Men förvara den inte inne i bilen...M455E skrev:Blanda koncentrerad spolvätska lagomt starkt och fyll på en sprayflaska. Kan sedan användas för att rengöra/avfrosta lyktor, kameror, och handtag. En mikrofiberduk för avtorkning är också bra att ha.
M3, snö och is, några tips?
Moderator: Redaktion
Re: M3, snö och is, några tips?
Re: M3, snö och is, några tips?
Lägg i frunken; öppna med appen... däri ligger också sopen och spaden.Fredrik j skrev:Men förvara den inte inne i bilen...M455E skrev:Blanda koncentrerad spolvätska lagomt starkt och fyll på en sprayflaska. Kan sedan användas för att rengöra/avfrosta lyktor, kameror, och handtag. En mikrofiberduk för avtorkning är också bra att ha.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
M3, snö och is, några tips?
Nu bor jag i Skåne så inte drabbats av iskyla än riktigt.
Men om man nu haft på silikon på listerna bör ju rutorna gå ner lätt...
Vill man inte banka på fastfrusna handtag kanske man kan använda "vent"-funktionen i appen, och sträcka in handen och öppna på knappen på insidan av dörren?
Men om man nu haft på silikon på listerna bör ju rutorna gå ner lätt...
Vill man inte banka på fastfrusna handtag kanske man kan använda "vent"-funktionen i appen, och sträcka in handen och öppna på knappen på insidan av dörren?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: M3, snö och is, några tips?
Har en spray i frunken men har hittills lyckats med banka och öppna. Förvärmningen verkar inte ta alls på handtagen.
Tesla borde sätta värmetrådar i handtaget.
Tesla borde sätta värmetrådar i handtaget.
- TM3LR
- Teslaägare
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 04 jun 2019 13:51
- Referralkod: ts.la/annsofi630599
Re: M3, snö och is, några tips?
Då var den säsongen här 
Känns som 3 tydliga designproblem hittills;
- vatten rinner in runt handtagen och fryser fast dem
- vindrutetorkarna "parkerar" i ett läge då det inte går att böja upp dem från rutan över natten, så de fryser också fast. Det löses iofs vid uppvärmning av framruta
- vatten rinner in runt laddningsluckan och fryser fast den och hindrar den från att öppna/stänga helt
Finns det några smarta erfarenheter av hur man undviker/åtgärdar dessa eller är det bara att kämpa på med olika former av skrapor och uppvärmning?
Känns som 3 tydliga designproblem hittills;
- vatten rinner in runt handtagen och fryser fast dem
- vindrutetorkarna "parkerar" i ett läge då det inte går att böja upp dem från rutan över natten, så de fryser också fast. Det löses iofs vid uppvärmning av framruta
- vatten rinner in runt laddningsluckan och fryser fast den och hindrar den från att öppna/stänga helt
Finns det några smarta erfarenheter av hur man undviker/åtgärdar dessa eller är det bara att kämpa på med olika former av skrapor och uppvärmning?
Re: M3, snö och is, några tips?
Funkar inte gammal hederlig låsolja om man lägger in det i dörrhandtaget?TM3LR skrev:Då var den säsongen här
Känns som 3 tydliga designproblem hittills;
- vatten rinner in runt handtagen och fryser fast dem
- vindrutetorkarna "parkerar" i ett läge då det inte går att böja upp dem från rutan över natten, så de fryser också fast. Det löses iofs vid uppvärmning av framruta
- vatten rinner in runt laddningsluckan och fryser fast den och hindrar den från att öppna/stänga helt
Finns det några smarta erfarenheter av hur man undviker/åtgärdar dessa eller är det bara att kämpa på med olika former av skrapor och uppvärmning?
Re: M3, snö och is, några tips?
Samma problem som ovan, men fler: sidorutor fryser fast och går inte ner när man öppnar dörren. Idag kunde jag inte stänga förardörren, den gick inte i lås de första 15 gångerna jag försökte. Knappen på WC funkade inte första 5 ggr. Laddluckan stängde inte själv. När jag började köra gick ventilationen med ett klapprande ljud en gång i sekunden första minuten. Sensorerna fram trodde det fanns ett hinder, sen efter det slutade de helt att detektera någonting överhuvudtaget (antagligen is på dem, har inte rengjort, så det är väl att förvänta).TM3LR skrev:Då var den säsongen här
Känns som 3 tydliga designproblem hittills;
- vatten rinner in runt handtagen och fryser fast dem
- vindrutetorkarna "parkerar" i ett läge då det inte går att böja upp dem från rutan över natten, så de fryser också fast. Det löses iofs vid uppvärmning av framruta
- vatten rinner in runt laddningsluckan och fryser fast den och hindrar den från att öppna/stänga helt
Finns det några smarta erfarenheter av hur man undviker/åtgärdar dessa eller är det bara att kämpa på med olika former av skrapor och uppvärmning?
Men i övrigt går det bra. Och nej, det är inte 40 minus ute, det är 4 minus.
Den här bilen bör nog stå inomhus.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: M3, snö och is, några tips?
För de som missat tipset om gummilister kan försöka köpa denna eller liknande
https://www.wurth.se/produkter/kemi/for ... ardsspray/
”Förhindrar både att gummidetaljer blir spröda eller blekta och att t.ex. gummilister/packningar fryser fast eller klibbar p.g.a värme. Fräschar upp solblekta och värmeblekta gummidetaljer. Är inte aggressiv mot lackade eller kromade delar. Fräschar upp däcksidor.”
https://www.wurth.se/produkter/kemi/for ... ardsspray/
”Förhindrar både att gummidetaljer blir spröda eller blekta och att t.ex. gummilister/packningar fryser fast eller klibbar p.g.a värme. Fräschar upp solblekta och värmeblekta gummidetaljer. Är inte aggressiv mot lackade eller kromade delar. Fräschar upp däcksidor.”
- Mr_Ewing
- Teslaägare
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/https://---">https://---
Re: M3, snö och is, några tips?
Jag kör en BMW 320 GT idag och har haft samma problem med karmlösa dörrar som M3 har - din vän heter silikonstift.
Smörjer man listerna ordentligt så funkar det i två säsonger innan man behöver göra en ny behandling.
Mitt råd är att inte ta för mycket för det blir kletigt som tusan på rutorna och är svårt att få bort.
https://www.autodude.se/produkt/dorrlis ... PvEALw_wcB
Nästan ett måste på karmlösa dörrar även om bilen är ny.
Smörjer man listerna ordentligt så funkar det i två säsonger innan man behöver göra en ny behandling.
Mitt råd är att inte ta för mycket för det blir kletigt som tusan på rutorna och är svårt att få bort.
https://www.autodude.se/produkt/dorrlis ... PvEALw_wcB
Nästan ett måste på karmlösa dörrar även om bilen är ny.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Re: M3, snö och is, några tips?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: M3, snö och is, några tips?
Tackar för tipset. Beställt.Mr_Ewing skrev:Jag kör en BMW 320 GT idag och har haft samma problem med karmlösa dörrar som M3 har - din vän heter silikonstift.
Smörjer man listerna ordentligt så funkar det i två säsonger innan man behöver göra en ny behandling.
Mitt råd är att inte ta för mycket för det blir kletigt som tusan på rutorna och är svårt att få bort.
https://www.autodude.se/produkt/dorrlis ... PvEALw_wcB
Nästan ett måste på karmlösa dörrar även om bilen är ny.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: M3, snö och is, några tips?
Får man lägga på silikon på gummilisterna ?
På min bil ska man inte behandla gummilisterna .
I instruktionsboken står det så här :
"Gummilister
Alla dörrlister och fönsterlister behandlas från fabrik med ett färglöst mattlacks-skikt som skyddar mot fastfrysning på lackerade karosseridelar samt mot for-donsbuller.Dörrlister och fönsterlister skall inte behandlas med medel.
VIKTIGT Om tätningarna behandlas kan skyddslacken angripas och fordonsljud kan upp-stå."
På min bil ska man inte behandla gummilisterna .
I instruktionsboken står det så här :
"Gummilister
Alla dörrlister och fönsterlister behandlas från fabrik med ett färglöst mattlacks-skikt som skyddar mot fastfrysning på lackerade karosseridelar samt mot for-donsbuller.Dörrlister och fönsterlister skall inte behandlas med medel.
VIKTIGT Om tätningarna behandlas kan skyddslacken angripas och fordonsljud kan upp-stå."
Re: M3, snö och is, några tips?
Nu har jag inte problem med handtag då min bil alltid står i varmgarage, men den absolut bästa och enklaste lösningen vore att man i appen har en funktion som öppnar dörrarna. Samtliga dörrar har ju en elektrisk styrning/öppning av via knappen på insidan så det vore en baggis för Tesla att integrera en funktion i appen som triggar dörrarna. Då kan man "poppa" dörrarna från utsidan och dörren öppnas utan att fysiskt vidröra handtaget.
Med den här funktionen skulle man också enkelt från förarplatsen (om funktionen blir tillgänglig på stora skärmen, likt för Model X) kunna öppna samtliga dörrar och att den som ska åka med kan ta tag i kanten på dörren och öppna helt utan att beröra dörrhandtaget. Skulle eliminera problem med folk som inte förstår hur man ska öppna dörren med handtaget...
Vet inte om jag missar något, men vore inte detta en strålande lösning på problemet?
Med den här funktionen skulle man också enkelt från förarplatsen (om funktionen blir tillgänglig på stora skärmen, likt för Model X) kunna öppna samtliga dörrar och att den som ska åka med kan ta tag i kanten på dörren och öppna helt utan att beröra dörrhandtaget. Skulle eliminera problem med folk som inte förstår hur man ska öppna dörren med handtaget...
Vet inte om jag missar något, men vore inte detta en strålande lösning på problemet?
Re: M3, snö och is, några tips?
Tror inte dörrarna skulle öppna sig alls. När jag försökte med att låsa upp passagerardörren inifrån så klickar låset, men dörren rör sig inte. Finns alltså ingen chans att ta tag i kanten utifrån.helix skrev:Vet inte om jag missar något, men vore inte detta en strålande lösning på problemet?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: M3, snö och is, några tips?
Ja, blir såklart problem om dörrkarmen också är hårt fastfrusen. Jag trodde däremot dörrkarmarna och runt rutorna blev snabbare uppvärmda vid förvärmning än dörrhandtaget. Har som sagt själv aldrig haft problemet med fastfrusna dörrar och handtag så svårt att veta hur det ter sig.renes skrev:Tror inte dörrarna skulle öppna sig alls. När jag försökte med att låsa upp passagerardörren inifrån så klickar låset, men dörren rör sig inte. Finns alltså ingen chans att ta tag i kanten utifrån.helix skrev:Vet inte om jag missar något, men vore inte detta en strålande lösning på problemet?
Tycker oavsett det vore trevligt att kunna öppna dörrarna från skärmen eller appen även av andra anledningar.
Re: M3, snö och is, några tips?
Det kan jag hålla med om.helix skrev:Tycker oavsett det vore trevligt att kunna öppna dörrarna från skärmen eller appen även av andra anledningar.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: M3, snö och is, några tips?
Vet inte men jag tror det skulle bli svårt med ASIL-klassningen om en sån funktion styrs av mjukvara endast.helix skrev:Nu har jag inte problem med handtag då min bil alltid står i varmgarage, men den absolut bästa och enklaste lösningen vore att man i appen har en funktion som öppnar dörrarna. Samtliga dörrar har ju en elektrisk styrning/öppning av via knappen på insidan så det vore en baggis för Tesla att integrera en funktion i appen som triggar dörrarna. Då kan man "poppa" dörrarna från utsidan och dörren öppnas utan att fysiskt vidröra handtaget.
Med den här funktionen skulle man också enkelt från förarplatsen (om funktionen blir tillgänglig på stora skärmen, likt för Model X) kunna öppna samtliga dörrar och att den som ska åka med kan ta tag i kanten på dörren och öppna helt utan att beröra dörrhandtaget. Skulle eliminera problem med folk som inte förstår hur man ska öppna dörren med handtaget...
Vet inte om jag missar något, men vore inte detta en strålande lösning på problemet?
Re: M3, snö och is, några tips?
Jeg har prøvd den, men det går ikke å hindre at den feller seg inn når man låser bilen. På Model S er det et eget menypunkt, men det mangler på model 3.bjelkeman skrev:Under inställning av backspeglar ”Mirrors” finns en inställning för det.Campau skrev:Jag har lyckats när jag bankar på handtagen, men det känns ju inte som en optimal behandling
Är det någon som vet om man kan ”fästa” sidospeglarna i utfällt läge - så de inte går sönder om de skall försöka fälla ut sig när de frusit fast?
Re: M3, snö och is, några tips?
Om man gör som ovan så är det väl per location det triggas?
I manualen står det följande(för att slå av/på permanent antar jag):
”Aktivera eller avaktivera den här funktionen genom att trycka på Controls > Quick Controls > Mirrors > Mirror Auto Fold.”
Sen värms dom ju om man slår på defrostern för bakrutan.
I manualen står det följande(för att slå av/på permanent antar jag):
”Aktivera eller avaktivera den här funktionen genom att trycka på Controls > Quick Controls > Mirrors > Mirror Auto Fold.”
Sen värms dom ju om man slår på defrostern för bakrutan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: M3, snö och is, några tips?
Kan man på något sätt sätta på defrost på bak och framruta ifrån mobilen eller går det på automatiskt när man sätter ingång värmen?
Kan bara starta värmen och välja gradantal samt reglera sätesvärmen. Sen finns High med, fattar dock som att den bara drar värmen på max.
Kan bara starta värmen och välja gradantal samt reglera sätesvärmen. Sen finns High med, fattar dock som att den bara drar värmen på max.
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Re: M3, snö och is, några tips?
Jag har en "Defrost"-knapp bredvid "Starta"-knappen i min app (iOS). När jag aktiverar/trycker på denna så dras både Max varmluft riktad mot rutorna samt värmeslingorna i bakrutan igång.R2D2 skrev:Kan man på något sätt sätta på defrost på bak och framruta ifrån mobilen eller går det på automatiskt när man sätter ingång värmen?
Kan bara starta värmen och välja gradantal samt reglera sätesvärmen. Sen finns High med, fattar dock som att den bara drar värmen på max.
MY LR, Pearl White
Re: M3, snö och is, några tips?
TeslaM3 skrev:Funkar inte gammal hederlig låsolja om man lägger in det i dörrhandtaget?TM3LR skrev:Då var den säsongen här
Känns som 3 tydliga designproblem hittills;
- vatten rinner in runt handtagen och fryser fast dem
- vindrutetorkarna "parkerar" i ett läge då det inte går att böja upp dem från rutan över natten, så de fryser också fast. Det löses iofs vid uppvärmning av framruta
- vatten rinner in runt laddningsluckan och fryser fast den och hindrar den från att öppna/stänga helt
Finns det några smarta erfarenheter av hur man undviker/åtgärdar dessa eller är det bara att kämpa på med olika former av skrapor och uppvärmning?
Jag har smörjt in handtagen/ gropen o torkar bort vatten o jag inga problem med att öppna dom. Man gjorde misstaget att låta backspeglarna ha automatisk infällning men när isen kommer så funkar inte konstruktionen som tesla valt.
Man gör detta fel bara en gång som att sätta på uppvärmingen o sedan ha snöborsten i bakluckan. All snö gled ner i den.
Så mina råd är att
Smörj in gummilister o torka bort fukt/vatten i handtagen.
Ha snöborsten i bilen eller tag med den så du slipper fylla bakluckan med snö.
Slå av automatisk infällning av backspeglar.
Tesla har en del att förbättra men ingen bil är perfekt, men söker man lösning Så funkar det.
Re: M3, snö och is, några tips?
När backspegeln är inbakad i is så är det rätt logiskt att det inte funkar.
Re: M3, snö och is, några tips?
Knacka på handtaget, inte på plåten. Om fönstret inte åker ner, rensa bort lite is mellan fönstret och dörren med nyckelkortet eller liknande.ChristerSjo skrev:Provade det först, men hade jag tagit i mera hade fått plåtskadorTiborBlomhall skrev: