Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall

Inlägg av chpaulin »

Snubblade över en intressant bloggpost där Jason Hughes (han som hittade 100D i mjukvaran och retrofittat Autopilot på en Classic) ger sin bild av hur idiotisk häxkakten på Teslas autopilot är.

http://skie.net/skynet/projects/tesla/v ... Bait+Drama
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall

Inlägg av Daoops »

Bra länk!
Användarvisningsbild
Dan
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 08 mar 2014 20:52
Ort: Bunkeflostrand

Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall

Inlägg av Dan »

Har kanske missat det helt men sedan när kan man köra retrofit av Autopilot på en Classic? Är det någon här som gjort detta?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5405
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dan skrev:
Har kanske missat det helt men sedan när kan man köra retrofit av Autopilot på en Classic? Är det någon här som gjort detta?
Tror att just han som länken går till är ganska ensam om det. I slutändan verkade det som att det hade varit betydligt billigare att sälja bilen och köpa en som redan hade hårdvaran för AP.

Men ibland vill man bara genomföra sina egna projekt, bara för att man kan. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall

Inlägg av chpaulin »

Dan skrev:
Har kanske missat det helt men sedan när kan man köra retrofit av Autopilot på en Classic? Är det någon här som gjort detta?
Det kan man inte... eller iaf inte om man frågar Tesla. Liraren gjorde det själv helt enkelt.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall

Inlägg av Oktavos »

Kloka ord och lärorik film!
Användarvisningsbild
Dan
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 08 mar 2014 20:52
Ort: Bunkeflostrand

Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall

Inlägg av Dan »

Ok, tack för svaren. Trodde jag hade missat att Tesla nu erbjöd denna uppgradering.
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall

Inlägg av Johnny_B »

Saklig åsikt och väl formulerat. Spelar i linje med hur jag själv tänker om AP.
Använder den HELA tiden (nästan). Det är på gränsen till ett beroende. Men efter totalt 1 500 mil sedan i mars så har jag också lärt mig när och hur APn ballar ur och inte klara en situation. Och jag är alltid beredd på det när det sker eftersom jag alltid är uppmärksam på vägen och trafiken, APn till trots.

Jag tycker personligen det är en löjlig häxjakt på Tesla om det här med AP. Men det är jag det.
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall

Inlägg av chpaulin »

Johnny_B skrev:
Jag tycker personligen det är en löjlig häxjakt på Tesla om det här med AP. Men det är jag det.
Håller helt med! Han tar upp det i artikeln att det dog säkert 300 andra i trafiken den dagen men det skrevs det inget om, men om det hade skrivits något så hade skulden lagts på föraren inte på bilen. Det är ett hjälpmedel inte en ersättare i dagsläget.

Man låter autopiloten sköta det nödvändiga, hålla hastighet och bilen rätt i filen så man själv kan fokusera på att analysera vägen längre fram och på så sätt komplettera för en säkrare helhet.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall

Inlägg av mati »

Dan skrev:
Har kanske missat det helt men sedan när kan man köra retrofit av Autopilot på en Classic? Är det någon här som gjort detta?
Han bytte massor med delar, jag har för mig att enbart materialet kostade honom över 9000$. Och så jobbade han i flera veckor på detta. Den killen är ganska så insatt skulle jag vilja påstå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall

Inlägg av Anders77 »

En till intressant artikel kring denna krash.

Tydligen körde föraren i 74mph istället för 65 mph på den vägen.

Vems fel är det när man kör bilen för fort? Självklart Teslas :)

http://m.slashdot.org/story/314187

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 984
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall

Inlägg av Toja »

Det är alltid häxjakt på företag som vill förändra (tex Tesla & Apple).
Det är bara ett tecken på att dom är rätt ute, konkurenterna är livrädda.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall

Inlägg av miksch »

Veldig bra link. Og jeg er enig i alt. Kjører også med AP, men det er områder jeg alltid kjører selv. AP liker ikke bakketopper og sterkt motlys samt veldig skarpe svinger. Så kjører jeg selv når det er fullt på motorveien med mange biler som skifter fil hele tiden. Med den innstillingen har det ikke vært en eneste farlig hendelse.
På natten er AP veldig bra å ha som backupsystem. AP ser det jeg ikke ser. Det er som om å ha et ekstra par øynen med meg, men det er alltid jeg som kjører.
Så liker jeg at AP-systemet legger opp til tilbakeholden og passiv kjøring, noe mine medtrafikanter faktisk setter pris på. Kommer det en Tesla bakifra med AP påslått kan du være sikker på at han ikke sitter klistret bak på støtfangeren, og han passerer deg med moderat hastighet.
Jeg tør til og med å påstå at AP gjør deg til en "snillere" billist.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall

Inlägg av Herr X »

Anders77 skrev:
Vems fel är det när man kör bilen för fort? Självklart Teslas :)
Att föraren ställer farthållaren att köra fortare än hastighetsbegränsningen innebär ju inte att Autopiloten ska sluta att fungera. Om den valda hastigheten skulle vara för hög för att tekniken ska fungera tillfredsställande så borde den säga till.
Om det är en designfeature att föraren behöver plikta med livet när bilen kör över hastighetsbegränsningen så borde iallafall systemet informera om detta.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall

Inlägg av Anders77 »

Herr X skrev:
Anders77 skrev:
Vems fel är det när man kör bilen för fort? Självklart Teslas :)
Att föraren ställer farthållaren att köra fortare än hastighetsbegränsningen innebär ju inte att Autopiloten ska sluta att fungera. Om den valda hastigheten skulle vara för hög för att tekniken ska fungera tillfredsställande så borde den säga till.
Om det är en designfeature att föraren behöver plikta med livet när bilen kör över hastighetsbegränsningen så borde iallafall systemet informera om detta.
Tekniken skall väl klara upp till 90mph såg jag nått om.

Sen självklart skall föraren få sätta vilken fart han vill. Det är ju ändå hans ansvar. Men ja, autopiloten skulle kanske varna mer om att man bryter mot rådande hastighetsbegränsning, eller då vara hårdare på att man håller i ratten eller liknade. Det hade nog inte skadat åtminstone.

Är övertygad om att Tesla har lärt sig enormt mycket från denna olycka. Kommer bli intressant att se hur det gör förbättringarna i framtiden.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 984
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall

Inlägg av Toja »

Stora problemet ligger väl i att AP som den fungerar nu ser korsande trafik väldigt sent. Om jag läst rätt ser AP ca 4,5 meter i sidled. Då är det inte lätt att registrera en lastbil som kommer från vänster. I varningstexten till AP står det att den endast ska användas på tex motorväg som har vitt skilda filer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall

Inlägg av Johnny_B »

Anders77 skrev:
Herr X skrev:
Anders77 skrev:
Vems fel är det när man kör bilen för fort? Självklart Teslas :)
Att föraren ställer farthållaren att köra fortare än hastighetsbegränsningen innebär ju inte att Autopiloten ska sluta att fungera. Om den valda hastigheten skulle vara för hög för att tekniken ska fungera tillfredsställande så borde den säga till.
Om det är en designfeature att föraren behöver plikta med livet när bilen kör över hastighetsbegränsningen så borde iallafall systemet informera om detta.
Tekniken skall väl klara upp till 90mph såg jag nått om.

Sen självklart skall föraren få sätta vilken fart han vill. Det är ju ändå hans ansvar. Men ja, autopiloten skulle kanske varna mer om att man bryter mot rådande hastighetsbegränsning, eller då vara hårdare på att man håller i ratten eller liknade. Det hade nog inte skadat åtminstone.

Är övertygad om att Tesla har lärt sig enormt mycket från denna olycka. Kommer bli intressant att se hur det gör förbättringarna i framtiden.

APn går inte att aktivera över 149km/h.
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall

Inlägg av Herr X »

Anders77 skrev:
Är övertygad om att Tesla har lärt sig enormt mycket från denna olycka. Kommer bli intressant att se hur det gör förbättringarna i framtiden.
Jag är inte lika övertygad. Har kört flera tusen mil med autopilot och ser inte att Tesla kunde ha gjort något annorlunda med nuvarande teknik, annat än att begränsa användningen av tekniken - vilket i sin tur hade riskerat att göra att fler personer hade skadats eller omkommit.

Killen kom körande med farthållaren påslagen på en väg med korsningar men bromsade inte när en enorm lastbil korsade vägen. Istället fortsatte han i oförändrad hastighet rakt in i sidan på lastbilen, något som tyder på att föraren antingen blivit sjuk/svimmat/dött, eller höll ögonen på något annat än vägen medan han körde.
Det är inte Teslas ansvar att se till att bilföraren kör bilen, detta är bilföraren helt själv ansvarig för. Det Tesla eventuellt skulle kunna göra är att sätta upp en kamera som registrerar om föraren svimmat/blivit/sjuk/avlidit, och så fall kör in bilen vid vägkanten och ringer ett nödnummer.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall

Inlägg av chpaulin »

Herr X skrev:
Det Tesla eventuellt skulle kunna göra är att sätta upp en kamera som registrerar om föraren svimmat/blivit/sjuk/avlidit, och så fall kör in bilen vid vägkanten och ringer ett nödnummer.
Denna idé är ju inte helt fel. Otaliga människor har dött p.g.a. att föraren i mötande bil fått hjärtinfarkt eller svimmat. Kan bilen regga detta, kanske kroppstemp, puls och rörelse kan man nog förhindra en del där med. Implementationen kan dock vara lite knepig, kanske en kateter man skall sätta sig på :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall

Inlägg av Herr X »

chpaulin skrev:
Implementationen kan dock vara lite knepig, kanske en kateter man skall sätta sig på :D
Nu är du nästan på Håkan Matson-nivå med ditt uppfinnande!
Håkan Matson tycker ju att autopiloten automatiskt ska slå av sig själv när föraren blir sjuk eller skadad, och det är klart att bilen på något sätt måste kunna känna av om föraren faktiskt blivit sjuk så att autopiloten automatiskt kan stängas av.
Tippar att Håkan tycker att katetern är för tidskrävande att sätta på sig och istället skulle föreslå en rektal-termometer som sticker rakt upp i mitten av förarsätet. Med en sådan pinne kan han också få mätt EKG och blodets syresättning.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall

Inlägg av e5m1r »

Det är enkelt krävs en kamera som tittar på föraren och dess pupiller
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall

Inlägg av chpaulin »

e5m1r skrev:
Det är enkelt krävs en kamera som tittar på föraren och dess pupiller
Nej, jag gillar HerrX rektaltermometer bättre!
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall

Inlägg av ironjack »

Herr X skrev:
chpaulin skrev:
Implementationen kan dock vara lite knepig, kanske en kateter man skall sätta sig på :D
Nu är du nästan på Håkan Matson-nivå med ditt uppfinnande!
Håkan Matson tycker ju att autopiloten automatiskt ska slå av sig själv när föraren blir sjuk eller skadad, och det är klart att bilen på något sätt måste kunna känna av om föraren faktiskt blivit sjuk så att autopiloten automatiskt kan stängas av.
Tippar att Håkan tycker att katetern är för tidskrävande att sätta på sig och istället skulle föreslå en rektal-termometer som sticker rakt upp i mitten av förarsätet. Med en sådan pinne kan han också få mätt EKG och blodets syresättning.
Kan även känna av hummersås-koncentrationen och automatiskt styra mot Grand Hotell om det behövs.

Autopiloten ska automatiskt stänga av sig själv om föraren blir sjuk?! På vilket sätt är det en säkerhetsförbättring? Då blir ju bilen herrelös! Ja jösses...
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Skriv svar