Sida 5 av 10

Re: Scan my plaid

Postat: 16 jun 2024 20:03
av AAKEE
Tellus skrev: ↑16 jun 2024 18:21

Med 265/295-21 😜
Ska man snÄlköra sÄ:
IMG_9043.jpeg
Jag har nÄgot Ànnu snÄlare, men tog inte kort.

21” sitter pĂ„ för lite kul körning:
IMG_9253.jpeg
IMG_9254.jpeg
InlÄst pÄ ett flygfÀlt, dÄ kan man ha kul!
TyvÀrr inte laddat ordentligt sÄ bara 59% nÀr jag började gasa runt.

Re: Scan my plaid

Postat: 16 jun 2024 20:35
av Tellus
Greta driving in rain

Re: Scan my plaid

Postat: 17 jun 2024 10:27
av AAKEE
Efter en del hÄrdkörning pÄ stÀngd flygplats, NFP 96.0 kWh (frÄn ~ 97kWh innan).

Skulle tro att den ÄterhÀmtar sig med lite cykler med lÄg SOC.

Re: Scan my plaid

Postat: 17 jun 2024 13:15
av Tellus
AAKEE skrev: ↑17 jun 2024 10:27
Efter en del hÄrdkörning pÄ stÀngd flygplats, NFP 96.0 kWh (frÄn ~ 97kWh innan).

Skulle tro att den ÄterhÀmtar sig med lite cykler med lÄg SOC.
VÄr MP3 stod still i NFP drygt ett Är frÄn 3 Ärs Älder till 4,5Är, sedan lite mer anvÀnd, dÄ sjönk NFP ~ 5kWh pÄ nÄgra mÄnader.
SÄ man kan inte direkt lita pÄ BMSens gissningar, beroende pÄ kör och laddmönster.

Verkar som mindre laddningar och SOC runt 50% ger falskt höga vÀrden och normal svensson anvÀndning ger mer korrekta vÀrden.

Re: Scan my plaid

Postat: 17 jun 2024 13:56
av AAKEE
Tellus skrev: ↑17 jun 2024 13:15
AAKEE skrev: ↑17 jun 2024 10:27
Efter en del hÄrdkörning pÄ stÀngd flygplats, NFP 96.0 kWh (frÄn ~ 97kWh innan).

Skulle tro att den ÄterhÀmtar sig med lite cykler med lÄg SOC.
VÄr MP3 stod still i NFP drygt ett Är frÄn 3 Ärs Älder till 4,5Är, sedan lite mer anvÀnd, dÄ sjönk NFP ~ 5kWh pÄ nÄgra mÄnader.
SÄ man kan inte direkt lita pÄ BMSens gissningar, beroende pÄ kör och laddmönster.

Verkar som mindre laddningar och SOC runt 50% ger falskt höga vÀrden och normal svensson anvÀndning ger mer korrekta vÀrden.
Nej, för mig fungerar lÄg SOC bra för att tracka kapaciteten. Jag kör ioffsg ganska ofta lÀngre körningar, har ~ 15 laddningar till 100% (en saknas pÄ bild frÄn ~april dÄ tesla uppdaterade API samma dygn som jag körde till jobbet).
IMG_9259.png
Senaste 100% Ă€r bara en dryg vecka sen, och körde dĂ„ drygt 50 mil och parkerade med ~10% efterĂ„t. Bilen laddas ju ”sent” sĂ„ den stĂ„r alltid med lĂ„g SOC över natten mĂ€r man kommer hem.


Min M3P var off och visade omvÀnt för lÄg SOC i en period. Jag tog fram ett sÀtt att rÀkna fram kapaciteten dÄ, som jag sedan matchade med en 100-0% körning med min model 3, vilket visade samma kapacitet som berÀkningen.

AnvÀnder den ibland pÄ min MSP med, och dÀr stÀmmer det bra. MSP:n visade 95.7kWh nÀr jag kopplade in SMT nÀr bilen var ny, men en/flera berÀkningar gav 98.0-98.2kWh.
Efter en dryg mÄnad hade bilen 98.3kWh och toppade 98.4kWh nominal full pack med 99.0 kWh nominal remaining.


Om man gör en lÀngre körning, och lÄter bilen sova minst 30min före sÄ hinner BMS mÀta in exakt SOC (oftast laddar man ju före).
Om man efter den lÄnga körningen Äterigen lÄter den sova minst 30 min kommer den berÀknade SOC man har under körning att bli uppdaterad till korrekt SOC via mÀtning av OCV i batteriet.

Den levererade energin under körningen (”Resor”) dividerat med Delta-SOC = kapacitet. Man vill sĂ„klart helst ha SOC frĂ„n SMT med tiondelar.
Man bör inte köra för fort, 90-100 i snitt fungerar, men kör man fortare pÄverkar de ökade förlusterna pga vÀrme i batteriet resultatet. Batterikapacitet Àr alltid i förhÄllande till vilken effekt eller C-rate man laddar ur batteriet med.

Om man noterar SOC direkt vid parkering och sedan efter ~ 1 timme nÀr bilen sovit minst 30 minuter sÄ kan man se om SOC stigit eller sjunkit. Stiger SOC har vi en underskattning av kapaciteten och sjunker den har vi en överskattning av kapaciteten. En bra vÀgledning pÄ hur pass bra BMS uppskattar kapaciteten (det gÄr Àven rÀkna fram hur fel BMS Àr med hjÀlp av detta).

Nej, bilen hade 97.1 kWh nominal full pack och nominal remaining var 97.5 nÀr jag körde 100% sist, dÄ var kapaciteten korrekt med min berÀkning.

Batteriet har tappat kapacitet pga att jag körde en hel del hÄrt. Cykler och tid med lÄg SOC kommer ÄterstÀlla kapaciteten, kanske inte exakt allt men det mesta. Har sett det tidigare med M3P och Àven denna bil.
Serier med snabbladdning gör samma sak och efterföljande tid/cykler med lÄg SOC ger möjlighet för batteriet att ÄterhÀmta lithium plating till cyklingsbart lithium. :D

Re: Scan my plaid

Postat: 21 jul 2024 12:46
av AAKEE
Tellus skrev: ↑28 jan 2024 11:23
Var ett tag sedan jag laddade fullt.
1540 mil, 15 mÄnader sedan tillverkning.
NFP 94,6
Nominal remaining 95,2
Volt 462
Cellvolt max 4,200
Cellvolt min 4,194
(imba 6mV)
627km i bilen och SMT
Visst laddade du ofta 55%? Hade sÀllan bilen med mer SOC lÀnge?

Jag har trackat batterikapaciteten pÄ annat sÀtt Àn med NFP*, och min bil hade 97-97.1kWh tills jag hade vart pÄ en (avstÀngd) nedlagd flygplats och tagit ut mycket effekt.
Kostade 1 kWh varje gÄng och jag hamnade pÄ 95.0 kWh efter de tvÄ gÄngerna.
Ny har det gÄtt ~ en mÄnad och bilen ligger kvar pÄ 95.0 kWh. Jag har trackat kapaciteten efterÄt ocksÄ, och det stÀmmer
 BMS Àr inte ute och cyklar.

Jag tÀnker att din bil lÄg lÀgre Àn min berodde kanske pÄ att jag bara kört korta burstar förut och inte nÄtt toppfarten.
Ganska sÀker pÄ att det Àr effektuttaget som drog ned kapaciteten. Det var egentligen vÀntat, dÀremot inte att det tog sÄpass mycket.
Du hade vĂ€l kört ”ordentligt” (mycket effekt - hög fart) innan vill jag minnas?

Re: Scan my plaid

Postat: 22 jul 2024 14:26
av Tellus
Har legat pÄ 94,5kWh sista halvÄret.
Inte kört bana och bara snabb acceleration upp till spÀrren ca 265 korta stunder och ej upprepade "race"
Cellimba 2mV runt halv laddning

Re: Scan my plaid

Postat: 31 jul 2024 11:46
av fnurra
Installerade ocksÄ SMT i maj sÄ jag tÀnkte dela med mig av lite data. Har ju inte Plaid utan LR varianten, men kanske platsar i den hÀr trÄden ÀndÄ dÄ det ju borde vara samma batteri. Bilen Àr enligt transportstyrelsen tillverkad 230222 och hÀmtades ut 230505 och nu kört 17815 km. Har 19tums fÀlgar pÄ bÄde sommar och vinterdÀck.
Blev lite orolig först dÄ jag startade upp SMT-appen dÄ den visade nominal full pack pÄ endast 90,8kWh vid 17% SOC och det steg till 91,9% vid 100% SOC. Laddar till vardags enbart till 50% och det var nÀstan 5 mÄnader sedan senaste 100% laddning, sÄ BMS hade nog inte full koll pÄ kapaciteten. Har nu laddat ytterligare 3st 100% laddningar och sedan kört till <10% SOC och senast visade SMT nominal full pack pÄ 94,4 kWh (full pack when new 99,4 kWh). Betyder det att jag tappat ca 5% frÄn att bilen tillverkades? Behövs fler laddningar till 100% för att berÀkna degraderingen eller stÀmmer detta nÄgorlunda? Har laddat till 100% totalt ca 9ggr sedan jag hÀmtade ut bilen, men laddar annars endast till 50% dÄ jag inte kör sÄ lÄnga strÀckor till vardags. Laddat totalt 12ggr pÄ supercharger annars endast AC laddning. Under vintern laddar jag i regel frÄn ca 20%-50% men nu under sommaren frÄn 10%-50%. Skulle lÀtt kunna lÀgga mig pÄ 30% istÀllet till vardags, men det blir sÄ besvÀrligt att avbryta laddningen dÄ. Har i regel schemalagt sÄ jag laddar bilen strax innan avfÀrd. Irriterande nog laddade Tesla upp bilen till 100% förra hösten i samband med byte av bakrutan som var defekt vid leverans och lÀt den stÄ pÄ SC i UmeÄ i 8 dagar med 100% SOC, sÄ kan ha degraderats lite mer dÄ.

HÀr Àr SMT frÄn senaste 100% laddningen

Re: Scan my plaid

Postat: 01 aug 2024 00:39
av AAKEE
fnurra skrev: ↑31 jul 2024 11:46
Installerade ocksÄ SMT i maj sÄ jag tÀnkte dela med mig av lite data. Har ju inte Plaid utan LR varianten, men kanske platsar i den hÀr trÄden ÀndÄ dÄ det ju borde vara samma batteri.
Japp!
fnurra skrev: ↑31 jul 2024 11:46
Bilen Àr enligt transportstyrelsen tillverkad 230222 och hÀmtades ut 230505 och nu kört 17815 km. Har 19tums fÀlgar pÄ bÄde sommar och vinterdÀck.
Blev lite orolig först dÄ jag startade upp SMT-appen dÄ den visade nominal full pack pÄ endast 90,8kWh vid 17% SOC och det steg till 91,9% vid 100% SOC. Laddar till vardags enbart till 50% och det var nÀstan 5 mÄnader sedan senaste 100% laddning, sÄ BMS hade nog inte full koll pÄ kapaciteten. Har nu laddat ytterligare 3st 100% laddningar och sedan kört till <10% SOC och senast visade SMT nominal full pack pÄ 94,4 kWh (full pack when new 99,4 kWh). Betyder det att jag tappat ca 5% frÄn att bilen tillverkades? Behövs fler laddningar till 100% för att berÀkna degraderingen eller stÀmmer detta nÄgorlunda?
Det Àr uppenbart att BMS hade dÄlig koll pÄ kapaciteten. Skulle tro att det börjar vara ungefÀr rÀtt nu.

Jo, det betyder i sÄ fall att du tappat cirka 5%.

Min bil höll 97.0 kWh tills för en dryg mÄnad sedan nÀr jag körde hÄrt pÄ en stÀngd flygplats vid tvÄ tillfÀllen, efter det droppade kapaciteten till 95.0 kWh.
Jag har trackat kapaciteten lite dÄ och dÄ vid lÀngre körningar och utifrÄn levererad energi och vilken andel som gÄtt Ät var kapaciteten runt 97 kWh kort innan busningen.

Kollade precis SMT efter en >250 milatur med ett gÀng Superchargings, 94.4kWh.
Jag hÄller ju lÄg SOC ocksÄ och bilarna Àr ungefÀr lika gamla (tillverkad 230317).

Jag har passerat 2500 mil, har nog 30 SuC sessions och 15 full-laddningar eller nÄgot sÄnt.
fnurra skrev: ↑31 jul 2024 11:46
Har laddat till 100% totalt ca 9ggr sedan jag hÀmtade ut bilen, men laddar annars endast till 50% dÄ jag inte kör sÄ lÄnga strÀckor till vardags. Laddat totalt 12ggr pÄ supercharger annars endast AC laddning. Under vintern laddar jag i regel frÄn ca 20%-50% men nu under sommaren frÄn 10%-50%. Skulle lÀtt kunna lÀgga mig pÄ 30% istÀllet till vardags, men det blir sÄ besvÀrligt att avbryta laddningen dÄ. Har i regel schemalagt sÄ jag laddar bilen strax innan avfÀrd.
Antalet laddningar till 100% kommer inte spela nÄgon stor roll och inte synas mÀtbart pÄ Nominal full pack.

De celler vi har klarar ~ 1000 fulla cykler (100%-laddningar dÀr man drar ut batteriet till 0%). Vi drar sÀllan ut batteriet till 0% sÄ vi sliter mindre per cykel.

Model 3-cellen testad i olika cykler, tex 2500 ggr 100-50%:
IMG_3580.jpeg
Du kan se pÄ kurvans lutning pÄ de 200 första FCE-cyklerna (R50-100%) att de pekar ungefÀr mot 75% vid 1000 FCE. 1000 FCE = 2000 sÄna 50-100% cykler.

Man skulle alltsÄ tappa 25% pÄ 2000 cykler, eller 0.012% per cykel.

Det Àr ju bra att du hÄller lÄg SOC överlag.

