Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5862
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av Gustafsson »

Står inte om du har företag eller privatköper.
I företag blir leasing billigare
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av LarsL »

Ja, bra att veta om det är privatleasing eller företagsleasing? Nackdelen med privatleasing är att du inte äger bilen så när tiden går ut ska du lämna tillbaka bilen utan skador och med rättantal mil. Uppfylls inte detta får du betala extra, men är något bättre vinner du inget på det heller. Jag skulle inte välja privatleasing om jag hade pengar till kontantinsatsen som du behöver för billån.
En företagsleasing är ju ett skattetrix för att slippa halva momsen på bilen. Men här äger man (företaget) bilen helt och hållet och tar hela risken/vinsten.
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av Revoltra »

Gustafsson skrev:
Står inte om du har företag eller privatköper.
I företag blir leasing billigare

Privatköper i så fall. Har iofs enskild firma men jag har ingen aning om det skulle vara smart eller bara meckigt att företagsleasa?
Jag skulle inte välja privatleasing om jag hade pengar till kontantinsatsen som du behöver för billån.
Jag gillar inte lån, så om det blir köp skulle jag nog köpa bilen rakt av.
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av Revoltra »

NiklasTesla skrev:

Köp en Model Y istället när den kommer ut med 4680celler från Berlinfabriken och ta den på avbetalning via DnB (lär bli typ 2% ränta och 7år lär du kunna betala av bilen på).

Du kommer få en långt mycket bättre bil, tillgång till Teslas Superchargers vilket medför billigt/smidigt resande genom europa och grymt snabb laddning. Månadskostnad lär bli billigare också då andrahandsvärdet lär bli högre.

Behöver du en billig bil nu nu nu så köp en Model 3 SR+ sålänge fram tills du kan ta leverans av Model Y.

MVH
Vad tror du om att köpa en ID4 nu, och sen sälja den och köpa en Model Y om ett par år när den kommer ut, ifall den visar sig vara så mycket bättre?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5489
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av chaffis75 »

Låter du är lite som mig.
Jag köpte vår id3 privat och utan lån.
Jag har haft en Nissan leaf på privat leasing, aldrig igen säger jag. Jag har samtidigt grannar som älskar leasing.

Jag tror leasing lönar sig bäst för de som kör väldigt få mil och då menar jag 1000-1500 mil.
Nackdelen med leasing är också att man stirrar sig blind på milen, jag tycker man får en bättre frihet känsla när man inte har några tak/extar kostnader på milen alternativt att man "kör för lite" och då betalt för mycket.

Ja i slutändan är de du som väljer såklart och jag tror de bara är du som kan bestämma detta för de finns inget uppenbart rätt, de finns bara för och nackdelar.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av lator »

När kommer du att kunna ta leverans av en id4? Tänker att det kanske lönar sig att vänta tills i april och få ytterligare 10000 kr...
Ett alternativ till kontantköp skulle väl vara att lägga 20% kontant och köpa TSLA för resten... Lönar sig antagligen bättre.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av dd88 »

bonath skrev:
Var "dödsförskräckt" när jag lämnade tillbaks Leafen, läste om folk som fått betala uppåt 40k i "slitagekostnader".
Om man får betala 40kkr i slitagekostnader så har man inte tagit hand om bilen, för de pengarna så är du långt ifrån normalt slitage.

Finns idioter överallt, har en kollega som blev chockad när hon fick stå för omlackering av stötfångare fram och bak pga parkeringsskador. Gick väl på närmare 20kkr.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av mati »

Jag skulle alltid betala kontant om jag hade möjlighet att göra det. Enda fördelen med leasing är kanske om man får garanterat restvärde. Då vet man vad man får och behöver inte bekymra sig att bilens värde kanske faller som en sten.
Jag tror iD4 blir en jättebra bil som du kommer bli nöjd med. Har också funderat på en ID4, men dragvikten är lite klen och jag får ingenting för min e-tron om jag säljer den nu. Så jag avvaktar tills vidare.
Men det skulle aldrig falla mig in att köpa en Model Y, som en del här förespråkar, bara för att få tillgång till SuC och för att den är "bättre". Då tar jag hellre en laddhybrid istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av 4dy »

dd88 skrev:
bonath skrev:
Var "dödsförskräckt" när jag lämnade tillbaks Leafen, läste om folk som fått betala uppåt 40k i "slitagekostnader".
Om man får betala 40kkr i slitagekostnader så har man inte tagit hand om bilen, för de pengarna så är du långt ifrån normalt slitage.

Finns idioter överallt, har en kollega som blev chockad när hon fick stå för omlackering av stötfångare fram och bak pga parkeringsskador. Gick väl på närmare 20kkr.

Precis. Alla de där "skräckhistorierna" om privatleasing ska man ta med en nypa salt. Folk tar uppenbarligen inte hand om bilar på det sätt jag gör. Kollar man på KVD så är ju många bilar rejält åtgångna också. Jag trodde folk lagade sina parkeringsskador osv?
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av Revoltra »

slugger75 skrev:
Revoltra skrev:
Hej.
Jag funderar på att beställa en ID4 1st. Kostar 514.000. (454.000 när man dragit av 60tkr)

Undrar hur jag ska göra - om jag ska köpa bilen rakt upp och ner, eller leasa.
Behöver inte ta lån, utan skulle kunna betala hela summan - men undrar vad som är smartast med tanke på värdeminskning osv.
Kostnaden för leasing är 6139 kr/mån för 1500 mil och vinterdäck.
Saken är dock den att jag kör drygt 2000 mil per år......upp och ner till landet nästan varje helg, lämna barn på skolan, enstaka långresa osv....
Har aldrig köpt ny bil tidigare utan kör omkring i en gammal BMW som börjar ge upp. Så därav nybörjarfågan.
Tacksam för insikter.
Som svar på din fundering så kommer förmodligen andrahandsvärdet stå sig mycket bra. Har du pengar "över" så varför inte casha den? Leasingkostnaden du uppger kommer ju också öka om du ska köra mer än 2000 mil per år.

För övrigt tycker jag det är underligt att vissa, i stället för att ge dig ett svar på din fundering, ge en kommentarer att du ska välja en helt annan bil i en annan prisklass, som inte går att beställa (med det batteripacket). Det var ju inte det du undrade över.
Tack!
Ja, leasingen kan nog krypa uppåt i pris. Skulle inte känna mig trygg med bara 1500 mil per år....
Hörde med VW nu och dom tror runt 6500-7500 i månaden med 2000 mil, försäkring, service, vinterdäck.
Dvs säg 7000/månaden i tre år - det blir 252000 kr.
Tvivlar på att värdeminskningen blir så kraftig.

Om jag istället köper bilen cash för 514, plus 22 för vinterdäck. = 536 Kanske kan förhandla ner priset en aning, säg 520?
Minus 60tkr i bonus = 460.000 kr

Om värdet går ner lika mycket som kostnaden för leasing skulle den kosta 208.000 kr om tre år. Låter lite billigt va?

Lutar kanske åt direktköp, men jag mottar gärna fler tips!


( BTW en tesla m3 med vinterdäck och dragkrok skulle alltså kosta 635 (-60) = 575.000 )
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av mati »

Revoltra skrev:
Om värdet går ner lika mycket som kostnaden för leasing skulle den kosta 208.000 kr om tre år. Låter lite billigt va?
Billigt kanske, med inte orealistiskt skulle jag tro. Det är 45 % av nypriset. Bonusen får man ju räkna bort. Om VW gör samma sak som Audi gjorde med e-tron, dvs dumpa ut bilarna "billigt" för att få upp försäljningssiffrorna så kan du nog hamna där skulle jag tro. Och det är inte helt otänkbart att VW gör precis det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2505
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av NiklasTesla »

Revoltra skrev:
NiklasTesla skrev:

Köp en Model Y istället när den kommer ut med 4680celler från Berlinfabriken och ta den på avbetalning via DnB (lär bli typ 2% ränta och 7år lär du kunna betala av bilen på).

Du kommer få en långt mycket bättre bil, tillgång till Teslas Superchargers vilket medför billigt/smidigt resande genom europa och grymt snabb laddning. Månadskostnad lär bli billigare också då andrahandsvärdet lär bli högre.

Behöver du en billig bil nu nu nu så köp en Model 3 SR+ sålänge fram tills du kan ta leverans av Model Y.

MVH
Vad tror du om att köpa en ID4 nu, och sen sälja den och köpa en Model Y om ett par år när den kommer ut, ifall den visar sig vara så mycket bättre?
ID4 kostar en del varför det kan var mindre bra ekonomisk kalkyl att byta bil för fort då värdetappet är stort i början.

Fundera på körmönster. Planerar du Europaresor och långresor med elbil så fundera på Tesla då laddnätverket är toppen och mycket billigare än konkurrenterna.

