Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall
Moderator: Redaktion
Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall
Snubblade över en intressant bloggpost där Jason Hughes (han som hittade 100D i mjukvaran och retrofittat Autopilot på en Classic) ger sin bild av hur idiotisk häxkakten på Teslas autopilot är.
http://skie.net/skynet/projects/tesla/v ... Bait+Drama
http://skie.net/skynet/projects/tesla/v ... Bait+Drama
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall
Har kanske missat det helt men sedan när kan man köra retrofit av Autopilot på en Classic? Är det någon här som gjort detta?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5493
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall
Tror att just han som länken går till är ganska ensam om det. I slutändan verkade det som att det hade varit betydligt billigare att sälja bilen och köpa en som redan hade hårdvaran för AP.Dan skrev:Har kanske missat det helt men sedan när kan man köra retrofit av Autopilot på en Classic? Är det någon här som gjort detta?
Men ibland vill man bara genomföra sina egna projekt, bara för att man kan.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall
Det kan man inte... eller iaf inte om man frågar Tesla. Liraren gjorde det själv helt enkelt.Dan skrev:Har kanske missat det helt men sedan när kan man köra retrofit av Autopilot på en Classic? Är det någon här som gjort detta?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall
Ok, tack för svaren. Trodde jag hade missat att Tesla nu erbjöd denna uppgradering.
Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall
Saklig åsikt och väl formulerat. Spelar i linje med hur jag själv tänker om AP.
Använder den HELA tiden (nästan). Det är på gränsen till ett beroende. Men efter totalt 1 500 mil sedan i mars så har jag också lärt mig när och hur APn ballar ur och inte klara en situation. Och jag är alltid beredd på det när det sker eftersom jag alltid är uppmärksam på vägen och trafiken, APn till trots.
Jag tycker personligen det är en löjlig häxjakt på Tesla om det här med AP. Men det är jag det.
Använder den HELA tiden (nästan). Det är på gränsen till ett beroende. Men efter totalt 1 500 mil sedan i mars så har jag också lärt mig när och hur APn ballar ur och inte klara en situation. Och jag är alltid beredd på det när det sker eftersom jag alltid är uppmärksam på vägen och trafiken, APn till trots.
Jag tycker personligen det är en löjlig häxjakt på Tesla om det här med AP. Men det är jag det.
85D Referrallänk: http://---
Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall
Håller helt med! Han tar upp det i artikeln att det dog säkert 300 andra i trafiken den dagen men det skrevs det inget om, men om det hade skrivits något så hade skulden lagts på föraren inte på bilen. Det är ett hjälpmedel inte en ersättare i dagsläget.Johnny_B skrev:Jag tycker personligen det är en löjlig häxjakt på Tesla om det här med AP. Men det är jag det.
Man låter autopiloten sköta det nödvändiga, hålla hastighet och bilen rätt i filen så man själv kan fokusera på att analysera vägen längre fram och på så sätt komplettera för en säkrare helhet.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall
Han bytte massor med delar, jag har för mig att enbart materialet kostade honom över 9000$. Och så jobbade han i flera veckor på detta. Den killen är ganska så insatt skulle jag vilja påstå.Dan skrev:Har kanske missat det helt men sedan när kan man köra retrofit av Autopilot på en Classic? Är det någon här som gjort detta?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall
En till intressant artikel kring denna krash.
Tydligen körde föraren i 74mph istället för 65 mph på den vägen.
Vems fel är det när man kör bilen för fort? Självklart Teslas
http://m.slashdot.org/story/314187
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Tydligen körde föraren i 74mph istället för 65 mph på den vägen.
Vems fel är det när man kör bilen för fort? Självklart Teslas
http://m.slashdot.org/story/314187
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall
Det är alltid häxjakt på företag som vill förändra (tex Tesla & Apple).
Det är bara ett tecken på att dom är rätt ute, konkurenterna är livrädda.
Det är bara ett tecken på att dom är rätt ute, konkurenterna är livrädda.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall
Veldig bra link. Og jeg er enig i alt. Kjører også med AP, men det er områder jeg alltid kjører selv. AP liker ikke bakketopper og sterkt motlys samt veldig skarpe svinger. Så kjører jeg selv når det er fullt på motorveien med mange biler som skifter fil hele tiden. Med den innstillingen har det ikke vært en eneste farlig hendelse.
På natten er AP veldig bra å ha som backupsystem. AP ser det jeg ikke ser. Det er som om å ha et ekstra par øynen med meg, men det er alltid jeg som kjører.
Så liker jeg at AP-systemet legger opp til tilbakeholden og passiv kjøring, noe mine medtrafikanter faktisk setter pris på. Kommer det en Tesla bakifra med AP påslått kan du være sikker på at han ikke sitter klistret bak på støtfangeren, og han passerer deg med moderat hastighet.
Jeg tør til og med å påstå at AP gjør deg til en "snillere" billist.
Sent from my iPhone using Tapatalk
På natten er AP veldig bra å ha som backupsystem. AP ser det jeg ikke ser. Det er som om å ha et ekstra par øynen med meg, men det er alltid jeg som kjører.
Så liker jeg at AP-systemet legger opp til tilbakeholden og passiv kjøring, noe mine medtrafikanter faktisk setter pris på. Kommer det en Tesla bakifra med AP påslått kan du være sikker på at han ikke sitter klistret bak på støtfangeren, og han passerer deg med moderat hastighet.
Jeg tør til og med å påstå at AP gjør deg til en "snillere" billist.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall
Att föraren ställer farthållaren att köra fortare än hastighetsbegränsningen innebär ju inte att Autopiloten ska sluta att fungera. Om den valda hastigheten skulle vara för hög för att tekniken ska fungera tillfredsställande så borde den säga till.Anders77 skrev:Vems fel är det när man kör bilen för fort? Självklart Teslas
Om det är en designfeature att föraren behöver plikta med livet när bilen kör över hastighetsbegränsningen så borde iallafall systemet informera om detta.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall
Tekniken skall väl klara upp till 90mph såg jag nått om.Herr X skrev:Att föraren ställer farthållaren att köra fortare än hastighetsbegränsningen innebär ju inte att Autopiloten ska sluta att fungera. Om den valda hastigheten skulle vara för hög för att tekniken ska fungera tillfredsställande så borde den säga till.Anders77 skrev:Vems fel är det när man kör bilen för fort? Självklart Teslas
Om det är en designfeature att föraren behöver plikta med livet när bilen kör över hastighetsbegränsningen så borde iallafall systemet informera om detta.
Sen självklart skall föraren få sätta vilken fart han vill. Det är ju ändå hans ansvar. Men ja, autopiloten skulle kanske varna mer om att man bryter mot rådande hastighetsbegränsning, eller då vara hårdare på att man håller i ratten eller liknade. Det hade nog inte skadat åtminstone.
Är övertygad om att Tesla har lärt sig enormt mycket från denna olycka. Kommer bli intressant att se hur det gör förbättringarna i framtiden.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall
Stora problemet ligger väl i att AP som den fungerar nu ser korsande trafik väldigt sent. Om jag läst rätt ser AP ca 4,5 meter i sidled. Då är det inte lätt att registrera en lastbil som kommer från vänster. I varningstexten till AP står det att den endast ska användas på tex motorväg som har vitt skilda filer.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall
Anders77 skrev:Tekniken skall väl klara upp till 90mph såg jag nått om.Herr X skrev:Att föraren ställer farthållaren att köra fortare än hastighetsbegränsningen innebär ju inte att Autopiloten ska sluta att fungera. Om den valda hastigheten skulle vara för hög för att tekniken ska fungera tillfredsställande så borde den säga till.Anders77 skrev:Vems fel är det när man kör bilen för fort? Självklart Teslas
Om det är en designfeature att föraren behöver plikta med livet när bilen kör över hastighetsbegränsningen så borde iallafall systemet informera om detta.
Sen självklart skall föraren få sätta vilken fart han vill. Det är ju ändå hans ansvar. Men ja, autopiloten skulle kanske varna mer om att man bryter mot rådande hastighetsbegränsning, eller då vara hårdare på att man håller i ratten eller liknade. Det hade nog inte skadat åtminstone.
Är övertygad om att Tesla har lärt sig enormt mycket från denna olycka. Kommer bli intressant att se hur det gör förbättringarna i framtiden.
APn går inte att aktivera över 149km/h.
85D Referrallänk: http://---
Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall
Jag är inte lika övertygad. Har kört flera tusen mil med autopilot och ser inte att Tesla kunde ha gjort något annorlunda med nuvarande teknik, annat än att begränsa användningen av tekniken - vilket i sin tur hade riskerat att göra att fler personer hade skadats eller omkommit.Anders77 skrev:Är övertygad om att Tesla har lärt sig enormt mycket från denna olycka. Kommer bli intressant att se hur det gör förbättringarna i framtiden.
Killen kom körande med farthållaren påslagen på en väg med korsningar men bromsade inte när en enorm lastbil korsade vägen. Istället fortsatte han i oförändrad hastighet rakt in i sidan på lastbilen, något som tyder på att föraren antingen blivit sjuk/svimmat/dött, eller höll ögonen på något annat än vägen medan han körde.
Det är inte Teslas ansvar att se till att bilföraren kör bilen, detta är bilföraren helt själv ansvarig för. Det Tesla eventuellt skulle kunna göra är att sätta upp en kamera som registrerar om föraren svimmat/blivit/sjuk/avlidit, och så fall kör in bilen vid vägkanten och ringer ett nödnummer.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall
Denna idé är ju inte helt fel. Otaliga människor har dött p.g.a. att föraren i mötande bil fått hjärtinfarkt eller svimmat. Kan bilen regga detta, kanske kroppstemp, puls och rörelse kan man nog förhindra en del där med. Implementationen kan dock vara lite knepig, kanske en kateter man skall sätta sig påHerr X skrev:Det Tesla eventuellt skulle kunna göra är att sätta upp en kamera som registrerar om föraren svimmat/blivit/sjuk/avlidit, och så fall kör in bilen vid vägkanten och ringer ett nödnummer.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall
Nu är du nästan på Håkan Matson-nivå med ditt uppfinnande!chpaulin skrev:Implementationen kan dock vara lite knepig, kanske en kateter man skall sätta sig på
Håkan Matson tycker ju att autopiloten automatiskt ska slå av sig själv när föraren blir sjuk eller skadad, och det är klart att bilen på något sätt måste kunna känna av om föraren faktiskt blivit sjuk så att autopiloten automatiskt kan stängas av.
Tippar att Håkan tycker att katetern är för tidskrävande att sätta på sig och istället skulle föreslå en rektal-termometer som sticker rakt upp i mitten av förarsätet. Med en sådan pinne kan han också få mätt EKG och blodets syresättning.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall
Det är enkelt krävs en kamera som tittar på föraren och dess pupiller
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall
Nej, jag gillar HerrX rektaltermometer bättre!e5m1r skrev:Det är enkelt krävs en kamera som tittar på föraren och dess pupiller
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Bra post om Autopilotens (o)skuld i dödsfall
Kan även känna av hummersås-koncentrationen och automatiskt styra mot Grand Hotell om det behövs.Herr X skrev:Nu är du nästan på Håkan Matson-nivå med ditt uppfinnande!chpaulin skrev:Implementationen kan dock vara lite knepig, kanske en kateter man skall sätta sig på
Håkan Matson tycker ju att autopiloten automatiskt ska slå av sig själv när föraren blir sjuk eller skadad, och det är klart att bilen på något sätt måste kunna känna av om föraren faktiskt blivit sjuk så att autopiloten automatiskt kan stängas av.
Tippar att Håkan tycker att katetern är för tidskrävande att sätta på sig och istället skulle föreslå en rektal-termometer som sticker rakt upp i mitten av förarsätet. Med en sådan pinne kan han också få mätt EKG och blodets syresättning.
Autopiloten ska automatiskt stänga av sig själv om föraren blir sjuk?! På vilket sätt är det en säkerhetsförbättring? Då blir ju bilen herrelös! Ja jösses...
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.