Iden med att gÄ Ànnu lÀgre;
Vill man tjÀna nÄgot pÄ det sÄ mÄste man i princip under 30% för att det alls ska skilja mot 50-55% och Àven om man skulle snitta 10-15% Àr skillnaden inte sÄ stor mot 50%.
IMG_4903.jpeg
IMG_7592.jpeg
Som vi ser Àr det ganska calendar aging mellan 50-30% och en ganska liten skillnad nÀr man gÄr under det. Det Àr sÄklart inget fel att ligga lÀgre, jag brukar sikta ganska lÄgt nÀr bilen ska stÄ nÄgra dagar eller mer. Men det Àr mer av principiella skÀl Àn att det verkligen gör stor skillnad.

Jag har valt 55% som daglig Àven om 50% (eller rent 30%) skulle rÀcka eftersom 55% Àr sweet spot mellan max tillgÀnglig rÀckvidd och minimerad degradering. 50% ger inte mer degradering, men inte heller mÀtbart mindre trors att rangen minskar med 10%.

Bilarna Àr ganska lika i Älder, din bil Àr ~ en mÄnad Àldre och du tog ut den ~tvÄ mÄnader före mig.
@Tellus bil Àr lite Àldre har jag för mig men han kör ocksÄ lÄg SOC och har ungefÀr samma kapacitet tror jag.

Överlag verkar folk ha ganska hög degradering pĂ„ dessa bilar/batterier (har lite koll frĂ„n andra forum) nĂ€r man verkligen kollar pĂ„ det. Snittet efter 2000 mil (tiden Ă€r egentligen faktorn, inte milen men vi har inte den datan pĂ„ tex Teslalogger) Ă€r cirka 93 kWh. Ser ut att vara ett fĂ„tal bilar varav nĂ„gon som körts mer Ă€n de flesta (= lĂ„g degradering per mil sett).

Det Àr dock vÀldigt vÀldigt vanligt att folk inbillar sig sjÀlva och andra att de har vÀldigt lÄg degradering. Det Àr vanligt att folk har egna förestÀllningar om vilken rÀckvidd bilen visade som ny, eller har gjort konstiga berÀkningar som inte hÄller matematiskt.
Det Àr mer en form av vanförestÀllning/ lögn för sig sjÀlv dÀr man Àr övertygad om att det Àr sÄ Àn att man försöker lura andra.
Slutresultatet blir i vart fall att det springer omkring en ohÀrrans massa mÀnniskor och sÀger att de har 3% degradering efter 17.000 mil eller ngt liknande vilket leder till att mÄnga som kollar upp sin verkliga degradering blir missnöjda nÀr de jÀmför med alla snubbar som sÀger sig har 3% efter jÀttemÄnga mil.

Vi kan vara helt sÀkra pÄ att du har minskat degraderingen en hel del genom att hÄlla lÄg SOC och att det Àr normalt, sÄ ingen anledning till oro :-)

fnurra skrev: ↑31 jul 2024 11:46
Irriterande nog laddade Tesla upp bilen till 100% förra hösten i samband med byte av bakrutan som var defekt vid leverans och lÀt den stÄ pÄ SC i UmeÄ i 8 dagar med 100% SOC, sÄ kan ha degraderats lite mer dÄ.
100% sliter inte mer Àn 80% gör, i vissa fall mindre (de flesta tester visar att omkring 80% Àr vÀrst), sÄ en vecka med 100% Àr inte vÀrre Àn den genomsnittlige TeslaÀgaren som laddar till 80% fÄr pÄ samma tid.
Eller med perspektivet 50%, sÄ slet en vecka med 100% som tvÄ veckor med 50%.

Det var lite osmidigt av Tesla, speciellt med de myter som gÄr runt batterier, det hÄller jag med om.
Men i realiteten ingen kris, och troligen inte mÀtbar extra degradering.

Re: Scan my plaid

Postat: 01 aug 2024 10:37
av fnurra
LĂ„ter bra bara att fortsĂ€tta ladda som tidigare dĂ„. Är sista diagrammet med laddcyklerna degradering över 10 mĂ„nader ocksĂ„?

Re: Scan my plaid

Postat: 01 aug 2024 10:49
av LarsaR
Har inte nÄgot scanninginstrument men har roat mig med att skriva upp km rÀckvidd enligt bilen de gÄnger jag laddat till 100% (11x). MS Plaid tillverkad 221020.
Fram till 240527 och 29511 km visade den 637 km rĂ€ckvidd pĂ„ 19”. Cirka 500 km och en mĂ„nad senare visar den 557 km rĂ€ckvidd med 21” . Är det rimligt att den droppar sĂ„ snabbt? (Hade inte varit pĂ„ nĂ„got avstĂ€ngt flygfĂ€lt men skyndat mig i 20 mil, mestadels legat i 139 km/h).

Laddar i normalfallet till 55% och om jag laddar mer sĂ„ Ă„ker jag direkt nĂ€r jag Ă€r klar. Nu har ”Elmar” gĂ„tt 34696 km :D

Re: Scan my plaid

Postat: 01 aug 2024 17:42
av Nicke Nyfiken
AAKEE skrev: ↑01 aug 2024 00:39

Det Àr dock vÀldigt vÀldigt vanligt att folk inbillar sig sjÀlva och andra att de har vÀldigt lÄg degradering. Det Àr vanligt att folk har egna förestÀllningar om vilken rÀckvidd bilen visade som ny, eller har gjort konstiga berÀkningar som inte hÄller matematiskt.
Det Àr mer en form av vanförestÀllning/ lögn för sig sjÀlv dÀr man Àr övertygad om att det Àr sÄ Àn att man försöker lura andra.
Men det verkar finnas vissa bilÀgare som lyckas fÄ vÀldigt lÄg degradering.

I en annan trÄd finnas det exempel pÄ en Model 3 LR -22 som enligt Tesla Mate har 2% degradering efter 24 mÄnader och 5200 mil.

SjÀlv försöker jag ta hand om batteriet pÄ bÀsta sÀtt men har ÀndÄ mer Àn dubbel sÄ hög degradering Àn sÄ. Jag laddar aldrig till mer Àn 55% om jag inte ska pÄ lÄngresa. Och dÄ laddar jag precis innan avresa. SÄ bilen stÄr nÀstan alltid med lÄg SoC.

* Och jag har inte buskört pÄ nÄgon stÀngd flygplats med denna bilen. ;)

Re: Scan my plaid

Postat: 01 aug 2024 19:53
av AAKEE
fnurra skrev: ↑01 aug 2024 10:37
LĂ„ter bra bara att fortsĂ€tta ladda som tidigare dĂ„. Är sista diagrammet med laddcyklerna degradering över 10 mĂ„nader ocksĂ„?
Ja, bara ta det lugnt och vara glad :-)

18 mÄnader. Det finns en exakt likadan bild jag brukar posta men som har 5 mÄnader, ur samma test. DÀr Àr sÄklart degraderingen lÀgre, men layout och resultat vs SOC och temp Àr identiskt.

Eftersom du nu har SMT sÄ kan du kolla SOC med tiondelar, alternativt hundradelar beroende pÄ iOS eller Android tror jag.

Kollar du SOC omedelbart efter en lĂ€ngre körning, och sedan lĂ„ter bilen stĂ„ 30-60 minuter sĂ„ kan du se om den/det (Är SOC den, eller det BTW? :-) ) gĂ„r upp eller ned. HĂ„ller sig den/det exakt lika mellan tillfĂ€llena Ă€r BMS i god track med sanningen. Sjunker SOC har du en överskattning, och stiger den har du en underskattning av kapaciteten.

Samma med laddning, jag kan ge mig den pÄ att din bil ofta verkar ha kommit lite kort med laddningen nÀr den visade för lÄg kapacitet, tex att det stod 48-49% nÀr du hade stÀllt laddningen till 50%

Re: Scan my plaid

Postat: 01 aug 2024 20:01
av AAKEE
LarsaR skrev: ↑01 aug 2024 10:49
Har inte nÄgot scanninginstrument men har roat mig med att skriva upp km rÀckvidd enligt bilen de gÄnger jag laddat till 100% (11x). MS Plaid tillverkad 221020.
Fram till 240527 och 29511 km visade den 637 km rĂ€ckvidd pĂ„ 19”. Cirka 500 km och en mĂ„nad senare visar den 557 km rĂ€ckvidd med 21” . Är det rimligt att den droppar sĂ„ snabbt? (Hade inte varit pĂ„ nĂ„got avstĂ€ngt flygfĂ€lt men skyndat mig i 20 mil, mestadels legat i 139 km/h).

S Plaid visar maximalt 637km ( 396milesEPA-range) med 19" valt i menyn och 560km (348mi) med 21".
Du har bara tappar 3km, men batteriet mÄste först tappa kapacitet ned till omkring 96.5kWh innan rangen minskar.

557km innebÀr att du har cirka 95.9-96kWh Kapacitet enligt BMS. Helt enligt plan.
LarsaR skrev: ↑01 aug 2024 10:49
Laddar i normalfallet till 55% och om jag laddar mer sĂ„ Ă„ker jag direkt nĂ€r jag Ă€r klar. Nu har ”Elmar” gĂ„tt 34696 km :D
LĂ„ter bra. Även om detta batteri uppenbarligen tappar mer Ă€n nĂ„gra andra sĂ„ kommer man oavsett ungefĂ€r att halvera degraderingen genom att hĂ„lla 55% eller lĂ€gre.

Standard enligt de som kör teslafi Àr att LR Àr nere pÄ 350miles efter 3-4 Är lÄter det som vilket Àr 85kWh :(

Re: Scan my plaid

Postat: 01 aug 2024 20:16
av AAKEE
Nicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 17:42
AAKEE skrev: ↑01 aug 2024 00:39

Det Àr dock vÀldigt vÀldigt vanligt att folk inbillar sig sjÀlva och andra att de har vÀldigt lÄg degradering. Det Àr vanligt att folk har egna förestÀllningar om vilken rÀckvidd bilen visade som ny, eller har gjort konstiga berÀkningar som inte hÄller matematiskt.
Det Àr mer en form av vanförestÀllning/ lögn för sig sjÀlv dÀr man Àr övertygad om att det Àr sÄ Àn att man försöker lura andra.
Men det verkar finnas vissa bilÀgare som lyckas fÄ vÀldigt lÄg degradering.

I en annan trÄd finnas det exempel pÄ en Model 3 LR -22 som enligt Tesla Mate har 2% degradering efter 24 mÄnader och 5200 mil.
Ja, absolut.

Jag hade rÀtt lÄg degradering pÄ min M3P, 78.2 kWh vid sista full-laddningen efter 2.5Är och 6600mil. Ca 4.7% mot full pack when new nÀr snittet vid samma miltal var runt 11%. Det batteriet tappar oftast mer, de flesta pÄ carla lÄg pÄ 10-13% samtidigt, trots att de var nyare med betydligt fÀrre mil. (enligt Teslafi hade jag 3% degradering, dvs tappat 3% range men degraderingströskleln döljer ett par procent.)

Jag har flera bekanta som kör med lÄg SOC. En bekant med en 2022 M3LR hade runt 78.1 kWh efter ett drygt Är och 4000 mil, utifrÄn 78.8kWh sÄ mindre Àn 1 procent. LG-batteriet hÄller bra och mÄr uppenbarligen extra bra av lÄg SOC.

Det Àr egentligen inte nÄgon slump hur batteriet degraderas. Degradering Àr förutsÀgbar med ganska stor precision, dÀremot skiljer det sÄklart mellan olika batterityper och kemier.

Kör man lÄg SOC (dvs SOC under "Central Graphite Peak") sÄ kommer man halvera degraderingen, det finns det ingen tvekan om.
Det sÄg rÀtt bra ut tills jag var och busade. Min gissning dÄ var att hög ström, nÀrmare 10C slet hÄrt pÄ batteriet. Det blev nÄgra vÀndor till toppfart och ett helt gÀng 1/4 mile.
plaid_degradering.png

Re: Scan my plaid

Postat: 02 aug 2024 13:30
av fnurra
AAKEE skrev: ↑01 aug 2024 19:53
fnurra skrev: ↑01 aug 2024 10:37
LĂ„ter bra bara att fortsĂ€tta ladda som tidigare dĂ„. Är sista diagrammet med laddcyklerna degradering över 10 mĂ„nader ocksĂ„?
Ja, bara ta det lugnt och vara glad :-)

18 mÄnader. Det finns en exakt likadan bild jag brukar posta men som har 5 mÄnader, ur samma test. DÀr Àr sÄklart degraderingen lÀgre, men layout och resultat vs SOC och temp Àr identiskt.

Eftersom du nu har SMT sÄ kan du kolla SOC med tiondelar, alternativt hundradelar beroende pÄ iOS eller Android tror jag.

Kollar du SOC omedelbart efter en lĂ€ngre körning, och sedan lĂ„ter bilen stĂ„ 30-60 minuter sĂ„ kan du se om den/det (Är SOC den, eller det BTW? :-) ) gĂ„r upp eller ned. HĂ„ller sig den/det exakt lika mellan tillfĂ€llena Ă€r BMS i god track med sanningen. Sjunker SOC har du en överskattning, och stiger den har du en underskattning av kapaciteten.

Samma med laddning, jag kan ge mig den pÄ att din bil ofta verkar ha kommit lite kort med laddningen nÀr den visade för lÄg kapacitet, tex att det stod 48-49% nÀr du hade stÀllt laddningen till 50%
Det stÀmmer bra, bilen visade alltid 48-49% tidigare efter att den stÄtt ett tag efter laddning, men nu visar den 50% en timme efter avslutad laddning.

Re: Scan my plaid

Postat: 12 aug 2024 10:36
av Tellus
2000 mil / 2 Är snart

NFP 93,3 och 2mV
1120 hk @ 83% SOC, 39 grader

Re: Scan my plaid

Postat: 26 aug 2024 09:58
av AAKEE
IMG_0547.jpeg
1 Är 2 mÄnader sedan leverans, 1.5 Är sedan tillverkning. 2800 mil.

