Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
Postat: 11 jun 2025 19:14
Helt enig! Tycker det är jättekonstigt att ingen helhjärtat satsat på denna nisch ännu.
Helt enig! Tycker det är jättekonstigt att ingen helhjärtat satsat på denna nisch ännu.
Inte alls konstigt, hur många tror du säljs?
900’ kr? Det är ju porsche 718-pengar.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 jun 2025 20:38Inte alls konstigt, hur många tror du säljs?
Och med tanke på vad det kostar att ta fram ny bilmodell är det en stor förlustaffär.
Hur många MG Cyberster har det sålts tror du?
Den lockar mig NOLL, och det gäller inte bara mig...finns en 5-10 osålda ser jag på Blocket.
Det finns otaliga kinesiska elbilar som sålt extremt dåligt i Europa, framförallt de dyrare modellerna, så det är inte en relevant jämförelse imo.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 jun 2025 20:38Inte alls konstigt, hur många tror du säljs?
Och med tanke på vad det kostar att ta fram ny bilmodell är det en stor förlustaffär.
Hur många MG Cyberster har det sålts tror du?
Den lockar mig NOLL, och det gäller inte bara mig...finns en 5-10 osålda ser jag på Blocket.
De flesta cabbar är väl inte egna modeller utan snarare en variant av befintlig sedan/coupe-modell.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 jun 2025 20:38Inte alls konstigt, hur många tror du säljs?
Och med tanke på vad det kostar att ta fram ny bilmodell är det en stor förlustaffär.
Hur många MG Cyberster har det sålts tror du?
Den lockar mig NOLL, och det gäller inte bara mig...finns en 5-10 osålda ser jag på Blocket.
Det är mer komplicerat. Man kan inte bara kapa taket.manneson skrev: ↑11 jun 2025 21:38De flesta cabbar är väl inte egna modeller utan snarare en variant av befintlig sedan/coupe-modell.
Tex BMWs 4-serie. De har ju i4 på den plattformen. Vore nog en väldigt smal sak för dem att lansera en i4 cab. De har ju t.o.m. all mekanik klar iom att de har avgasbilsvarianten.
Finns massa fler exempel.
Problemet är mest att volymen, och därmed marginalerna, blir så liten. Därför ingen satsat på det än.
This.Legato skrev: ↑11 jun 2025 21:04Det finns otaliga kinesiska elbilar som sålt extremt dåligt i Europa, framförallt de dyrare modellerna, så det är inte en relevant jämförelse imo.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 jun 2025 20:38Inte alls konstigt, hur många tror du säljs?
Och med tanke på vad det kostar att ta fram ny bilmodell är det en stor förlustaffär.
Hur många MG Cyberster har det sålts tror du?
Den lockar mig NOLL, och det gäller inte bara mig...finns en 5-10 osålda ser jag på Blocket.
En Model 3, Peugeot e-208 eller för den delen nämnda Porsche Boxster tror jag alla skulle kunna sälja rimligt mycket i cabversion.
Och för den som vill läsa ännu mer i ämnet så finns så klart också den här tråden på forumet:Säpo: Ryssland, Kina och Iran största hoten mot Sverige
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sapo ... varldslage
Tror tyvärr inte att jag övertolkar.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 jun 2025 09:59Man behöver inte övertolka allt som skrivs. […SwedishAdvocate skrev: ↑10 jun 2025 23:53Suck…repulsiv skrev: ↑10 jun 2025 20:30…] Jag är inte säker på att min nästa bil blir en elbil, jag TROR det blir så, men det är inte säkert, elbilar är inte alls så överlägsna som de troende vill få det till, dom har fördelar och dom har nackdelar, sen får man själv bedöma vad som passar just då. [Min u.]
Att det fortfarande skrivs sånt här på ett svenskt elbilsforum i juni 2025…
repulsiv skrev: ↑01 jun 2025 13:28Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.
Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.
Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.
Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.
Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Då känner vi faktiskt lika. Mitt största problem med flertalet elbilar är att de känns tunga. Hur mycket luftfjädring och adaptiv dämpning man än stoppar in så kan man inte trolla bort övervikten. Jag slipper gärna att köra manuell, även vid sportigare körningKänner inte alls igen mig i detta resonemang.
För mig (gillar sportbilar och MC) handlar det bara om hur fordonet kommunicerar i ratt, säte, reglage som gas/broms.
Då är lätt vikt och litenhet viktig, då det främjar kommunikationen.
Om bilen drivs av el eller fossilbränsle är sekundärt.
Manuell eller aut...inte så viktigt. Båda har fördelar.
BRZ, var mer ett exempel på en lätt sportig bil. Jag hade lika gärna kunna skriva Miata, Boxster, Alpine a110....Subaru BRZ tycker jag är rätt trist, den har väl inget som är bättre än en Model 3 Performance enl mig.
Snackar vi Miata däremot är det en HELT annan nivå, men dessa kräver stora moddar samt 4-hjulsinställning hos proffs, för att bli kul. Original är det gungigt, slött med 4-hjulsinställning som är "lite hur som helst".
Fast de sportbilarna du nämner är väl också fossilbilar.Fossilbil roligare än en Model 3 Performance??
Vad skulle det vara?
BMW M3 är tunga o slappa i chassit, och vad annat skulle finnas? Dagens prestandabilar är skittunga o klumpiga, mest lyx numera!
Men dagens elbilar har med sin tyngd ett underläge mot RIKTIGA sportbilar, Boxster, Elise, Miata tex.
Jo de är bra. Hade ZF:s 8-växlade i min förra BMW och även kört en hel del med MB:s 9-växlade. Men ingen av dem kommer i närheten av responsen i en elbil.Moderna fossilbilar har väldigt bra autlådor.
Men är gasrespons + superacc viktig, finns inget som slår en elbil !
Tur jag inte är en sucker för skitsnabba bilar, tufft i en Miata annars...men snabb gasrespons har den tveklöst. Snabbt acc? Gissa en gång
Jag tror nog faktiskt inte det är helt fel att många tänker med plånboken först. Annars skulle inte sajter som Temu finnas..... Att många väljer elbil idag är sannolikt en kombination av elbilens bra egenskaper och totalekonomi. Om elbilens enda fördel mot ICE var att den var miljövänlig så skulle nog få köpa elbil. Även i Norge så tog ju inte elbilsförsäljningen fart på riktigt förrän det kom attraktiva modeller som Tesla Model S, Audi e-tron m.fl. Norge har haft momsbefriade elbilar sen 2001.SwedishAdvocate skrev: ↑12 jun 2025 00:18Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…repulsiv skrev: ↑01 jun 2025 13:28Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.
Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.
Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.
Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.
Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Fast min poäng var att HADE den varit skitbra, så hade alla velat köpa den.
Ser inga konstigheter i inlägget.SwedishAdvocate skrev: ↑12 jun 2025 00:18Tror tyvärr inte att jag övertolkar.
Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…repulsiv skrev: ↑01 jun 2025 13:28Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.
Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.
Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.
Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.
Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Jag tror också att flertalet låter plånboken styra mer än miljön, men i den understrukna delen förekommer formuleringen lajva för att vara "miljövänliga". Det är verkligen inte så att de som väljer elbil framför fossilbränslebil håller på och "lajvar" eller lever i något slags villfarelse rörande elbilars miljöfördelar framför bensin- eller dieselbilar. Jag tror det var den delen som Swedishadvocate reagerade på. Om så är fallet så är det högst rimligt, för det är väldigt okunnigt att antyda att det inte skulle vara en betydande skillnad mellan elbilar och ICE-bilar i fråga om miljöpåverkan.tesla newbie skrev: ↑12 jun 2025 10:50Jag tror nog faktiskt inte det är helt fel att många tänker med plånboken först. Annars skulle inte sajter som Temu finnas..... Att många väljer elbil idag är sannolikt en kombination av elbilens bra egenskaper och totalekonomi. Om elbilens enda fördel mot ICE var att den var miljövänlig så skulle nog få köpa elbil. Även i Norge så tog ju inte elbilsförsäljningen fart på riktigt förrän det kom attraktiva modeller som Tesla Model S, Audi e-tron m.fl. Norge har haft momsbefriade elbilar sen 2001.SwedishAdvocate skrev: ↑12 jun 2025 00:18Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…repulsiv skrev: ↑01 jun 2025 13:28Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.
Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.
Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.
Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.
Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Jag ur den aspekten håller jag med. Elbilar är klimat- och mijömässigt bättre än ICE ur alla aspekter. Även om produktionen av elbilar givetvis också har en miljöpåverkan.Niklas Z skrev: ↑12 jun 2025 12:08Jag tror också att flertalet låter plånboken styra mer än miljön, men i den understrukna delen förekommer formuleringen lajva för att vara "miljövänliga". Det är verkligen inte så att de som väljer elbil framför fossilbränslebil håller på och "lajvar" eller lever i något slags villfarelse rörande elbilars miljöfördelar framför bensin- eller dieselbilar. Jag tror det var den delen som Swedishadvocate reagerade på. Om så är fallet så är det högst rimligt, för det är väldigt okunnigt att antyda att det inte skulle vara en betydande skillnad mellan elbilar och ICE-bilar i fråga om miljöpåverkan.tesla newbie skrev: ↑12 jun 2025 10:50Jag tror nog faktiskt inte det är helt fel att många tänker med plånboken först. Annars skulle inte sajter som Temu finnas..... Att många väljer elbil idag är sannolikt en kombination av elbilens bra egenskaper och totalekonomi. Om elbilens enda fördel mot ICE var att den var miljövänlig så skulle nog få köpa elbil. Även i Norge så tog ju inte elbilsförsäljningen fart på riktigt förrän det kom attraktiva modeller som Tesla Model S, Audi e-tron m.fl. Norge har haft momsbefriade elbilar sen 2001.SwedishAdvocate skrev: ↑12 jun 2025 00:18Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…repulsiv skrev: ↑01 jun 2025 13:28Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.
Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.
Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.
Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.
Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Fast miljözonen i Stockholm blev ju nu slutgiltigt stoppad, så man får fortsätta njuta av Lamborghinis som varvar på HamngatanSportbilsentusiasten skrev: ↑12 jun 2025 14:11Att slippa avgaser och motorbuller är mycket värt, bara det. Främst i städerna.
Ja. Det var det understrukna som jag reagerade på.Niklas Z skrev: ↑12 jun 2025 12:08Jag tror också att flertalet låter plånboken styra mer än miljön, men i den understrukna delen förekommer formuleringen lajva för att vara "miljövänliga". Det är verkligen inte så att de som väljer elbil framför fossilbränslebil håller på och "lajvar" eller lever i något slags villfarelse rörande elbilars miljöfördelar framför bensin- eller dieselbilar. Jag tror det var den delen som Swedishadvocate reagerade på. Om så är fallet så är det högst rimligt, för det är väldigt okunnigt att antyda att det inte skulle vara en betydande skillnad mellan elbilar och ICE-bilar i fråga om miljöpåverkan.tesla newbie skrev: ↑12 jun 2025 10:50Jag tror nog faktiskt inte det är helt fel att många tänker med plånboken först. Annars skulle inte sajter som Temu finnas..... Att många väljer elbil idag är sannolikt en kombination av elbilens bra egenskaper och totalekonomi. Om elbilens enda fördel mot ICE var att den var miljövänlig så skulle nog få köpa elbil. Även i Norge så tog ju inte elbilsförsäljningen fart på riktigt förrän det kom attraktiva modeller som Tesla Model S, Audi e-tron m.fl. Norge har haft momsbefriade elbilar sen 2001.SwedishAdvocate skrev: ↑12 jun 2025 00:18Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…repulsiv skrev: ↑01 jun 2025 13:28Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.
Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.
Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.
Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.
Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Håller med dig i stort och jag skulle säga största problemet är de effekt avgifterna i hemmen som gör de så komplext att veta vad el kostar så folk orkar inte. Då är de lätt att använda detta som argument att inte kör elbil oavsett vad de kostar i praktiken.Sportbilsentusiasten skrev: ↑12 jun 2025 12:07Ser inga konstigheter i inlägget.SwedishAdvocate skrev: ↑12 jun 2025 00:18Tror tyvärr inte att jag övertolkar.
Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…repulsiv skrev: ↑01 jun 2025 13:28Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.
Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.
Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.
Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.
Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
De flesta ser valet av bil som en kostnadsfråga.
Tror på samma sätt få tycker man ska subventionera konsumption av "icke icke livsnödvändiga" saker.
Vill man driva på omställningen bort från fossil, börja med ett elsystem som ger låga stabila elpriser som därigenom konkurrerar ut fossila drivmedel och fossil elproduktion. Det vi hade för 20år sedan!