Jag kan inte mycket om batterier och för inte diskussioner på samma nivå som er andra i tråden. AAKEE är ju gurun för mig i detta!AAKEE skrev: ↑09 jun 2024 23:50Värmen är inte ett problem. Det var det i tidiga S med flera mindre batterimoduler och tveksam kylning, men i 3/Y och nya S/X är det inte ett problem.Allaaan skrev: ↑09 jun 2024 22:56
Tänk när du har hundratals av dessa i en och samma förpackning (batteripack) och du ökar strömmen till det dubbla vid 400V. Då (skulle jag tro) att alla kontaktpunkter/bus bars/balansledare öka i temperatur såpass att man börjar få värmeproblem i hela batteripacket och kraven på kylning ökar mycket mer vid 400V vilket leder till att man måste bromsa (mer än vid 800V) för att hålla temperatur nere. Även förluster ökar då värme = förlust. Dessutom andra problem med att köra flera celler parallellt då de måste vara extremt bra matchade (samma inre resistans) för att strömmen ska färdas så jämt fördelat parallellt som du visar på din tidigare illustration.
Finns säkert ännu fler saker som talar för 800V men där är några.
Bilarna värmer alltid batteripacket i bärjan på en SuC V3-session även om man har gjort en komplett förkonditionering.
Min M3P kom alltid in med 48C efter komplett förvärmning, min S ligger aningen under (44-47C) men det är ett större batteri med samma max laddeffekt så det är 21% lägre C-rate på S:en trots samma laddeffekt.
IMG_9164.jpg
Man kan se att target för activeheat är 55C. Det har vart samma både på min S och M3P.
Så när man kommer in förkonditionerad och klar till 48C celltemp så drar bilen igång förvärmning i början på laddsessionen för att få upp celltempen till 55C. Sedan låter bilen celltempen stiga, target för passiv kylning är 60C och target för active är 65C.
SuC_261kW.png
Jag har adrig sett någon högre celltemp än 58-59C under någon av mina ~ 75-80 superchargingsessioner. Värme är inget problem. (Skulle det vara det skulle vi se bättre laddkurvor när vi laddar i kyla, men det är inger skillnad att koppla in i -36C, jag har gjort det.)
Det låter som du tror att anslutningspunkter etc. blir varma. Det skulle jag säga att det är högst medioker värme. Jag har inte sett några anslutningar bli varma i de batteripack jag kört, det enda som blivit varmt utom själva batteriet är slitna kontakter där man kopplar in batteriet till förbrukaren (detta tillsammans med leksaker som drar massor med ström, så att man legat nära vad kontakten är designad för.) En IR-termometer visr ganska bra vart det är varmt. Vi kan verkligen hoppas på att Tesla är minst lika bra som de som tillverkar batterierna till leksakerna jag brukat använda.
När bilen drar ned laddeffekten, i det spektrat där vissa menar att Tesla lidfer av att inte ha 800V (enligt mig för att skona battericellerna, och deras egna begränsningar) så ligger vi kanske på 100-150kW vid 50% SOC medan de andra med snabbladdande batterier ligger kvar på 200-250kW. Med 150kW blir värmeutvecklingen i en punkt (800*/150)^2 = 25 ggr mindre än med fullgas med en Tesla model S Plaid. Batteriet måste såklart kunna hantera högt effektuttag, tex bankörning på Nordscheliffe, och då måste designen tillåta dessa höga strömmar och då blir laddning med halvfart inget problem sedan.
*) Batterieffekten överstiger 800kW med fullgas.
Jag reagerar lite på de temperaturer som du pratar om AAKEE som Teslan förvärmer till då de låter väldigt höga och är precis i det spannet då Tesla anser att de är för höga (55-65). Tesla verkar fortfarande ha stora problem med kylningen (jag förstår att du pratar Model S och detta är Model 3 - men denna är ju deras nyaste modell och är framtagen för bana).
https://carup.se/ny-tesla-overhettas-pa ... te-stanna/