Kommer vi se P100D nästa år tror ni eller kan det till och med vara så att Tesla chokar oss och presenterar ett ännu större batteri?

http://electrek.co/2016/07/27/tesla-gig ... k-rollout/
Moderator: Redaktion
Jag tror att dehär kortdistanselbilarna med en praktiska räckvidd på 10-15 mil kommer att bli uteslutande "andrabilen" om några år i hushåll med flera bilar. En bra shoppingbil och något att skjutsa barnen till dagis med. Och de kommer säkert att kosta under hundringen. För när det kommit många bilar med lite mer praktisk räckvidd så är det nog ytterst få som kommer att acceptera begränsningarna med kortdistanselbilarna som enda bruksbil. Jag tror att de kommer att rasa i värde, inte för att de är dåliga, utan enbart för att de har kort räckvidd i förhållande till de flesta andra elbilarna på marknaden.Jerker skrev:Det som kommer att bli verkligt intressant är alla privatleasade Zoe och Leaf som kommer ut på marknaden om ett par år, vad de får för prisbild när de nya bilarna av de här modellerna har 40 kWh istf 24.
Du har en poäng där. Men de flesta som inte har en elbil tror att man måste offra betydligt mer än det är i verkligheten. Men med allt fler som skaffar elbil kommer kunskapen om detta att öka. Men mycket möjligt att många kommer att köpa en allt för dyr elil som sitt förstaköp. Sen lär de sig av sina erfarenheter och inser att de klarar sig med en billigare.Nicke Nyfiken skrev:Bilen ger frihet och det vill de flesta inte ge avkall på. Vi får inte glömma att vi som kör elbil redan nu faktiskt tillhör en liten grupp som är beredda att offra vissa fördelar som fossilbilarna har. Den stora massan är nog inte beredd att "offra" för mycket av det dom ser som friheten med bilen.
Nu i sommar har vi gjort alla utflykter med Leafen. Varför? Jo, friheten att det inte kostar 8-12kr/mil.Jerker skrev:Du har en poäng där. Men de flesta som inte har en elbil tror att man måste offra betydligt mer än det är i verkligheten. Men med allt fler som skaffar elbil kommer kunskapen om detta att öka. Men mycket möjligt att många kommer att köpa en allt för dyr elil som sitt förstaköp. Sen lär de sig av sina erfarenheter och inser att de klarar sig med en billigare.Nicke Nyfiken skrev:Bilen ger frihet och det vill de flesta inte ge avkall på. Vi får inte glömma att vi som kör elbil redan nu faktiskt tillhör en liten grupp som är beredda att offra vissa fördelar som fossilbilarna har. Den stora massan är nog inte beredd att "offra" för mycket av det dom ser som friheten med bilen.
Nicke Nyfiken skrev:Jag tror att dehär kortdistanselbilarna med en praktiska räckvidd på 10-15 mil kommer att bli uteslutande "andrabilen" om några år i hushåll med flera bilar. En bra shoppingbil och något att skjutsa barnen till dagis med. Och de kommer säkert att kosta under hundringen. För när det kommit många bilar med lite mer praktisk räckvidd så är det nog ytterst få som kommer att acceptera begränsningarna med kortdistanselbilarna som enda bruksbil. Jag tror att de kommer att rasa i värde, inte för att de är dåliga, utan enbart för att de har kort räckvidd i förhållande till de flesta andra elbilarna på marknaden.Jerker skrev:Det som kommer att bli verkligt intressant är alla privatleasade Zoe och Leaf som kommer ut på marknaden om ett par år, vad de får för prisbild när de nya bilarna av de här modellerna har 40 kWh istf 24.
Håller med! Den enda nackdelen för mig är att jag slår i taket på min körsträcka och det begränsar min frihet!LarsL skrev:Nu i sommar har vi gjort alla utflykter med Leafen. Varför? Jo, friheten att det inte kostar 8-12kr/mil.Jerker skrev:Du har en poäng där. Men de flesta som inte har en elbil tror att man måste offra betydligt mer än det är i verkligheten. Men med allt fler som skaffar elbil kommer kunskapen om detta att öka. Men mycket möjligt att många kommer att köpa en allt för dyr elil som sitt förstaköp. Sen lär de sig av sina erfarenheter och inser att de klarar sig med en billigare.Nicke Nyfiken skrev:Bilen ger frihet och det vill de flesta inte ge avkall på. Vi får inte glömma att vi som kör elbil redan nu faktiskt tillhör en liten grupp som är beredda att offra vissa fördelar som fossilbilarna har. Den stora massan är nog inte beredd att "offra" för mycket av det dom ser som friheten med bilen.
Sen att det är sjukt bekvämt att kunna sitta i en bil där AC går hela tiden även när man står still.
Då är ni relativt unika eller saknar småbarn. Själv känner jag inte många "vanliga" bilförare som inte är entusiaster som hade kört mer än 5-8 mil på EN resa med en Leif.LarsL skrev:Nu i sommar har vi gjort alla utflykter med Leafen. Varför? Jo, friheten att det inte kostar 8-12kr/mil.Jerker skrev:Du har en poäng där. Men de flesta som inte har en elbil tror att man måste offra betydligt mer än det är i verkligheten. Men med allt fler som skaffar elbil kommer kunskapen om detta att öka. Men mycket möjligt att många kommer att köpa en allt för dyr elil som sitt förstaköp. Sen lär de sig av sina erfarenheter och inser att de klarar sig med en billigare.Nicke Nyfiken skrev:Bilen ger frihet och det vill de flesta inte ge avkall på. Vi får inte glömma att vi som kör elbil redan nu faktiskt tillhör en liten grupp som är beredda att offra vissa fördelar som fossilbilarna har. Den stora massan är nog inte beredd att "offra" för mycket av det dom ser som friheten med bilen.
Sen att det är sjukt bekvämt att kunna sitta i en bil där AC går hela tiden även när man står still.
Kan bara hålla med. Min har rullat 7000 mil nu, men det är nästan uteslutande pendling på MAX 10 mil och då har jag varit själv i bilen (till och från jobb) och då såklart behövt ladda pågrenhall skrev:Då är ni relativt unika eller saknar småbarn. Själv känner jag inte många "vanliga" bilförare som inte är entusiaster som hade kört mer än 5-8 mil på EN resa med en Leif.LarsL skrev:Nu i sommar har vi gjort alla utflykter med Leafen. Varför? Jo, friheten att det inte kostar 8-12kr/mil.Jerker skrev:Du har en poäng där. Men de flesta som inte har en elbil tror att man måste offra betydligt mer än det är i verkligheten. Men med allt fler som skaffar elbil kommer kunskapen om detta att öka. Men mycket möjligt att många kommer att köpa en allt för dyr elil som sitt förstaköp. Sen lär de sig av sina erfarenheter och inser att de klarar sig med en billigare.Nicke Nyfiken skrev:Bilen ger frihet och det vill de flesta inte ge avkall på. Vi får inte glömma att vi som kör elbil redan nu faktiskt tillhör en liten grupp som är beredda att offra vissa fördelar som fossilbilarna har. Den stora massan är nog inte beredd att "offra" för mycket av det dom ser som friheten med bilen.
Vi hade absolut aldrig gjort det med vår Leaf. Seriöst. Mina barn och fru hade mördat mig vid andra laddstoppet på 45 min. För mycket mer än 7-8 mil kommer man inte i motorvägshastighet.
Att förlita sig på EN CHAdeMO-laddare är tufft. Det hade jag aldrig någonsin gjort._TonyV skrev:Ja det tar mer tid i Leafen,24 kw och kräver snabbladdare på bra avstånd.
Gjorde just Sthlm - Malmö - Sthlm, inte i ett sträck klart.
Kräver en halvtimmes planering innan, kolla avstånd mellan laddare, måste säga att Clever ligger bra där de är.
