VW ID.7

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.7

Inlägg av taliz »

iAkita skrev: 25 aug 2023 13:55
taliz skrev: 25 aug 2023 13:21
iAkita skrev: 25 aug 2023 13:15
taliz skrev: 25 aug 2023 12:52
iAkita skrev: 25 aug 2023 12:11

Så kan man naturligtvis se det ja. Samtidigt kostade en Model 3 LR över 700 kkr bara månader innan lanseringen av ID7. Hade den fortfarande gjort det hade ID7 rentutav känts prisvärd i jämförelse.

Det kan inte vara lätt för VW och andra tillverkare att hantera kombinationen av Teslas prissänkningar, vikande konjuktur och stigande räntor... Prisbilden för ID7 var antagligen satt långt innan dess.
Model 3 är ju mer som BMW i4. En sportig mellanklassare.

ID7 påminner om tidiga Model S. 5m lång halvkombi med RWD, ~300hk och ~80kwh. Dvs som en gammal S85 typ.
De såldes ju också med stålfjädring.
Har för mig de också kostade 6-700k SEK(låg dollarkurs).
Då var det ju dock något nytt och spännande. Detta känns ju bara som en ren bruksbil.
Model 3 är verkligen inte jämförbar med i4, förutom storlek och prestanda. Och även om ID7 är större och slöare så finns det andra värden som kan göra den mer prisvärd än en Model 3 för 700 kkr (om den kostst det fortfarande). Men jag tror inte just du och jag ska ha den diskussionen. Sannolikheten att vi når samförstånd känns som extremt låg :lol:
Nä, jag förstår inte varför du överhuvudtaget jämför ID7 med Model 3. Helt annan bil som sagt, återigen mer som en gammal S. ;)
Jag jämförde inte bilarna, jag jämförde priserna. Men byt ut Model 3 mot Model Y om det stör dig. Slutsatsen blir densamma. Hade Tesla inte sänkt priserna så drastiskt så hade ID7 varit väldigt prisvärd i jämförelse. Samma pris för en mycket modernare och mer påkostad och välbyggd bil med bättre komfort (om nu inte prestanda är det enda som är viktigt).

Jag är övertygad om att det förekommer en del cross-shopping mellan Model 3/Y och ID4/5/7 både på privatsidan och i tjänstebilssektorn, däremot knappast mellan dessa bilar och en flera år gammal Model S. Se bara hur ID4 utklassade Model Y i Europa innan prissänkningarna, och att det blivit precis tvärt om efter prissänkningarna. Model Y som dessutom tagit död på försälningen av Model 3, trots att det är helt olika bilar som det med din logik inte förekommer någon cross-shopping mellan.

Men resonemanget är hypotetiskt. Tesla HAR sänkt priserna, vilket sätter VW i en knivig sits.
Ja Tesla är snabbrörliga och det visar ju med all tydlighet att det inte funkar att jobba ”som vanligt” längre.
Man måste snabbt kunna anpassa sig om man vill vara med i matchen.
Ingen bryr sig ju om vilka priser som gällde för ett år sen, det är inte vad man betalar. Man bryr sig om vad det kostar nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.7

Inlägg av iAkita »

taliz skrev: 25 aug 2023 14:15
Ja Tesla är snabbrörliga och det visar ju med all tydlighet att det inte funkar att jobba ”som vanligt” längre.
Man måste snabbt kunna anpassa sig om man vill vara med i matchen.
Ingen bryr sig ju om vilka priser som gällde för ett år sen, det är inte vad man betalar. Man bryr sig om vad det kostar nu.
Helt enig. Men då blir det en helt annan affärsmodell där man helt plötsligt ska ha 15-20% marginal när man planerar och lanserar en ny modell, för att eventuellt snabbt kunna sänka priserna och ändå gå med vinst. Det är nog svårare att genomföra för tillverkare som har fler än två volymmodeller och lanserar nya bilar oftare än vad Tesla gör. Sen ska de få med sig ägare/aktieägare också, vilket inte är ett problem för Tesla.

I vilket fall, framtiden får utvisa om VW har dessa marginaler på ID7. Jag är tveksam, även om det säkerligen kommer en del kampanjer så småningom. BMW i4:an gick för mig som privatköpare att pruta ner ca 90 kkr, motsvarande ca 10%, och då är den ändå byggd helt efter mina specifikationer. Listpriset är dock oförändrat och det annonseras inte ut som en kampanj. Så ett helt annat sätt att arbeta. Jag tror inte det är den rätta modellen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.7

Inlägg av lloydfabege »

Förhoppningsvis stärks kronan så kanske priserna kan anpassas. Skulle EUR/SEK vara "normala" 10 sek istället för 12 sek som det är nu skulle ID7 MAX kanske kosta 620 tkr i stället för 750 tkr, allt annat lika, om man kollar på priserna i Finland, 58 790 för grundmodellen och 61 390 för MAX.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Fredrik j
Inlägg: 10950
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.7

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 25 aug 2023 13:23
Maw skrev: 25 aug 2023 13:20
Jag tycker också att den är ca 100kkr för dyr. Med ett startpris på runt 550kkr så hade den varit riktigt intressant. Det är svårt att motivera ett köp av ID7 istället för Tesla M3 eller MY när den kostar så mycket mer.
Om man vill ha en stor rymlig halvkombi ala Model S, men inte bryr sig om prestanda/image/infotainment etc, så är den väl dock inte så dyr.
Men MY är ju klart mer prisvärd och har väl liknande utrymmen, kanske t.o.m. bättre.
Skulle ju kunna vara en fråga om utseende om utseendet också.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: VW ID.7

Inlägg av Macki »

Kollade Hyundai ioniq 6 och den med rwd all utrustning stora batteriet så kostar den 100” mindre än id7 med likande utrustning
Och enbart 35” mer för awd.
Och då tycker jag ioniq 6 är typ 50-100” för dyr.
Nä här har Vw prisat bort sig helt och hållet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.7

Inlägg av taliz »

Macki skrev: 25 aug 2023 15:30
Kollade Hyundai ioniq 6 och den med rwd all utrustning stora batteriet så kostar den 100” mindre än id7 med likande utrustning
Och enbart 35” mer för awd.
Och då tycker jag ioniq 6 är typ 50-100” för dyr.
Nä här har Vw prisat bort sig helt och hållet.
Ja med lite utrustning kostar ju denna som Kia EV9 som är väldigt mkt mer bil för pengarna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: VW ID.7

Inlägg av Credde »

Nu är det nog lite fel att jämföra priser utomlands, men jag tror faktisk VW har forsökt att prisa sig in motsvarande en Model Y Long Range.

I Tyskland kostar en Model Y Long Range €55.970 medans ID.7 börjar från €56.995 - fördel för Model Y är ju den är fyrhjulsdriven. Hade man jämfört med en Model Y RWD så kostar den €45.870 i Tyskland. Så ja, ID.7 bör nog ha börjat nånstans mellan priset på Model Y RWD och Long Range.

Men det är klart den dåliga svenska kronan spelar säkert in på priset i Sverige.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: VW ID.7

Inlägg av Macki »

Ja vad grejer kostar utomlands spelar precis 0 roll, och ja jag fick ner EV9 med allt ink drag för 830:- vilket är prisvärt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.7

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev: 25 aug 2023 14:59
taliz skrev: 25 aug 2023 13:23
Maw skrev: 25 aug 2023 13:20
Jag tycker också att den är ca 100kkr för dyr. Med ett startpris på runt 550kkr så hade den varit riktigt intressant. Det är svårt att motivera ett köp av ID7 istället för Tesla M3 eller MY när den kostar så mycket mer.
Om man vill ha en stor rymlig halvkombi ala Model S, men inte bryr sig om prestanda/image/infotainment etc, så är den väl dock inte så dyr.
Men MY är ju klart mer prisvärd och har väl liknande utrymmen, kanske t.o.m. bättre.
Skulle ju kunna vara en fråga om utseende om utseendet också.
Ja utseendet och att det är ett klassiskt märke kan nog vara en stor fördel för rätt många,
kombin ser ju ut som dom brukar (EV6 mfl är ju betydligt mer ”spejsade” ) och dom
kommer säkert bli vanliga hos kommuner och liknande (om nu inte priset förstör kalaset).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

Jämför man med Zeekr 001 som har liknande storlek och range men bättre utrustning, bättre infotainment, troligtvis bättre interiörkvalite och i mitt tycke mycket snyggare design så blir ID7 också väldigt ovärd till priset som VW satt. Id7 borde ha minst 100 kkr lägre pris.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.7

Inlägg av taliz »

Bjelke skrev: 26 aug 2023 11:11
Fredrik j skrev: 25 aug 2023 14:59
taliz skrev: 25 aug 2023 13:23
Maw skrev: 25 aug 2023 13:20
Jag tycker också att den är ca 100kkr för dyr. Med ett startpris på runt 550kkr så hade den varit riktigt intressant. Det är svårt att motivera ett köp av ID7 istället för Tesla M3 eller MY när den kostar så mycket mer.
Om man vill ha en stor rymlig halvkombi ala Model S, men inte bryr sig om prestanda/image/infotainment etc, så är den väl dock inte så dyr.
Men MY är ju klart mer prisvärd och har väl liknande utrymmen, kanske t.o.m. bättre.
Skulle ju kunna vara en fråga om utseende om utseendet också.
Ja utseendet och att det är ett klassiskt märke kan nog vara en stor fördel för rätt många,
kombin ser ju ut som dom brukar (EV6 mfl är ju betydligt mer ”spejsade” ) och dom
kommer säkert bli vanliga hos kommuner och liknande (om nu inte priset förstör kalaset).
Denna är väl alldeles för stor/dyr? Köper kommuner ens ID4?
De har väl köpt en del ID3. Men det är väl främst småbilar de köper(för hemtjänst och liknande). Renault Zoe är ju väldigt poppis där tex.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.7

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev: 26 aug 2023 11:13
Bjelke skrev: 26 aug 2023 11:11
Fredrik j skrev: 25 aug 2023 14:59
taliz skrev: 25 aug 2023 13:23
Maw skrev: 25 aug 2023 13:20
Jag tycker också att den är ca 100kkr för dyr. Med ett startpris på runt 550kkr så hade den varit riktigt intressant. Det är svårt att motivera ett köp av ID7 istället för Tesla M3 eller MY när den kostar så mycket mer.
Om man vill ha en stor rymlig halvkombi ala Model S, men inte bryr sig om prestanda/image/infotainment etc, så är den väl dock inte så dyr.
Men MY är ju klart mer prisvärd och har väl liknande utrymmen, kanske t.o.m. bättre.
Skulle ju kunna vara en fråga om utseende om utseendet också.
Ja utseendet och att det är ett klassiskt märke kan nog vara en stor fördel för rätt många,
kombin ser ju ut som dom brukar (EV6 mfl är ju betydligt mer ”spejsade” ) och dom
kommer säkert bli vanliga hos kommuner och liknande (om nu inte priset förstör kalaset).
Denna är väl alldeles för stor/dyr? Köper kommuner ens ID4?
De har väl köpt en del ID3. Men det är väl främst småbilar de köper(för hemtjänst och liknande). Renault Zoe är ju väldigt poppis där tex.
Ja antagligen på tok för dyr :(
iaf här i Bollnäs så brukar kommunen köpa typ
kombis fast inte dom större då kanske, inte så jättemånga småbilar faktiskt, men så används dom
nog lite mer varierat än i större städer (ganska logiskt egentligen).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10950
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.7

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev: 26 aug 2023 11:11
Fredrik j skrev: 25 aug 2023 14:59
taliz skrev: 25 aug 2023 13:23
Maw skrev: 25 aug 2023 13:20
Jag tycker också att den är ca 100kkr för dyr. Med ett startpris på runt 550kkr så hade den varit riktigt intressant. Det är svårt att motivera ett köp av ID7 istället för Tesla M3 eller MY när den kostar så mycket mer.
Om man vill ha en stor rymlig halvkombi ala Model S, men inte bryr sig om prestanda/image/infotainment etc, så är den väl dock inte så dyr.
Men MY är ju klart mer prisvärd och har väl liknande utrymmen, kanske t.o.m. bättre.
Skulle ju kunna vara en fråga om utseende om utseendet också.
Ja utseendet och att det är ett klassiskt märke kan nog vara en stor fördel för rätt många,
kombin ser ju ut som dom brukar (EV6 mfl är ju betydligt mer ”spejsade” ) och dom
kommer säkert bli vanliga hos kommuner och liknande (om nu inte priset förstör kalaset).
Kommuner köper väl inte så stora bilar om du inte menar förmånsbilar. I verksamheten är det väl mest hemtjänst och diverse arbetsfordon. Till hemtjänst är ju små eldrivna bilar idealiska. Än så länge kör man i min kommun mest hybrider vad jag har sett.

Jag tror också id7 vinner på att inte framstå som ”bil 2.0” i alla avseenden. En mer klassisk bil med eldrift.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11873
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.7

Inlägg av HelectriC »

lloydfabege skrev: 24 aug 2023 14:52
Även i Norge:

https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id7.html

Från 549 900 NOK (utan moms va?)

Edit:

Även på tyska volkswagen från 56 995 euro.

https://www.volkswagen.de/de/modelle/id7.html
25% moms på beloppet som överstiger 500.000. 549k så har dom redan inkluderat moms och den nya viktavgiften
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.7

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev: 26 aug 2023 11:47
Bjelke skrev: 26 aug 2023 11:11
Fredrik j skrev: 25 aug 2023 14:59
taliz skrev: 25 aug 2023 13:23
Maw skrev: 25 aug 2023 13:20
Jag tycker också att den är ca 100kkr för dyr. Med ett startpris på runt 550kkr så hade den varit riktigt intressant. Det är svårt att motivera ett köp av ID7 istället för Tesla M3 eller MY när den kostar så mycket mer.
Om man vill ha en stor rymlig halvkombi ala Model S, men inte bryr sig om prestanda/image/infotainment etc, så är den väl dock inte så dyr.
Men MY är ju klart mer prisvärd och har väl liknande utrymmen, kanske t.o.m. bättre.
Skulle ju kunna vara en fråga om utseende om utseendet också.
Ja utseendet och att det är ett klassiskt märke kan nog vara en stor fördel för rätt många,
kombin ser ju ut som dom brukar (EV6 mfl är ju betydligt mer ”spejsade” ) och dom
kommer säkert bli vanliga hos kommuner och liknande (om nu inte priset förstör kalaset).
Kommuner köper väl inte så stora bilar om du inte menar förmånsbilar. I verksamheten är det väl mest hemtjänst och diverse arbetsfordon. Till hemtjänst är ju små eldrivna bilar idealiska. Än så länge kör man i min kommun mest hybrider vad jag har sett.

Jag tror också id7 vinner på att inte framstå som ”bil 2.0” i alla avseenden. En mer klassisk bil med eldrift.
Se svar ovan ;) men just här i Bollnäs (med omnejd) så tycker jag iaf att det rullar rätt så
många lite större bilar men att det skulle kunna bero på att det är en liten kommun så att
bilarna används till ganska många olika saker, dessutom körs det en hel del mellan dom
närliggande kommunerna och avstånden är lite långa och då är väl inte småbilar så kul osv. Dom
kör ju även med fler personer i bilarna rätt ofta.
Men priset ser ut att bli lite väl högt gissar jag ändå.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10950
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.7

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev: 26 aug 2023 15:46
Fredrik j skrev: 26 aug 2023 11:47
Bjelke skrev: 26 aug 2023 11:11
Fredrik j skrev: 25 aug 2023 14:59
taliz skrev: 25 aug 2023 13:23


Om man vill ha en stor rymlig halvkombi ala Model S, men inte bryr sig om prestanda/image/infotainment etc, så är den väl dock inte så dyr.
Men MY är ju klart mer prisvärd och har väl liknande utrymmen, kanske t.o.m. bättre.
Skulle ju kunna vara en fråga om utseende om utseendet också.
Ja utseendet och att det är ett klassiskt märke kan nog vara en stor fördel för rätt många,
kombin ser ju ut som dom brukar (EV6 mfl är ju betydligt mer ”spejsade” ) och dom
kommer säkert bli vanliga hos kommuner och liknande (om nu inte priset förstör kalaset).
Kommuner köper väl inte så stora bilar om du inte menar förmånsbilar. I verksamheten är det väl mest hemtjänst och diverse arbetsfordon. Till hemtjänst är ju små eldrivna bilar idealiska. Än så länge kör man i min kommun mest hybrider vad jag har sett.

Jag tror också id7 vinner på att inte framstå som ”bil 2.0” i alla avseenden. En mer klassisk bil med eldrift.
Se svar ovan ;) men just här i Bollnäs (med omnejd) så tycker jag iaf att det rullar rätt så
många lite större bilar men att det skulle kunna bero på att det är en liten kommun så att
bilarna används till ganska många olika saker, dessutom körs det en hel del mellan dom
närliggande kommunerna och avstånden är lite långa och då är väl inte småbilar så kul osv. Dom
kör ju även med fler personer i bilarna rätt ofta.
Men priset ser ut att bli lite väl högt gissar jag ändå.
Så kan det vara. Jag bor inte i en glesbygdskommun så här susar hemtjänsten mest runt i tätorten. Men dom har nån fyrhjulsdriven RAV4 också.
Användarvisningsbild
Jedis
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 07 maj 2023 02:08

Re: VW ID.7

Inlägg av Jedis »

chaffis75 skrev: 25 aug 2023 09:03
lloydfabege skrev: 25 aug 2023 08:42
Nu är ID7 uppe på svenska VW, från 664 900 kr.

https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-b ... 257D%22%7D
Mm.. känns de inte lite för dyrt? Nu har jag inte specar en bil men de lär väl dra iväg en 50-100 till innan man känner de är en bil man vill ha..
7,5 prisbasbelopp för en elbil ligger i år på 743 750 så det borde man kunna ta sig under med en rimlig utrustningsnivå. Således ett alternativ för många med förmånsbil.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4955
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.7

Inlägg av chaffis75 »

Jedis skrev: 29 aug 2023 22:28
chaffis75 skrev: 25 aug 2023 09:03
lloydfabege skrev: 25 aug 2023 08:42
Nu är ID7 uppe på svenska VW, från 664 900 kr.

https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-b ... 257D%22%7D
Mm.. känns de inte lite för dyrt? Nu har jag inte specar en bil men de lär väl dra iväg en 50-100 till innan man känner de är en bil man vill ha..
7,5 prisbasbelopp för en elbil ligger i år på 743 750 så det borde man kunna ta sig under med en rimlig utrustningsnivå. Således ett alternativ för många med förmånsbil.
Känns inte så relaterat till mitt inlägg.. bilen blir inte billigare för mig eftersom jag inte får dessa förmåner från företaget och staten.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: VW ID.7

Inlägg av Datzun »

Jedis skrev: 29 aug 2023 22:28
chaffis75 skrev: 25 aug 2023 09:03
lloydfabege skrev: 25 aug 2023 08:42
Nu är ID7 uppe på svenska VW, från 664 900 kr.

https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-b ... 257D%22%7D
Mm.. känns de inte lite för dyrt? Nu har jag inte specar en bil men de lär väl dra iväg en 50-100 till innan man känner de är en bil man vill ha..
7,5 prisbasbelopp för en elbil ligger i år på 743 750 så det borde man kunna ta sig under med en rimlig utrustningsnivå. Således ett alternativ för många med förmånsbil.
Prisbasbelopp för 2023 är 52500 kr. Det förhöjda prisbasbeloppet är 53500 kr. Finns det ett speciellt prisbasbelopp för elbil menar du?
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

Datzun skrev: 30 aug 2023 08:29
Jedis skrev: 29 aug 2023 22:28
chaffis75 skrev: 25 aug 2023 09:03
lloydfabege skrev: 25 aug 2023 08:42
Nu är ID7 uppe på svenska VW, från 664 900 kr.

https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-b ... 257D%22%7D
Mm.. känns de inte lite för dyrt? Nu har jag inte specar en bil men de lär väl dra iväg en 50-100 till innan man känner de är en bil man vill ha..
7,5 prisbasbelopp för en elbil ligger i år på 743 750 så det borde man kunna ta sig under med en rimlig utrustningsnivå. Således ett alternativ för många med förmånsbil.
Prisbasbelopp för 2023 är 52500 kr. Det förhöjda prisbasbeloppet är 53500 kr. Finns det ett speciellt prisbasbelopp för elbil menar du?
På sätt och vis gör det det eftersom man reducerar elbilars pris med upp till 350 000 kr vid beräkning av förmånsvärdet
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fredrik j
Inlägg: 10950
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.7

Inlägg av Fredrik j »

Gränsen på 7,5basbelopp begränsar ju även företagets kostnad för förmånsbilen. Kostnaden för själva bilen påverkas ju inte av räkneövningar på förmånsvärdet.
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.7

Inlägg av lloydfabege »

Kyle från Out of Spec kör ID7 för första gången med en VW-representant:

Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.7

Inlägg av martinot »

sebiva skrev: 24 aug 2023 16:28
De svenska priserna börjar på 664900:- enligt återförsäljare jag pratat med, osäker på vilken utrustningsnivå det är jämfört med den som finns i tyska konfiguratorn.
Hamnar troligen runt 700 för en med vettig utrustningsnivå skulle jag tippa på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.7

Inlägg av martinot »

OvePaHornet skrev: 24 aug 2023 16:44
I november börjar VAG köra med samma modell som bl.a. Mercedes, dvs samma priser överallt och ÅF agerar bara ”leveransagent” åt Volkswagen Group Sverige.
Riktigt bra! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.7

Inlägg av martinot »

taliz skrev: 22 aug 2023 19:11
iAkita skrev: 29 jun 2023 17:26
Så ja, en ID7 blir det ganska säkert framåt vintern/våren, om inte priset sticker iväg något enormt jämfört med ID4/ID5.
Blev en i4 istället va? Kändes ID7 inte tillräckligt premium?
Nackdelen med i4, även om jag gillar BMW, är att för att vara en elbil så utnyttjar den inte sin storlek väldigt väl. Den är stor utanpå, men rätt liten inuti.

Ser inte riktigt i4 som en konkurrent till en större kombi som ID7. Två helt olika bilar IMO. Den ena mer en körglad bil, och den andra en mer praktisk kombi att kunna få plats med saker för hela familjen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar