Löfven och Elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av drzaphod »

taliz skrev:
TiborBlomhall skrev:
Kollektivtrafiken fungerar varken på landsbygden eller i stan. Min egen exempel med 15 min bil kontra 70 minuter kollektivtrafik gäller mellan de två Stockholmsförorter där jag bor resp jobbar. Hela Stockholms kollektivtrafik är optimerad för att snabbt frakta mig till Sergels torg - men vad fanken ska jag göra där?!

Att hävda att kollektivtrafiken skulle vara en lösning i Sverige är hyckleri på högsta nivå. Att hoppas den ska bli perfekt någon gång i framtiden är bara rosaskimrande framtidsdrömmar.

Vissa människor, grupperingar och partier förstår att vi alla är olika och har olika behov och försöker hjälpa människor i deras vardag. Vissa andra partier försöker istället tvinga alla att -i deras ögon- "förbättra" sig. Dessa übermensch-mentaliteter känner man igen från nazismen, kommunismen - och jag måste tyvärr säga Miljöpartiet.
Men kära Tibor, du måste väl kunna förstå varför det ser ut som det gör. Stockholm har inte satsat på kollektivtrafiken. Hade man gjort det hade vi tex haft cirkellinjer. I London har man haft det i 100 år. Där kan man åka från tex nordväst till nordöst utan att behöva åka till centrum. Det enda som krävs för att vi skall kunna göra det också i Stockholm är att man investerar i kollektivtrafiken.

Varför skulle det vara hyckleri? Städer finns till för att det skall vara nära till allt. Och när det är nära till allt så behöver man ingen bil. Utan det finns betydligt större potential för andra alternativ. Många städer har insett detta, och allt fler får upp ögonen för det.
Titta på stora tätbefolkade städer. Ta tex Singapore. Vad gör de flesta där? Jo de åker kollektivt. Samma sak i New York(som många stockholmare verkar gilla), de flesta har ingen bil utan åker kollektivt. Samma sak kommer hända i Stockholm vare sig vi vill det eller inte. Det finns helt enkelt inte plats för alla att köra bil hur många vägar man än bygger(titta som sagt på tex Los Angeles, där man försökt).

Det du, och många andra, inte verkar förstå är att ingen försöker tvinga någon till nått. Jag och många andra försöker bara peka på vettigare alternativ. Många städer ute i världen verkar numera förstå att privatbilism är dåligt för stadsutvecklingen. Men i Stockholm verkar tyvärr fortfarande många av 60-talets bilkramaridéer leva kvar. Det handlar alltså om att öppna ögonen. Det finns som sagt ingen stad i hela världen som löst sina problem med att satsa på bilvägar, varför är det så svårt att förstå att det även gäller Stockholm?

Så, sluta vara så trångsynt! Att fortsätta påstå att man inte bör satsa på kollektivtrafiken för att den idag är långsam i Stockholm, är som att säga att man inte bör satsa på bilvägar för det finns bara buliga grusvägar i Uganda. Stockholm är ett u-land när det gäller kollektivtrafiken, och tittar man ut i världen så ser man snabbt att det går att göra ENORMA förbättringar. Men med biltrafiken är det precis tvärtom, tittar man ut i världen så inser man att det INTE GÅR att bygga för att folk skall köra bil i våra städer.
Så igen, öppna ögonen!
Jag har följt denna diskussion en stund nu och jag tycker du dra upp den ena märkliga saken efter den andra.
Jag är helt övertygat om att vi behöver en bra kollektivtrafik i Stockholm och andra storstäder i Sverige, det är vettig och bra. Men att bygga ut kollektivtrafik tar lång tid, speciellt spårbunden kollektivtrafik och det är her som Miljlöpartiet tappar fokus totalt.

För några år sedan anklagade man Centern för att styras från Stureplanscentern därför de var för liberala och glömde bort landsbygden, nu kan man se att det är Södermalms miljöpartier som styr Miljöpartiet där man bor och jobbar i innestan och åker på Thailandssemester en gång om året. De behöver ingen bil utan tar tunnelbanan eller cyklar. Då är bilar bara i vägen och är jobbiga, tycker de. Men alla bor inte i centrala Stockholm utan bara en liten del av Stockholmsbefolkning.

Att jämföra Stockholm med London, Singapore och New York är lite magstarkt. London har lika stor befolkning i tätort som det bor totalt i Sverige, och storstadsområdet 13,5 miljoner (Stockholm 2,5 Miljoner), Singapore 5 miljoner och storstad 6,3 miljoner och så New York 18,3 Miljoner och storstad 19,6. Alla dessa städer har dessutom en mycket högre befolkningstäthet än Stockholm som är otrolig platt. Då är det kanske bättre att jämföra med Köpenhamn, Oslo och Helsingfors, eller vad tycker du? Alla dessa städer har dessutom mycket bilar på gatorna och det är därför som det finns mycket incitament för företag och privatpersoner att skaffa elbilar.

Man kan göra flera saker samtidigt och vissa saker kan man göra på en gång för att få en snabb och andra saker tar längre tid. Att snabbt uppmuntra till köpt av elbilar för att får en snabb omställning av bilparken, gör det löjligt för företag att köpa något annat än elbilar som tjänstebil, om tre till fyra år kommer dessa ut på privatmarknaden och gamla dinosaurie drickande bilar skotar. Sedan kan man samtidigt satsa på spårbunden kollektivtrafik i städerna och förorter så att bilen inte blir en nödvändighet. Här är Sverige sämst i klassen, nästa alla länder i Europa har upptäkt detta faktum och därför satsa hårt idag så som Norge, Danmark och Storbritannien.

Sedan en snabb kommentar ang. bränsleförbrukningen på bussar. Kollat ned Scania och där gäller följande. Buss i linjetrafik, dvs. på landsbygden dra de mellan 2-3 liter/mil diesel och 4-5 liter/mil etanol. I statstrafik ungefär 50-70% mer, liknade siffror som med bilar. Så om vi kör med elbilar på landsbygden och i förorten så är det faktiskt mer miljövänligt än att ta bussen.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7408
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Norrmännen tycker att elbilar var ett billigare sätt att sänka utsläpp än kollektivtrafik:
http://teslaclubsweden.se/elbilar-bra-affar-for-norge/

Att elbilar kan ha lika låg förbrukning som tåg har jag länkat till förut. Men än mer intressant blir det att elbilar drar mindre än tunnelbanan också!
Läs min artikel om det i nästa nummer av tidningen Elbilen i Sverige. Orkar du inte vänta tills dess så siffrorna i korthet:
Enligt Energimyndigheten drar spårvagn och tunnelbana 0,14 kWh per passagerare och km. Deras högre förbrukning jämfört med tågens 0,07-0,09 kWh per passagerarkm beror på fler start och stopp.

Volkswagens elbil e-Up drar 0,12 kWh per km. Även om du sitter ensam i den åker du alltså med mindre energiåtgång i den än tunnelbanan! Även till ställen där tunnelbana inte finns! Och tänk då om du har passagerare med dig också...
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av Herr X »

