Större batterier till Model S och X om ett år

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Tesla hade en presentation för pressen i Gigafactory igår och då sa Elon att senare i år ska de första batterierna i storleksformen 20700 komma. Dessa ska till en början användas för Tesla Energi och om ungefär 6 månader för utvecklingen av Model lll. De ska om ungefär 8-9 månader börja testa nytt batteripack för Model S och Model X vilket kommer förlänga räckvidden. Tydligen ska bättre kylning och packning göra så att de även kan placeras tätare.
Kommer vi se P100D nästa år tror ni eller kan det till och med vara så att Tesla chokar oss och presenterar ett ännu större batteri? :D

http://electrek.co/2016/07/27/tesla-gig ... k-rollout/
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Större batterier till Model S och X om ett år

Inlägg av Pontus »

Större är min gissning, upp till 110
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

För litet hopp mellan 90 och 100. Måste upp till 110 eller 120 för att märka skillnad.

Om de nu inte får ut mer mil ur dem på annat sätt.

Sen ärligt, om inte priset sjunker på stora batterierna så vem vill pröjsa 1.5 mille för 120kwh batterie?

Men kan man köpa en S med 120 kwh batteri för 1 mille, ja då dödar de andra hands marknaden för 90 batterierna.

Så djäkligt svårt det där.

Eller tänk om man kan få en 3:a med 100 kw batterie för under 800k. Vem köper då en MS90?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Den dagen dom släpper MX 120D byter jag ut min MS85D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

[quote="Anders77"Men kan man köpa en S med 120 kwh batteri för 1 mille, ja då dödar de andra hands marknaden för 90 batterierna.[/quote]

Nja... Visst, ur säljarens synvinkel dödar man andrahandsmarknaden, men för köparna så blir bilarna överkomliga i pris och äntligen kommer en vettig andrahandsmarknad igång och fler har råd att äga en elbil.

Det som kommer att bli verkligt intressant är alla privatleasade Zoe och Leaf som kommer ut på marknaden om ett par år, vad de får för prisbild när de nya bilarna av de här modellerna har 40 kWh istf 24.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jerker skrev:
Det som kommer att bli verkligt intressant är alla privatleasade Zoe och Leaf som kommer ut på marknaden om ett par år, vad de får för prisbild när de nya bilarna av de här modellerna har 40 kWh istf 24.
Jag tror att dehär kortdistanselbilarna med en praktiska räckvidd på 10-15 mil kommer att bli uteslutande "andrabilen" om några år i hushåll med flera bilar. En bra shoppingbil och något att skjutsa barnen till dagis med. Och de kommer säkert att kosta under hundringen. För när det kommit många bilar med lite mer praktisk räckvidd så är det nog ytterst få som kommer att acceptera begränsningarna med kortdistanselbilarna som enda bruksbil. Jag tror att de kommer att rasa i värde, inte för att de är dåliga, utan enbart för att de har kort räckvidd i förhållande till de flesta andra elbilarna på marknaden.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tänk på att även bilar med kort räckvidd, 9-12 mil, har ett användningsområde. Det kommer alltid gå alldeles utmärkt att pendla till jobbet med tex, något som idag kanske kostar 2-3000kr/månad med en fossil. Därför kommer småbilarna alltid ha ett värde.
En annan sak som jag tror att många med småbilar kan intyga är att laddarna blir fler och fler. Det går nu ganska enkelt att här i Göteborgstrakten ge sig ut på "oplanerade" turer och bara ladda när det finns behov. Vi har gjort flera resor där vi bara slagit in målet och sedan har bilen varnat om vi inte kommer fram. Enkelt! Och det kommer bara bli bättre med flera laddare.
Ja, det var fel av bilindustrin att lansera ny dyr teknik i små "billiga" (dyra) bilar. Naturligtvis borde tekniken lanserats i dyra bilar som S-klass, 7-serien istället. Men det gör inte att en 30-40kWh bil är värdelös eller fel när tekniken är etablerad.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Det finns absolut många användningsområde för kortdistanselbilarna som jag skrev. Och de flesta klarar sitt dagliga liv med dessa elbilar. Men jag tror inte de kommer att stå så högt i kurs i enbilshushållen när det finns bra alternativ med längre räckvidd. Och då minska efterfrågan och priserna sjunker. De flesta vill gärna ha möjligheten att på ett enkelt och smidigt sätt åka till stugan 20 mil bort, åka på den obligatoriska sommarresan och hälsa på släkten 50 mil bort osv.

Bilen ger frihet och det vill de flesta inte ge avkall på. Vi får inte glömma att vi som kör elbil redan nu faktiskt tillhör en liten grupp som är beredda att offra vissa fördelar som fossilbilarna har. Den stora massan är nog inte beredd att "offra" för mycket av det dom ser som friheten med bilen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Nicke Nyfiken skrev:
Bilen ger frihet och det vill de flesta inte ge avkall på. Vi får inte glömma att vi som kör elbil redan nu faktiskt tillhör en liten grupp som är beredda att offra vissa fördelar som fossilbilarna har. Den stora massan är nog inte beredd att "offra" för mycket av det dom ser som friheten med bilen.
Du har en poäng där. Men de flesta som inte har en elbil tror att man måste offra betydligt mer än det är i verkligheten. Men med allt fler som skaffar elbil kommer kunskapen om detta att öka. Men mycket möjligt att många kommer att köpa en allt för dyr elil som sitt förstaköp. Sen lär de sig av sina erfarenheter och inser att de klarar sig med en billigare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Du har en poäng där. Men de flesta som inte har en elbil tror att man måste offra betydligt mer än det är i verkligheten. Men med allt fler som skaffar elbil kommer kunskapen om detta att öka. Men mycket möjligt att många kommer att köpa en allt för dyr elil som sitt förstaköp. Sen lär de sig av sina erfarenheter och inser att de klarar sig med en billigare.
Nu i sommar har vi gjort alla utflykter med Leafen. Varför? Jo, friheten att det inte kostar 8-12kr/mil.
Sen att det är sjukt bekvämt att kunna sitta i en bil där AC går hela tiden även när man står still.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Nicke Nyfiken skrev:
Jerker skrev:
Jag tror att dehär kortdistanselbilarna med en praktiska räckvidd på 10-15 mil kommer att bli uteslutande "andrabilen" om några år i hushåll med flera bilar. En bra shoppingbil och något att skjutsa barnen till dagis med. Och de kommer säkert att kosta under hundringen. För när det kommit många bilar med lite mer praktisk räckvidd så är det nog ytterst få som kommer att acceptera begränsningarna med kortdistanselbilarna som enda bruksbil. Jag tror att de kommer att rasa i värde, inte för att de är dåliga, utan enbart för att de har kort räckvidd i förhållande till de flesta andra elbilarna på marknaden.

Jag trodde model 3 skulle bli andrahandsbilen :)

Nej men ärligt, jag håller med där. För vanligt folk räcker 10-20 mil gott och väl. Men om en Tesla kostar 3-400 000 och en Zoe hamnar på 200 000kr, ja då kan nog valet bli lite svårare för många.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Nu i sommar har vi gjort alla utflykter med Leafen. Varför? Jo, friheten att det inte kostar 8-12kr/mil.
Sen att det är sjukt bekvämt att kunna sitta i en bil där AC går hela tiden även när man står still.
Håller med! Den enda nackdelen för mig är att jag slår i taket på min körsträcka och det begränsar min frihet! :cry:
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Just som 2:bil kommer "korträckviddsbilarna" att vara perfekta. Låga drift/servicekostnader och smidiga/pigga/lättkörda bilar.

Jag tror vi behöver börja skilja på "olika sorters elbilar/användningsområden". Teslan suger ärligt talat som 2:a bil för de flesta av flera olika anledningar, främst storlek och pris, där e-up är perfekt! e-up suger i sin tur som långfärds/familjebil av naturliga skäl, främst storlek och räckvidd!

De allra flesta som åker på semester och på längre resor gör det i en lite större bil, vanligtvis det vi normalt kallar "familjebil". Typ V70, Passat osv.

Om DE "små" elbilarna förutspås lågt andrahandsvärde, hur ska då 2:a handsvärdet se ut på motsvarande Clio, Fiesta, Yaris, Polo och liknande bensinbilar som det finns drösvis av...

Jag tror många nu börjar vakna till och vill köpa just begagnade små elbilar, just som 2:a bil OM priset är vettigt för de. Just för att fladdra omkring hemmavid, skjutsa barn osv. Då kommer det "begränsade utbudet" göra att snarare ge ett hyfsat HÖGT 2:a handsvärde på de som trots allt finns. Som ex 2015 registrerades ca 22000 vanliga Golfar och ca 250 el-Golfar... Här tror jag att "smärtgränsen" för en typisk begagnad 2:a bil ligger uppemot 200 000kr. Där de vanligaste nya i storlek trots allt ligger i spannet 110000-220000kr.

Så räknar man ihop alla idag rullande elbilar/laddhybrider som kommer att finnas att köpa "begagnade" de närmaste 2-3 åren för att ha som 2:a-bil är det en försvinnande liten andel i storleksklassen.

Personligen tror jag inte heller att det kommer att finnas NYA elbilar i den storleksklassen med en kombination av lågt pris, neremot 150000kr OCH räckvidd uppemot 30 mil inom de närmaste 2-3åren. (Då hade de redan behövts visats nästan produktionsklara) Däremot ANTINGEN billiga ELLER längre räckvidd men som sagt inte BÅDE OCH. Redan idag så kostar ju en ny e-up eller Zoe neremot 200-240" beroende på batterileasing osv.

Däremot så kommer säkert e-Golf, i3, Leaf osv att kunna påverkas mer, längre räckvidd, och/eller lägre pris osv. Då de ligger i en helt annan prisklass 300000-400000kr och där de som begagnade idag blir lite för "dyra" som 2:a bil för de flesta.

Oavsett vad Tesla kommer med för "batteriuppgradering" så kommer ändå dagens redan sålda S60/70/75/85/90 att funka "tillräckligt bra" för vissa kundgrupper. Redan idag så bedömer ju väldigt många att de "mindre batteristorlekarna" räcker till för deras behov och nöjer sig med 60-75 trots att man kan betala mer och få längre räckvidd. Visst vore det "gratis" så skulle nog alla välja största batteriet. Men man kan nog se det som att det även i framtiden kommer att finnas olika betalningsvilja/behov för olika räckvidd.

Vi ska inte glömma bort att det endast rullar ca 1500st Model S i Sverige idag, medans det totalt sålts närmare 340000 bilar/år senaste åren. Dock får prisskillnaden för en begagnad mot att köpa en helt ny inte vara för liten.

Så en viss "justering" av 2:a handsvärdet på redan sålda Model S jämfört med hur det är idag kommer säkert att ske men det beror ju också på framtida prisförändringar på model S/X, model 3 lansering, ny teknologi, konkurrenter osv. Dessutom har ju Tesla en rätt bra återköpsgaranti.

Så den som hoppas på "superbilliga", välutrustade, lågmilade Model S neremot 400000-500000kr får nog vänta några år. Begagnade 20000milade, slitna, snikutrustade taxibilar som konstant laddats till 100% kan dock säkert krypa ner dit.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Självklart så kommer andrahandsvärdet sjunka, det har det alltid gjort med alla bilar. För annars skulle ingen köpa begagnad bil m priset för en ny är detsamma. Vad är en rimlig nedgång?
(talar bilar generellt.)
50% av värdet bör det vara på ung 5 år. men det är ingen linjär nedgång utan det går i cykler.
Säg att en bil kostar 400 000 inköp.
Första året -50 000. (bör kunna säljas för 350 000) - den är fortfarande fräsch
andra året -100 000 priset bör vara 250 000 nu har nyare modeller kommit, och de har gått några mil
tredje året -50 000 nu ligger priset på 200 000 nu blir utbudet av leasing bilar kommit, men handlarna börjar inte rea ut dem än.
fjärde året -25 000; 175 000 priset börjar stabiliserats eftersom fler kan tänka sig köpa den
femte året -25 000; 150 000 nu börjar bilen bli gammal
sjätte året -50 000; 100 000 NU börjar bilen tilltala en ny grupp; första gångsköparnas andra bil.
sjunde året -20 000 80 000. garantier börjar ta slut, dyra service och reparationer
åttonde året -15 000; 65 000 -hello, nyblivna körkortstagare.
nionde året -10 000; 55 000
tionde året -10 000; 45 000
elftje -15000 ; 30 000 ett decenium gör en bil så omodern. (har modellen gått i graven?)
tolfte året - 15 0000; 15 000
tretton -5 000; 10 000 (folk funderar om de skall behålla eller skrota) efter denna blir bilen otroligt ekonomiskt eftersom det blir svår att sälja för mindre, det är egentligen hjulen som man säljer vidare)

Detta är löst tagna siffror tagna ur luften, högst personlig åsikt om bilar värde, bilar är egentligen den sämsta affär man kan göra men jag tror att den är någorlunda riktig. (undantag finns givetvis)
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Då är ni relativt unika eller saknar småbarn. Själv känner jag inte många "vanliga" bilförare som inte är entusiaster som hade kört mer än 5-8 mil på EN resa med en Leif.

Vi hade absolut aldrig gjort det med vår Leaf. Seriöst. Mina barn och fru hade mördat mig vid andra laddstoppet på 45 min. För mycket mer än 7-8 mil kommer man inte i motorvägshastighet.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

grenhall skrev:
LarsL skrev:
Jerker skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Då är ni relativt unika eller saknar småbarn. Själv känner jag inte många "vanliga" bilförare som inte är entusiaster som hade kört mer än 5-8 mil på EN resa med en Leif.

Vi hade absolut aldrig gjort det med vår Leaf. Seriöst. Mina barn och fru hade mördat mig vid andra laddstoppet på 45 min. För mycket mer än 7-8 mil kommer man inte i motorvägshastighet.
Kan bara hålla med. Min har rullat 7000 mil nu, men det är nästan uteslutande pendling på MAX 10 mil och då har jag varit själv i bilen (till och från jobb) och då såklart behövt ladda på
jobbet (hos kunden) varje dag.
Med sambon kör vi ytterst sällan mer än 7-8 mil.
Vi har tagit ett fåtal längre turer med den men då laddarna fram tills nyligen har legat på ganska exakt 10 mil härifrån så fick man skämmas på motorvägen sas. Det
var dessutom ytterligare 10 mil till nästa laddare (Uppsala) så den resan gör vi inte om i en LEAF med 24kWh-batteriet kan jag säga.
Men till vardags är den perfekt och sambon kör ganska mycket i den :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Ja det tar mer tid i Leafen,24 kw och kräver snabbladdare på bra avstånd.
Gjorde just Sthlm - Malmö - Sthlm, inte i ett sträck klart. :-)
Kräver en halvtimmes planering innan, kolla avstånd mellan laddare, måste säga att Clever ligger bra där de är.
Enkel tur tog 10 timmar, men vi kom fram utvilade och inte alls lika jobbigt som när man kör en ICE med 1-2 stopp bara.
Men ja nästan allt och alla kör om dig, ja inte tradarna då. De kör lite för långsamt för att det ska lönasig att ligga länge bakom såna.

Sen kommer nästa resa till Öland inte vara lika enkel då det inte finns chademo från Norsholm (innan linköping) till Oskarshamn,
Så långsam laddning typ2 i Västervik, hoppas vädret är fint bara.
Men vad menar jag det fungerar, gäller ha koll på förbrukning och ta mer tid på dig.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

_TonyV skrev:
Kräver en halvtimmes planering innan, kolla avstånd mellan laddare, måste säga att Clever ligger bra där de är.
Enkel tur tog 10 timmar, men vi kom fram utvilade och inte alls lika jobbigt som när man kör en ICE med 1-2 stopp bara.
Men ja nästan allt och alla kör om dig, ja inte tradarna då. De kör lite för långsamt för att det ska lönasig att ligga länge bakom såna.

Sen kommer nästa resa till Öland inte vara lika enkel då det inte finns chademo från Norsholm (innan linköping) till Oskarshamn,
Men vad menar jag det fungerar, gäller ha koll på förbrukning och ta mer tid på dig.
Att förlita sig på EN CHAdeMO-laddare är tufft. Det hade jag aldrig någonsin gjort.

Och nej det fungerar inte för oss med små barn. Aldrig i livet att jag skulle köra 60 mil i en Leaf. Nej nej nej nej.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Såg en dansk leaf i värnamo så vist tar de sig på utflykt de med
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

e5m1r skrev:
Men ja. Det var ju någon norsk familj som kört till Island eller vad det var med sin NV-200. Finns galna människor överallt.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag körde ToR Nyköping-Halmstad på en dag, var och provkörde S och X. Då var jag ensam i bilen. Laddade 2 ggr på vägen ner, laddade i Halmstad och sen 2 ggr på vägen upp. Sammanlagt 76 mil.

Sen åkte hustrun och jag Nyköping-Malmö. Laddade 3 ggr. Vi åkte upp 2 dagar senare. c:a 50 mil enkel resa.

Visst går det, men man får inte ha bråttom. Och det lönar sig att åka långsammare när man har en Zoe som bara kan ladda med 22 kW. Hög hastighet -> fler och längre laddstopp. Bättre att coola ner och tuffa på i 70-80 km/h och slippa ladda så ofta. En av laddningarna på knappt en timme går åt till lunch ändå, så det känns inte som att man får en massa dötid. På vägen ner körde vi 80 på motorväg, på vägen upp undvek vi motorvägen och där var lite trafik och hastigheter sällan över 80 ändå. Var en väldigt trevlig resa och vi fick se mycket när vi inte åkte motorväg.

Nej, vi har inga hemmavarande barn.

Åker ibland Nyköping-Karlstad. Då laddar jag en gång i Örebro. Mellan Nyköping och Örebro är det mest 70 och 80, så man behöver inte känna sig som en väglus utan håller hastighetsbegränsningarna.

Vi har två fossiler i familjen också, men åker hellre elbil även om det tar lite längre tid!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

grenhall skrev:
_TonyV skrev:

Att förlita sig på EN CHAdeMO-laddare är tufft. Det hade jag aldrig någonsin gjort.

Och nej det fungerar inte för oss med små barn. Aldrig i livet att jag skulle köra 60 mil i en Leaf. Nej nej nej nej.
Det fungerar inte för gemene man med laddstopp var 10'e mil på långresa. Det fungerar bara för entusiaster som är beredda att offra en massa bekvämlighet och tid för att kunna köra elbil.

Och varför ska man göra det när det kommer att finnas vettiga alternativ om ett par år?
Nej jag tror att kortdistanselbilarna kommer att förpassas till att i huvudsak bli andrabilen i hushåll som har flera bilar. Och i den rollen kan de vara perfekta. Men att det skulle vara så stor efterfrågan på den typen av bilar i framtiden att begpriserna hålls uppe på en rimlig nivå tror jag inte. Batteripriserna sjunker och om några år kommer det inte att vara superdyrt att få lite längre räckvidd när man köper ny bil. Och det kommer folk att vara beredda att betal för, för att få större frihet i bilägandet.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

grenhall skrev:
e5m1r skrev:
Men ja. Det var ju någon norsk familj som kört till Island eller vad det var med sin NV-200. Finns galna människor överallt.
Jag skulle vilja köra Island runt med min Model X. Enda som hindrar egentligen är att enbart färjan dit kostar ca 15 tkr t/r. Tror att det skulle kunna bli en mycket bra upplevelse och nog inga större bekymmer. Får börja med Öland runt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
grenhall skrev:
e5m1r skrev:
Jag skulle vilja köra Island runt med min Model X. Enda som hindrar egentligen är att enbart färjan dit kostar ca 15 tkr t/r. Tror att det skulle kunna bli en mycket bra upplevelse och nog inga större bekymmer. Får börja med Öland runt.
Har redan kört Lidingö runt...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

grenhall skrev:

Jag har tre barn 4-10 år gamla och jag frågar dem inför varje resa vilken bil vi ska ta, 30kWh Leaf eller MB E-klass. De har varje gång sagt ELBIL! Tror framför allt att de uppskattar stoppen vi gör för att ladda.
Bilen kan köras i 1- 1,5h innan vi behöver stoppa det är lagom, annars blir det kaos. Stoppen i sig har aldrig någon klagat på de har oftast inte blivit färdiga med hamburgare/glass och lek innan vi ska vidare. Stoppen brukar bli 30-50 minuter.
Skulle önskat dubbla batteriet, så klart. Då hade stoppen blivit längre,så att de blir färdiga. Dessutom hade man kommit lite längre på motorväg 12mil är i minsta laget.
Skriv svar