Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 19 jan 2025 10:20
Det tyckte min fru också för tre år sedan, men nu har hon ändrat sig och tycker den ser ”retro” ut. Hon hade föreslagit att vi beställt 2:an istället för 4:an pga utseendet.
Det tyckte min fru också för tre år sedan, men nu har hon ändrat sig och tycker den ser ”retro” ut. Hon hade föreslagit att vi beställt 2:an istället för 4:an pga utseendet.
4an är väl bra mkt bekvämare, rymligare och mer "modern".
Okej, är inte så insatt i deras nyemissioner, du har säkert mer koll än jag. Och jag håller med. Nyemission vid hög kurs är najs.gjohansson skrev: ↑18 jan 2025 23:36Nej , du har fel. Tesla gjorde flera stora nyemissioner 2020 i alla fall. Vet ej om de gjort några senare. Men det är ju bara vettigt att göra emissioner när aktiekursen är orimligt hög , allt annat vore ju tjänstefel av CFOn.Jaegaern skrev: ↑17 jan 2025 13:40Det mestadels måste ha varit för mer än 10 år sedan. Man kan inte kalla Elons övertro på AutoPilot för falsk marknadsföring innan man ens blev fördröjd. Det är de senaste åren han tryckt oerhört positivt på att det kommer nästa år, vilket aldrig hänt.
Så jag tycker det är lite knasig tes att ha då det mesta knasiga med Elon har hänt senaste åren. Innan dess var det ju bara svett, hårt arbete och en positiv framtidstro.
Att Elons överdrivande av när självkörande Teslor skulle finnas framme bara skulle gälla de senaste åren är du nog ganska ensam om att tro? Är ju extremt enkelt att Googla fram Elons uttalanden.
Elons beteende har inte ändrats i grunden, och det finns alltid en kö av lättlurade personer som inte känner till historiken eller problematiken med UNECE-regler utanför USA/Kanada.Jaegaern skrev: ↑19 jan 2025 10:45Okej, är inte så insatt i deras nyemissioner, du har säkert mer koll än jag. Och jag håller med. Nyemission vid hög kurs är najs.gjohansson skrev: ↑18 jan 2025 23:36Nej , du har fel. Tesla gjorde flera stora nyemissioner 2020 i alla fall. Vet ej om de gjort några senare. Men det är ju bara vettigt att göra emissioner när aktiekursen är orimligt hög , allt annat vore ju tjänstefel av CFOn.Jaegaern skrev: ↑17 jan 2025 13:40Det mestadels måste ha varit för mer än 10 år sedan. Man kan inte kalla Elons övertro på AutoPilot för falsk marknadsföring innan man ens blev fördröjd. Det är de senaste åren han tryckt oerhört positivt på att det kommer nästa år, vilket aldrig hänt.
Så jag tycker det är lite knasig tes att ha då det mesta knasiga med Elon har hänt senaste åren. Innan dess var det ju bara svett, hårt arbete och en positiv framtidstro.
Att Elons överdrivande av när självkörande Teslor skulle finnas framme bara skulle gälla de senaste åren är du nog ganska ensam om att tro? Är ju extremt enkelt att Googla fram Elons uttalanden.
Jag menar snarare att hans uttalanden blivit "uttjatade" på senare år. Han har gjort dem rätt länge. 2016 trodde både jag och min pappa på det, när han köpte sin S med FSD. Man började tvivla runt 2021-2022 när inget hade hänt och de byggt om stacken rätt många gånger, från 2D till 3D etc, vision. Det är då jag menar att man börjar ta det med en större nypa salt. Tidigare har åtminstone jag trott på det.
Sorry var otydlig där: Tourer (kombin), min son är 193 cm så han fick inte riktigt plats där bak.
En spontan tanke är att det skulle kunna gå att 'komma runt' det problemet genom att placera honom i ett av framsätena…Electron skrev: ↑19 jan 2025 16:31Sorry var otydlig där: Tourer (kombin), min son är 193 cm så han fick inte riktigt plats där bak.
Visst jag har en M3, han sitter i framsätet idag då han slår i taket bak. Men det är ju trevligt om frugan kan sitta fram också iblandSwedishAdvocate skrev: ↑19 jan 2025 16:36En spontan tanke är att det skulle kunna gå att 'komma runt' det problemet genom att placera honom i ett av framsätena…Electron skrev: ↑19 jan 2025 16:31Sorry var otydlig där: Tourer (kombin), min son är 193 cm så han fick inte riktigt plats där bak.
EDIT:
Utifrån din signatur verkar det som du har en Model 3 idag. Får han plats i baksätet på en Model 3?
Electron skrev: ↑19 jan 2025 18:14Visst jag har en M3, han sitter i framsätet idag då han slår i taket bak. Men det är ju trevligt om frugan kan sitta fram också iblandSwedishAdvocate skrev: ↑19 jan 2025 16:36En spontan tanke är att det skulle kunna gå att 'komma runt' det problemet genom att placera honom i ett av framsätena…Electron skrev: ↑19 jan 2025 16:31Sorry var otydlig där: Tourer (kombin), min son är 193 cm så han fick inte riktigt plats där bak.
EDIT:
Utifrån din signatur verkar det som du har en Model 3 idag. Får han plats i baksätet på en Model 3?Detta är en av anledningarna till att byta bil
Och jag är rätt säker på att jag har rätt, var i någon intervju i samband med fredsförhandlingarna som han nämnde att det är orealistiskt att Ukraina kommer att begära Krym åter. Orkar inte leta rätt på denna intervju men det spelar ju ingen roll då du redan är säker på att det är fel.SwedishAdvocate skrev: ↑15 jan 2025 12:36Är säker på att det är fel. Har du någon källa?MarkusL skrev: ↑15 jan 2025 12:24Rätt säker på att Zelenskyj under den tiden 2022 då fredsförhandlingar pågick var inne på att det inte var realistiskt att begära Krym tillbaka, sedan kom hela förgiftninshistorien och utgångsläget förändrades.SwedishAdvocate skrev: ↑15 jan 2025 06:32Nej. Zelenskyj har inte nämnt det som ett alternativ före, och inte samtidigt som Elon Musk gjorde det.
Sen någon gång i slutet av nov 2024 har han som jag förstått det sagt att Ukraina enligt honom kan acceptera tillfällig ryskt styre (oklart över hur mkt av det landområde som Ryssland kontrollerar), mot att det Ukraina som är fritt idag, samt de landområden som Ukraina återfår vid en frysning av konflikten räknas som en fullständig medlem av NATO. Men det förslaget innebär inte heller att Ukraina permanent avsäger sig något av det som enligt 1991 års gränser är Ukraina.
Ja. Eftersom du inte har en källa…MarkusL skrev: ↑19 jan 2025 20:27Och jag är rätt säker på att jag har rätt, var i någon intervju i samband med fredsförhandlingarna som han nämnde att det är orealistiskt att Ukraina kommer att begära Krym åter. Orkar inte leta rätt på denna intervju men det spelar ju ingen roll då du redan är säker på att det är fel.SwedishAdvocate skrev: ↑15 jan 2025 12:36Är säker på att det är fel. Har du någon källa?MarkusL skrev: ↑15 jan 2025 12:24Rätt säker på att Zelenskyj under den tiden 2022 då fredsförhandlingar pågick var inne på att det inte var realistiskt att begära Krym tillbaka, sedan kom hela förgiftninshistorien och utgångsläget förändrades.SwedishAdvocate skrev: ↑15 jan 2025 06:32Nej. Zelenskyj har inte nämnt det som ett alternativ före, och inte samtidigt som Elon Musk gjorde det.
Sen någon gång i slutet av nov 2024 har han som jag förstått det sagt att Ukraina enligt honom kan acceptera tillfällig ryskt styre (oklart över hur mkt av det landområde som Ryssland kontrollerar), mot att det Ukraina som är fritt idag, samt de landområden som Ukraina återfår vid en frysning av konflikten räknas som en fullständig medlem av NATO. Men det förslaget innebär inte heller att Ukraina permanent avsäger sig något av det som enligt 1991 års gränser är Ukraina.![]()
Kriper skrev: ↑16 jan 2025 10:21Nu har jag kollat pris på försäkringen till BMW i4 edrive40. I de fall som vagnsskadegarantin finns kvar så hamnar jag som lägst runt 8-900 kr/mån, men när tre år gått så skjuter kostnaderna i höjden. Trygghansa vill ha 1900 kr/månad och LF Stockholm, där vi idag betalar 740 kr/mån för Teslan vill ha 2200 kr/mån. Så därmed blir det nog ingen I4 för vår del. Min kontaktperson på LF förklarade den höga premien med att BMW är ovanligt skadedrabbade och att det stjäls delar ur bilarna som rattar och delar av instrumenteringen. Men KIA hade de bra priser på!
Du skriver att du talat i telefon med din kontakt på LF. Hur tog du in prisuppgifter från de andra boladen? Compricer? Div. andra Internet-formulär eller talade du i telefon med dom också?
snabbladdar du ofta?
Kod: Markera allt
Kia EV3 Long Range Tesla Model 3 Long Range RWD
Charge Power (10-80%) 105 kW DC 124 kW DC
Charge Time 33 min 27 min
Nä, onödigt att dra runt på extra tyngd i onödan
Jag har ringt runt till i stort sett samtliga bolag och försökt förhandla med skralt resultat. Har använt mig av de argumenten som du tipsar om. Jag har garage som jag kan låsa in bilen i, men det tar bolagen inte hänsyn till. Verkar som alla bolag resonerar på liknande sätt gällande BMW, alltså mycket skador och rattstölder. Men det har väl avtagit, var ju på nyheterna för ett par år sedan.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 09:17Kriper skrev: ↑16 jan 2025 10:21Nu har jag kollat pris på försäkringen till BMW i4 edrive40. I de fall som vagnsskadegarantin finns kvar så hamnar jag som lägst runt 8-900 kr/mån, men när tre år gått så skjuter kostnaderna i höjden. Trygghansa vill ha 1900 kr/månad och LF Stockholm, där vi idag betalar 740 kr/mån för Teslan vill ha 2200 kr/mån. Så därmed blir det nog ingen I4 för vår del. Min kontaktperson på LF förklarade den höga premien med att BMW är ovanligt skadedrabbade och att det stjäls delar ur bilarna som rattar och delar av instrumenteringen. Men KIA hade de bra priser på!Du skriver att du talat i telefon med din kontakt på LF. Hur tog du in prisuppgifter från de andra boladen? Compricer? Div. andra Internet-formulär eller talade du i telefon med dom också?
Här är tre inlägg på forumet där det anges att det kan spela roll om man talar med försäkringshandläggare i telefon eller inte…
viewtopic.php?p=807617#p807617
viewtopic.php?p=833803#p833803
viewtopic.php?p=833819#p833819
Och här är en medlem som menar att det inte spelar någon roll:
viewtopic.php?p=833932#p833932
Om du t.ex. inte talat i telefon med IF BMW och säger att du är nybliven pensjo som hemskt gärna skulle vilja förgylla tillvaron för dig och din fru lite med en bättre beg. i4 med minsta motorn… Fråga vad dom vill ha för helförsäkring. Kontra med det du betalar för Teslan idag. Avgör sedan själv om du vill motförhandla genom att gå upp lite i pris ifall de inte kan tänka sig 740 kr/mån.
Finns tydligen svenska BMW-forum också. Vet att SECC-gänget varit inne på ett eller flera sådana och raggat BMW-ägare till sitt elbilsrace. Dom kanske kan ge några tips…
Som pensjo och med lång skadefri historia(?) borde du väl ha bra förutsättningar. Du kanske kan förklara för dom hur din parkeringssituation ser ut. Erbjud dig att fotografera bilen med låsbultar och rattkrycka.![]()
Vi använder bilen till långresor så vi snabbladdar en hel del.MY_piraya skrev: ↑20 jan 2025 09:19snabbladdar du ofta?https://ev-database.org/side-by-side?i= ... 296a5a4427Kod: Markera allt
Kia EV3 Long Range Tesla Model 3 Long Range RWD Charge Power (10-80%) 105 kW DC 124 kW DC Charge Time 33 min 27 min
Nä, onödigt att dra runt på extra tyngd i onödan
Nackdelen är VW dåliga programvara och nästan inga programuppdateringarSwedishAdvocate skrev:Kom på att ID.[emoji[emoji[emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji
[emoji[emoji6
]
][emoji[emoji6
]
]]][emoji[emoji
[emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji
[emoji[emoji6
]
][emoji[emoji6
]
]]]
[emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji
[emoji[emoji6
]
][emoji[emoji6
]
[emoji6
]]]][emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji[emoji
[emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji
[emoji[emoji6
]
][emoji[emoji6
]
]]][emoji[emoji
[emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji
[emoji[emoji6
]
][emoji[emoji6
]
]]]
[emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji
[emoji[emoji6
]
][emoji[emoji6
]
[emoji6
]]]][emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji[emoji
[emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji
[emoji[emoji6
]
][emoji[emoji6
]
]]]
[emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji
[emoji[emoji6
]
][emoji[emoji6
]
[emoji6
]]]]]] (kombin) sannolikt har en fördel till…
Gissar att den går att få med ett sånt där utdragbart lastförskjutningsnät som kombibilar traditionellt brukar gå att utrustas med. Finns det till Kian?
Stämmer det fortfarande? Är inte Id.7 byggd på en ny plattform?Toja skrev: ↑20 jan 2025 11:19Nackdelen är VW dåliga programvara och nästan inga programuppdateringarSwedishAdvocate skrev:Kom på att ID.[emoji[emoji[emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji
[emoji[emoji6
]
][emoji[emoji6
]
]]][emoji[emoji
[emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji
[emoji[emoji6
]
][emoji[emoji6
]
]]]
[emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji
[emoji[emoji6
]
][emoji[emoji6
]
[emoji6
]]]][emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji[emoji
[emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji
[emoji[emoji6
]
][emoji[emoji6
]
]]][emoji[emoji
[emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji
[emoji[emoji6
]
][emoji[emoji6
]
]]]
[emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji
[emoji[emoji6
]
][emoji[emoji6
]
[emoji6
]]]][emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji[emoji
[emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji
[emoji[emoji6
]
][emoji[emoji6
]
]]]
[emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji
[emoji[emoji6
]
][emoji[emoji6
]
[emoji6
]]]]]] (kombin) sannolikt har en fördel till…
Gissar att den går att få med ett sånt där utdragbart lastförskjutningsnät som kombibilar traditionellt brukar gå att utrustas med. Finns det till Kian?
I jämförelse med Tesla pratar vi fortfarande stenåldern.Electron skrev: ↑20 jan 2025 11:24Stämmer det fortfarande? Är inte Id.7 byggd på en ny plattform?Toja skrev: ↑20 jan 2025 11:19Nackdelen är VW dåliga programvara och nästan inga programuppdateringarSwedishAdvocate skrev:Kom på att ID.[emoji[emoji[emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji
[emoji[emoji6
]
][emoji[emoji6
]
]]][emoji[emoji
[emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji
[emoji[emoji6
]
][emoji[emoji6
]
]]]
[emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji
[emoji[emoji6
]
][emoji[emoji6
]
[emoji6
]]]][emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji[emoji
[emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji
[emoji[emoji6
]
][emoji[emoji6
]
]]][emoji[emoji
[emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji
[emoji[emoji6
]
][emoji[emoji6
]
]]]
[emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji
[emoji[emoji6
]
][emoji[emoji6
]
[emoji6
]]]][emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji[emoji
[emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji
[emoji[emoji6
]
][emoji[emoji6
]
]]]
[emoji[emoji6
]
[emoji6
]][emoji
[emoji[emoji6
]
][emoji[emoji6
]
[emoji6
]]]]]] (kombin) sannolikt har en fördel till…
Gissar att den går att få med ett sånt där utdragbart lastförskjutningsnät som kombibilar traditionellt brukar gå att utrustas med. Finns det till Kian?
Maw och Vispen74 verkar nöjda med sina – inkl. programvara och uppdateringar. Se t.ex:Toja skrev: ↑20 jan 2025 11:19Nackdelen är VW dåliga programvara och nästan inga programuppdateringarSwedishAdvocate skrev:Kom på att ID.7 (kombin) sannolikt har en fördel till…
Gissar att den går att få med ett sånt där utdragbart lastförskjutningsnät som kombibilar traditionellt brukar gå att utrustas med. Finns det till Kian?
Allt beror på vart man kommer ifrån. ID bilarna är skräp rakt igenom. Ja jag äger en ID själv och den har dålig väghållning. Programvaran är katastrof och irriterande.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 11:42Maw och Vispen74 verkar nöjda med sina – inkl. programvara och uppdateringar. Se t.ex:Toja skrev: ↑20 jan 2025 11:19Nackdelen är VW dåliga programvara och nästan inga programuppdateringarSwedishAdvocate skrev:Kom på att ID.7 (kombin) sannolikt har en fördel till…
Gissar att den går att få med ett sånt där utdragbart lastförskjutningsnät som kombibilar traditionellt brukar gå att utrustas med. Finns det till Kian?
viewtopic.php?p=834507#p834507
viewtopic.php?p=834531#p834531