Titta inte bara på inköpspriset för elkostnad och servicekostnad är stora poster som bättrar på kalkylen för Teslas bilar.
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av Revoltra »

NiklasTesla skrev:
Revoltra skrev:
NiklasTesla skrev:

Köp en Model Y istället när den kommer ut med 4680celler från Berlinfabriken och ta den på avbetalning via DnB (lär bli typ 2% ränta och 7år lär du kunna betala av bilen på).

Du kommer få en långt mycket bättre bil, tillgång till Teslas Superchargers vilket medför billigt/smidigt resande genom europa och grymt snabb laddning. Månadskostnad lär bli billigare också då andrahandsvärdet lär bli högre.

Behöver du en billig bil nu nu nu så köp en Model 3 SR+ sålänge fram tills du kan ta leverans av Model Y.

MVH

Vad tror du om att köpa en ID4 nu, och sen sälja den och köpa en Model Y om ett par år när den kommer ut, ifall den visar sig vara så mycket bättre?
ID4 kostar en del varför det kan var mindre bra ekonomisk kalkyl att byta bil för fort då värdetappet är stort i början.

Fundera på körmönster. Planerar du Europaresor och långresor med elbil så fundera på Tesla då laddnätverket är toppen och mycket billigare än konkurrenterna.

Titta inte bara på inköpspriset för elkostnad och servicekostnad är stora poster som bättrar på kalkylen för Teslas bilar.

Tack för input.
Ja, mer realistiskt är nog att bilen jag köper behålls i tio år....

Laddnätverket för alla typer av elbilar (även icke-tesla) kommer väl bli bättre och billigare i närtid?

Är teslas elpris så mycket billigare?
Är teslas servicekostnader mindre?

Obs seriösa frågor, jag är en okunnig n00b.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av mati »

Revoltra skrev:
Är teslas elpris så mycket billigare?
Ja, i snitt runt 3 kr/kWh (-ish) om du reser i Europa. Ionity kostar för Volkswagen 3:50 kr/kWh plus 2400kr/år i fast avgift, alternativt 8,70kr/kWh utan årsabonnemang.
Andra laddoperatörer tar allt från 5kr/kWh och uppåt. Det kan kosta upp till 12kr/kWh om du har otur.
Det är alltså i princip alltid billigare att ta en dieselbil på långresa om man inte kör Tesla. Notera dock att detta som sagt gäller långresor. För totalkostnaden spelar det oftast ingen jättestor roll förutsatt du kan ladda hemma till vardags. Men jag får erkänna att det är snopet och man känner sig lite begränsad i sin rörelsefrihet när man inser att en semesterresa blir mycket dyrare än för grannen som kör sin gamla dieselkärra
Revoltra skrev:
Är teslas servicekostnader mindre?
Nej, inte alls. Men servicen är inte obligatorisk, dvs du förlorar inte garantin även om du inte servar bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19932
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av Bjelke »

Revoltra skrev:
NiklasTesla skrev:
Revoltra skrev:
NiklasTesla skrev:

Köp en Model Y istället när den kommer ut med 4680celler från Berlinfabriken och ta den på avbetalning via DnB (lär bli typ 2% ränta och 7år lär du kunna betala av bilen på).

Du kommer få en långt mycket bättre bil, tillgång till Teslas Superchargers vilket medför billigt/smidigt resande genom europa och grymt snabb laddning. Månadskostnad lär bli billigare också då andrahandsvärdet lär bli högre.

Behöver du en billig bil nu nu nu så köp en Model 3 SR+ sålänge fram tills du kan ta leverans av Model Y.

MVH

Vad tror du om att köpa en ID4 nu, och sen sälja den och köpa en Model Y om ett par år när den kommer ut, ifall den visar sig vara så mycket bättre?
ID4 kostar en del varför det kan var mindre bra ekonomisk kalkyl att byta bil för fort då värdetappet är stort i början.

Fundera på körmönster. Planerar du Europaresor och långresor med elbil så fundera på Tesla då laddnätverket är toppen och mycket billigare än konkurrenterna.

Titta inte bara på inköpspriset för elkostnad och servicekostnad är stora poster som bättrar på kalkylen för Teslas bilar.

Tack för input.
Ja, mer realistiskt är nog att bilen jag köper behålls i tio år....

Laddnätverket för alla typer av elbilar (även icke-tesla) kommer väl bli bättre och billigare i närtid?

Är teslas elpris så mycket billigare?
Är teslas servicekostnader mindre?