LĂ„g pĂ„ 96.8-97 innan ett par hĂ„rda dagar pĂ„ ”racerbanan”, dĂ€r droopade NFP 1kWh per gĂ„ng.

Har jobbat sig upp efterhand och ligger nu pÄ 95.7-95.8 kWh.
Körde 100-2% för en vecka sedan, med vila efter laddn/efter körning vilket hjÀlpte BMS att tuna upp sig lite.

Re: Scan my plaid

Postat: 26 aug 2024 12:41
av AAKEE
Tellus skrev: ↑22 apr 2023 15:16

Vid upptÀckten sÄ vÀrmde den med vÀrmepumpen, ej med motorerna.
(Evap demand stÀmmer ej med energiförbrukningen, möjligtvis om man rÀknar COP 1:1)
SÄg denna text först nu. Var nog för intresserad av de andra vÀrdena tidigare.

Evaporator demand Àr nog den effekt man vill ha ut ur vÀrmepumpen, inte den el-effekt som gÄr Ät för att driva den.

Re: Scan my plaid

Postat: 19 sep 2024 14:05
av AAKEE
AAKEE skrev: ↑26 aug 2024 09:58
IMG_0547.jpeg

1 Är 2 mÄnader sedan leverans, 1.5 Är sedan tillverkning. 2800 mil.

LĂ„g pĂ„ 96.8-97 innan ett par hĂ„rda dagar pĂ„ ”racerbanan”, dĂ€r droopade NFP 1kWh per gĂ„ng.

Har jobbat sig upp efterhand och ligger nu pÄ 95.7-95.8 kWh.
Körde 100-2% för en vecka sedan, med vila efter laddn/efter körning vilket hjÀlpte BMS att tuna upp sig lite.
NFP hann upp pÄ 95.8-96 innan jag körde 1/8 mile igen, ~10 repor och ett par 1/4 mile.

Kostade 1 kWh Àven denna gÄng sÄ nu jobbar den sig sakta uppÄt strax under 95kWh.
IMG_0805.jpeg

Passerat 3000 mil och 94.8 kWh dÄ.

Re: Scan my plaid

Postat: 22 sep 2024 20:41
av AAKEE
NFP = 94.1 efter dagens 1/8-mile-körning. Hann precis upp till 95 innan idag. Batteriet lever ett hĂ„rt liv 😅

Ska börja snöa i nejderna imorrn sÄ det blir nog att vila sig iform över vintern!

BTW, bekrÀftat att hÄrda körningen sÀnker NFP pch att det inte berott pÄ större cykler eller ngt, tvÄ av sommarens racening kördes i princip ifrÄn dagliga 55%.

Sjönk aningen mindre idag, men sÄ blev det bara fem repor.

Re: Scan my plaid

Postat: 24 sep 2024 20:59
av jpetters
LÄter ju riktigt bra jÀmfört med min SPlaid. Den Àr nu nere pÄ under 88kWh NFP efter drygt 4000mil. Rangen nÀrmar sig vad min P100D hade. :cry:
Det Àr ingen direkt avtagande takt pÄ degraderingen heller, trots att jag anammat <55% som standard sedan ca 9 mÄnader.

Re: Scan my plaid

Postat: 24 sep 2024 22:20
av AAKEE
jpetters skrev: ↑24 sep 2024 20:59
LÄter ju riktigt bra jÀmfört med min SPlaid. Den Àr nu nere pÄ under 88kWh NFP efter drygt 4000mil. Rangen nÀrmar sig vad min P100D hade. :cry:
Det Àr ingen direkt avtagande takt pÄ degraderingen heller, trots att jag anammat <55% som standard sedan ca 9 mÄnader.
Hur lÀnge körde du med >55% (och dÄ 80%?)

Min bil hade troligen legat pÄ ~96kWh om jag inte gjort mina dragstrip-dagar, de har kostat ~ 0.5-1kWh per gÄng. Bilen ÄterhÀmtar det sakta men jag har ju vart fyra ggr under sommaren. Innan förrförra för nÄgra veckor sen var NFP tillbaka pÄ 95.9-96kWh.
Ned till 95 den gÄngen och 94.1 efter i söndags.
Det Àr troligen fÀrdigdragstrippat för i Är, sÄ den lÀr ÄterhÀmta sig mot 96, eller nÀra det i vart fall.

Jag hade pÄ kÀnn att sÄ stort effektuttag skulle kosta lite degradering redan innan jag köpte bilen. Utöver det har den följt degraderingen som Panasonic NCA gör med den medeltemperaturen och SOC.

Jag ser att det Àr vanligt att de hÀr cellerna tappar ned till ~90kWh rÀtt fort. Det Àr vÀl lite oklart exakt kemi men energidensiteten Àr vÀldigt lik Panasonics 2170L (82.1-kWh-batteriet) och det har tappat kapacitet fortare Àn det Àldre/första model 3 LR/P-batteriet. Kanske liknande kemi med mindre kobolt (som stabiliserar batteriet).

Re: Scan my plaid

Postat: 25 sep 2024 11:08
av LarsaR
Har ingen scan utrustning men min bil hade full rÀckvidd fram till 17 mÄnader (240326) och 2675 mil. Sedan sjönk rÀckvidden 9% pÄ 2 mÄnader (240604) och 2967 mil! Sedan dess har den sjunkit ytterligare en dryg procent (89,7) pÄ 3,5 mÄnader och 1450 mil (44273 km).
Antingen var BMS helt fel ute under lĂ„ng tid eller sĂ„ hĂ€nde nĂ„got 😔
Har anammat 55-57% strategin frÄn början.

Re: Scan my plaid

Postat: 25 sep 2024 14:55
av AAKEE
LarsaR skrev: ↑25 sep 2024 11:08
Har ingen scan utrustning men min bil hade full rÀckvidd fram till 17 mÄnader (240326) och 2675 mil. Sedan sjönk rÀckvidden 9% pÄ 2 mÄnader (240604) och 2967 mil! Sedan dess har den sjunkit ytterligare en dryg procent (89,7) pÄ 3,5 mÄnader och 1450 mil (44273 km).
Antingen var BMS helt fel ute under lĂ„ng tid eller sĂ„ hĂ€nde nĂ„got 😔
Har anammat 55-57% strategin frÄn början.
Laddar man sÀllan mer kanske BMS har lite svÄrare att följa exakt degradering.

Sen har batteriet en stor marginal att degraderas pÄ innan rangen minskar.

PÄ S Plaid Àr degraderingströskeln ~ 96.5kWh och batteriet Àr pÄ 99.4kWh nytt.

Vi lÀser sÀllan 99.4 nÀr vi fÄr ut bilen, BMS börjar rÀkna lÄgt och batteriet tappar mest den första mÄnaden sÄ vi fÄr nog inte ut bilen med exakt 99.4kWh.

Well, bilen visar full range tills batteriet Àr nere pÄ ~ 96.5 sÄ vi kan tappa ~3% innan vi mÀrker nÄgon degradering pÄ rangen.

Skulle man ladda till 80% och ha en ganska rask takt ( ~5.5% tapp första Äret) sÄ ser det ju lugnt ut de första 3% eftersom det verkar som man inte har nÄgon degradering.
NÀr batteriet sedan gÄr under 96.5 sÄ sjunker rangen mÀrkbart fort om man Àr uppmÀrksam.

Din bil nÀrmar sig 2 Är sedan levererans (?) och byggdes ngn mÄnad innan. Den Àr ungefÀr tvÄ Är med andra ord idag.
55% och tvÄ Är bör ha kostat ~ knappt fyra procent sÄ du borde ligga pÄ 95.5kWh eller nÄt sÄnt.

[Edit: blandade ihop dig med fnurra, sĂ„ S LR-data passar dĂ„ligt 😅]

55-57%, 55% pÄ displayen Àr 57% sann SOC.
Man kan troligen inte gĂ„ sĂ„ mycket över innan man Ă€r pĂ„ ”the bad side”. (Inte sett forskning pĂ„ enstaka procentenheter dĂ€r).

LĂ€gger man sig lite över sĂ„ kommer man hamna pĂ„ den bra sidan nĂ€r batteriet degraderats en bit sĂ„ lĂ„nge man bara har calendar aging. Tex om man lĂ€gger sig pĂ„ 59% sann soc sĂ„ kommer man hamna i grĂ€nslandet nĂ€r batteriet tappat virka 4% i calendar aging. (Det gĂ„r förklara mer ingĂ„ende men
)
Kör man snabbladdning tÀr man pÄ andra sidan av central graphite peak och dÄ föyttas punkten nedÄt i SOC.
Det Àr nog relativt safe att sÀga att 55% displayed SOC hÄller sig pÄ rÀtt sida för de flesta, dÄ calendar aging Àter mer Àn snabbladdning/lithium plating.

Men kör man 57% och snabbladdar mycket kanske man hamnar pÄ höga sidan av calendar aging.

10% lÄter som mycket loss!

Har du stĂ€llt om hjulen i menyn frĂ„n 19” till 21” sĂ„ har max rĂ€ckvidd gĂ„tt frĂ„n 637 till 560km bara pga det!

Du Ă€r givetvis vĂ€lkommen pĂ„ en kaffe och inkoppling av Scan My Tesla om det Ă€r intressant! đŸ˜