Enkel tur tog 10 timmar, men vi kom fram utvilade och inte alls lika jobbigt som när man kör en ICE med 1-2 stopp bara.
Men ja nästan allt och alla kör om dig, ja inte tradarna då. De kör lite för långsamt för att det ska lönasig att ligga länge bakom såna.
Sen kommer nästa resa till Öland inte vara lika enkel då det inte finns chademo från Norsholm (innan linköping) till Oskarshamn,
Så långsam laddning typ2 i Västervik, hoppas vädret är fint bara.
Men vad menar jag det fungerar, gäller ha koll på förbrukning och ta mer tid på dig.
Men ja. Det var ju någon norsk familj som kört till Island eller vad det var med sin NV-200. Finns galna människor överallt.e5m1r skrev:Såg en dansk leaf i värnamo så vist tar de sig på utflykt de med
Det fungerar inte för gemene man med laddstopp var 10'e mil på långresa. Det fungerar bara för entusiaster som är beredda att offra en massa bekvämlighet och tid för att kunna köra elbil.grenhall skrev:Att förlita sig på EN CHAdeMO-laddare är tufft. Det hade jag aldrig någonsin gjort._TonyV skrev:Ja det tar mer tid i Leafen,24 kw och kräver snabbladdare på bra avstånd.
Gjorde just Sthlm - Malmö - Sthlm, inte i ett sträck klart.
Kräver en halvtimmes planering innan, kolla avstånd mellan laddare, måste säga att Clever ligger bra där de är.
Enkel tur tog 10 timmar, men vi kom fram utvilade och inte alls lika jobbigt som när man kör en ICE med 1-2 stopp bara.
Men ja nästan allt och alla kör om dig, ja inte tradarna då. De kör lite för långsamt för att det ska lönasig att ligga länge bakom såna.
Sen kommer nästa resa till Öland inte vara lika enkel då det inte finns chademo från Norsholm (innan linköping) till Oskarshamn,
Så långsam laddning typ2 i Västervik, hoppas vädret är fint bara.
Men vad menar jag det fungerar, gäller ha koll på förbrukning och ta mer tid på dig.
Och nej det fungerar inte för oss med små barn. Aldrig i livet att jag skulle köra 60 mil i en Leaf. Nej nej nej nej.
Jag skulle vilja köra Island runt med min Model X. Enda som hindrar egentligen är att enbart färjan dit kostar ca 15 tkr t/r. Tror att det skulle kunna bli en mycket bra upplevelse och nog inga större bekymmer. Får börja med Öland runt.grenhall skrev:Men ja. Det var ju någon norsk familj som kört till Island eller vad det var med sin NV-200. Finns galna människor överallt.e5m1r skrev:Såg en dansk leaf i värnamo så vist tar de sig på utflykt de med
Har redan kört Lidingö runt...Svenssons skrev:Jag skulle vilja köra Island runt med min Model X. Enda som hindrar egentligen är att enbart färjan dit kostar ca 15 tkr t/r. Tror att det skulle kunna bli en mycket bra upplevelse och nog inga större bekymmer. Får börja med Öland runt.grenhall skrev:Men ja. Det var ju någon norsk familj som kört till Island eller vad det var med sin NV-200. Finns galna människor överallt.e5m1r skrev:Såg en dansk leaf i värnamo så vist tar de sig på utflykt de med
Jag har tre barn 4-10 år gamla och jag frågar dem inför varje resa vilken bil vi ska ta, 30kWh Leaf eller MB E-klass. De har varje gång sagt ELBIL! Tror framför allt att de uppskattar stoppen vi gör för att ladda.grenhall skrev:Då är ni relativt unika eller saknar småbarn. Själv känner jag inte många "vanliga" bilförare som inte är entusiaster som hade kört mer än 5-8 mil på EN resa med en Leif.
Vi hade absolut aldrig gjort det med vår Leaf. Seriöst. Mina barn och fru hade mördat mig vid andra laddstoppet på 45 min. För mycket mer än 7-8 mil kommer man inte i motorvägshastighet.