Då väntar vi bara på att Tesla ska skicka ut den mjukvaruversionen du har, till alla oss andra så vi också får torkarautomatik som fungerar utmärkt och perfekt.
Uppenbarligen har Tesla kvalitetsproblem med regnsensorfunktionen eftersom det finns folk som inte upplever att den fungerar bra. Men det är inte samma sak som att säga att tekniken i sig inte fungerar. Det räcker ju med att visa ett fall där det fungerar för att bevisa att tekniken i sig fungerar.
Det är ju svårt att veta hur många som har problem, eftersom det tenderar att vara de som har problem som klagar. Om det sedan är är 50%, 10%, 1% eller 0.1% vet vi inte. Det finns även en psykologisk effekt som gör att om man har haft problem under lång tid och det trots många uppdateringar inte fungerat, så är det svårt att ta till sig när det kommer en uppdatering som gör att det faktiskt börjar fungera.
Har ni som är med och diskuterar torkarautomatikens brister verkligen uppdaterat bilen till senaste mjukvaran?
Numera är det ju enkelt att justera upp känsligheten genom att trycka en gång i autoläge och dessutom enkelt att gå över till manuellt läge och justera farten med vänster rullhjul.
Nej, den scannar rutan med infrarött, så regnet behöver inte hamna precis framför sensorn.
The rain sensor does this by sending invisible infrared light across the windscreen. It then detects the light that is reflected back internally by the windshield glass. This real-time sensing allows it to know how much water is on the glass which triggers when the wipers need to activate.
Den "scannar" några millmeter precis framför sensorn.
Har ni som är med och diskuterar torkarautomatikens brister verkligen uppdaterat bilen till senaste mjukvaran?
Numera är det ju enkelt att justera upp känsligheten genom att trycka en gång i autoläge och dessutom enkelt att gå över till manuellt läge och justera farten med vänster rullhjul.
Min är på 2025.2 för tillfället ...
Åas det här är samma som folk som har problem med autopilot och inte, med tanke på att kamerorna är inblandade i allt och teslas trackrecord på att montera allt korrekt i fabrik så kan man väl tänka sig dom leverera många bilar med feljusterade kameror med
Och det verkar ju vara dom som klagar mest på autopilot och annat som också har problem med torkarna.
fast allt är ju inom spec...
Senast redigerad av tnjo, redigerad totalt 1 gånger.
Nej, den scannar rutan med infrarött, så regnet behöver inte hamna precis framför sensorn.
The rain sensor does this by sending invisible infrared light across the windscreen. It then detects the light that is reflected back internally by the windshield glass. This real-time sensing allows it to know how much water is on the glass which triggers when the wipers need to activate.
Den "scannar" några millmeter precis framför sensorn.
Då väntar vi bara på att Tesla ska skicka ut den mjukvaruversionen du har, till alla oss andra så vi också får torkarautomatik som fungerar utmärkt och perfekt.
Uppenbarligen har Tesla kvalitetsproblem med regnsensorfunktionen eftersom det finns folk som inte upplever att den fungerar bra. Men det är inte samma sak som att säga att tekniken i sig inte fungerar. Det räcker ju med att visa ett fall där det fungerar för att bevisa att tekniken i sig fungerar.
Det är ju svårt att veta hur många som har problem, eftersom det tenderar att vara de som har problem som klagar. Om det sedan är är 50%, 10%, 1% eller 0.1% vet vi inte. Det finns även en psykologisk effekt som gör att om man har haft problem under lång tid och det trots många uppdateringar inte fungerat, så är det svårt att ta till sig när det kommer en uppdatering som gör att det faktiskt börjar fungera.
Att tekniken fungerar i en eller några bilar duger ju inte för att det ska vara ett fungerande system. Det ska fungera i "alla" bilar, annars är det ett bristfälligt system som inte hör hemma på en serietillverkad bil.
Torkarautomatiken i min bil fungerade som bäst precis innan "Holiday update" 2023. Då blev det en katastrof där det inte gick att ha den på "Auto" längre, varken när det regnade eller var uppehåll.
Sedan dess har automatiken blivit bättre och bättre i flera steg med olika uppdateringar. Nu drygt 1 år senare är den helt acceptabel i de flesta fall, men fortfarande inte lika bra som innan julen 2023.
Vår 13 år gamla VW har fortfarande bättre torkarautomatik än vår Model Y, fast den inte fått en enda uppdatering på 13 år.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Då väntar vi bara på att Tesla ska skicka ut den mjukvaruversionen du har, till alla oss andra så vi också får torkarautomatik som fungerar utmärkt och perfekt.
Uppenbarligen har Tesla kvalitetsproblem med regnsensorfunktionen eftersom det finns folk som inte upplever att den fungerar bra. Men det är inte samma sak som att säga att tekniken i sig inte fungerar. Det räcker ju med att visa ett fall där det fungerar för att bevisa att tekniken i sig fungerar.
Det är ju svårt att veta hur många som har problem, eftersom det tenderar att vara de som har problem som klagar. Om det sedan är är 50%, 10%, 1% eller 0.1% vet vi inte. Det finns även en psykologisk effekt som gör att om man har haft problem under lång tid och det trots många uppdateringar inte fungerat, så är det svårt att ta till sig när det kommer en uppdatering som gör att det faktiskt börjar fungera.
Att tekniken fungerar i en eller några bilar duger ju inte för att det ska vara ett fungerande system. Det ska fungera i "alla" bilar, annars är det ett bristfälligt system som inte hör hemma på en serietillverkad bil.
Torkarautomatiken i min bil fungerade som bäst precis innan "Holiday update" 2023. Då blev det en katastrof där det inte gick att ha den på "Auto" längre, varken när det regnade eller var uppehåll.
Sedan dess har automatiken blivit bättre och bättre i flera steg med olika uppdateringar. Nu drygt 1 år senare är den helt acceptabel i de flesta fall, men fortfarande inte lika bra som innan julen 2023.
Vår 13 år gamla VW har fortfarande bättre torkarautomatik än vår Model Y, fast den inte fått en enda uppdatering på 13 år.
Det är ganska tydligt att OTA möjligheten gjort att både alpha och beta testning övergått till att skötas av konsumenten istället för hos utvecklarna/producenten. Ett sätt att kapa kostnader.
Då väntar vi bara på att Tesla ska skicka ut den mjukvaruversionen du har, till alla oss andra så vi också får torkarautomatik som fungerar utmärkt och perfekt.
Uppenbarligen har Tesla kvalitetsproblem med regnsensorfunktionen eftersom det finns folk som inte upplever att den fungerar bra. Men det är inte samma sak som att säga att tekniken i sig inte fungerar. Det räcker ju med att visa ett fall där det fungerar för att bevisa att tekniken i sig fungerar.
Det är ju svårt att veta hur många som har problem, eftersom det tenderar att vara de som har problem som klagar. Om det sedan är är 50%, 10%, 1% eller 0.1% vet vi inte. Det finns även en psykologisk effekt som gör att om man har haft problem under lång tid och det trots många uppdateringar inte fungerat, så är det svårt att ta till sig när det kommer en uppdatering som gör att det faktiskt börjar fungera.
Att tekniken fungerar i en eller några bilar duger ju inte för att det ska vara ett fungerande system. Det ska fungera i "alla" bilar, annars är det ett bristfälligt system som inte hör hemma på en serietillverkad bil.
Torkarautomatiken i min bil fungerade som bäst precis innan "Holiday update" 2023. Då blev det en katastrof där det inte gick att ha den på "Auto" längre, varken när det regnade eller var uppehåll.
Sedan dess har automatiken blivit bättre och bättre i flera steg med olika uppdateringar. Nu drygt 1 år senare är den helt acceptabel i de flesta fall, men fortfarande inte lika bra som innan julen 2023.
Vår 13 år gamla VW har fortfarande bättre torkarautomatik än vår Model Y, fast den inte fått en enda uppdatering på 13 år.
Det är ganska tydligt att OTA möjligheten gjort att både alpha och beta testning övergått till att skötas av konsumenten istället för hos utvecklarna/producenten. Ett sätt att kapa kostnader.
Ja och det är ju i sin ordning enligt alla fanboys, eftersom Tesla inte är en biltillverkare utan ett techbolag.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Nu, med BMW, så väljer jag läget Auto och kan ställa känsligheten i fyra steg. Funkar helt perfekt.
Jag har också auto och 4 steg.
Men är det egentligen så mkt skillnad mot att manuellt välja intervall i 4 steg?
Som sagt jag måste iaf skruva på de där stegen så gott som varje gång det regnar.
Skulle egentligen lika väl kunna använda helt manuella torkare... (ok fördelen är väl att de åtminstone brukar sluta torka om det slutar regna).
Ännu en regnsensor/p-sensor/radartråd alltså…..gäsp….
Ja härligt, eller hur?! Men det visar någonstans att Tesla är rätt tondöva och inte lyssnar på kritik från sina kunder. För länge sedan när elbilar inte var så etablerade sa Tesla att deras mål inte var att tillverka den bästa elbilen, de skulle tillverka den bästa bilen. I mina ögon är det målet sedan länge borta och det enda de fokuseras på är att göra produktionen så effektiv som möjligt samtidigt som de gör konstiga prioriteringar och vägrar erkänna att vissa tekniska lösningar inte fungerar som tänkt.
Det stör i alla fall mig att de hellre prioriterar att baksätet kan fällas elektriskt än att ha regn- och parkeringssensorer som fungerar ordentligt. Vad har man mest nytta av liksom?
Ännu en regnsensor/p-sensor/radartråd alltså…..gäsp….
Skulle vara toppen om det fanns moderatorer som kunde flytta på inläggen som rör regnsensor/p-sensor/radar till en separat tråd som enbart handlar om detta….
Haha att ta bort radar var en öm punkt. Folk gillar väll inte besparingar bortagande. Precis som med behållandet av blinkerspaken kanske det blir en återgång till radar och regnsensor i framtiden.
Ännu en regnsensor/p-sensor/radartråd alltså…..gäsp….
Skulle vara toppen om det fanns moderatorer som kunde flytta på inläggen som rör regnsensor/p-sensor/radar till en separat tråd som enbart handlar om detta….
Fast det är jag som har skapat tråden som handlar om varför vi inte skaffar en ny Tesla nu när leasingen går ut, och p-sensorer och regnsensorer är en stor anledning till det.
Ännu en regnsensor/p-sensor/radartråd alltså…..gäsp….
Skulle vara toppen om det fanns moderatorer som kunde flytta på inläggen som rör regnsensor/p-sensor/radar till en separat tråd som enbart handlar om detta….
Fast det är jag som har skapat tråden som handlar om varför vi inte skaffar en ny Tesla nu när leasingen går ut, och p-sensorer och regnsensorer är en stor anledning till det.
Fattar, men det finns så många trådar som handlar om samma sak.
Ännu en regnsensor/p-sensor/radartråd alltså…..gäsp….
Skulle vara toppen om det fanns moderatorer som kunde flytta på inläggen som rör regnsensor/p-sensor/radar till en separat tråd som enbart handlar om detta….
Det går säkert att automatisera. Om någon av dessa magiska ord finns med i ett inlägg så flyttas det automatiskt till den stora sensortråden.
Svårt att förstå hur torkar funktionen kan ha blivit så obra igen.
Den har ju varit ganska ok senaste året men kanske någon psyop programmering som ska få oss att byta till nyare Tesla?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Ännu en regnsensor/p-sensor/radartråd alltså…..gäsp….
Skulle vara toppen om det fanns moderatorer som kunde flytta på inläggen som rör regnsensor/p-sensor/radar till en separat tråd som enbart handlar om detta….
Det går säkert att automatisera. Om någon av dessa magiska ord finns med i ett inlägg så flyttas det automatiskt till den stora sensortråden.
Alltså. Tesla måste vara fantastiska bilar om det enda ni som klagar kan ta upp är regnsensor, radar och parkeringssensorer.
Och ”jag vill inte köpa en Musk bil men jag kommer nog kanske ångra mig senare”
Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.
Zeekr 001 och Polestar 4 utmärker sig särskilt negativt med ryckiga assistans system, långsam infotainment som missar knapptryckningar ofta. Zeekr också det sämsta ljud han har hört i en bil tror jag han sa. BMW i5? utan frunk och med kardantunnel och trångt baksäte. Elkrok med ok dragvikt dock. Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom.
Alltså. Tesla måste vara fantastiska bilar om det enda ni som klagar kan ta upp är regnsensor, radar och parkeringssensorer.
Och ”jag vill inte köpa en Musk bil men jag kommer nog kanske ångra mig senare”
Jag är har varit hemma från jobbet med en förkylning och fördrivit tid genom att kika på tester på Peter Esses kanal. Jag tycker ingen av bilarna jag såg på kommer upp på samma nivå som Tesla totalt sett.
Zeekr 001 och Polestar 4 utmärker sig särskilt negativt med ryckiga assistans system, långsam infotainment som missar knapptryckningar ofta. Zeekr också det sämsta ljud han har hört i en bil tror jag han sa. BMW i5? utan frunk och med kardantunnel och trångt baksäte. Elkrok med ok dragvikt dock. Id7 med manuell inställbar ratt och gammaldags infotainment. Låg dragvikt också, Där de kan konkurrera är väl just med de där sensorerna för den som tycker det är det viktigaste. Flera av dem är snygga på utsidan måste jag iofs ge dom.
Zeekr 001 testade han i somras. Hur många uppdateringar har bilen fått sedan sommaren 2024?
Vad är problemet med manuell inställbar ratt? Hur ofta ställer du in ratten?