Obs seriösa frågor, jag är en okunnig n00b.
Service på en Tesla är ju gratis på sätt och vis eftersom dom inte har några krav på service, även om det har
visat sig att dom kan bli kinkiga med garantin på tex bromsar om dom inte underhålls på ett bra sätt...
Visst kommer alla laddnätverk byggas ut och utvecklas, men om dom blir billigare vettitusan, snarare
tvärtom i Teslas fall, dom har med all önskvärd tydlighet visat att dom mycket väl kan fortsätta att höja
priserna och dessutom på ett oförutsägbart sätt (tex höjda priser på vissa laddare på vissa tider) men det verkar
ändå som att Tesla kommer att vara liten billigare än dom flesta, och dom andra är det lite vilda västern än så
länge men dom dyrare verkar närma sig Teslas priser generellt (men kanske inte lika billigt, vem vet...).
Krånglet med en massa abonnemang och taggar osv är lite på G att förenklas och närmar sig Teslas system, men
dom andra är verkligen inte där än...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8143
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av fth »

Revoltra skrev:
Laddnätverket för alla typer av elbilar (även icke-tesla) kommer väl bli bättre och billigare i närtid?
Det skulle man ju hoppas, och visst har det byggts ut en hel del, inte minst Ionity.

Tesla SuC spelar dock fortfarande i en helt annan division än alla alternativ, det kommer nog gälla under iaf något/några år till.

Frågan man får ställa sig är hur viktigt snabbladdning och långresor är, om man placerar det högt/högst på listan av kriterier så är iaf min åsikt att det bara blir Tesla kvar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av markuswesterberg »

Gustafsson skrev:
Står inte om du har företag eller privatköper.
I företag blir leasing billigare
Nej. Verkligen fel. Det beror helt och hållet på leasingkostnaden samt restvärdet i respektive fall. Min erfarenhet är att det i princip alltid är billigare att casha bilar, om man har likviditeten till det.

Vet att TS köper privat men viktigt att inte få företagare att tro att leasing är billigare ”eftersom man kan dra halva momsen...”. De som påstår det har inte gjort ordentliga kalkyler. Enklaste sättet att förstå detta på är att fråga säljaren vad hen tycker man ska göra. Svart är alltid: ”Leasa, det blir billigare för dig!” Verkligheten är som sagt (självklart) oftast det motsatta.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av mati »

Kan du förklara hur du räknar? I min förståelse är det inte så mycket halva momsen som gör att företagsleasing blir billigare utan att man betalar med oskattade pengar, medan en privatköpare betalar i regel med skattad lön.
Förmånsskatten ska kompensera staten för skattebortfallet, men hittills i fallet med elbilar har det ändå varit en klar fördel att företagsleasa bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av Revoltra »

Service på en Tesla är ju gratis på sätt och vis eftersom dom inte har några krav på service,
Ok, det visste jag inte.
Dvs jag visste inte att någon biltillverkare hade krav på service. Varför har dom det? Det är ju min bil? :)

fth skrev:
Revoltra skrev:
Laddnätverket för alla typer av elbilar (även icke-tesla) kommer väl bli bättre och billigare i närtid?
Det skulle man ju hoppas, och visst har det byggts ut en hel del, inte minst Ionity.

Tesla SuC spelar dock fortfarande i en helt annan division än alla alternativ, det kommer nog gälla under iaf något/några år till.

Frågan man får ställa sig är hur viktigt snabbladdning och långresor är, om man placerar det högt/högst på listan av kriterier så är iaf min åsikt att det bara blir Tesla kvar.

/fth
Snabbladdning och långresor är mindre viktigt. Visst det blir en eller två resor till norge varje år (Dock inte detta svin-år) och jag skulle gärna åka på en grand tour i europa i framtiden. Men då känns det inte superviktigt om elen kostar lite mer.

Jag kör runt i och omkrring Stockholm, och åker till landet i princip varje helg ( 14 mil fram och tillbaka ). Min plan är att sätta en laddbox på landet och ladda på helgerna. Jag kanske klarar mig på det?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5862
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av Gustafsson »

markuswesterberg skrev:
Gustafsson skrev:
Står inte om du har företag eller privatköper.
I företag blir leasing billigare
Nej. Verkligen fel. Det beror helt och hållet på leasingkostnaden samt restvärdet i respektive fall. Min erfarenhet är att det i princip alltid är billigare att casha bilar, om man har likviditeten till det.

