om att se och veta att det finns en infrastruktur angående laddare som fungerar och byggs ut. Det finns ju långt fler vanliga mackar än vad det skulle behövas också och ingen klagar på det eller har hybris något emot dessa också :D
Hur som helst så har det nog mest med en känsla att göra att man vet att det finns möjligheter och att dessa fungerar bra.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Själv laddar jag ofta i onödan, för att visa att det är en bra idé att investera i laddinfrastruktur. Är nog mindre intressant att sätta upp fler stolpar om de nuvarande inte används.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Svenssons skrev:
bylund skrev:
Själv laddar jag ofta i onödan, för att visa att det är en bra idé att investera i laddinfrastruktur. Är nog mindre intressant att sätta upp fler stolpar om de nuvarande inte används.
Tror visserligen att det kommer att kosta pengar för laddning snabbare om de ser att det finns en marknad. Antar också att kostnaden kommer vara antingen typ 5 kr per kWh eler ännu värre en timmkostnad som inte beror på hur mycket man laddar men som kanske är 10 kr per kWh vid maximal laddning... Tror inte att laddstolpar sätts upp av välgörenhet. I dagsläget leder uppsättning av laddstolpar till good will och enkel reklam. Man kan visa att man följer sin miljöpolicy etc. Att laddstolparna verkligen fungerar fullt ut eller används är av ringa betydelse och mer en kostnad. Skulle det verkligen finnas behov och marknad lär man istället börja ta betalt. I dagsläget skulle betalsystem antagligen kosta mer än vad de som sätter upp stolparna kan få in.
Håller med Bylund om att det ligger i "vårt" intresse (har själv ingen Tesla ... än :) att upprätthålla incitament för laddinfrastruktur. De som bara sätter upp dummies för att köpa sig billig goodwill borde finna att det kan straffa sig, och vice versa. Kan jag tycka, i en ideal värld borde det snarare ge negativt reklamvärde att skryta med tomma uttag, bråkiga insändare i Metro, aktieägare kan ställa besvärande frågor på bolagsstämman, osv.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Jag kan också tycka att det är OK att betala ett skäligt pris för laddning, så det vore väl rimligt om det uppstår ett slags marknadspris - men jag tycker INTE att det är OK att köpa sig reklamvärde utan att stå för det man påstår sig erbjuda, och sådant borde, i en ideal marknad, straffa sig. :evil:

Var denna goda cigarr finns att köpa kan jag tyvärr inte upplysa närmare om. ;)

EDITERAT:
Inser p g a sidbyte att jag borde ha citerat föregående inlägg. (Och för övrigt har det hänt att folk köpt en aktie för att få förslagsrätt vid bolagsstämmor.)
Svenssons skrev:
Lessmog skrev:
Svenssons skrev:
Tror visserligen att det kommer att kosta pengar för laddning snabbare om de ser att det finns en marknad. Antar också att kostnaden kommer vara antingen typ 5 kr per kWh eler ännu värre en timmkostnad som inte beror på hur mycket man laddar men som kanske är 10 kr per kWh vid maximal laddning... Tror inte att laddstolpar sätts upp av välgörenhet. I dagsläget leder uppsättning av laddstolpar till good will och enkel reklam. Man kan visa att man följer sin miljöpolicy etc. Att laddstolparna verkligen fungerar fullt ut eller används är av ringa betydelse och mer en kostnad. Skulle det verkligen finnas behov och marknad lär man istället börja ta betalt. I dagsläget skulle betalsystem antagligen kosta mer än vad de som sätter upp stolparna kan få in.
Håller med Bylund om att det ligger i "vårt" intresse (har själv ingen Tesla ... än :) att upprätthålla incitament för laddinfrastruktur. De som bara sätter upp dummies för att köpa sig billig goodwill borde finna att det kan straffa sig, och vice versa. Kan jag tycka, i en ideal värld borde det snarare ge negativt reklamvärde att skryta med tomma uttag, bråkiga insändare i Metro, aktieägare kan ställa besvärande frågor på bolagsstämman, osv.
Nu är antalet elbilsägare i landet inte många och i stort sett samtliga läsare av Metro och aktieägarna är inte elbilsägare i dagsläget. Good will, miljöpolicy osv är inte för elbilsägarna utan för att framstå som miljövänlig mot kunderna och aktieägarna som nästan samtliga inte är elbilsägare (om det inte handlar om ett företag som t.ex. Tesla förstås). De flesta kunderna till Swedavia/Arlanda, Gallerian osv kommer inte märka att eluttagen inte fungerar eller ger så lite effekt att det knappast är värt att använda dom. De kommer bara att se själva laddstolparna och att det är gratis vilket de kommer tycka är bra av företagen. När väl antalet kunder med elbil kommer över en viss nivå där det blir mer bad will att ha ej fungerande stolpar/liten effekt kommer företagen rycka upp sig men antagligen också se att det finns en marknad och börja ta betalt.
Skriv svar