Sida 5 av 7

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 11 jun 2025 19:14
av Legato
manneson skrev: 11 jun 2025 11:46
Det härliga med cab är ju att man får så mkt mer intryck från omgivningen.
Man kan höra havet, vinden, träden, fåglarna... en dönande motor är då bara störande IMO.
Dvs eldriven cab vore optimalt.
Helt enig! Tycker det är jättekonstigt att ingen helhjärtat satsat på denna nisch ännu.

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 11 jun 2025 20:17
av mikebike
Legato skrev: 11 jun 2025 19:14
manneson skrev: 11 jun 2025 11:46
Det härliga med cab är ju att man får så mkt mer intryck från omgivningen.
Man kan höra havet, vinden, träden, fåglarna... en dönande motor är då bara störande IMO.
Dvs eldriven cab vore optimalt.
Helt enig! Tycker det är jättekonstigt att ingen helhjärtat satsat på denna nisch ännu.
MG

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 11 jun 2025 20:38
av Sportbilsentusiasten
Legato skrev: 11 jun 2025 19:14
manneson skrev: 11 jun 2025 11:46
Det härliga med cab är ju att man får så mkt mer intryck från omgivningen.
Man kan höra havet, vinden, träden, fåglarna... en dönande motor är då bara störande IMO.
Dvs eldriven cab vore optimalt.
Helt enig! Tycker det är jättekonstigt att ingen helhjärtat satsat på denna nisch ännu.
Inte alls konstigt, hur många tror du säljs?
Och med tanke på vad det kostar att ta fram ny bilmodell är det en stor förlustaffär.
Hur många MG Cyberster har det sålts tror du?
Den lockar mig NOLL, och det gäller inte bara mig...finns en 5-10 osålda ser jag på Blocket.

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 11 jun 2025 20:48
av Fredrik j
Sportbilsentusiasten skrev: 11 jun 2025 20:38
Legato skrev: 11 jun 2025 19:14
manneson skrev: 11 jun 2025 11:46
Det härliga med cab är ju att man får så mkt mer intryck från omgivningen.
Man kan höra havet, vinden, träden, fåglarna... en dönande motor är då bara störande IMO.
Dvs eldriven cab vore optimalt.
Helt enig! Tycker det är jättekonstigt att ingen helhjärtat satsat på denna nisch ännu.
Inte alls konstigt, hur många tror du säljs?
Och med tanke på vad det kostar att ta fram ny bilmodell är det en stor förlustaffär.
Hur många MG Cyberster har det sålts tror du?
Den lockar mig NOLL, och det gäller inte bara mig...finns en 5-10 osålda ser jag på Blocket.
900’ kr? Det är ju porsche 718-pengar.
Jag tror det är fler som pratar om en MG el-roadster för 900’ än antal som är seriöst intresserade av att köpa en.
Jag är också lite nyfiken på 718-BEV men i caymanutförande.

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 11 jun 2025 21:04
av Legato
Sportbilsentusiasten skrev: 11 jun 2025 20:38
Legato skrev: 11 jun 2025 19:14
manneson skrev: 11 jun 2025 11:46
Det härliga med cab är ju att man får så mkt mer intryck från omgivningen.
Man kan höra havet, vinden, träden, fåglarna... en dönande motor är då bara störande IMO.
Dvs eldriven cab vore optimalt.
Helt enig! Tycker det är jättekonstigt att ingen helhjärtat satsat på denna nisch ännu.
Inte alls konstigt, hur många tror du säljs?
Och med tanke på vad det kostar att ta fram ny bilmodell är det en stor förlustaffär.
Hur många MG Cyberster har det sålts tror du?
Den lockar mig NOLL, och det gäller inte bara mig...finns en 5-10 osålda ser jag på Blocket.
Det finns otaliga kinesiska elbilar som sålt extremt dåligt i Europa, framförallt de dyrare modellerna, så det är inte en relevant jämförelse imo.

En Model 3, Peugeot e-208 eller för den delen nämnda Porsche Boxster tror jag alla skulle kunna sälja rimligt mycket i cabversion.

