Re: Scan my plaid
Postat: 16 jun 2024 20:03
VÄr MP3 stod still i NFP drygt ett Är frÄn 3 Ärs Älder till 4,5Är, sedan lite mer anvÀnd, dÄ sjönk NFP ~ 5kWh pÄ nÄgra mÄnader.
Nej, för mig fungerar lĂ„g SOC bra för att tracka kapaciteten. Jag kör ioffsg ganska ofta lĂ€ngre körningar, har ~ 15 laddningar till 100% (en saknas pĂ„ bild frĂ„n ~april dĂ„ tesla uppdaterade API samma dygn som jag körde till jobbet).Tellus skrev: â17 jun 2024 13:15VĂ„r MP3 stod still i NFP drygt ett Ă„r frĂ„n 3 Ă„rs Ă„lder till 4,5Ă„r, sedan lite mer anvĂ€nd, dĂ„ sjönk NFP ~ 5kWh pĂ„ nĂ„gra mĂ„nader.
SÄ man kan inte direkt lita pÄ BMSens gissningar, beroende pÄ kör och laddmönster.
Verkar som mindre laddningar och SOC runt 50% ger falskt höga vÀrden och normal svensson anvÀndning ger mer korrekta vÀrden.
Visst laddade du ofta 55%? Hade sÀllan bilen med mer SOC lÀnge?
Japp!
Det Ă€r uppenbart att BMS hade dĂ„lig koll pĂ„ kapaciteten. Skulle tro att det börjar vara ungefĂ€r rĂ€tt nu.fnurra skrev: â31 jul 2024 11:46Bilen Ă€r enligt transportstyrelsen tillverkad 230222 och hĂ€mtades ut 230505 och nu kört 17815 km. Har 19tums fĂ€lgar pĂ„ bĂ„de sommar och vinterdĂ€ck.
Blev lite orolig först dÄ jag startade upp SMT-appen dÄ den visade nominal full pack pÄ endast 90,8kWh vid 17% SOC och det steg till 91,9% vid 100% SOC. Laddar till vardags enbart till 50% och det var nÀstan 5 mÄnader sedan senaste 100% laddning, sÄ BMS hade nog inte full koll pÄ kapaciteten. Har nu laddat ytterligare 3st 100% laddningar och sedan kört till <10% SOC och senast visade SMT nominal full pack pÄ 94,4 kWh (full pack when new 99,4 kWh). Betyder det att jag tappat ca 5% frÄn att bilen tillverkades? Behövs fler laddningar till 100% för att berÀkna degraderingen eller stÀmmer detta nÄgorlunda?
Antalet laddningar till 100% kommer inte spela nĂ„gon stor roll och inte synas mĂ€tbart pĂ„ Nominal full pack.fnurra skrev: â31 jul 2024 11:46Har laddat till 100% totalt ca 9ggr sedan jag hĂ€mtade ut bilen, men laddar annars endast till 50% dĂ„ jag inte kör sĂ„ lĂ„nga strĂ€ckor till vardags. Laddat totalt 12ggr pĂ„ supercharger annars endast AC laddning. Under vintern laddar jag i regel frĂ„n ca 20%-50% men nu under sommaren frĂ„n 10%-50%. Skulle lĂ€tt kunna lĂ€gga mig pĂ„ 30% istĂ€llet till vardags, men det blir sĂ„ besvĂ€rligt att avbryta laddningen dĂ„. Har i regel schemalagt sĂ„ jag laddar bilen strax innan avfĂ€rd.
100% sliter inte mer Àn 80% gör, i vissa fall mindre (de flesta tester visar att omkring 80% Àr vÀrst), sÄ en vecka med 100% Àr inte vÀrre Àn den genomsnittlige TeslaÀgaren som laddar till 80% fÄr pÄ samma tid.
Men det verkar finnas vissa bilĂ€gare som lyckas fĂ„ vĂ€ldigt lĂ„g degradering.AAKEE skrev: â01 aug 2024 00:39
Det Àr dock vÀldigt vÀldigt vanligt att folk inbillar sig sjÀlva och andra att de har vÀldigt lÄg degradering. Det Àr vanligt att folk har egna förestÀllningar om vilken rÀckvidd bilen visade som ny, eller har gjort konstiga berÀkningar som inte hÄller matematiskt.
Det Àr mer en form av vanförestÀllning/ lögn för sig sjÀlv dÀr man Àr övertygad om att det Àr sÄ Àn att man försöker lura andra.
Ja, bara ta det lugnt och vara glad
LarsaR skrev: â01 aug 2024 10:49Har inte nĂ„got scanninginstrument men har roat mig med att skriva upp km rĂ€ckvidd enligt bilen de gĂ„nger jag laddat till 100% (11x). MS Plaid tillverkad 221020.
Fram till 240527 och 29511 km visade den 637 km rĂ€ckvidd pĂ„ 19â. Cirka 500 km och en mĂ„nad senare visar den 557 km rĂ€ckvidd med 21â . Ăr det rimligt att den droppar sĂ„ snabbt? (Hade inte varit pĂ„ nĂ„got avstĂ€ngt flygfĂ€lt men skyndat mig i 20 mil, mestadels legat i 139 km/h).
S Plaid visar maximalt 637km ( 396milesEPA-range) med 19" valt i menyn och 560km (348mi) med 21".
Du har bara tappar 3km, men batteriet mÄste först tappa kapacitet ned till omkring 96.5kWh innan rangen minskar.
557km innebÀr att du har cirka 95.9-96kWh Kapacitet enligt BMS. Helt enligt plan.
LĂ„ter bra. Ăven om detta batteri uppenbarligen tappar mer Ă€n nĂ„gra andra sĂ„ kommer man oavsett ungefĂ€r att halvera degraderingen genom att hĂ„lla 55% eller lĂ€gre.
Standard enligt de som kör teslafi Àr att LR Àr nere pÄ 350miles efter 3-4 Är lÄter det som vilket Àr 85kWh
Ja, absolut.Nicke Nyfiken skrev: â01 aug 2024 17:42Men det verkar finnas vissa bilĂ€gare som lyckas fĂ„ vĂ€ldigt lĂ„g degradering.AAKEE skrev: â01 aug 2024 00:39
Det Àr dock vÀldigt vÀldigt vanligt att folk inbillar sig sjÀlva och andra att de har vÀldigt lÄg degradering. Det Àr vanligt att folk har egna förestÀllningar om vilken rÀckvidd bilen visade som ny, eller har gjort konstiga berÀkningar som inte hÄller matematiskt.
Det Àr mer en form av vanförestÀllning/ lögn för sig sjÀlv dÀr man Àr övertygad om att det Àr sÄ Àn att man försöker lura andra.
I en annan trÄd finnas det exempel pÄ en Model 3 LR -22 som enligt Tesla Mate har 2% degradering efter 24 mÄnader och 5200 mil.
Det stĂ€mmer bra, bilen visade alltid 48-49% tidigare efter att den stĂ„tt ett tag efter laddning, men nu visar den 50% en timme efter avslutad laddning.AAKEE skrev: â01 aug 2024 19:53Ja, bara ta det lugnt och vara glad
18 mÄnader. Det finns en exakt likadan bild jag brukar posta men som har 5 mÄnader, ur samma test. DÀr Àr sÄklart degraderingen lÀgre, men layout och resultat vs SOC och temp Àr identiskt.
Eftersom du nu har SMT sÄ kan du kolla SOC med tiondelar, alternativt hundradelar beroende pÄ iOS eller Android tror jag.
Kollar du SOC omedelbart efter en lĂ€ngre körning, och sedan lĂ„ter bilen stĂ„ 30-60 minuter sĂ„ kan du se om den/det (Ăr SOC den, eller det BTW?) gĂ„r upp eller ned. HĂ„ller sig den/det exakt lika mellan tillfĂ€llena Ă€r BMS i god track med sanningen. Sjunker SOC har du en överskattning, och stiger den har du en underskattning av kapaciteten.
Samma med laddning, jag kan ge mig den pÄ att din bil ofta verkar ha kommit lite kort med laddningen nÀr den visade för lÄg kapacitet, tex att det stod 48-49% nÀr du hade stÀllt laddningen till 50%
SÄg denna text först nu. Var nog för intresserad av de andra vÀrdena tidigare.
NFP hann upp pĂ„ 95.8-96 innan jag körde 1/8 mile igen, ~10 repor och ett par 1/4 mile.AAKEE skrev: â26 aug 2024 09:58IMG_0547.jpeg
1 Är 2 mÄnader sedan leverans, 1.5 Är sedan tillverkning. 2800 mil.
LĂ„g pĂ„ 96.8-97 innan ett par hĂ„rda dagar pĂ„ âracerbananâ, dĂ€r droopade NFP 1kWh per gĂ„ng.
Har jobbat sig upp efterhand och ligger nu pÄ 95.7-95.8 kWh.
Körde 100-2% för en vecka sedan, med vila efter laddn/efter körning vilket hjÀlpte BMS att tuna upp sig lite.
Hur lĂ€nge körde du med >55% (och dĂ„ 80%?)jpetters skrev: â24 sep 2024 20:59LĂ„ter ju riktigt bra jĂ€mfört med min SPlaid. Den Ă€r nu nere pĂ„ under 88kWh NFP efter drygt 4000mil. Rangen nĂ€rmar sig vad min P100D hade.![]()
Det Àr ingen direkt avtagande takt pÄ degraderingen heller, trots att jag anammat <55% som standard sedan ca 9 mÄnader.
Laddar man sĂ€llan mer kanske BMS har lite svĂ„rare att följa exakt degradering.LarsaR skrev: â25 sep 2024 11:08Har ingen scan utrustning men min bil hade full rĂ€ckvidd fram till 17 mĂ„nader (240326) och 2675 mil. Sedan sjönk rĂ€ckvidden 9% pĂ„ 2 mĂ„nader (240604) och 2967 mil! Sedan dess har den sjunkit ytterligare en dryg procent (89,7) pĂ„ 3,5 mĂ„nader och 1450 mil (44273 km).
Antingen var BMS helt fel ute under lÄng tid eller sÄ hÀnde nÄgot
Har anammat 55-57% strategin frÄn början.