Idag har jag laddat med 1.56C.
Tesla drar ned på laddströmmen väldigt fort, därför håller bilarna bara 250kW en kort stund. Anledningen är såklart att hålla lithium plating på en kontrollerad nivå.
1.56c motsvarar ~128 kW på den model 3 P jag hade, men eftersom jag har laddat med CC-CV (konstant ström initialt, precis som EV9) så har laddeffekten ökat ända till strömmen minskade pga max cell voltage var nått så toppade laddeffekten 31.125W per cell.
Det motsvarar 137.5kWh vid 50% SOC och är lite mer än laddeffekt än min M3P löste vid 50%.
Från den punkten är det batteriet som styr hur mycket ström det kan ta emot när det matas med 4.2V i Teslafallet, 4.15V är max valbart med denna laddare i lithiumionläge.
De två seriekopplade cellerna höll 3.43V per cell medan de parallellkopplade höll 3.44V, så det var aningen mer (~1% eller ~ 50mAh) i de paralellkopplade. Jag ville inte röra cellerna från vilan för att justera detta (värmer upp cellerna).
4.43V motsvarar runt 20%.
Temp i garaget 23C (plus!) och cellerna har vilat sedan igår, så 23C där med.
Cellerna låg öppet på bordet, de är klädda med genomskinlig plast som isolerar litegrann, det är inte ren plåt ytterst.
Eftersom jag skulle ladda med en laddkurva som ligger över Teslas från ~40% och uppåt så valde jag att mäta celltempen med IR-termometer.
Det var full strömstyrka till cirka 15minuter, då var cellerna 38C.
Kablaget nådde 25-28C och höll det till strömmen minskade då svalnade de av.
Celltemp:
Max temp nåddes strax efter att strömmen /laddeffekten (runt 60% SOC) började minska sedan svalnade batteriet av med ganska bestämd takt.
Efter 15 min 38C
Efter 25 min 40C
Efter 30 min 38C.
Efter 33min 36C.
Efter 37 min 35C
Efter 40 min 32C
Efter 45 min 30C
Efter 55 min 28C
Det behövdes ingen kylning trots att jag laddade cellerna med allt de kunde ta emot vid den temperaturen.
Hade man förvärmt/värmt cellerna hade det blivit något högre fart på laddningen men också mindre värmeutveckling eftersom den interna resistansen blir lägre med varmare batteri.
Jag har alltså laddat från ~20 med motsvarande 130kW, med topp på ~137kW och sedan legat över Teslas laddhastighet från 40-50% till ungefär 95% som är ”fullt” på denna laddare.
Det behövdes ingen kylning, och från 60% och uppåt svalnade batteriet av sig själv.
Temperaturstegringen var måttlig, den hade såklart stigit snabbare med mer effekt men å andra sidan stigit betydligt långsammare om det hade vart förvärmt till 48C eftersom interna resistansen minskar ganska mycket med hög temperatur.
Tesla trycker inte på med max ström enligt CC-tekniken utan bilen når i princip maxströmmen, sedan minskar den omedelbart för att hålla effekten på 250kW, och vid ~20% börjar effekten dras av genom att strömmen minskar markant. Teslas laddkurva är alltså snällare än det jag laddade med idag, från ~50% och uppåt.
Det finns inget värmeproblem, det är en myt såsom så mycket annat.
Cellpacken som motsvarar 400V blev klar efter 55 minuter medan den som motsvarar 800V blev klar efter 1h:4 minuter. Det var 1% mindre i den, vilken motsvarar cirka 30sekunder laddning.
Tidigare med lägre ström har laddningarna blivit klara väldigt lika, men nu stressar vi battericellerna och orsakar lithium plating.
Det kan förklara varför det uppatod en skillnad.
Däremot följdes strömstyrkor och batterispänning (och laddeffekt) åt väldigt bra under hela laddsessionen till ~90%, skillnaden var på slutet. Man kan inte dra slutsatsen att 400V är bättre än 800V, men efter alla laddningar so far så ser vi att det inte är någon skillnad eftersom resp. cell begränsar laddkurvan.