Nu ännu mer som talar för att packet är defekt. 92kWh här, tillverkad 2022-10jpetters skrev: ↑24 apr 2025 19:29Var rätt lite trafik idag = NFP nere på 78.3kWhTellus skrev:Fast i detta fall är det något som ej stämmer med batteriet, låg SOC 80% av tiden? Och kallt klimat? Borde ligga runt 90kWh?AAKEE skrev: ↑14 apr 2025 21:40Vi börjar ha sett flera bilar som ”tappat” kapacitet efter testet.
Överestimering av BMS är nog inte jätteovanligt.
Många har gjort testet och fått mycket sämre SOH än de hade trott.
Överlag är min bedömning att de kaxiga typer i forumen som är med i batteritrådar och rekommenderar folk att skita att försöka håll nere degraderingen och bara köra kommer minska.
Hur ofta fick man göra testet?
Jag skulle köra bilen hårt och se om batteriet sjunker ännu mer i kapacitet, kanske pluppar upp någon felkod och vips så får man ett fräscht batteri på garantin.
![]()
Scan my plaid
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4117
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Scan my plaid
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Scan my plaid
Det värsta är att Tesla kommer säga att allt är okey så länge batteriet ligger på rätt sida 70%. -aTellus skrev: ↑25 apr 2025 00:43Nu ännu mer som talar för att packet är defekt. 92kWh här, tillverkad 2022-10jpetters skrev: ↑24 apr 2025 19:29Var rätt lite trafik idag = NFP nere på 78.3kWhTellus skrev:Fast i detta fall är det något som ej stämmer med batteriet, låg SOC 80% av tiden? Och kallt klimat? Borde ligga runt 90kWh?AAKEE skrev: ↑14 apr 2025 21:40Vi börjar ha sett flera bilar som ”tappat” kapacitet efter testet.
Överestimering av BMS är nog inte jätteovanligt.
Många har gjort testet och fått mycket sämre SOH än de hade trott.
Överlag är min bedömning att de kaxiga typer i forumen som är med i batteritrådar och rekommenderar folk att skita att försöka håll nere degraderingen och bara köra kommer minska.
Hur ofta fick man göra testet?
Jag skulle köra bilen hårt och se om batteriet sjunker ännu mer i kapacitet, kanske pluppar upp någon felkod och vips så får man ett fräscht batteri på garantin.
![]()

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Helt riktigt, har redan fått det svaret på ett service case jag loggade igår.AAKEE skrev:Det värsta är att Tesla kommer säga att allt är okey så länge batteriet ligger på rätt sida 70%. -aTellus skrev: ↑25 apr 2025 00:43Nu ännu mer som talar för att packet är defekt. 92kWh här, tillverkad 2022-10jpetters skrev: ↑24 apr 2025 19:29Var rätt lite trafik idag = NFP nere på 78.3kWhTellus skrev:Fast i detta fall är det något som ej stämmer med batteriet, låg SOC 80% av tiden? Och kallt klimat? Borde ligga runt 90kWh?AAKEE skrev: ↑14 apr 2025 21:40Vi börjar ha sett flera bilar som ”tappat” kapacitet efter testet.
Överestimering av BMS är nog inte jätteovanligt.
Många har gjort testet och fått mycket sämre SOH än de hade trott.
Överlag är min bedömning att de kaxiga typer i forumen som är med i batteritrådar och rekommenderar folk att skita att försöka håll nere degraderingen och bara köra kommer minska.
Hur ofta fick man göra testet?
Jag skulle köra bilen hårt och se om batteriet sjunker ännu mer i kapacitet, kanske pluppar upp någon felkod och vips så får man ett fräscht batteri på garantin.
![]()


Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Scan my plaid
SMT säger följandeAAKEE skrev:Det var det jäkligaste! Det går väldigt mycket utför nu!jpetters skrev: ↑24 apr 2025 19:29Var rätt lite trafik idag = NFP nere på 78.3kWhTellus skrev:Fast i detta fall är det något som ej stämmer med batteriet, låg SOC 80% av tiden? Och kallt klimat? Borde ligga runt 90kWh?AAKEE skrev: ↑14 apr 2025 21:40Vi börjar ha sett flera bilar som ”tappat” kapacitet efter testet.
Överestimering av BMS är nog inte jätteovanligt.
Många har gjort testet och fått mycket sämre SOH än de hade trott.
Överlag är min bedömning att de kaxiga typer i forumen som är med i batteritrådar och rekommenderar folk att skita att försöka håll nere degraderingen och bara köra kommer minska.
Hur ofta fick man göra testet?
Jag skulle köra bilen hårt och se om batteriet sjunker ännu mer i kapacitet, kanske pluppar upp någon felkod och vips så får man ett fräscht batteri på garantin.
![]()
Kom ihåg att 99.4 kWh är full pack when new, och även ungefär det som WLTP-testets bas för WLTP-räckvidden.
Vid 69.6kWh är du nere på 70%.
Tesla kommer troligen mena ett lägre värde, precis som batteritestet ljuger. Den visade räckvidden sjunker inte förrän under 96.3kWh, vilket skulle bli 67.4 kWh.
Men garantin är kapacitet och utgår givetvis från den energin som gav bilen sin WLTP-räckvidd.
Hur ser det ut med CAC imbalance och cellbalansen?

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4117
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Scan my plaid
Hög CAC och hög cell obalans vid den laddnivån. Jag tror det kommer dyka upp felkoder snart.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4117
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Scan my plaid
2022-10, 2600 mil
CAC 2,4Ah
Cell imba 4mV @ 20% SOC
NFP 92
Bättre än AKKEE
CAC 2,4Ah
Cell imba 4mV @ 20% SOC
NFP 92
Bättre än AKKEE

3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Scan my plaid
Senaste fulladdningen, 4400 mil: Min ligger på strax under 92 just nu efter den körningen, och hade 11Ah CAC imbalance sist jag kollade.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4117
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Scan my plaid
Några fler här som har ”bra” värden?
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Scan my plaid
De allra flesta har sämre.
Fnurra låg ju på 95.7kWh eller liknande nyligen, ioffsg en S LR men samma batteri.
Han kör låg SOC och parkerar dessutom utomhus och fryser in batteriet om nätterna
För plaidar har min detta på Teslalogger.
Har prickat in sista fullladdningen från två veckor tillbaka som inte verkar ha loggats där, i övrigt tror jag det är min bil som har de ”bästa prickarna” fram till mina 4400 mil.
Har klickat i för både 19” och 21” för lättare jämförelse. De två uppdelningarna i range i loggen är beroende på vilka hjul man valt i menyn. Teslafi säger såhär: (Bilen visade 611km när jag satte mig i för stt köra efter att laddningen slutade så teslafis loggar ger jag inte jättemycket för, de tror ju i land stt mitt batteri är 130kWh),
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Vid denna fullladdning blev nominal remaining 92.2 och nominal full pack 92.1.
På bilden hade jag redan kört runt halva stan fem ggr efter frun i husets direktiv för att hitta nå saker som skulle med på påskturen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Som Tellus säger är det hög både CAC Imb och hög imbalance mellan cellernas laddningsnivå.jpetters skrev: ↑25 apr 2025 08:08SMT säger följandeAAKEE skrev:Det var det jäkligaste! Det går väldigt mycket utför nu!jpetters skrev: ↑24 apr 2025 19:29Var rätt lite trafik idag = NFP nere på 78.3kWhTellus skrev:Fast i detta fall är det något som ej stämmer med batteriet, låg SOC 80% av tiden? Och kallt klimat? Borde ligga runt 90kWh?AAKEE skrev: ↑14 apr 2025 21:40
Vi börjar ha sett flera bilar som ”tappat” kapacitet efter testet.
Överestimering av BMS är nog inte jätteovanligt.
Många har gjort testet och fått mycket sämre SOH än de hade trott.
Överlag är min bedömning att de kaxiga typer i forumen som är med i batteritrådar och rekommenderar folk att skita att försöka håll nere degraderingen och bara köra kommer minska.
Hur ofta fick man göra testet?
Jag skulle köra bilen hårt och se om batteriet sjunker ännu mer i kapacitet, kanske pluppar upp någon felkod och vips så får man ett fräscht batteri på garantin.
![]()
Kom ihåg att 99.4 kWh är full pack when new, och även ungefär det som WLTP-testets bas för WLTP-räckvidden.
Vid 69.6kWh är du nere på 70%.
Tesla kommer troligen mena ett lägre värde, precis som batteritestet ljuger. Den visade räckvidden sjunker inte förrän under 96.3kWh, vilket skulle bli 67.4 kWh.
Men garantin är kapacitet och utgår givetvis från den energin som gav bilen sin WLTP-räckvidd.
Hur ser det ut med CAC imbalance och cellbalansen?
![]()
Du skulle borda ladda till minst 90% och låta bilen stå och sova en natt för att se hur pass bilen lyckas balansera batteriet.
Rimligen ska du få lägre imbalance efter en natt än innan, eftersom bilen bör balansera packet.
Notera imbalance efter laddningen och efter natten och jämför.
Balanseringen är relativt långsam så med 50mV tar det normalt flera dygn att få till det.
Men här är det ju intressant att se om batteriet alls orkar minska imbalance.
Gör den inte det utan att det ökar har du sannolikt någon dålig cell (med kortis i sig) som drar ut det ”bricken”.
Bara hålla koll på imbalance, när den blir tillräckligt hög blir det felkoder. (Äldre S tror jag hade 200mV som gräns för att alls försöka kunna balansera.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Min bil visar CAC imbalance på 15Ah nu 
Cellbalansen är ingen skillnad mot tidigare, utan normalt 8-10mV.
NFP nere på 91.0kWh.
Inte så imponerande!
Cellbalansen är ingen skillnad mot tidigare, utan normalt 8-10mV.
NFP nere på 91.0kWh.
Inte så imponerande!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4117
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Scan my plaid
CAC sjunkit till 2.0
Cell imba brukar ligga på 2-6mV
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Scan my plaid
Laddade till 100% och lät bilen stå orörd i ca 36h, som den "sov".
Återhämtade lite av tappet och NFP är nu 80.9kWh. CAC imbalance har däremot ökat.


Återhämtade lite av tappet och NFP är nu 80.9kWh. CAC imbalance har däremot ökat.


Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Scan my plaid
Stannade till på en SuC efter att ha kört en tur och provade att ladda till hög SOC. Fick mycket högre effekt än jag väntat mig.


Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Scan my plaid
Cell imbalance är normal/bra där.
Bilens BMS är ju taktisk med imbalansen.
Är CAC stor vill man inte ha noll mV i imbalans vid låg SOC, då blir det väldigt mycket att balansera när man laddar fullt.
Med stor CAC kan du räkna med hög imbalans vid låg SOC, som sedan drar ihop sig vid hög SOC.
Min bil har i princip alltid haft 2mV vid 80%, och 8-10 vid 50-55%. Varje gång jag laddar högt går den via låg imbalans vid 80%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Batteriet värms! (+AC eller kupevärme etc.)
Jag såg en liknande vid 99% och blev tvungen kolla loggen, det var batterivärme som drog upp
In-effekten in i bilen.
Laddeffekten är 137 km/h x 172Wh/km = 23.5kWh
(du ser 137km/h på bilden, och med 21” valt i menyn är varje km värd 172 Wh.)
Plaids laddkurva:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Scan my plaid
CAC imbalance 6.70Ah
Cell imba 10mV
Max discharge power 834kW eller 1135hk
NFP 90.1 medans resterande nominal remaining, ideal remaining och expected remaining visade 91kWh.
Tycker bilen går minst lika bra som ny, har mätt sedan bilen var ny och aldrig fått högre än 97.5kWh, degradering på 6.66% är ganska imponerande med tanke på hur bilen fått smaka.
Rullat 5400mil
Cell imba 10mV
Max discharge power 834kW eller 1135hk
NFP 90.1 medans resterande nominal remaining, ideal remaining och expected remaining visade 91kWh.
Tycker bilen går minst lika bra som ny, har mätt sedan bilen var ny och aldrig fått högre än 97.5kWh, degradering på 6.66% är ganska imponerande med tanke på hur bilen fått smaka.
Rullat 5400mil
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4117
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Scan my plaid
2,5 år / 2800mil
Nice imba
Nice imba
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4117
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Scan my plaid
97,5kWh när den var ny
6% degradering
Vet att den uträkningen ej är EPA eller AAKEE certifierad
Räknar man från när km började droppa 95,9??
Så blir det 4% degradering
6% degradering
Vet att den uträkningen ej är EPA eller AAKEE certifierad
Räknar man från när km började droppa 95,9??
Så blir det 4% degradering
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Scan my plaid
Degraderingströskeln är ~96.3 kWh.
(172.1 Wh/km x 560 km = 172.1x560=96 376 Wh med 21” eller 151.2Wh/km x 637 km = 151.2x637=96 314,4 Wh)
Jag tänker att när man tog ut en ny bil, int’ värst långt efter tillverkningen så levererade nog batteriet ungefär 99-99.4 kWh (X Plaid fick ut 100 kWh på samma pack).
Det speglar ju hur långt man i verkligheten kunde köra då med en viss förbrukning i förhållande till ”idag”.
Just det, höll på att glömma:
Mim bil har lägst imbalance vid ~80%, BMS ser ut att sikta på att matcha cellspånningarna så.
Brukar bli runt 2mV där du ser ut att ha det också (4.0V ~ 80%).
Laddar man från lägre till med än 80% sjunker imbalance upp till 80% och ökar sedan igen när de cellgrupperna med lägre kapacitet kommit ikapp de större och fortsätter öka i SOC/cellspänning fortare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Hade 91.2 kWh imorse, har en del laddningar till 80% på sistone med längre resor samt någon 100% så BMS borde vara rättså okey kalibrerad.
Körde en enda SuC från 6-50% och NFP sjönk till 89.4 kWh.
Bilen har inte någon stor andel supercharging (20% ish) och har inte gått speciellt långt heller.
Laddningseffekten är väldigt nerfad just nu, i princip ett skämt för en två år gammal bil.
Inte alls imponerande och jag är en lite sur ägare just nu.
Körde en enda SuC från 6-50% och NFP sjönk till 89.4 kWh.
Bilen har inte någon stor andel supercharging (20% ish) och har inte gått speciellt långt heller.
Laddningseffekten är väldigt nerfad just nu, i princip ett skämt för en två år gammal bil.
Inte alls imponerande och jag är en lite sur ägare just nu.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4117
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Scan my plaid
Här är upplevelsen tvärtom.AAKEE skrev: ↑31 maj 2025 16:36Hade 91.2 kWh imorse, har en del laddningar till 80% på sistone med längre resor samt någon 100% så BMS borde vara rättså okey kalibrerad.
Körde en enda SuC från 6-50% och NFP sjönk till 89.4 kWh.
Bilen har inte någon stor andel supercharging (20% ish) och har inte gått speciellt långt heller.
Laddningseffekten är väldigt nerfad just nu, i princip ett skämt för en två år gammal bil.
Inte alls imponerande och jag är en lite sur ägare just nu.
Laddade på SUC v3 igår, 20-60%
256kW men verka som den ville ladda snabbare om jag bytt till v4?(se skärmbild) Får testa det nästa gång.
Började trottla vid 30%
NFP 91,9 både igår och idag.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Scan my plaid
Vilken mjukvara har du?Tellus skrev: ↑31 maj 2025 20:48Här är upplevelsen tvärtom.AAKEE skrev: ↑31 maj 2025 16:36Hade 91.2 kWh imorse, har en del laddningar till 80% på sistone med längre resor samt någon 100% så BMS borde vara rättså okey kalibrerad.
Körde en enda SuC från 6-50% och NFP sjönk till 89.4 kWh.
Bilen har inte någon stor andel supercharging (20% ish) och har inte gått speciellt långt heller.
Laddningseffekten är väldigt nerfad just nu, i princip ett skämt för en två år gammal bil.
Inte alls imponerande och jag är en lite sur ägare just nu.
Laddade på SUC v3 igår, 20-60%
256kW men verka som den ville ladda snabbare om jag bytt till v4?(se skärmbild) Får testa det nästa gång.
Började trottla vid 30%
NFP 91,9 både igår och idag.
Jag ser att de senare har sämre laddhastighet i teslaloggers loggar.
Vi jämför ju normalt den effekt som visas på skärmen, som info är din batterieffekt 238.7 kWh på första bilden (”256kW”) och 244kW på andra bilden (248kW). Differensen är ”allt annat” men främst batterivärme på bild 1.
BTW, jag antar att du har koll men ”trottla” är kanske inte rätt ord eftersom folk kanske gör kopplingar till när dator-CPU:er värmetrottlar.
Ryktet i 800V vs 400V-tråden var ju att Teslor överhettade vid laddning. Istället strävar ju bilen att få upp celltempen och värmer under laddning till 55C (därav din delta på 256-248.7kW).
När min laddning underpresterade som bäst hade jag 147kW på skärmen och 146kW battery power. Jag hade AC/värmen på i bilen…Ingen direkt kylning pågick, ändå var det tråkigt klena värden på laddningen :-/
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4117
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Scan my plaid
Vilken version har ni sett haft sänkt hastighet?
Några få gånger har jag fått låg hastighet, då bytt till annan stolpe vilket löste problemet
Några få gånger har jag fått låg hastighet, då bytt till annan stolpe vilket löste problemet
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /