Sida 7 av 11
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 20 jan 2025 11:57
av SwedishAdvocate
Love_O skrev: ↑20 jan 2025 11:47
SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 11:42
Toja skrev: ↑20 jan 2025 11:19
SwedishAdvocate skrev:Kom på att ID.7 (kombin) sannolikt har en fördel till…
Gissar att den går att få med ett sånt där utdragbart lastförskjutningsnät som kombibilar traditionellt brukar gå att utrustas med. Finns det till Kian?
Nackdelen är VW dåliga programvara och nästan inga programuppdateringar
Maw och Vispen74 verkar nöjda med sina – inkl. programvara och uppdateringar. Se t.ex:
viewtopic.php?p=834507#p834507
viewtopic.php?p=834531#p834531
Allt beror på vart man kommer ifrån. ID bilarna är skräp rakt igenom. Ja jag äger en ID själv och den har dålig väghållning. Programvaran är katastrof och irriterande.
ID7 lite bättre men fortfarande långt ifrån bra.
Men är du ingen bra förare kommer du aldrig märka hår dålig vägenskaper ID7 har. Hur dålig fyrhjulsdrift det är osv osv. Programvaran likaså. Accepterar man buggar och tycker Tesla är häftigt så kan man nog tycka ID7 är fenomenalt bra.
Storleken dock hos 7an är toppen (om behovet finns)
Vilken ID-bil har du då?
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 20 jan 2025 12:25
av Love_O
SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 11:57
Love_O skrev: ↑20 jan 2025 11:47
SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 11:42
Toja skrev: ↑20 jan 2025 11:19
SwedishAdvocate skrev:Kom på att ID.7 (kombin) sannolikt har en fördel till…
Gissar att den går att få med ett sånt där utdragbart lastförskjutningsnät som kombibilar traditionellt brukar gå att utrustas med. Finns det till Kian?
Nackdelen är VW dåliga programvara och nästan inga programuppdateringar
Maw och Vispen74 verkar nöjda med sina – inkl. programvara och uppdateringar. Se t.ex:
viewtopic.php?p=834507#p834507
viewtopic.php?p=834531#p834531
Allt beror på vart man kommer ifrån. ID bilarna är skräp rakt igenom. Ja jag äger en ID själv och den har dålig väghållning. Programvaran är katastrof och irriterande.
ID7 lite bättre men fortfarande långt ifrån bra.
Men är du ingen bra förare kommer du aldrig märka hår dålig vägenskaper ID7 har. Hur dålig fyrhjulsdrift det är osv osv. Programvaran likaså. Accepterar man buggar och tycker Tesla är häftigt så kan man nog tycka ID7 är fenomenalt bra.
Storleken dock hos 7an är toppen (om behovet finns)
Vilken ID-bil har du då?
ID-4 riktig katastrof!!!! Laddningen är ju rena skämtet.
Programvaran likaså. Finns inte en bra sak med den bilen. Vindkänslig som få.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 20 jan 2025 12:29
av Sportbilsentusiasten
Love_O skrev: ↑20 jan 2025 11:47
SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 11:42
Toja skrev: ↑20 jan 2025 11:19
SwedishAdvocate skrev:Kom på att ID.7 (kombin) sannolikt har en fördel till…
Gissar att den går att få med ett sånt där utdragbart lastförskjutningsnät som kombibilar traditionellt brukar gå att utrustas med. Finns det till Kian?
Nackdelen är VW dåliga programvara och nästan inga programuppdateringar
Maw och Vispen74 verkar nöjda med sina – inkl. programvara och uppdateringar. Se t.ex:
viewtopic.php?p=834507#p834507
viewtopic.php?p=834531#p834531
Allt beror på vart man kommer ifrån. ID bilarna är skräp rakt igenom. Ja jag äger en ID själv och den har dålig väghållning. Programvaran är katastrof och irriterande.
ID7 lite bättre men fortfarande långt ifrån bra.
Men är du ingen bra förare kommer du aldrig märka hår dålig vägenskaper ID7 har. Hur dålig fyrhjulsdrift det är osv osv. Programvaran likaså. Accepterar man buggar och tycker Tesla är häftigt så kan man nog tycka ID7 är fenomenalt bra.
Storleken dock hos 7an är toppen (om behovet finns)
Även om jag inte är lika kritisk som du delar jag grundläggande kritik.
Men om man väljer mellan ID.7 och EV3 är det solklart VW enl mig.
Trots att 7’an är bästa ID-modell är den inte bra nog för mig. Störande infotainmentsystem och funktionalitet avseende körhjälpmedel (farthållare. Filassistans, backkamera etc) där jag är van vid merca o BMW där allt bara funkar skitbra.
Kia ligger efter med på ovan punkter, enl min smak alltså
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 20 jan 2025 12:32
av SwedishAdvocate
Love_O skrev: ↑20 jan 2025 12:25
SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 11:57
Love_O skrev: ↑20 jan 2025 11:47
Allt beror på vart man kommer ifrån. ID bilarna är skräp rakt igenom. Ja jag äger en ID själv och den har dålig väghållning. Programvaran är katastrof och irriterande.
ID7 lite bättre men fortfarande långt ifrån bra.
Men är du ingen bra förare kommer du aldrig märka hår dålig vägenskaper ID7 har. Hur dålig fyrhjulsdrift det är osv osv. Programvaran likaså. Accepterar man buggar och tycker Tesla är häftigt så kan man nog tycka ID7 är fenomenalt bra.
Storleken dock hos 7an är toppen (om behovet finns)
Vilken ID-bil har du då?
ID-4 riktig katastrof!!!! Laddningen är ju rena skämtet.
Programvaran likaså. Finns inte en bra sak med den bilen. Vindkänslig som få.
Antar att din ID.4 inte har förvärmning av batteriet inför snabbladdning vintertid. Men det har ju ID.7. Och det har väl även resten av ID-bilarna sen ~årsmodell 2024 – eller?… Och ID.7 verkar ju inte vara vindkänslig. Hade den varit det antar jag att Maw och Vispen74 hade skrivit det…
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 20 jan 2025 12:53
av Love_O
Sportbilsentusiasten skrev: ↑20 jan 2025 12:29
Love_O skrev: ↑20 jan 2025 11:47
SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 11:42
Toja skrev: ↑20 jan 2025 11:19
SwedishAdvocate skrev:Kom på att ID.7 (kombin) sannolikt har en fördel till…
Gissar att den går att få med ett sånt där utdragbart lastförskjutningsnät som kombibilar traditionellt brukar gå att utrustas med. Finns det till Kian?
Nackdelen är VW dåliga programvara och nästan inga programuppdateringar
Maw och Vispen74 verkar nöjda med sina – inkl. programvara och uppdateringar. Se t.ex:
viewtopic.php?p=834507#p834507
viewtopic.php?p=834531#p834531
Allt beror på vart man kommer ifrån. ID bilarna är skräp rakt igenom. Ja jag äger en ID själv och den har dålig väghållning. Programvaran är katastrof och irriterande.
ID7 lite bättre men fortfarande långt ifrån bra.
Men är du ingen bra förare kommer du aldrig märka hår dålig vägenskaper ID7 har. Hur dålig fyrhjulsdrift det är osv osv. Programvaran likaså. Accepterar man buggar och tycker Tesla är häftigt så kan man nog tycka ID7 är fenomenalt bra.
Storleken dock hos 7an är toppen (om behovet finns)
Även om jag inte är lika kritisk som du delar jag grundläggande kritik.
Men om man väljer mellan ID.7 och EV3 är det solklart VW enl mig.
Trots att 7’an är bästa ID-modell är den inte bra nog för mig. Störande infotainmentsystem och funktionalitet avseende körhjälpmedel (farthållare. Filassistans, backkamera etc) där jag är van vid merca o BMW där allt bara funkar skitbra.
Kia ligger efter med på ovan punkter, enl min smak alltså
Absolut mellan ID.7 och EV3 hade jag också valt ID.7 eftersom en Kia aldrig skulle vara på tapeten. Det är också bil som är bra på pappret men ej i verkligheten som BIL. för det är oftast det jag köper när jag köper en bil.
Så vi tänker helt klart lika. Väldigt kritisk till ID eftersom jag är så trött på 4an och jag hade lite likvärdiga problem vid en helg med 7an.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 20 jan 2025 12:55
av Love_O
SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 12:32
Love_O skrev: ↑20 jan 2025 12:25
SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 11:57
Love_O skrev: ↑20 jan 2025 11:47
Allt beror på vart man kommer ifrån. ID bilarna är skräp rakt igenom. Ja jag äger en ID själv och den har dålig väghållning. Programvaran är katastrof och irriterande.
ID7 lite bättre men fortfarande långt ifrån bra.
Men är du ingen bra förare kommer du aldrig märka hår dålig vägenskaper ID7 har. Hur dålig fyrhjulsdrift det är osv osv. Programvaran likaså. Accepterar man buggar och tycker Tesla är häftigt så kan man nog tycka ID7 är fenomenalt bra.
Storleken dock hos 7an är toppen (om behovet finns)
Vilken ID-bil har du då?
ID-4 riktig katastrof!!!! Laddningen är ju rena skämtet.
Programvaran likaså. Finns inte en bra sak med den bilen. Vindkänslig som få.
Antar att din ID.4 inte har förvärmning av batteriet inför snabbladdning vintertid. Men det har ju ID.7. Och det har väl även resten av ID-bilarna sen ~årsmodell 2024 – eller?… Och ID.7 verkar ju inte vara vindkänslig. Hade den varit det antar jag att Maw och Vispen74 hade skrivit det…
Det vågar jag inte svara på, men oavsett har jag aldrig sett en snabb ID bil vid laddare. 7an laddade också lite långsamt och inte alls vad jag förväntat mig. 7an är också vindkänslig och har lite halvdålig väghållning. Något man inte märker förens man suttit i en riktig stabil bil. Det är en modell som lockar många pga priset men den borde varit billigare i förhållandet till vad man får för bil.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 20 jan 2025 13:59
av SwedishAdvocate
Love_O skrev: ↑20 jan 2025 12:55
SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 12:32
Love_O skrev: ↑20 jan 2025 12:25
SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 11:57
Love_O skrev: ↑20 jan 2025 11:47
Allt beror på vart man kommer ifrån. ID bilarna är skräp rakt igenom. Ja jag äger en ID själv och den har dålig väghållning. Programvaran är katastrof och irriterande.
ID7 lite bättre men fortfarande långt ifrån bra.
Men är du ingen bra förare kommer du aldrig märka hår dålig vägenskaper ID7 har. Hur dålig fyrhjulsdrift det är osv osv. Programvaran likaså. Accepterar man buggar och tycker Tesla är häftigt så kan man nog tycka ID7 är fenomenalt bra.
Storleken dock hos 7an är toppen (om behovet finns)
Vilken ID-bil har du då?
ID-4 riktig katastrof!!!! Laddningen är ju rena skämtet.
Programvaran likaså. Finns inte en bra sak med den bilen. Vindkänslig som få.
Antar att din ID.4 inte har förvärmning av batteriet inför snabbladdning vintertid. Men det har ju ID.7. Och det har väl även resten av ID-bilarna sen ~årsmodell 2024 – eller?… Och ID.7 verkar ju inte vara vindkänslig. Hade den varit det antar jag att Maw och Vispen74 hade skrivit det…
Det vågar jag inte svara på, men oavsett har jag aldrig sett en snabb ID bil vid laddare. 7an laddade också lite långsamt och inte alls vad jag förväntat mig. 7an är också vindkänslig och har lite halvdålig väghållning. Något man inte märker förens man suttit i en riktig stabil bil. Det är en modell som lockar många pga priset men den borde varit billigare i förhållandet till vad man får för bil.
Finns ID.7 med två olika batterier? Den ID.7:an du hade – kan det ha varit en bil med den mindre batteristorleken?… Kan det ha varit något strul med den laddaren du var på?…
Här är ett exempel från 11 januari i år då en ID.7 med stora batteriet enligt uppgift laddade från 5% till 80% eller 67,768 kWh på 26 minuter. Det måste väl ändå anses vara åtm. helt ok – eller?… Framgår i och för sig inte hur kallt det var…
Maw skrev: ↑12 jan 2025 23:22
…] För övrigt så laddade jag min ID7 GTX från 5% till 80% eller 67,768 kWh på 26 minuter igår på Tesla supercharger i Kristianstad

Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 20 jan 2025 15:56
av Love_O
SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 13:59
Love_O skrev: ↑20 jan 2025 12:55
SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 12:32
Love_O skrev: ↑20 jan 2025 12:25
ID-4 riktig katastrof!!!! Laddningen är ju rena skämtet.
Programvaran likaså. Finns inte en bra sak med den bilen. Vindkänslig som få.
Antar att din ID.4 inte har förvärmning av batteriet inför snabbladdning vintertid. Men det har ju ID.7. Och det har väl även resten av ID-bilarna sen ~årsmodell 2024 – eller?… Och ID.7 verkar ju inte vara vindkänslig. Hade den varit det antar jag att Maw och Vispen74 hade skrivit det…
Det vågar jag inte svara på, men oavsett har jag aldrig sett en snabb ID bil vid laddare. 7an laddade också lite långsamt och inte alls vad jag förväntat mig. 7an är också vindkänslig och har lite halvdålig väghållning. Något man inte märker förens man suttit i en riktig stabil bil. Det är en modell som lockar många pga priset men den borde varit billigare i förhållandet till vad man får för bil.
Finns ID.7 med två olika batterier? Den ID.7:an du hade – kan det ha varit en bil med den mindre batteristorleken?… Kan det ha varit något strul med den laddaren du var på?…
Här är ett exempel från 11 januari i år då en ID.7 med stora batteriet enligt uppgift laddade från 5% till 80% eller 67,768 kWh på 26 minuter. Det måste väl ändå anses vara åtm. helt ok – eller?… Framgår i och för sig inte hur kallt det var…
Maw skrev: ↑12 jan 2025 23:22
…] För övrigt så laddade jag min ID7 GTX från 5% till 80% eller 67,768 kWh på 26 minuter igår på Tesla supercharger i Kristianstad

Det är ju flera problem du nämner egentligen utan att tänka på det.
Att en bil klarar av det i viss förhållanden en gång hjälper ingenting. Det ska vara stabilitet över tid som gäller. Som du nämner, det kanske var varmt. Kört sjukt länge. Laddaren kunde mata osv.
Min Id4 har aldrig någonsin varit över 100 på mina 2 år som ägare (den ska ha peak på 120?135?) men VW säger att det inte är något fel. Nä hur ska vi veta ?
Såg att Audi exempelvis numera i Q6 visar batteri temperatur och förutsättningar. SJUKT BRA!
70kwh på 26 minuter, nja. Det kan ju en gammal E-tron fixa.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 20 jan 2025 19:33
av Maw
Love_O skrev: ↑20 jan 2025 11:47
SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 11:42
Toja skrev: ↑20 jan 2025 11:19
SwedishAdvocate skrev:Kom på att ID.7 (kombin) sannolikt har en fördel till…
Gissar att den går att få med ett sånt där utdragbart lastförskjutningsnät som kombibilar traditionellt brukar gå att utrustas med. Finns det till Kian?
Nackdelen är VW dåliga programvara och nästan inga programuppdateringar
Maw och Vispen74 verkar nöjda med sina – inkl. programvara och uppdateringar. Se t.ex:
viewtopic.php?p=834507#p834507
viewtopic.php?p=834531#p834531
Allt beror på vart man kommer ifrån. ID bilarna är skräp rakt igenom. Ja jag äger en ID själv och den har dålig väghållning. Programvaran är katastrof och irriterande.
ID7 lite bättre men fortfarande långt ifrån bra.
Men är du ingen bra förare kommer du aldrig märka hår dålig vägenskaper ID7 har. Hur dålig fyrhjulsdrift det är osv osv. Programvaran likaså. Accepterar man buggar och tycker Tesla är häftigt så kan man nog tycka ID7 är fenomenalt bra.
Storleken dock hos 7an är toppen (om behovet finns)
Vilken ID-bil är det du har?
Det du skriver stämmer inte alls med min upplevelse av ID7. Det är klart att den har sämre väghållning än t ex Polestar 2 som jag har haft tidigare men det beror ju på att det är olika biltyper. Speciellt buggig är ID7 inte, tvärtom fungerar mjukvaran bra, otrolig skillnad mot hur ID-bilarna var i blrjan.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 20 jan 2025 20:07
av Maw
Love_O skrev: ↑20 jan 2025 15:56
SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 13:59
Love_O skrev: ↑20 jan 2025 12:55
SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 12:32
Love_O skrev: ↑20 jan 2025 12:25
ID-4 riktig katastrof!!!! Laddningen är ju rena skämtet.
Programvaran likaså. Finns inte en bra sak med den bilen. Vindkänslig som få.
Antar att din ID.4 inte har förvärmning av batteriet inför snabbladdning vintertid. Men det har ju ID.7. Och det har väl även resten av ID-bilarna sen ~årsmodell 2024 – eller?… Och ID.7 verkar ju inte vara vindkänslig. Hade den varit det antar jag att Maw och Vispen74 hade skrivit det…
Det vågar jag inte svara på, men oavsett har jag aldrig sett en snabb ID bil vid laddare. 7an laddade också lite långsamt och inte alls vad jag förväntat mig. 7an är också vindkänslig och har lite halvdålig väghållning. Något man inte märker förens man suttit i en riktig stabil bil. Det är en modell som lockar många pga priset men den borde varit billigare i förhållandet till vad man får för bil.
Finns ID.7 med två olika batterier? Den ID.7:an du hade – kan det ha varit en bil med den mindre batteristorleken?… Kan det ha varit något strul med den laddaren du var på?…
Här är ett exempel från 11 januari i år då en ID.7 med stora batteriet enligt uppgift laddade från 5% till 80% eller 67,768 kWh på 26 minuter. Det måste väl ändå anses vara åtm. helt ok – eller?… Framgår i och för sig inte hur kallt det var…
Maw skrev: ↑12 jan 2025 23:22
…] För övrigt så laddade jag min ID7 GTX från 5% till 80% eller 67,768 kWh på 26 minuter igår på Tesla supercharger i Kristianstad

Det är ju flera problem du nämner egentligen utan att tänka på det.
Att en bil klarar av det i viss förhållanden en gång hjälper ingenting. Det ska vara stabilitet över tid som gäller. Som du nämner, det kanske var varmt. Kört sjukt länge. Laddaren kunde mata osv.
Min Id4 har aldrig någonsin varit över 100 på mina 2 år som ägare (den ska ha peak på 120?135?) men VW säger att det inte är något fel. Nä hur ska vi veta ?
Såg att Audi exempelvis numera i Q6 visar batteri temperatur och förutsättningar. SJUKT BRA!
70kwh på 26 minuter, nja. Det kan ju en gammal E-tron fixa.
Det var några plusgrader vid exemplet men jag har alltid fått bra fart på laddningen i min ID7 under de runt 10-15 ggr jag har snabbladdat, även vid minusgrader.
Jag säger BS på att ID7 skulle ladda dåligt. Den informerar om vilken effekt den klarar vid varje tillfälle vilket beror på batteritemperatur och SoC. Den informerar även om hur länge den behöver förvärmas för högsta laddeffekt. Jag har dock alltid fått högre laddeffekt än den förutspår.
ID7 laddar mycket snabbare än gamla Etron mätt i laddad range per tidsenhet

Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 20 jan 2025 22:27
av SwedishAdvocate
Det här verkar vara fel… Det var siffran som dök upp överst när man googlade på "EV3 weight", men den siffran var tydligen maxvikt när bilen är fullastad…
Car magazine anger 1995 kg.
https://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/kia/ev3-suv/
Kia själva anger 1,885 kg. (Om man klickar på länken…)
https://www.kia.com/uk/new-cars/ev3/specification/
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 20 jan 2025 22:33
av Dreas89
Maw skrev: ↑20 jan 2025 20:07
Love_O skrev: ↑20 jan 2025 15:56
SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 13:59
Love_O skrev: ↑20 jan 2025 12:55
SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 12:32
Antar att din ID.4 inte har förvärmning av batteriet inför snabbladdning vintertid. Men det har ju ID.7. Och det har väl även resten av ID-bilarna sen ~årsmodell 2024 – eller?… Och ID.7 verkar ju inte vara vindkänslig. Hade den varit det antar jag att Maw och Vispen74 hade skrivit det…
Det vågar jag inte svara på, men oavsett har jag aldrig sett en snabb ID bil vid laddare. 7an laddade också lite långsamt och inte alls vad jag förväntat mig. 7an är också vindkänslig och har lite halvdålig väghållning. Något man inte märker förens man suttit i en riktig stabil bil. Det är en modell som lockar många pga priset men den borde varit billigare i förhållandet till vad man får för bil.
Finns ID.7 med två olika batterier? Den ID.7:an du hade – kan det ha varit en bil med den mindre batteristorleken?… Kan det ha varit något strul med den laddaren du var på?…
Här är ett exempel från 11 januari i år då en ID.7 med stora batteriet enligt uppgift laddade från 5% till 80% eller 67,768 kWh på 26 minuter. Det måste väl ändå anses vara åtm. helt ok – eller?… Framgår i och för sig inte hur kallt det var…
Maw skrev: ↑12 jan 2025 23:22
…] För övrigt så laddade jag min ID7 GTX från 5% till 80% eller 67,768 kWh på 26 minuter igår på Tesla supercharger i Kristianstad

Det är ju flera problem du nämner egentligen utan att tänka på det.
Att en bil klarar av det i viss förhållanden en gång hjälper ingenting. Det ska vara stabilitet över tid som gäller. Som du nämner, det kanske var varmt. Kört sjukt länge. Laddaren kunde mata osv.
Min Id4 har aldrig någonsin varit över 100 på mina 2 år som ägare (den ska ha peak på 120?135?) men VW säger att det inte är något fel. Nä hur ska vi veta ?
Såg att Audi exempelvis numera i Q6 visar batteri temperatur och förutsättningar. SJUKT BRA!
70kwh på 26 minuter, nja. Det kan ju en gammal E-tron fixa.
Det var några plusgrader vid exemplet men jag har alltid fått bra fart på laddningen i min ID7 under de runt 10-15 ggr jag har snabbladdat, även vid minusgrader.
Jag säger BS på att ID7 skulle ladda dåligt. Den informerar om vilken effekt den klarar vid varje tillfälle vilket beror på batteritemperatur och SoC. Den informerar även om hur länge den behöver förvärmas för högsta laddeffekt. Jag har dock alltid fått högre laddeffekt än den förutspår.
ID7 laddar mycket snabbare än gamla Etron mätt i laddad range per tidsenhet
Nöjd med 7an? Vi hämtar ut vår GTX på torsdag

Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 20 jan 2025 22:48
av Electron
Dreas89 skrev: ↑20 jan 2025 22:33
Maw skrev: ↑20 jan 2025 20:07
Love_O skrev: ↑20 jan 2025 15:56
SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 13:59
Love_O skrev: ↑20 jan 2025 12:55
Det vågar jag inte svara på, men oavsett har jag aldrig sett en snabb ID bil vid laddare. 7an laddade också lite långsamt och inte alls vad jag förväntat mig. 7an är också vindkänslig och har lite halvdålig väghållning. Något man inte märker förens man suttit i en riktig stabil bil. Det är en modell som lockar många pga priset men den borde varit billigare i förhållandet till vad man får för bil.
Finns ID.7 med två olika batterier? Den ID.7:an du hade – kan det ha varit en bil med den mindre batteristorleken?… Kan det ha varit något strul med den laddaren du var på?…
Här är ett exempel från 11 januari i år då en ID.7 med stora batteriet enligt uppgift laddade från 5% till 80% eller 67,768 kWh på 26 minuter. Det måste väl ändå anses vara åtm. helt ok – eller?… Framgår i och för sig inte hur kallt det var…
Maw skrev: ↑12 jan 2025 23:22
…] För övrigt så laddade jag min ID7 GTX från 5% till 80% eller 67,768 kWh på 26 minuter igår på Tesla supercharger i Kristianstad

Det är ju flera problem du nämner egentligen utan att tänka på det.
Att en bil klarar av det i viss förhållanden en gång hjälper ingenting. Det ska vara stabilitet över tid som gäller. Som du nämner, det kanske var varmt. Kört sjukt länge. Laddaren kunde mata osv.
Min Id4 har aldrig någonsin varit över 100 på mina 2 år som ägare (den ska ha peak på 120?135?) men VW säger att det inte är något fel. Nä hur ska vi veta ?
Såg att Audi exempelvis numera i Q6 visar batteri temperatur och förutsättningar. SJUKT BRA!
70kwh på 26 minuter, nja. Det kan ju en gammal E-tron fixa.
Det var några plusgrader vid exemplet men jag har alltid

fått bra fart på laddningen i min ID7 under de runt 10-15 ggr jag har snabbladdat, även vid minusgrader.
Jag säger BS på att ID7 skulle ladda dåligt. Den informerar om vilken effekt den klarar vid varje tillfälle vilket beror på batteritemperatur och SoC. Den informerar även om hur länge den behöver förvärmas för högsta laddeffekt. Jag har dock alltid fått högre laddeffekt än den förutspår.
ID7 laddar mycket snabbare än gamla Etron mätt i laddad range per tidsenhet
Nöjd med 7an? Vi hämtar ut vår GTX på torsdag
Du får gärna berätta mer efter du haft den ett tag
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 21 jan 2025 08:30
av Maw
Dreas89 skrev: ↑20 jan 2025 22:33
Maw skrev: ↑20 jan 2025 20:07
Love_O skrev: ↑20 jan 2025 15:56
SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 13:59
Love_O skrev: ↑20 jan 2025 12:55
Det vågar jag inte svara på, men oavsett har jag aldrig sett en snabb ID bil vid laddare. 7an laddade också lite långsamt och inte alls vad jag förväntat mig. 7an är också vindkänslig och har lite halvdålig väghållning. Något man inte märker förens man suttit i en riktig stabil bil. Det är en modell som lockar många pga priset men den borde varit billigare i förhållandet till vad man får för bil.
Finns ID.7 med två olika batterier? Den ID.7:an du hade – kan det ha varit en bil med den mindre batteristorleken?… Kan det ha varit något strul med den laddaren du var på?…
Här är ett exempel från 11 januari i år då en ID.7 med stora batteriet enligt uppgift laddade från 5% till 80% eller 67,768 kWh på 26 minuter. Det måste väl ändå anses vara åtm. helt ok – eller?… Framgår i och för sig inte hur kallt det var…
Maw skrev: ↑12 jan 2025 23:22
…] För övrigt så laddade jag min ID7 GTX från 5% till 80% eller 67,768 kWh på 26 minuter igår på Tesla supercharger i Kristianstad

Det är ju flera problem du nämner egentligen utan att tänka på det.
Att en bil klarar av det i viss förhållanden en gång hjälper ingenting. Det ska vara stabilitet över tid som gäller. Som du nämner, det kanske var varmt. Kört sjukt länge. Laddaren kunde mata osv.
Min Id4 har aldrig någonsin varit över 100 på mina 2 år som ägare (den ska ha peak på 120?135?) men VW säger att det inte är något fel. Nä hur ska vi veta ?
Såg att Audi exempelvis numera i Q6 visar batteri temperatur och förutsättningar. SJUKT BRA!
70kwh på 26 minuter, nja. Det kan ju en gammal E-tron fixa.
Det var några plusgrader vid exemplet men jag har alltid fått bra fart på laddningen i min ID7 under de runt 10-15 ggr jag har snabbladdat, även vid minusgrader.
Jag säger BS på att ID7 skulle ladda dåligt. Den informerar om vilken effekt den klarar vid varje tillfälle vilket beror på batteritemperatur och SoC. Den informerar även om hur länge den behöver förvärmas för högsta laddeffekt. Jag har dock alltid fått högre laddeffekt än den förutspår.
ID7 laddar mycket snabbare än gamla Etron mätt i laddad range per tidsenhet
Nöjd med 7an? Vi hämtar ut vår GTX på torsdag
Ja, den fungerar bra

Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 21 jan 2025 08:44
av Erxon
Volvo C40/EC40, kan det vara ett alternativ?
Inte en rad om denna på 7 sidor...
Vi är troligen i liknande situation som TS med utflugna barn och för oss fungerar den bra. Den har dragkrok också.
Visst att takhöjden i baksätet inte är den bästa, men hamnar man där så skiter jag i det då man bara vill hem...
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 21 jan 2025 09:07
av Kriper
Efter Elons heilande igår så känner jag så här.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 21 jan 2025 09:27
av ironjack
Någon som har allmän erfarenhet av Skoda Enyaq? Särskilt nya 85x ser bra ut i jämförelse med andra liknande på EV Database.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 21 jan 2025 09:32
av mikebike
ironjack skrev: ↑21 jan 2025 09:27
Någon som har allmän erfarenhet av Skoda Enyaq? Särskilt nya 85x ser bra ut i jämförelse med andra liknande på EV Database.
Snart kommer en facelift.
Jag har en kompis som har en RS som han är nöjd med, men han har en viss bias tycker jag.
"Det viktigaste när man köper bil är att det är en Skoda. Det näst viktigaste är att den är röd"
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 21 jan 2025 09:48
av Jaegaern
Kriper skrev: ↑21 jan 2025 09:07
Efter Elons heilande igår så känner jag så här.Skärmavbild 2025-01-21 kl. 09.04.30.png
Everyone is Hitler...
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 21 jan 2025 10:14
av nek0
ironjack skrev: ↑21 jan 2025 09:27
Någon som har allmän erfarenhet av Skoda Enyaq? Särskilt nya 85x ser bra ut i jämförelse med andra liknande på EV Database.
Jag har en 85 rwd och är nöjd så här långt. Kört snart 200mil och inget att klaga på. Kört med Ikea släpet och bilen märker inte att den drar något,men förbrukningen blir högre. Körde 10 mil 80 väg i -5C och bilen drog 2,65 kWh milen
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 21 jan 2025 18:58
av Sportbilsentusiasten
mikebike skrev: ↑21 jan 2025 09:32
ironjack skrev: ↑21 jan 2025 09:27
Någon som har allmän erfarenhet av Skoda Enyaq? Särskilt nya 85x ser bra ut i jämförelse med andra liknande på EV Database.
Snart kommer en facelift.
Utan belysta grillen tyvärr (enl en säljare)
Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 21 jan 2025 19:01
av SwedishAdvocate
Sportbilsentusiasten skrev: ↑21 jan 2025 18:58
mikebike skrev: ↑21 jan 2025 09:32
ironjack skrev: ↑21 jan 2025 09:27
Någon som har allmän erfarenhet av Skoda Enyaq? Särskilt nya 85x ser bra ut i jämförelse med andra liknande på EV Database.
Snart kommer en facelift.
Utan belysta grillen tyvärr (enl en säljare)
Tycker den ser lite belyst ut…
https://www.skoda.se/modeller/enyaq/nya-enyaq

Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 21 jan 2025 19:50
av mikebike
Sportbilsentusiasten skrev: ↑21 jan 2025 18:58
mikebike skrev: ↑21 jan 2025 09:32
ironjack skrev: ↑21 jan 2025 09:27
Någon som har allmän erfarenhet av Skoda Enyaq? Särskilt nya 85x ser bra ut i jämförelse med andra liknande på EV Database.
Snart kommer en facelift.
Utan belysta grillen tyvärr (enl en säljare)
Tyvärr?
Sjukt tacky, nästan så att den kräver rosa plysch på intrumentbrädan.

Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 21 jan 2025 20:18
av ermase
Kriper skrev: ↑21 jan 2025 09:07
Efter Elons heilande igår så känner jag så här.Skärmavbild 2025-01-21 kl. 09.04.30.png
Har funderat lite
Är det inte ganska verkningslösts att sälja våra gamla Teslor? Att vi säljer våra gamla Teslor påverkar knappast Elon.
Däremot om vi säljer alla Tesla aktier och uppmanar alla i Sverige att göra det i protest mot Elons beteende och politiska påverkan. Vi vill att Tesla ska vara en opolitiskt biltillverkare. Jag skriver gärna under ett sådant upprop.

Re: Byta bort Teslan till vad?
Postat: 21 jan 2025 20:25
av Carlsson
ironjack skrev: ↑21 jan 2025 09:27
Någon som har allmän erfarenhet av Skoda Enyaq? Särskilt nya 85x ser bra ut i jämförelse med andra liknande på EV Database.
Vi låg länge och funderade på vilken vår bästa bil skulle bli. Huvudsaken var att den skulle vara praktisk och ha god möjlighet till att packa. Körde Mustang Mach-E ett par gånger och hade jag låtit känslorna bestämma hade vi haft en sådan nu. Men hjärnan tog över och vi gick vidare. Tesla går bort pga Musk (får inte lov att diskutera det i detta forum, skicka PM om ni vill). Med vår budget fanns ID4 och Enyaq kvar.
Körde och ID4 GTX och upplevde den som en riktigt tråkig bil. Kände absolut noll för den. Så fick bli en Enyaq som jag ska hämta på torsdag.
Valde Skoda Enyaq över ID4