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 11 jun 2025 21:38
av manneson
Sportbilsentusiasten skrev: 11 jun 2025 20:38
Legato skrev: 11 jun 2025 19:14
manneson skrev: 11 jun 2025 11:46
Det härliga med cab är ju att man får så mkt mer intryck från omgivningen.
Man kan höra havet, vinden, träden, fåglarna... en dönande motor är då bara störande IMO.
Dvs eldriven cab vore optimalt.
Helt enig! Tycker det är jättekonstigt att ingen helhjärtat satsat på denna nisch ännu.
Inte alls konstigt, hur många tror du säljs?
Och med tanke på vad det kostar att ta fram ny bilmodell är det en stor förlustaffär.
Hur många MG Cyberster har det sålts tror du?
Den lockar mig NOLL, och det gäller inte bara mig...finns en 5-10 osålda ser jag på Blocket.
De flesta cabbar är väl inte egna modeller utan snarare en variant av befintlig sedan/coupe-modell.
Tex BMWs 4-serie. De har ju i4 på den plattformen. Vore nog en väldigt smal sak för dem att lansera en i4 cab. De har ju t.o.m. all mekanik klar iom att de har avgasbilsvarianten.
Finns massa fler exempel.
Problemet är mest att volymen, och därmed marginalerna, blir så liten. Därför ingen satsat på det än.

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 11 jun 2025 21:45
av Sportbilsentusiasten
manneson skrev: 11 jun 2025 21:38
De flesta cabbar är väl inte egna modeller utan snarare en variant av befintlig sedan/coupe-modell.
Tex BMWs 4-serie. De har ju i4 på den plattformen. Vore nog en väldigt smal sak för dem att lansera en i4 cab. De har ju t.o.m. all mekanik klar iom att de har avgasbilsvarianten.
Finns massa fler exempel.
Problemet är mest att volymen, och därmed marginalerna, blir så liten. Därför ingen satsat på det än.
Det är mer komplicerat. Man kan inte bara kapa taket.
Det krävs att man konstruerar en bil från grunden till att även kunna bli taklös, vilket innebär fördyringar under design, vid varje tillverkad bil och högre vikt.
Dvs inte värt det, anser uppenbarligen BMW.

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 12 jun 2025 00:13
av SwedishAdvocate
Legato skrev: 11 jun 2025 21:04
Sportbilsentusiasten skrev: 11 jun 2025 20:38
Legato skrev: 11 jun 2025 19:14
manneson skrev: 11 jun 2025 11:46
Det härliga med cab är ju att man får så mkt mer intryck från omgivningen.
Man kan höra havet, vinden, träden, fåglarna... en dönande motor är då bara störande IMO.
Dvs eldriven cab vore optimalt.
Helt enig! Tycker det är jättekonstigt att ingen helhjärtat satsat på denna nisch ännu.
Inte alls konstigt, hur många tror du säljs?
Och med tanke på vad det kostar att ta fram ny bilmodell är det en stor förlustaffär.
Hur många MG Cyberster har det sålts tror du?
Den lockar mig NOLL, och det gäller inte bara mig...finns en 5-10 osålda ser jag på Blocket.
Det finns otaliga kinesiska elbilar som sålt extremt dåligt i Europa, framförallt de dyrare modellerna, så det är inte en relevant jämförelse imo.

En Model 3, Peugeot e-208 eller för den delen nämnda Porsche Boxster tror jag alla skulle kunna sälja rimligt mycket i cabversion.
This.

Vem vill köpa en elbil för ~900K eller mer av en biltillverkare som är direktägd av kinesiska staten?(!)… Jag skulle inte ens komma på tanken.
Säpo: Ryssland, Kina och Iran största hoten mot Sverige

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sapo ... varldslage
Och för den som vill läsa ännu mer i ämnet så finns så klart också den här tråden på forumet:
viewtopic.php?t=33375&start=425

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 12 jun 2025 00:18
av SwedishAdvocate
Sportbilsentusiasten skrev: 11 jun 2025 09:59
SwedishAdvocate skrev: 10 jun 2025 23:53
repulsiv skrev: 10 jun 2025 20:30
…] Jag är inte säker på att min nästa bil blir en elbil, jag TROR det blir så, men det är inte säkert, elbilar är inte alls så överlägsna som de troende vill få det till, dom har fördelar och dom har nackdelar, sen får man själv bedöma vad som passar just då. [Min u.]
Suck… :roll:

Att det fortfarande skrivs sånt här på ett svenskt elbilsforum i juni 2025…
Man behöver inte övertolka allt som skrivs. […
Tror tyvärr inte att jag övertolkar.

Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…
repulsiv skrev: 01 jun 2025 13:28
deddly skrev: 31 maj 2025 22:09
Bygg laddstolpar längs gatorna så kommer folk att köpa elbil eftersom de har möjlighet att ladda "hemma" där de brukar parkera.
Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.

Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.

Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.

Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.

Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 12 jun 2025 08:35
av Ingemar S
Hade en 307cc tidigare, klart härligt att köra nu på sommaren. Skulle gärna köpa en eldriven dito nu. Behöver inget jätte batteri, så den borde inte behöva vara så dyr. Kommer säkert komma framöver

Sedan skulle jag aldrig köpa elbil om jag inte kunde ladda hemma. För krångligt att hitta en snigelladdare och stå där inbland för laddning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 12 jun 2025 10:42
av tesla newbie
Känner inte alls igen mig i detta resonemang.

För mig (gillar sportbilar och MC) handlar det bara om hur fordonet kommunicerar i ratt, säte, reglage som gas/broms.
Då är lätt vikt och litenhet viktig, då det främjar kommunikationen.
Om bilen drivs av el eller fossilbränsle är sekundärt.
Manuell eller aut...inte så viktigt. Båda har fördelar.
Då känner vi faktiskt lika. Mitt största problem med flertalet elbilar är att de känns tunga. Hur mycket luftfjädring och adaptiv dämpning man än stoppar in så kan man inte trolla bort övervikten. Jag slipper gärna att köra manuell, även vid sportigare körning :-). Men jag kan ändå förstå att man kan sakna den känslan om man är duktig på manuell växling.
Subaru BRZ tycker jag är rätt trist, den har väl inget som är bättre än en Model 3 Performance enl mig.
Snackar vi Miata däremot är det en HELT annan nivå, men dessa kräver stora moddar samt 4-hjulsinställning hos proffs, för att bli kul. Original är det gungigt, slött med 4-hjulsinställning som är "lite hur som helst".
BRZ, var mer ett exempel på en lätt sportig bil. Jag hade lika gärna kunna skriva Miata, Boxster, Alpine a110....
Fossilbil roligare än en Model 3 Performance??
Vad skulle det vara?
BMW M3 är tunga o slappa i chassit, och vad annat skulle finnas? Dagens prestandabilar är skittunga o klumpiga, mest lyx numera!
Men dagens elbilar har med sin tyngd ett underläge mot RIKTIGA sportbilar, Boxster, Elise, Miata tex.
Fast de sportbilarna du nämner är väl också fossilbilar.
Moderna fossilbilar har väldigt bra autlådor.
Men är gasrespons + superacc viktig, finns inget som slår en elbil !
Tur jag inte är en sucker för skitsnabba bilar, tufft i en Miata annars...men snabb gasrespons har den tveklöst. Snabbt acc? Gissa en gång :mrgreen:
Jo de är bra. Hade ZF:s 8-växlade i min förra BMW och även kört en hel del med MB:s 9-växlade. Men ingen av dem kommer i närheten av responsen i en elbil.

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 12 jun 2025 10:50
av tesla newbie
SwedishAdvocate skrev: 12 jun 2025 00:18
Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…
repulsiv skrev: 01 jun 2025 13:28
deddly skrev: 31 maj 2025 22:09
Bygg laddstolpar längs gatorna så kommer folk att köpa elbil eftersom de har möjlighet att ladda "hemma" där de brukar parkera.
Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.

Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.

Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.

Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.

Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Jag tror nog faktiskt inte det är helt fel att många tänker med plånboken först. Annars skulle inte sajter som Temu finnas..... Att många väljer elbil idag är sannolikt en kombination av elbilens bra egenskaper och totalekonomi. Om elbilens enda fördel mot ICE var att den var miljövänlig så skulle nog få köpa elbil. Även i Norge så tog ju inte elbilsförsäljningen fart på riktigt förrän det kom attraktiva modeller som Tesla Model S, Audi e-tron m.fl. Norge har haft momsbefriade elbilar sen 2001.

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 12 jun 2025 11:59
av Sportbilsentusiasten
Legato skrev: 11 jun 2025 21:04
Det finns otaliga kinesiska elbilar som sålt extremt dåligt i Europa, framförallt de dyrare modellerna, så det är inte en relevant jämförelse imo.
Fast min poäng var att HADE den varit skitbra, så hade alla velat köpa den.
Andra väldigt dyra kinabilar säljer bra, om de är BRA.

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 12 jun 2025 12:07
av Sportbilsentusiasten
SwedishAdvocate skrev: 12 jun 2025 00:18
Tror tyvärr inte att jag övertolkar.

Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…
repulsiv skrev: 01 jun 2025 13:28
deddly skrev: 31 maj 2025 22:09
Bygg laddstolpar längs gatorna så kommer folk att köpa elbil eftersom de har möjlighet att ladda "hemma" där de brukar parkera.
Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.

Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.

Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.

Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.

Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Ser inga konstigheter i inlägget.
De flesta ser valet av bil som en kostnadsfråga.
Tror på samma sätt få tycker man ska subventionera konsumption av "icke icke livsnödvändiga" saker.
Vill man driva på omställningen bort från fossil, börja med ett elsystem som ger låga stabila elpriser som därigenom konkurrerar ut fossila drivmedel och fossil elproduktion. Det vi hade för 20år sedan!

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 12 jun 2025 12:08
av Niklas Z
tesla newbie skrev: 12 jun 2025 10:50
SwedishAdvocate skrev: 12 jun 2025 00:18
Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…
repulsiv skrev: 01 jun 2025 13:28
deddly skrev: 31 maj 2025 22:09
Bygg laddstolpar längs gatorna så kommer folk att köpa elbil eftersom de har möjlighet att ladda "hemma" där de brukar parkera.
Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.

Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.

Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.

Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.

Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Jag tror nog faktiskt inte det är helt fel att många tänker med plånboken först. Annars skulle inte sajter som Temu finnas..... Att många väljer elbil idag är sannolikt en kombination av elbilens bra egenskaper och totalekonomi. Om elbilens enda fördel mot ICE var att den var miljövänlig så skulle nog få köpa elbil. Även i Norge så tog ju inte elbilsförsäljningen fart på riktigt förrän det kom attraktiva modeller som Tesla Model S, Audi e-tron m.fl. Norge har haft momsbefriade elbilar sen 2001.
Jag tror också att flertalet låter plånboken styra mer än miljön, men i den understrukna delen förekommer formuleringen lajva för att vara "miljövänliga". Det är verkligen inte så att de som väljer elbil framför fossilbränslebil håller på och "lajvar" eller lever i något slags villfarelse rörande elbilars miljöfördelar framför bensin- eller dieselbilar. Jag tror det var den delen som Swedishadvocate reagerade på. Om så är fallet så är det högst rimligt, för det är väldigt okunnigt att antyda att det inte skulle vara en betydande skillnad mellan elbilar och ICE-bilar i fråga om miljöpåverkan.

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 12 jun 2025 13:07
av tesla newbie
Niklas Z skrev: 12 jun 2025 12:08
tesla newbie skrev: 12 jun 2025 10:50
SwedishAdvocate skrev: 12 jun 2025 00:18
Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…
repulsiv skrev: 01 jun 2025 13:28
deddly skrev: 31 maj 2025 22:09
Bygg laddstolpar längs gatorna så kommer folk att köpa elbil eftersom de har möjlighet att ladda "hemma" där de brukar parkera.
Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.

Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.

Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.

Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.

Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Jag tror nog faktiskt inte det är helt fel att många tänker med plånboken först. Annars skulle inte sajter som Temu finnas..... Att många väljer elbil idag är sannolikt en kombination av elbilens bra egenskaper och totalekonomi. Om elbilens enda fördel mot ICE var att den var miljövänlig så skulle nog få köpa elbil. Även i Norge så tog ju inte elbilsförsäljningen fart på riktigt förrän det kom attraktiva modeller som Tesla Model S, Audi e-tron m.fl. Norge har haft momsbefriade elbilar sen 2001.
Jag tror också att flertalet låter plånboken styra mer än miljön, men i den understrukna delen förekommer formuleringen lajva för att vara "miljövänliga". Det är verkligen inte så att de som väljer elbil framför fossilbränslebil håller på och "lajvar" eller lever i något slags villfarelse rörande elbilars miljöfördelar framför bensin- eller dieselbilar. Jag tror det var den delen som Swedishadvocate reagerade på. Om så är fallet så är det högst rimligt, för det är väldigt okunnigt att antyda att det inte skulle vara en betydande skillnad mellan elbilar och ICE-bilar i fråga om miljöpåverkan.
Jag ur den aspekten håller jag med. Elbilar är klimat- och mijömässigt bättre än ICE ur alla aspekter. Även om produktionen av elbilar givetvis också har en miljöpåverkan.

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 12 jun 2025 14:11
av Sportbilsentusiasten
Att slippa avgaser och motorbuller är mycket värt, bara det. Främst i städerna.

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 12 jun 2025 23:29
av tesla newbie
Sportbilsentusiasten skrev: 12 jun 2025 14:11
Att slippa avgaser och motorbuller är mycket värt, bara det. Främst i städerna.
Fast miljözonen i Stockholm blev ju nu slutgiltigt stoppad, så man får fortsätta njuta av Lamborghinis som varvar på Hamngatan :-). Aldrig förstått poängen med att köra sportbil i stadstrafik.

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 12 jun 2025 23:55
av SwedishAdvocate
Niklas Z skrev: 12 jun 2025 12:08
tesla newbie skrev: 12 jun 2025 10:50
SwedishAdvocate skrev: 12 jun 2025 00:18
Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…
repulsiv skrev: 01 jun 2025 13:28
deddly skrev: 31 maj 2025 22:09
Bygg laddstolpar längs gatorna så kommer folk att köpa elbil eftersom de har möjlighet att ladda "hemma" där de brukar parkera.
Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.

Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.

Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.

Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.

Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Jag tror nog faktiskt inte det är helt fel att många tänker med plånboken först. Annars skulle inte sajter som Temu finnas..... Att många väljer elbil idag är sannolikt en kombination av elbilens bra egenskaper och totalekonomi. Om elbilens enda fördel mot ICE var att den var miljövänlig så skulle nog få köpa elbil. Även i Norge så tog ju inte elbilsförsäljningen fart på riktigt förrän det kom attraktiva modeller som Tesla Model S, Audi e-tron m.fl. Norge har haft momsbefriade elbilar sen 2001.
Jag tror också att flertalet låter plånboken styra mer än miljön, men i den understrukna delen förekommer formuleringen lajva för att vara "miljövänliga". Det är verkligen inte så att de som väljer elbil framför fossilbränslebil håller på och "lajvar" eller lever i något slags villfarelse rörande elbilars miljöfördelar framför bensin- eller dieselbilar. Jag tror det var den delen som Swedishadvocate reagerade på. Om så är fallet så är det högst rimligt, för det är väldigt okunnigt att antyda att det inte skulle vara en betydande skillnad mellan elbilar och ICE-bilar i fråga om miljöpåverkan.
Ja. Det var det understrukna som jag reagerade på.

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 13 jun 2025 08:05
av chaffis75
Sportbilsentusiasten skrev: 12 jun 2025 12:07
SwedishAdvocate skrev: 12 jun 2025 00:18
Tror tyvärr inte att jag övertolkar.

Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…
repulsiv skrev: 01 jun 2025 13:28
deddly skrev: 31 maj 2025 22:09
Bygg laddstolpar längs gatorna så kommer folk att köpa elbil eftersom de har möjlighet att ladda "hemma" där de brukar parkera.
Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.

Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.

Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.

Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.

Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Ser inga konstigheter i inlägget.
De flesta ser valet av bil som en kostnadsfråga.
Tror på samma sätt få tycker man ska subventionera konsumption av "icke icke livsnödvändiga" saker.
Vill man driva på omställningen bort från fossil, börja med ett elsystem som ger låga stabila elpriser som därigenom konkurrerar ut fossila drivmedel och fossil elproduktion. Det vi hade för 20år sedan!
Håller med dig i stort och jag skulle säga största problemet är de effekt avgifterna i hemmen som gör de så komplext att veta vad el kostar så folk orkar inte. Då är de lätt att använda detta som argument att inte kör elbil oavsett vad de kostar i praktiken.

Sen borde man göra undantag eller någon special regel för effekt tariffer för snabbladdare, detta för att få ner priserna ytterligare på snabbladdning. På detta sätt så skuile man också ta bort argumnetet att de är för dyrt att ladda.

Poängen är ju att för de flesta tror jag ekonomin är en väldigt stor faktor när man köper en bil.

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 19 jun 2025 08:03
av JonasAnd
roffe_s skrev: 10 jun 2025 00:02
Love_O skrev: 06 jun 2025 22:04
Erxon skrev: 06 jun 2025 21:26
Om man som jag funderar på en cab, då är man i princip låst till fossilt.
Är väl bara Mini som hade en och MG som har en eldriven cab.
Cab ska ju upplevas, ska njutas. Då måste ju fossil in i bilden. Elbil är skönt och härligt men finns ju väldigt lite njutning när det gäller just köra. Aktiv körning.

Cab blir nog svår att få någon bra känsla i som eldriven. Precis som en el-motorcykel. Absolut glider man fram tyst och fint och mjukt. Men sååååå tråkigt. Ge mig en motor som låter och varvar och visar sin frustration.
Off topic måhända… - men har Du provkört Energicas häftigare modeller? Jämfört med min Speed Triple 1200 RS måste jag säga att den hojen imponerade, i vart fall på mig😉
JonasAnd skrev: 06 jun 2025 22:05
Jag är nog inte unik men kanske lite ovanlig på följande sätt;

-kör relativt ofta långt
-kör relativt ofta med släpvagn
-bor i norra Sverige (lite färre laddplatser, lite kallare)

Men med det sagt har jag länge varit övertygad om att ”nästa bil blir en elbil, äntligen”, men under 2025 kommer jag byta ut bruksbilen och det blir antagligen en diesel.

Prestandan pratas det mycket om men…nej…det bekommer mig egentligen inte alls, de flesta nyare familjebilar är tillräckligt snabba ändå, komforten skiljer inte nämnvärt… jag ser inga enorma fördelar med elbil utöver billigare drift.

Jag märker helt ärligt ingen skillnad i komfort och smidighet på grannarnas Mercedes EQE och min egen Mercedes som går på diesel. Grannarna som äger EQE:n säger för övrigt samma sak när de jämför med sin egna dieseldrivna Mercedes, och det är undantagslöst den bil de väljer på långresa just för smidigheten.

Däremot ser jag nackdelen med elbil i ordentligt begränsad räckvidd på vintern (kör mycket med skotersläp, så det är en faktor för mig), behovet av att planera resor och hantera appar med mera (det är tusan illa nog att behöva krångla med p-apparna). Jag älskar också känslan av att vara fri, att göra vilka avstickare jag vill, när jag vill. Utan att behöva planera.

Jag påstår inte att elbilar är sämre, absolut inte, men svaret på frågan om vem som köper en dieselbil 2025 är; jag.
Det vore mig främmande att försöka övertyga Dig men jag kan i alla fall dela mina erfarenheter. Vi bor också i norra Sverige (Norrbotten) och köpte vår första elbil hösten 2020. Andrabilen var då en V90 D5, klassisk bruksbil i våra trakter. Den ersattes 2024 av vår andra elbil, nu har vi bara en äldre CRV kvar som fossil-backup när det gäller fyrhjuls-fordon. Vi drar tämligen ofta släp, en 4P 380, men inte så ofta längs riket.

Vår erfarenhet är att elbilarna verkligen kommer till sin rätt i vårt klimat. Den startar alltid oavsett yttertemperatur, värmer upp kupén på nolltid i f t våra tidigare fossileldade fordon och är fantastiskt stabila dragfordon. Vi var en tripp till hufvudstaden den gångna helgen, bägge vägarna startade vi med fulladdat batteri och klarade oss på två laddstopp på ca 1h för att avverka ca 82 mil enkel väg. Vintertid blir det ett stopp till.

Så - att leva med elbil vid våra breddgrader går alldeles utmärkt, om man ger det en chans och provar. Och vi upplever i vart fall ännu ingen brist på laddare med vårt körmönster, vi kör mellan 4 000 och 5 000 mil per år med våra båda elbilar.och då inkluderar detta utflykter från kusten till Malmfälten och inlandet i både Norr- och Västerbotten.

Men som sagt - vill inte påstå att Du har fel, bara visa på att det finns flera faktiska fördelar med elbil i kallt klimat att värdera i f t de uppenbara nackdelar som oftast kommer upp i diskussionerna. Tyvärr behöver man leva med elbilen ett tag för att verkligen göra en rättvis jämförelse, längre än vad som är möjligt under kortare provturer.

I vart fall - lycka till med Din nya bil, vad än det månde bliva :)
Jo, värmen är ett plus men samtidigt har väl alla bilar värme styrd via app/telefon numera, jag hade min första bil med telefonstyrd bränslevärmare runt år 2000. Jag tror absolut att det går att leva med elbil men det känns som att man måste göra uppoffringar, 99/100 dagar märker man nog inte ens skillnaden, men köra långt med släp... jag upplever att kollegor och vänner som kör långt med släp på vintern faktiskt får problem. Sen är det ju uppenbarligen inget man gör varje dag, men ändå....

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 19 jun 2025 10:54
av SwedishAdvocate
JonasAnd skrev: 19 jun 2025 08:03
…] Jag tror absolut att det går att leva med elbil men det känns som att man måste göra uppoffringar, 99/100 dagar märker man nog inte ens skillnaden, men köra långt med släp... jag upplever att kollegor och vänner som kör långt med släp på vintern faktiskt får problem. Sen är det ju uppenbarligen inget man gör varje dag, men ändå....
Nyfiken…

Vad är det för ngt man fraktar långt med släp vintertid?

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 19 jun 2025 11:06
av Aida
Jag har faktiskt rekommenderat flera bekanta att istället köpa fossilbil vilket flera gjort.

En VW ID4 som gått ca 3500 mil 2022 kostar ca 400k. Har rätt dyr försäkring och lär krångla. Efter tre år är den säkert inte värd mer än 200k. Den laddar ju rätt långsamt osv.

En Opel Insignia 2020 som gått ungefär samma får man för 180k. Den är ännu rymligare och har mer utrustning.

Det betyder att man kan skrota Opeln efter tre år och ändå gå plus minus noll. Den har lägre försäkring men 1000kr dyrare skatt. Man kommer lätt kunna lränga den utomlands om tre år för mer än 100k.

Bränslet blir dyrare. Men är problemfri.

Finns inga bra begagnade elbilar förutom Kia EV6.

Begagnatmarknaden för elbilar finns inte riktigt ännu. Får privatleasa nya men en stor familjebil blir ändå väsentligt dyrare än den begagnade fossilbilen.

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 19 jun 2025 11:56
av JonasAnd
Aida skrev: 19 jun 2025 11:06
Jag har faktiskt rekommenderat flera bekanta att istället köpa fossilbil vilket flera gjort.

En VW ID4 som gått ca 3500 mil 2022 kostar ca 400k. Har rätt dyr försäkring och lär krångla. Efter tre år är den säkert inte värd mer än 200k. Den laddar ju rätt långsamt osv.

En Opel Insignia 2020 som gått ungefär samma får man för 180k. Den är ännu rymligare och har mer utrustning.

Det betyder att man kan skrota Opeln efter tre år och ändå gå plus minus noll. Den har lägre försäkring men 1000kr dyrare skatt. Man kommer lätt kunna lränga den utomlands om tre år för mer än 100k.

Bränslet blir dyrare. Men är problemfri.

Finns inga bra begagnade elbilar förutom Kia EV6.

Begagnatmarknaden för elbilar finns inte riktigt ännu. Får privatleasa nya men en stor familjebil blir ändå väsentligt dyrare än den begagnade fossilbilen.
Tesla har ju förvisso många bilar som börjar bli riktigt, riktigt billiga på andrahandsmarknaden. Jag skulle säga att det är ett mycket mer logiskt bilköp än valfri fossilbil. Däremot finns det ju många, jag är en av dem, som har intressen och livsstil som inte på ett rimligt sätt går att förena med en elbil på ett bra sätt.

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Postat: 19 jun 2025 12:24
av nek0
Aida skrev: 19 jun 2025 11:06
Jag har faktiskt rekommenderat flera bekanta att istället köpa fossilbil vilket flera gjort.

En VW ID4 som gått ca 3500 mil 2022 kostar ca 400k. Har rätt dyr försäkring och lär krångla. Efter tre år är den säkert inte värd mer än 200k. Den laddar ju rätt långsamt osv.

En Opel Insignia 2020 som gått ungefär samma får man för 180k. Den är ännu rymligare och har mer utrustning.

Det betyder att man kan skrota Opeln efter tre år och ändå gå plus minus noll. Den har lägre försäkring men 1000kr dyrare skatt. Man kommer lätt kunna lränga den utomlands om tre år för mer än 100k.

Bränslet blir dyrare. Men är problemfri.

Finns inga bra begagnade elbilar förutom Kia EV6.

Begagnatmarknaden för elbilar finns inte riktigt ännu. Får privatleasa nya men en stor familjebil blir ändå väsentligt dyrare än den begagnade fossilbilen.
Insignia och rimlig i samma mening hmm håller inte med dig.
Skulle vilja se dig sitta bakom mig i en Insignia. Jag är 195cm lång.