Herr X skrev:
Om alla bilar ändå är autonoma så är det väldigt liten skillnad från att äga en egen "podd-bil" och att åka kollektivt. En gigantisk andel stadsbor skulle inte köpa en egen bil om det var exakt lika bekvämt att hyra en "podd-bil" vid behov.
taliz skrev:
Du pekar på resultatet, men du verkar inte riktigt inse poängen. När bilar styr sig själva så försvinner meningen med att äga en bil, fullständigt.
Jag tror att jag har problem att förstå hur du kommunicerar även om vi uppenbarligen skriver på samma språk. Du läser vad jag skriver, sedan skriver du exakt samma sak men säger att jag är dum.
Herr X skrev:
Bullret i städerna kan absolut försvinna med eldrift - med elektriska bilar blir det inga utsläpp vilket betyder att biltrafiken kan gå i tunnlar utan några speciellt höga krav på ventilation.
taliz skrev:
All trafik i tunnlar? Ingen ventilation?
För det första så är ventilationen i tunnlarna inte bara till för att ventilera ut avgaser, utan även för att folk skall kunna andas. Dvs ventilation krävs oavsett om bilarna är utsläppsfria eller inte. För inte har du väl 0 ventilation i din bostad eller på ditt arbete?
Skrev jag att det inte skulle vara någon ventilation alls? Isåfall ber jag om ursäkt! Men vänta nu, det gjorde jag ju inte.
taliz skrev:
Sedan så är tunnelbyggen EXTREMT dyra. Hade de inte varit det så skulle vi haft tunnlar överallt, men det har vi inte.
Man kan bygga hus ovanpå lokalvägar i städerna - bebyggelsebar mark mitt i storstäderna är också otroligt dyrt och det blir upp till husbyggare att avgöra om man vill ta den kostnaden eller inte (det behöver heller inte bli särskilt dyrt - att bygga lock över en lokalväg är inte samma sak som att bygga en motorvägstunnel under en stad). Eldrift ändrar förutsättningarna - att bygga in trafiken på det sättet har inte varit möjligt utan elektrisk drift på grund av ventilationskraven.
taliz skrev:
Och återigen verkar du tro att "framtiden" löser allt. Det kommer ALDRIG att finnas däck som kan eliminera partikelutsläppen helt, liksom det ALDRIG kommer finnas bromsar som eliminerar partikelutsläppen helt. Det beror helt enkelt på att de kräver friktion för att fungera, och friktion leder till partikelutsläpp.
Du tror att det är en konstant egenskap hos friktionskraften att det lossnar partiklar som människor andas in? Att varje gång jag ställer ner mölkpaketet på frukostbordet så lossnar mjölkpaket-partiklar som hela familjen andas in? Jag sneglar lite på knappen på min iPhone som jag trycker på säkert över hundra gånger varje dag - friktionen mellan tummen och knappen borde ha lett till fruktansvärda mängder iPhoneknapp-partiklar. Det är egentligen är ett under att jag lever.
Även om däck och bromsar över huvud taget inte skulle utvecklas i framtiden för att minska mängden partikelutsläpp, så skulle framtida helt autonom drift av fordonstrafik göra att det blir nästan obefintliga partikelutsläpp. Datorer kan nämligen planera trafiken så att det inte blir några häftiga accelerationer eller kraftiga inbromsningar (om du hade kört en Tesla så hade du vetat hur snabbt och effektivt den deaccelererar som resultat av det regenerativa broms-systemet).
taliz skrev:
Peka gärna till fakta om hur man kan eliminera utsläppen helt. Det kan du inte. DET ÄR NÄMLIGEN TEORETISKT OCH PRAKTISKT OMÖJLIGT. Eller du kanske tror på gud och övernaturliga fenomen?
Oavsett hur fordonen styrs så kommer de nämligen att leda till utsläpp, det är ofrånkomligt. Och pga detta så måste vi se till att minimera dem. Det gör vi genom att begränsa privatbilismen i största möjliga mån.
Det är naturligtvis varken teoretiskt eller praktiskt omöjligt att fordonstrafiken är utsläppsneutral, man måste bara sätta sig ner och tänka lite på problemet för att hitta en bra lösning - och denna lösning måste sedan implementeras via ett globalt regelverk. Eldrivna bilar är en bra start.
Din teknikfientlighet skiner igenom i denna kommentar - du tror inte att teknikutveckling kan lösa de problem vi har idag. Du likställer ingenjörers förmåga att hitta lösningar på förhållandevis enkla tekniska problem med övernaturlighet. Jag tror att vi inte kommer längre i den här diskussionen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av Herr X »

Superbar skrev:
Även om taliz uttrycker sig lite för kategoriskt för min smak så anser jag att han har en poäng i att bra kollektivtrafik är viktigt för storstäder.
Jag tvivlar på att någon över huvud taget på det här forumet är motståndare till bra kollektivtrafik, den frågan har såvitt jag har sett inte varit på tapeten. En viktig fråga är var man lägger krafterna och resurserna; dagens kollektivtrafik är på många håll helt vägtrafikdriven (genom bussar). Vägnätet är redan utbyggt över hela världen och är kopiöst lätt att bygga ut när man etablerar nya områden - det är alltså rimligt att man funderar över hur man kan göra vägtrafikdriven kollektivtrafik snabbare och mer effektiv då detta ger störst kostnad/nytta-effekt. En bra lösning som inte utgår ifrån att det finns tunnelbana eller spårvagns-spår i staden fungerar i Sverige för de 8 miljoner människor som inte bor i Storstockholm, Storgöteborg eller Norrköping.

På detta området är elfordon i kombination med autonom drift spännande, då dessa erbjuder alla fördelar med personbilen i kombination med alla fördelar hos kollektivtrafiken (man slipper köra eller tänka på parkeringsplats etc.). Google har visat att tekniken för helt autonom drift är mogen, och Tesla har visat att elbilar kan byggas på ett sätt som gör de överlägsna fossilbilar. Tekniken finns alltså men frågan måste lyftas till politisk nivå.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av LarsL »

TiborBlomhall skrev:
Läs min artikel om det i nästa nummer av tidningen Elbilen i Sverige. Orkar du inte vänta tills dess så siffrorna i korthet:
Enligt Energimyndigheten drar spårvagn och tunnelbana 0,14 kWh per passagerare och km. Deras högre förbrukning jämfört med tågens 0,07-0,09 kWh per passagerarkm beror på fler start och stopp.
...
Gäller siffrorna för genomsnittsfulla tåg/spårvagnar? En bil har ju alltid åtminstone en passagerare.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7408
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Ja det är genomsnittsfulla svenska tåg spårvagnar och tunnelbanor.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av LarsL »

Så när det börjar bli tomt runt en på tåget så ska man sitta lite och skämas för att man inte tog bilen :)
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av Wahll »

Så om man tog alla 320 miljoner resor som görs i Stockholms tunnelbana och ersatte med tesla bilar så är alltså alla trafikproblem lösta?
Hmm...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_tunnelbana

..men om alla som idag tar sin fossilbil till jobbet åkte elbil istället och de som åker tunnelbana fortsätter med det. Då har vi kommit mycket längre.

Men andra ord alla transportsätt har sina för och nackdelar. Det viktiga är att det inte blir en princip sak. Att säga som att kolletivtrafik inte fungerar för att det inte passar just dig, eller att säga att bilen inte behövs i storstäder för just du inte behöver en, är ju att dra alla över samma kam. En sådan diskusion slutar alltid i status quo (på alla forum).

Var och en måste ta sitt ansvar för minska sina totala utsläpp, inga politiker komma lösa det år oss. Om man gör det genom att köra elbil, äta veggo mat, åka kollektivt, plusenergi hus eller vad som borde ju kunna kvitta.
Låt oss börja där, och sedan arbeta vidare med varje problem ett i taget.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Löfven och Elbilar

Inlägg av LarsL »

Nä, men det är politikernas ansvar att se till att alternativen finns. Därför är der skandal att det läggs +20 miljarder på en järnvägstunnel i Göteborg men inget görs åt spårvagnarna tex. Eller att det inte byggs förbifarter, både Stockholm och Göteborg. Och en stor del av problemet skrivs Miljöpartiet, särskilt så i Göteborg. Där krävde de denna 20 miljarders tunnel för tåg för att de skulle släppa fram en biltunnel under älven för 3.
Skriv svar