Tesla Semi Truck

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Maetlarv

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Maetlarv »

Svenska Einrides aktie rusar på nyheten att de skall drifta 500 Tesla Semi. Hittills har de ”bara” 250 ellastbilar av andra fabrikat i drift.
Vi får väl se om det blir av i den skalan, men varför inte, de har ju erfarenheten.

https://efn.se/rapportrally-i-einride-s ... -med-tesla
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

Ja, helt obegripligt. De har gått från stora visioner om egenutvecklad självkörande lastbilsflotta till enkel speditör med fullbelånade lastbilar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

FinaFisken skrev: 18 aug 2026 20:47
Ja, helt obegripligt. De har gått från stora visioner om egenutvecklad självkörande lastbilsflotta till enkel speditör med fullbelånade lastbilar.
Var Einrides mål från början att utveckla egna elfordon/AD-fordon, eller var det bara menat att bli en enklare övervakningscentral/flottstyrning åt andras elektrifierade lastbilar från start?
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

De hade tidigt ombyggda dragbilar från Scania utan förarhytt, som körde korta förprogrammerade sträckor i låg hastighet mellan lager i samma industriområde. Det var nog för 6 år sen. Sen har jag inte sett så mycket mer konkret från dem.

De förklarar inte hur Fleet Management med deras "Saga AI" är mer avancerat än vad andra speditörer redan gör, men kanske är den bättre på att beräkna laddstopp eller något.
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

FinaFisken skrev: 19 aug 2026 08:04
De hade tidigt ombyggda dragbilar från Scania utan förarhytt, som körde korta förprogrammerade sträckor i låg hastighet mellan lager i samma industriområde. Det var nog för 6 år sen. Sen har jag inte sett så mycket mer konkret från dem.

De förklarar inte hur Fleet Management med deras "Saga AI" är mer avancerat än vad andra speditörer redan gör, men kanske är den bättre på att beräkna laddstopp eller något.
Jo Sagas USP är väl att den är bättre på att hantera de speciella kraven på ellastbilar antar jag. Borde väl mest vara hantering av laddningen som du skriver.

De kör fortfarande ett antal ”riktiga” applikationer självkörande lastbilar men det är väldigt liten skala och mest i inhängnade områden. Så det är väl typ testverksamhet.

Sedan har de ju ”åkeriverksamheten” med ellastbilar. Jag antar att tänket är att de vill bygga upp en skarp verksamhet som skall göra att de kan testa och på sikt införa självkörningstekniken på.

Är ju definitivt start-up nivå på företaget och högrisk, inget jag köper, men intressant i alla fall.

De har ändå rätt stabila ägare såsom EQT och Maersk m.fl så det är ändå ett seriöst företag.