Hur bör man ta betalt för laddning?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Ermin

Re: Hur bör man ta betalt för laddning?

Inlägg av Ermin »

Betalat per kWh är det bästa laddaren borde slå av om den skickar ut under 20 kWh dvs batteriet börjar bli full då ska man inte stå kvar.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Nu tänker du bara på hur tesla funkar... Bilar med mindre batterier har svårare att hålla upp hastigheten länge vid snabbladdning.. Att stänga av p.g.a det går under 20kw känns inte genomtänkt.. Bättre isåfall att se till så laddare har flera kontakter och att man kan se i vilket läge den andra laddade bilen är. För när den är nere på 20kw skulle man ju kunna få ut bra fart ur en andra kabel från samma laddare.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Att slå av känns oschysst. Ibland måste man toppa upp för att klara en resa och det måste ju finnas den möjligheten också. Vad gäller bilar med mindre batterier så står jag fast vid vad jag sagt tidigare - laddhybrider med batterier på ~10 kWh har inte på snabbladdare att göra. Och tar man betalt per tid så blir man ju också av med huvudsaken av det ofoget eftersom det inte blir lönt för dem.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

danni skrev:
Att slå av känns oschysst. Ibland måste man toppa upp för att klara en resa och det måste ju finnas den möjligheten också. Vad gäller bilar med mindre batterier så står jag fast vid vad jag sagt tidigare - laddhybrider med batterier på ~10 kWh har inte på snabbladdare att göra. Och tar man betalt per tid så blir man ju också av med huvudsaken av det ofoget eftersom det inte blir lönt för dem.
Håller med har en volvo lokalt som kan stå parkerad i ibland 14+ timar och blockerar en 22kW Type 2 han kunde lika gärna stå parkerad vid motorvärmaruttag
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Ermin

Inlägg av Ermin »

Ja Nissan Leaf som jag då kör laddar 396v x 70A på 75% alltså över 20kWh så tycker jag att det är ganska rymligt men låt säga 15kWh då är du uppe över 90% laddad du kan då starta om laddningen för att få in det sista men ganska jobbigt att göra det när det står 1 bil o väntar ;).
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

e5m1r skrev:
danni skrev:
Håller med har en volvo lokalt som kan stå parkerad i ibland 14+ timar och blockerar en 22kW Type 2 han kunde lika gärna stå parkerad vid motorvärmaruttag
Jag ställer mig ibland på 22kw-laddare med min Volvo. Inte mer än nån timme under lunch eller liknande ärende, men det är ofta så att det inte finns alternativ. Skulle det finnas långsammare laddare i närheten/på samma parkering man kunde välja istället skulle jag sållart ställa mig där.

Ser till att ha telefonnummer synligt (har inte fixat vid laddluckan än utan har det i rutan fram) så eventuell strandad elbilist kan höra var jag är och hur länge jag ska stå.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Ermin skrev:
Ja Nissan Leaf som jag då kör laddar 396v x 70A på 75% alltså över 20kWh så tycker jag att det är ganska rymligt men låt säga 15kWh då är du uppe över 90% laddad du kan då starta om laddningen för att få in det sista men ganska jobbigt att göra det när det står 1 bil o väntar ;).
Du menar nog kW, inte kWh.

Eller så tar man bara betalt per minut så slipper man alla dessa problem. Måste man toppa upp så får man göra det men då får man betala också. Helt rätt tycker jag.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Idag var jag tvungen att ladda lite Chademo eftersom hotellet på Geilo verkar drivas av elbilshatare och inte har ens en liten schuko i sitt nya stora parkeringshus. Jag tipsade dom i fjol om gratis destination chargers från tesla, men dom tycker att alla laddproblem löses av en ensam Chademo/CCS i centrum där alla miljoner elbilar i Norge ska ladda :x jag fick åka förbi där varenda dag för att till slut hitta en ledig tidpunkt och koppla in. Idag råkade det vara -20 och mitt batteri var på ca 25% och kallt. När Chademo startade så fick jag 1kW effekt :D , efter 1timme hade jag fått totalt 20kWh och betalade det facila priset av 132,75NOK :lol: jag kom aldrig över 28kW i laddeffekt.
5DDD518F-5060-4608-94A6-851778DE2C28.png
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar