Sida 6 av 6

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Postat: 14 nov 2025 08:36
av mikebike
mussla skrev: 14 nov 2025 08:26
mikebike skrev: 14 nov 2025 08:14
tesla newbie skrev: 14 nov 2025 07:38
mikebike skrev: 14 nov 2025 07:31
tesla newbie skrev: 13 nov 2025 23:42
Jim Farley om Tesla:

“ – Jag blev väldigt ödmjuk när vi plockade isär den första Tesla Model 3 och även de kinesiska elbilarna. Det vi hittade var faktiskt chockerande. I Mach-E, som då var den näst bäst säljande elbilen i landet, var kabelstammen 1,6 kilometer längre än Teslas och 31 kilo tyngre, berättar Farley.”



https://www.automotorsport.se/nyheter/f ... -och-kina/
Fast det betyder inte att de har mer mjukvaruproblem, snarare tvärtom.
Så att man reducerat kablage med 1.6 kilometer är negativt?
Nej, men om någon (legacy) tillverkare plötsligt får för sig att drastiskt minska mängden kablage riskerar man att drabbas av mjukvaruproblem. Det är ju andra tillverkares mjukvaruproblem vi diskuterar här, inte Teslas.
Det handlar om att Tesla har gjort saker på ett bättre sätt än legacy biltillverkare och att Ford har upptäckt detta. Det kan också vara en förklaring till att Tesla har mindre problem än andra? Ford har väl ännu inte gjort denna arkitektoniska förändring såvitt jag förstår.
Nej, men Volvo kanske har?
Har Ford haft stora mjukvaruproblem?

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Postat: 14 nov 2025 08:53
av mussla
mikebike skrev: 14 nov 2025 08:36
mussla skrev: 14 nov 2025 08:26
mikebike skrev: 14 nov 2025 08:14
tesla newbie skrev: 14 nov 2025 07:38
mikebike skrev: 14 nov 2025 07:31

Fast det betyder inte att de har mer mjukvaruproblem, snarare tvärtom.
Så att man reducerat kablage med 1.6 kilometer är negativt?
Nej, men om någon (legacy) tillverkare plötsligt får för sig att drastiskt minska mängden kablage riskerar man att drabbas av mjukvaruproblem. Det är ju andra tillverkares mjukvaruproblem vi diskuterar här, inte Teslas.
Det handlar om att Tesla har gjort saker på ett bättre sätt än legacy biltillverkare och att Ford har upptäckt detta. Det kan också vara en förklaring till att Tesla har mindre problem än andra? Ford har väl ännu inte gjort denna arkitektoniska förändring såvitt jag förstår.
Nej, men Volvo kanske har?
Har Ford haft stora mjukvaruproblem?
Jag vet inte svaret på någon av frågorna. Det kan såklart vara så att Volvos problem är att de har inte lyckats byta till en annan arkitektur men jag skulle i så fall hellre beskriva det som att deras problem är att de inte har haft rätt organisation för att lyckas med bytet - snarare än att det är arkitekturens fel.

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Postat: 14 nov 2025 09:22
av mikebike
mussla skrev: 14 nov 2025 08:53
mikebike skrev: 14 nov 2025 08:36
mussla skrev: 14 nov 2025 08:26
mikebike skrev: 14 nov 2025 08:14
tesla newbie skrev: 14 nov 2025 07:38


Så att man reducerat kablage med 1.6 kilometer är negativt?
Nej, men om någon (legacy) tillverkare plötsligt får för sig att drastiskt minska mängden kablage riskerar man att drabbas av mjukvaruproblem. Det är ju andra tillverkares mjukvaruproblem vi diskuterar här, inte Teslas.
Det handlar om att Tesla har gjort saker på ett bättre sätt än legacy biltillverkare och att Ford har upptäckt detta. Det kan också vara en förklaring till att Tesla har mindre problem än andra? Ford har väl ännu inte gjort denna arkitektoniska förändring såvitt jag förstår.
Nej, men Volvo kanske har?
Har Ford haft stora mjukvaruproblem?
Jag vet inte svaret på någon av frågorna. Det kan såklart vara så att Volvos problem är att de har inte lyckats byta till en annan arkitektur men jag skulle i så fall hellre beskriva det som att deras problem är att de inte har haft rätt organisation för att lyckas med bytet - snarare än att det är arkitekturens fel.
Nej, det är inte arkitekturens "fel", men det är en förändring som medför andra förändringar.
Ungefär som att gå från ICE till EV, helt rätt väg att gå men medför en del utmaningar.

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Postat: 14 nov 2025 10:24
av Fredrik j
tesla newbie skrev: 14 nov 2025 07:38
mikebike skrev: 14 nov 2025 07:31
tesla newbie skrev: 13 nov 2025 23:42
Jim Farley om Tesla:

“ – Jag blev väldigt ödmjuk när vi plockade isär den första Tesla Model 3 och även de kinesiska elbilarna. Det vi hittade var faktiskt chockerande. I Mach-E, som då var den näst bäst säljande elbilen i landet, var kabelstammen 1,6 kilometer längre än Teslas och 31 kilo tyngre, berättar Farley.”



https://www.automotorsport.se/nyheter/f ... -och-kina/
Fast det betyder inte att de har mer mjukvaruproblem, snarare tvärtom.
Så att man reducerat kablage med 1.6 kilometer är negativt?
För vikten är det positivt men oklart hur man mäter mjukvarans funktion i meter kabel.

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Postat: 14 nov 2025 12:28
av mussla
Fredrik j skrev: 14 nov 2025 10:24
tesla newbie skrev: 14 nov 2025 07:38
mikebike skrev: 14 nov 2025 07:31
tesla newbie skrev: 13 nov 2025 23:42
Jim Farley om Tesla:

“ – Jag blev väldigt ödmjuk när vi plockade isär den första Tesla Model 3 och även de kinesiska elbilarna. Det vi hittade var faktiskt chockerande. I Mach-E, som då var den näst bäst säljande elbilen i landet, var kabelstammen 1,6 kilometer längre än Teslas och 31 kilo tyngre, berättar Farley.”



https://www.automotorsport.se/nyheter/f ... -och-kina/
Fast det betyder inte att de har mer mjukvaruproblem, snarare tvärtom.
Så att man reducerat kablage med 1.6 kilometer är negativt?
För vikten är det positivt men oklart hur man mäter mjukvarans funktion i meter kabel.
Positivt både för vikten, tillverkningskostnaden och antagligen tillförlitligheten. Mindre mängd kabel som kan glappa.

Kopplingen till mjukvara: så pass mycket mindre kabel kräver rimligen en annan arkitektur vilket rimligen kräver en annan mjukvara.

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Postat: 14 nov 2025 13:45
av Fredrik j
mussla skrev: 14 nov 2025 12:28
Fredrik j skrev: 14 nov 2025 10:24
tesla newbie skrev: 14 nov 2025 07:38
mikebike skrev: 14 nov 2025 07:31
tesla newbie skrev: 13 nov 2025 23:42
Jim Farley om Tesla:

“ – Jag blev väldigt ödmjuk när vi plockade isär den första Tesla Model 3 och även de kinesiska elbilarna. Det vi hittade var faktiskt chockerande. I Mach-E, som då var den näst bäst säljande elbilen i landet, var kabelstammen 1,6 kilometer längre än Teslas och 31 kilo tyngre, berättar Farley.”



https://www.automotorsport.se/nyheter/f ... -och-kina/
Fast det betyder inte att de har mer mjukvaruproblem, snarare tvärtom.
Så att man reducerat kablage med 1.6 kilometer är negativt?
För vikten är det positivt men oklart hur man mäter mjukvarans funktion i meter kabel.
Positivt både för vikten, tillverkningskostnaden och antagligen tillförlitligheten. Mindre mängd kabel som kan glappa.

Kopplingen till mjukvara: så pass mycket mindre kabel kräver rimligen en annan arkitektur vilket rimligen kräver en annan mjukvara.
Javisst, men det finns ingen teknisk koppling mellan kablagelängd och mjukvarufunktion.
Äldre typen av arkitektur, med många fristående system, är dyrt, komplicerat, tungt och kräver kompatibilitetstestning. Men om utfört väl, så var det ju ganska stabilt. Systemen krävde inte lika mycket underhåll av mjukvaran.
Centraldator och centraliserad mjukvara kräver ju OTA med tanke på alla uppdateringar som behövs för att upprätthålla funktion.

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Postat: 14 nov 2025 16:31
av repulsiv
Nicke Nyfiken skrev: 12 nov 2025 12:07
Men jag ser det ändå som naturligt att Fanboys dras till ett märkesforum.
Vad hatarna har här att göra förstår jag inte.
Fast är detta ett forum för telsaägare eller för folk som skulle gifta sej med elon om dom fick ?

Jag hänger inte här för att jag behöver förbättra min självbild med folk som berättar vilken bra bil jag har och klappar mej på ryggen, jag hänger här för att det är bra att kunna diskutera och ställa frågor och få hjälp med problem som dyker upp, från andra med samma bilmärke.

Jag är nog inte ensam om det.

Jag ogiller elon och är inte speciellt förtjust i tesla som företag, men när jag skulle köpa bil så var model 3 en av få bilar som passade in i min kravspec, alltså INTE SUV, lång räckvidd, tillräckliga predstanda och ett pris jag hade råd att casha, alltså blev det en sådan, jag förstår inte riktigt varför det nödvändigtvis måste betyda att jag ska hylla tesla som bolag eller förneka alla problem som faktiskt finns ?

Jag har kört många bilmärken under mina dagar, och alltid finns det några fanatiker som bara inte kan acceptera att något är dåligt med "deras" bilmärke, men jag har nog aldrig varit med om så många och så fantaiska som här.

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Postat: 14 nov 2025 17:38
av holden
repulsiv skrev: 14 nov 2025 16:31
Nicke Nyfiken skrev: 12 nov 2025 12:07
Men jag ser det ändå som naturligt att Fanboys dras till ett märkesforum.
Vad hatarna har här att göra förstår jag inte.
Fast är detta ett forum för telsaägare eller för folk som skulle gifta sej med elon om dom fick ?

Jag hänger inte här för att jag behöver förbättra min självbild med folk som berättar vilken bra bil jag har och klappar mej på ryggen, jag hänger här för att det är bra att kunna diskutera och ställa frågor och få hjälp med problem som dyker upp, från andra med samma bilmärke.

Jag är nog inte ensam om det.

Jag ogiller elon och är inte speciellt förtjust i tesla som företag, men när jag skulle köpa bil så var model 3 en av få bilar som passade in i min kravspec, alltså INTE SUV, lång räckvidd, tillräckliga predstanda och ett pris jag hade råd att casha, alltså blev det en sådan, jag förstår inte riktigt varför det nödvändigtvis måste betyda att jag ska hylla tesla som bolag eller förneka alla problem som faktiskt finns ?

Jag har kört många bilmärken under mina dagar, och alltid finns det några fanatiker som bara inte kan acceptera att något är dåligt med "deras" bilmärke, men jag har nog aldrig varit med om så många och så fantaiska som här.
Vänder man på steken kanske du har ett klassiskt confirmation bias där allt som beskrivs som positivt stärker din tes om oss andra som du ju de facto inte vet ett jota om.

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Postat: 14 nov 2025 17:39
av Nicke Nyfiken
repulsiv skrev: 14 nov 2025 16:31
Nicke Nyfiken skrev: 12 nov 2025 12:07
Men jag ser det ändå som naturligt att Fanboys dras till ett märkesforum.
Vad hatarna har här att göra förstår jag inte.
Fast är detta ett forum för telsaägare eller för folk som skulle gifta sej med elon om dom fick ?
Om du inte hade tagit bort vad jag skrev om "fanboys" när du citerade mig, så hade du inte behövt ställa frågan till mig eftersom jag redan besvarat den.

Som sagt så är det nog oundvikligt att ett märkesforum drar till sig fanboys. Det är ju likadant oavsett bilmärke.

Men jag har aldrig på något annat märkesforum sett så många hatare som är där för att kritisera och tala illa om bilarna/företaget/bilägarna.

Jag är här av samma anledning som du...
för att det är bra att kunna diskutera och ställa frågor och få hjälp med problem som dyker upp, från andra med samma bilmärke.

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Postat: 15 nov 2025 07:41
av mussla
Fredrik j skrev: 14 nov 2025 13:45
mussla skrev: 14 nov 2025 12:28
Fredrik j skrev: 14 nov 2025 10:24
tesla newbie skrev: 14 nov 2025 07:38
mikebike skrev: 14 nov 2025 07:31

Fast det betyder inte att de har mer mjukvaruproblem, snarare tvärtom.
Så att man reducerat kablage med 1.6 kilometer är negativt?
För vikten är det positivt men oklart hur man mäter mjukvarans funktion i meter kabel.
Positivt både för vikten, tillverkningskostnaden och antagligen tillförlitligheten. Mindre mängd kabel som kan glappa.

Kopplingen till mjukvara: så pass mycket mindre kabel kräver rimligen en annan arkitektur vilket rimligen kräver en annan mjukvara.
Javisst, men det finns ingen teknisk koppling mellan kablagelängd och mjukvarufunktion.
Äldre typen av arkitektur, med många fristående system, är dyrt, komplicerat, tungt och kräver kompatibilitetstestning. Men om utfört väl, så var det ju ganska stabilt. Systemen krävde inte lika mycket underhåll av mjukvaran.
Centraldator och centraliserad mjukvara kräver ju OTA med tanke på alla uppdateringar som behövs för att upprätthålla funktion.
Funktion behöver inte påverkas - däremot implementationen. Alltså funktionen att blinkers blinker när man trycker på reglaget är samma - men implementationen d.v.s. hur det görs är annorlunda.

Det här är jag övertygad om att du har koll på och jag tycker kanske att vi hamnade i en kvasidiskussion nu som jag inte vet vad den tillför.

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Postat: 15 nov 2025 07:50
av mussla
Nicke Nyfiken skrev: 14 nov 2025 17:39
Men jag har aldrig på något annat märkesforum sett så många hatare som är där för att kritisera och tala illa om bilarna/företaget/bilägarna.
Jag håller verkligen med om detta. Och jag förstår inte alls vad som driver hatarna. Ogillar man märket/företaget/ägarna så kan man väl bara hålla sig borta. Gillar man andra diskussioner på samma forum så kan man väl hålla sig till dem.

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Postat: 15 nov 2025 07:55
av Freez
Neostar skrev: 11 nov 2025 21:45
mikebike skrev: 11 nov 2025 18:42
Fredrik j skrev: 11 nov 2025 18:32
mikebike skrev: 11 nov 2025 17:36
Vi får se vad jag saknar från Tesla när jag byter bil. Navigationen ihop med SuC kommer jag nog sakna.
Sedan vet jag inte om det kommer vara köer på 800V-laddarna.
SuC har ju (nästan) alltid många fler laddare på varje ställe och ändå är det kö ibland.


Jag använder TuneIn istället för radio när vi är hemmavid, men det är främst för att radion inte funkar i parkeringshus. Volvon hade inga sådana problem, så med en bättre radio behövs inte TuneIn.
Jag hoppas nästa bil har stöd för Sveriges Radios egen app så man slipper streama från telefonen.
Jag vet inte vad du menar med ”navigation ihop med SuC” men i min bil kan jag filtrera fram endast teslaladdare om jag vill. Då navigerar bilen bara efter dom.
Ja, men om jag byter bil gäller troligen motsatsen, att navigera till 800V-laddare. Frågan är om det kommer fungera lika smidigt som i Teslan. Samma med betalning, fungerar plug&charge på alla 800V-laddare?

I så fall vet jag inte vad jag kommer sakna från Tesla. :)

Vad har du för bil?
Jag som gillar att kunna stoppa i princip vart och när som helst för att ladda (där det passar familjen, magen, jobbet eller bilen bäst) gillar att vara registrerad för de flesta appar.

Men MER, Eviny, OKQ8, Monta och Cirkel-K har Autocharge. Så det är uppsättning en gång och sen bara koppla in bilen och du kan i princip slänga bort appen eller glömma både plånbok och telefon på biltaket. Hem kommer du komma ändå! 😊
Låter som ett långt stopp om du åker till en random laddare med Leaf eller Megane.😅

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Postat: 15 nov 2025 08:02
av Sportbilsentusiasten
Nicke Nyfiken skrev: 14 nov 2025 17:39
repulsiv skrev: 14 nov 2025 16:31
Nicke Nyfiken skrev: 12 nov 2025 12:07
Men jag ser det ändå som naturligt att Fanboys dras till ett märkesforum.
Vad hatarna har här att göra förstår jag inte.
Fast är detta ett forum för telsaägare eller för folk som skulle gifta sej med elon om dom fick ?
Om du inte hade tagit bort vad jag skrev om "fanboys" när du citerade mig, så hade du inte behövt ställa frågan till mig eftersom jag redan besvarat den.

Som sagt så är det nog oundvikligt att ett märkesforum drar till sig fanboys. Det är ju likadant oavsett bilmärke.

Men jag har aldrig på något annat märkesforum sett så många hatare som är där för att kritisera och tala illa om bilarna/företaget/bilägarna.

Jag är här av samma anledning som du...
för att det är bra att kunna diskutera och ställa frågor och få hjälp med problem som dyker upp, från andra med samma bilmärke.
Ett kort inspel…
Jag är på forumet för att jag gillar bilar och teknik.
Vill lära mig mer om elbilar, olika bilar/märkens styrkor&svagheter (elbilar som är nytt för mig), och här finns mest kompetens.

Intressant diskussion i tråden
Keep up the good work!

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Postat: 15 nov 2025 08:13
av Fredrik j
mussla skrev: 15 nov 2025 07:41
Fredrik j skrev: 14 nov 2025 13:45
mussla skrev: 14 nov 2025 12:28
Fredrik j skrev: 14 nov 2025 10:24
tesla newbie skrev: 14 nov 2025 07:38


Så att man reducerat kablage med 1.6 kilometer är negativt?
För vikten är det positivt men oklart hur man mäter mjukvarans funktion i meter kabel.
Positivt både för vikten, tillverkningskostnaden och antagligen tillförlitligheten. Mindre mängd kabel som kan glappa.

Kopplingen till mjukvara: så pass mycket mindre kabel kräver rimligen en annan arkitektur vilket rimligen kräver en annan mjukvara.
Javisst, men det finns ingen teknisk koppling mellan kablagelängd och mjukvarufunktion.
Äldre typen av arkitektur, med många fristående system, är dyrt, komplicerat, tungt och kräver kompatibilitetstestning. Men om utfört väl, så var det ju ganska stabilt. Systemen krävde inte lika mycket underhåll av mjukvaran.
Centraldator och centraliserad mjukvara kräver ju OTA med tanke på alla uppdateringar som behövs för att upprätthålla funktion.
Funktion behöver inte påverkas - däremot implementationen. Alltså funktionen att blinkers blinker när man trycker på reglaget är samma - men implementationen d.v.s. hur det görs är annorlunda.

Det här är jag övertygad om att du har koll på och jag tycker kanske att vi hamnade i en kvasidiskussion nu som jag inte vet vad den tillför.
Inte alls. Vad jag menar är att mycket kablage i en bil tyder på äldre arkitektur men inte automatiskt på en sämre fungerande mjukvara.

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Postat: 15 nov 2025 08:20
av mussla
Fredrik j skrev: 15 nov 2025 08:13
mussla skrev: 15 nov 2025 07:41
Fredrik j skrev: 14 nov 2025 13:45
mussla skrev: 14 nov 2025 12:28
Fredrik j skrev: 14 nov 2025 10:24


För vikten är det positivt men oklart hur man mäter mjukvarans funktion i meter kabel.
Positivt både för vikten, tillverkningskostnaden och antagligen tillförlitligheten. Mindre mängd kabel som kan glappa.

Kopplingen till mjukvara: så pass mycket mindre kabel kräver rimligen en annan arkitektur vilket rimligen kräver en annan mjukvara.
Javisst, men det finns ingen teknisk koppling mellan kablagelängd och mjukvarufunktion.
Äldre typen av arkitektur, med många fristående system, är dyrt, komplicerat, tungt och kräver kompatibilitetstestning. Men om utfört väl, så var det ju ganska stabilt. Systemen krävde inte lika mycket underhåll av mjukvaran.
Centraldator och centraliserad mjukvara kräver ju OTA med tanke på alla uppdateringar som behövs för att upprätthålla funktion.
Funktion behöver inte påverkas - däremot implementationen. Alltså funktionen att blinkers blinker när man trycker på reglaget är samma - men implementationen d.v.s. hur det görs är annorlunda.

Det här är jag övertygad om att du har koll på och jag tycker kanske att vi hamnade i en kvasidiskussion nu som jag inte vet vad den tillför.
Inte alls. Vad jag menar är att mycket kablage i en bil tyder på äldre arkitektur men inte automatiskt på en sämre fungerande mjukvara.
Då är jag med på vad du menar. Jag håller med. Legacy kan vara väldigt stabilt.

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Postat: 15 nov 2025 10:10
av spacecoin
mussla skrev: 15 nov 2025 08:20
Då är jag med på vad du menar. Jag håller med. Legacy kan vara väldigt stabilt.
I mjukvaruutveckling så är det "cost/speed of change" som i huvudsak blir lidande med teknisk skuld eller "legacy"-system.

Ett legacysystem blir ju bara legacy för att man inte har underhållit och förbättrat det löpande för övrigt. Idiotisk term. Det kanske finns gammal teknik, men system blir bara legacy om man inte underhåller dem och t ex byter till ny teknik. Så fort man har ett "legacysystem" borde man fråga sig vem som är ansvarig för att man inte förvaltat det ordentligt och ge de personerna sparken. Det är ingen skillnad på det och att låta en fastighet förfalla så att skador förvärras.

**rant off **

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Postat: 15 nov 2025 10:17
av Fredrik j
spacecoin skrev: 15 nov 2025 10:10
mussla skrev: 15 nov 2025 08:20
Då är jag med på vad du menar. Jag håller med. Legacy kan vara väldigt stabilt.
I mjukvaruutveckling så är det "cost/speed of change" som i huvudsak blir lidande med teknisk skuld eller "legacy"-system.

Ett legacysystem blir ju bara legacy för att man inte har underhållit och förbättrat det löpande för övrigt. Idiotisk term. Det kanske finns gammal teknik, men system blir bara legacy om man inte underhåller dem och t ex byter till ny teknik. Så fort man har ett "legacysystem" borde man fråga sig vem som är ansvarig för att man inte förvaltat det ordentligt och ge de personerna sparken. Det är ingen skillnad på det och att låta en fastighet förfalla så att skador förvärras.

**rant off **
Jag ett fungerande system blir ju inte legacy bara för att det finns ett modernare sätt att utföra på. Modernare i form av billigare, lättare och enklare.
Ibland målas det ju en bild av att dom äldre systemen fungerade sämre. Mina tidigare bilar har generellt fungerat stabilt och inte varit i behov av uppdateringar mer än i bakgrunden och vid service. Ingenting som man som användare märker.

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Postat: 15 nov 2025 18:25
av tesla newbie
Jag tror huvudanledningen till att man vill ändra arkitektur är helt enkelt att den nuvarande "en låda per funktion"-arkitekturen helt enkelt bilvit ohållbar. Det blir så många kontrollenheter och så mycket kablage att bilarna blir svåra att montera ihop och underhålla. Att byta kabelstam i en modern bil kan kosta mer än vad bilen är värd i värsta fall:



Man kan jämföra med stationära datorer, där man tidigare hade separat ljudkort, grafitkkort och nätverskort. Ibland från olika leverantörer och med olika drivrutiner som skulle fungera tillsammans. Nu har man oftast byggt ihop allt på samma kretskort med all mjukvara färdig från fabrik

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Postat: 15 nov 2025 18:47
av mussla
Fredrik j skrev: 15 nov 2025 10:17
spacecoin skrev: 15 nov 2025 10:10
mussla skrev: 15 nov 2025 08:20
Då är jag med på vad du menar. Jag håller med. Legacy kan vara väldigt stabilt.
I mjukvaruutveckling så är det "cost/speed of change" som i huvudsak blir lidande med teknisk skuld eller "legacy"-system.

Ett legacysystem blir ju bara legacy för att man inte har underhållit och förbättrat det löpande för övrigt. Idiotisk term. Det kanske finns gammal teknik, men system blir bara legacy om man inte underhåller dem och t ex byter till ny teknik. Så fort man har ett "legacysystem" borde man fråga sig vem som är ansvarig för att man inte förvaltat det ordentligt och ge de personerna sparken. Det är ingen skillnad på det och att låta en fastighet förfalla så att skador förvärras.

**rant off **
Jag ett fungerande system blir ju inte legacy bara för att det finns ett modernare sätt att utföra på. Modernare i form av billigare, lättare och enklare.
Ibland målas det ju en bild av att dom äldre systemen fungerade sämre. Mina tidigare bilar har generellt fungerat stabilt och inte varit i behov av uppdateringar mer än i bakgrunden och vid service. Ingenting som man som användare märker.
Termen legacy används lite slarvigt skulle jag säga. Man brukar kalla alla gamla biltillverkare för 'Legacy' Automakers till exempel. Jag menade inte legacy i bemärkelsen förfallet. Det jag syftade till var att det var det gamla traditionella sättet att göra saker på.

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Postat: 15 nov 2025 19:13
av Fredrik j
mussla skrev: 15 nov 2025 18:47
Fredrik j skrev: 15 nov 2025 10:17
spacecoin skrev: 15 nov 2025 10:10
mussla skrev: 15 nov 2025 08:20
Då är jag med på vad du menar. Jag håller med. Legacy kan vara väldigt stabilt.
I mjukvaruutveckling så är det "cost/speed of change" som i huvudsak blir lidande med teknisk skuld eller "legacy"-system.

Ett legacysystem blir ju bara legacy för att man inte har underhållit och förbättrat det löpande för övrigt. Idiotisk term. Det kanske finns gammal teknik, men system blir bara legacy om man inte underhåller dem och t ex byter till ny teknik. Så fort man har ett "legacysystem" borde man fråga sig vem som är ansvarig för att man inte förvaltat det ordentligt och ge de personerna sparken. Det är ingen skillnad på det och att låta en fastighet förfalla så att skador förvärras.

**rant off **
Jag ett fungerande system blir ju inte legacy bara för att det finns ett modernare sätt att utföra på. Modernare i form av billigare, lättare och enklare.
Ibland målas det ju en bild av att dom äldre systemen fungerade sämre. Mina tidigare bilar har generellt fungerat stabilt och inte varit i behov av uppdateringar mer än i bakgrunden och vid service. Ingenting som man som användare märker.
Termen legacy används lite slarvigt skulle jag säga. Man brukar kalla alla gamla biltillverkare för 'Legacy' Automakers till exempel. Jag menade inte legacy i bemärkelsen förfallet. Det jag syftade till var att det var det gamla traditionella sättet att göra saker på.
Ok. Då är jag med. Begreppet används ju ofta som etikett på teknik med äldre ursprung som endast på grund av sin ålder (och det faktum att det finns någon som nyligen börjat göra annorlunda) förväntas fungera dåligt.

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Postat: 15 nov 2025 20:26
av mussla
Fredrik j skrev: 15 nov 2025 19:13
mussla skrev: 15 nov 2025 18:47
Fredrik j skrev: 15 nov 2025 10:17
spacecoin skrev: 15 nov 2025 10:10
mussla skrev: 15 nov 2025 08:20
Då är jag med på vad du menar. Jag håller med. Legacy kan vara väldigt stabilt.
I mjukvaruutveckling så är det "cost/speed of change" som i huvudsak blir lidande med teknisk skuld eller "legacy"-system.

Ett legacysystem blir ju bara legacy för att man inte har underhållit och förbättrat det löpande för övrigt. Idiotisk term. Det kanske finns gammal teknik, men system blir bara legacy om man inte underhåller dem och t ex byter till ny teknik. Så fort man har ett "legacysystem" borde man fråga sig vem som är ansvarig för att man inte förvaltat det ordentligt och ge de personerna sparken. Det är ingen skillnad på det och att låta en fastighet förfalla så att skador förvärras.

**rant off **
Jag ett fungerande system blir ju inte legacy bara för att det finns ett modernare sätt att utföra på. Modernare i form av billigare, lättare och enklare.
Ibland målas det ju en bild av att dom äldre systemen fungerade sämre. Mina tidigare bilar har generellt fungerat stabilt och inte varit i behov av uppdateringar mer än i bakgrunden och vid service. Ingenting som man som användare märker.
Termen legacy används lite slarvigt skulle jag säga. Man brukar kalla alla gamla biltillverkare för 'Legacy' Automakers till exempel. Jag menade inte legacy i bemärkelsen förfallet. Det jag syftade till var att det var det gamla traditionella sättet att göra saker på.
Ok. Då är jag med. Begreppet används ju ofta som etikett på teknik med äldre ursprung som endast på grund av sin ålder (och det faktum att det finns någon som nyligen börjat göra annorlunda) förväntas fungera dåligt.
Jag jobbar själv som utvecklare så jag borde ha utryckt mig mer noggrant. :-)

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Postat: 15 nov 2025 22:11
av repulsiv
Nicke Nyfiken skrev: 14 nov 2025 17:39
Men jag har aldrig på något annat märkesforum sett så många hatare som är där för att kritisera och tala illa om bilarna/företaget/bilägarna.
Jag kan hålla med om att det är lite konstigt att det finns folk som inte har/kör tesla som ändå är här och klagar på saker.
Det är konstigt, men det stör mej inte så värst personligen.

Men många HAR ju faktiskt en tesla och är missnöjd med egenskaper den har, jag har själv aldrig ägt en bil som känns så "ofärdig" som teslan, det känns som en betaversion man kör omkring i, massor av buggar och småfel som en normal tillverkare hade fixat redan innan lanseringen eller åtminstonde första året.

Det som är mest störande är att det är saker som BORDE vara enkla att fixa, sätt en programmerare på det och han löser det på en vecka, nej, men istället får man pruttkuddar och regnbågsvägar.. kul.. :roll:

Re: Vad ligger bakom Volvo och andra tillverkas stora mjukvaruproblem?

Postat: 15 nov 2025 22:29
av Fredrik j
Det hade varit intressant med lite anvädarstatistik på forumet. Hur stor andel som är registrerade teslaägare. Tyvärr innehåller listan över användare väldigt många som bara varit inne en gång för många år sedan.
Vore kul att veta hur många användare som varit aktiva/inloggade senaste året…