Vet att TS köper privat men viktigt att inte få företagare att tro att leasing är billigare ”eftersom man kan dra halva momsen...”. De som påstår det har inte gjort ordentliga kalkyler. Enklaste sättet att förstå detta på är att fråga säljaren vad hen tycker man ska göra. Svart är alltid: ”Leasa, det blir billigare för dig!” Verkligheten är som sagt (självklart) oftast det motsatta.
Du kanske har rätt i vissa fall vad gäller bilar med höga förmånsvärden och högt andrahandsvärde. I mina kalkyler (se Dannis sida) är skillnaden väldigt stor. Min bil har sjunkit med 630000:- på 2,5 år. Att äga sådana bilar privat blir väldigt dyrt. Alla andra kostnader blir nästan försumbara i sammanhanget.
Just elbilar med låga förmånsvärden kan vara extremt fördelaktiga att leasa. Restvärdet som man sätter när man startar en leasing har ju inget med den verkliga kostnaden att göra annat än att det kan vara förmånligt med ett lågt restvärde för att få så mycket momsrabatt som möjligt. Leasingkostnaden har av och till varit väldigt låg. I mitt fall 0,95% ränta.
Så det är bara att ta fram excel eller utnyttja Dannis sida för att räkna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av markuswesterberg »

mati skrev:
Kan du förklara hur du räknar? I min förståelse är det inte så mycket halva momsen som gör att företagsleasing blir billigare utan att man betalar med oskattade pengar, medan en privatköpare betalar i regel med skattad lön.
Förmånsskatten ska kompensera staten för skattebortfallet, men hittills i fallet med elbilar har det ändå varit en klar fördel att företagsleasa bilen.
Var kanske lite otydlig men menade jämförelsen att köpa kontant eller leasa som FÖRETAG. Inte jämförelsen privat. Som dock tråden handlar om :)
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av markuswesterberg »

Gustafsson skrev:
markuswesterberg skrev:
Gustafsson skrev:
Står inte om du har företag eller privatköper.
I företag blir leasing billigare
Nej. Verkligen fel. Det beror helt och hållet på leasingkostnaden samt restvärdet i respektive fall. Min erfarenhet är att det i princip alltid är billigare att casha bilar, om man har likviditeten till det.

Vet att TS köper privat men viktigt att inte få företagare att tro att leasing är billigare ”eftersom man kan dra halva momsen...”. De som påstår det har inte gjort ordentliga kalkyler. Enklaste sättet att förstå detta på är att fråga säljaren vad hen tycker man ska göra. Svart är alltid: ”Leasa, det blir billigare för dig!” Verkligheten är som sagt (självklart) oftast det motsatta.
Du kanske har rätt i vissa fall vad gäller bilar med höga förmånsvärden och högt andrahandsvärde. I mina kalkyler (se Dannis sida) är skillnaden väldigt stor. Min bil har sjunkit med 630000:- på 2,5 år. Att äga sådana bilar privat blir väldigt dyrt. Alla andra kostnader blir nästan försumbara i sammanhanget.
Just elbilar med låga förmånsvärden kan vara extremt fördelaktiga att leasa. Restvärdet som man sätter när man startar en leasing har ju inget med den verkliga kostnaden att göra annat än att det kan vara förmånligt med ett lågt restvärde för att få så mycket momsrabatt som möjligt. Leasingkostnaden har av och till varit väldigt låg. I mitt fall 0,95% ränta.
Så det är bara att ta fram excel eller utnyttja Dannis sida för att räkna.
Helt klart är det ju beroende av typ av bil och framförallt påverkas det av hur dyr bilen är från början. Väldigt dyra bilar tenderar bli billigare att leasa som du säger pga att de tappar otroligt mycket i värde första åren.
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av Revoltra »

Tack för alla tips.
Det blev så att jag köpte bilen idag. Kontant.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av [JM] »

Leasing = en mellanhand som som ska tjäna pengar.
Vem är det som betalar i slutändan? Oftast du som kund.
Sen finns det säkert folk som kan lägga upp betalningen/avdragen på något listigt sätt så att leasing kan bli billigare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpa kontant (hela kostnaden) eller leasa?

Inlägg av mati »

markuswesterberg skrev:
mati skrev:
Kan du förklara hur du räknar? I min förståelse är det inte så mycket halva momsen som gör att företagsleasing blir billigare utan att man betalar med oskattade pengar, medan en privatköpare betalar i regel med skattad lön.
Förmånsskatten ska kompensera staten för skattebortfallet, men hittills i fallet med elbilar har det ändå varit en klar fördel att företagsleasa bilen.
Var kanske lite otydlig men menade jämförelsen att köpa kontant eller leasa som FÖRETAG. Inte jämförelsen privat. Som dock tråden handlar om :)
Aha, ja, då är jag med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar