Maetlarv skrev: ↑16 sep 2026 23:45
Har kopierat nedanstående från en annan tråd då Tibor enbart vill ha denna typ av diskussioner i Elontråden.
Det jag själv vill säga är bara att jag blir illamående av folk som försvarar Elon när han hånar Zelensky. Jag ser inte att Zelensky har gjort något för att förtjäna detta.
Att Elon sedan är en magisk entreprenör och har gjort extremt mycket gott för elbilsutvecklingen kan inte innebära att han står ovanför all kritik.
Det är ju inte heller en enskild händelse, nu senast har han ju applåderat AFD’s framgångar som är ett Putinpositivt parti som vill stoppa allt stöd till Ukraina.
Argumentet att det bara skulle vara ”amerikansk inrikespolitik” är ju också helt absurt, det kan väl inte innebära att vi inte får kritisera uttalanden från Elon?
Kopierat från den andra tråden:
”MAGA skrev: ↑
Helt seriös fråga, jag kikar lite här ibland då jag har varit intresserad av Tesla vid bilbyten, men förvånas alltid över svenskarnas motvilja till Elon.
Säger som han själv säger, "look, I believe in safe cities, secure borders and sensible spending with respect to government,” Musk said [Min u.] […
Det understrukna är ju 'rätt fascinerande' givet t.ex. det här:
viewtopic.php?p=892321#p892321
Läs hela ...
Nu måste jag dock hålla med MAGA, det du refererar till är rimligen att beteckna som amerikansk inrikespolitik där Elons uppfattning speglar den då förhärskande uppfattningen bland republikaner om "sensible spending". Man kan ha uppfattningen att majoriteten i USA tyckte fel, men det ändrar inte att uttalandet låg helt i linje med republikansk mainstream och är inte problematiskt i den miljön.
(Fördjupningar om Elons uppfattningar i Elon-tråden, tack.)
I ett normalt demokratiskt samhälle så ska man respektera att alla inte kan bestämma och därför har man val där man bestämmer hur landet ska styras, och sedan får alla acceptera valresultatet och bidra till en bra värld även om man inte fick sin vilja igenom hur landet styrs.
Den idé som somliga verkar propagera för numera är att om man inte får sin vilja igenom så är det Ok att motarbeta sina politiska motståndare utanför den politiska arenan anser jag är att motarbeta det demokratiska systemet.”
Zelensky förtjänar en viss, mild, kritik hur han agerat gentemot Republikanerna.
Han trampade tidigt i klaveret genom att inte förstå att man måste hålla sig väl med båda partierna i USA, och en del andra problem med etiketten. Zelensky har även deltagit i valkampanjer för Demokraterna, vilket naturligtvis Republikanerna förutsägbart inte gillar.
Det finns en annan sida av hjälpen till Ukraina, republikanerna klagade högljutt på brist av redovisning av vart pengarna tog vägen, men det är svårt att veta hur allvarligt problemet var, för rysk underrättelsetjänst har försökt blåsa upp detta, dock har vissa saker med tillhörande bevisning i form av banktransaktioner nu hamnat i domstol.
Så kritiken mot Zelensky är inte helt grundlös. Men att man kan förklara vad tweeten är och vilken betydelse den bör tillmätas, vilket är vad jag försökte göra, betyder inte att jag gillar den eller att man inte får kritisera den.
Två saker kan vara sanna samtidigt.