Model Y Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Pelle »

Helt värdelöst och jag förstår inte varför man har gjort så här på Juniper. Alla övriga modeller fungerar som man vill ha det. D v s aktivera farthållare enkeltryck eller autopilot med dubbeltryck, samt att autopiloten går över till farthållare när autopiloten inaktiveras.
Det går dock att växla från autopilot till farthållare under körning i menyn för Juniper. Vill man göra tvärtom så måste man stanna bilen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Pelle skrev: 23 sep 2025 06:03
Helt värdelöst och jag förstår inte varför man har gjort så här på Juniper. Alla övriga modeller fungerar som man vill ha det. D v s aktivera farthållare enkeltryck eller autopilot med dubbeltryck, samt att autopiloten går över till farthållare när autopiloten inaktiveras.
Det går dock att växla från autopilot till farthållare under körning i menyn för Juniper. Vill man göra tvärtom så måste man stanna bilen.
Nej, man vill ju att AP pausar under själva filbytet, utan pling-plong.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare

Inlägg av Pelle »

Ja, det också.
Men det utesluter ju inte att funktionen är som jag skrev. Om autopiloten inaktiveras, t ex genom att vrida på ratten, så vill man ju att det ska gå över till farthållare. Inte att både farthållare och autopilot stängs av.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Pelle skrev: 23 sep 2025 07:29
Ja, det också.
Men det utesluter ju inte att funktionen är som jag skrev. Om autopiloten inaktiveras, t ex genom att vrida på ratten, så vill man ju att det ska gå över till farthållare. Inte att både farthållare och autopilot stängs av.
Absolut. Tesla har lyckats försämra en redan dålig funktion.
Jag kör nästan aldrig med AP p.g.a. plingandet och att man måste hålla emot ratten hela tiden.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

Jag lämnade feedback via Teslas supportsida, fick ett specifikt svar att de tog det till sig.

Hej Tesla,

Jag vill gärna lämna en önskan om att dubbelklick för Autopilot ska kunna aktiveras igen i Model Y Juniper. Det var en funktion som gjorde det enklare att växla mellan TACC och Autosteer, och det hade varit uppskattat om den fanns kvar som val i mjukvaran.

Hälsningar,
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Funkar det så på Model 3 Highland?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar