Flygrädsla har inget med verklig risk att göra. Det kan ju även handla om klaustrofobi,Fredrik j skrev: ↑30 jul 2026 09:31Statistiskt sett, ja. Men man kan göra ganska mycket själv för att inte hamna bland dom 1,2miljonerna. För att inte hamna bland dom 200 kan man välja flygbolag/flygmaskin men resten är ju gambling.Legato skrev: ↑30 jul 2026 08:13I genomsnitt dör det ungefär 200 personer årligen på kommersiella flygningar.
I genomsnitt dör det ungefär 1,2 miljoner årligen i trafiken.
Grovt räknat så går det alltså 6000 döda i trafiken per död på kommersiella flygningar.
Ett annat sätt att se det är per rest kilometer. Det är ungefär 200 gånger högre risk att dö när man reser en kilometer med bil än när man reser en kilometer med kommersiellt flyg.
Så ja, flyg är extremt säkert.
Det är ju orsaken bakom att så många är rädda för att flyga men samtidigt inte lika rädda för att åka bil.
De flesta som dör i flygolyckor åker väl inrikes i typ Nigeria eller Bolivia?
Om risken för att dö i en flygolycka är 1 för hela världen så ligger Afrika på 3-6, Latinamerika på 1-2, Asien runt 1, Europa på 0,2-0,4 och USA på 0,3-0,5.
Jag som enbart flyger i Europa är alltså ännu mycket säkrare. Dock är ju trafiken också säkrare. Men att flyga till Alperna är helt klart säkrare än att ta bilen dit.
Att sitta i en självkörande bil i 12-24 timmar är inte samma sak som att vara hemma. Du sitter stilla och kan bara göra vissa saker som att titta på film och sova. Annars är det samma regler som vid vanlig bilkörning. Du måste stanna och uträtta dina behov. Äta, kissa, bajsa... Lyssna på pod går ju bra när man kör också. Det gör jag hellre av åksjukeskäl än att titta på film. För min del är den enda kvarvarande skillnaden att man kan sova. Men det blir ju ingen bra sömn. Med elbil måste man stanna var tredje timme för att ladda. Kanske vir bättre med en dieselbil med gigantisk tank? Då får man ju en hel natts sömn...