Inst laddstolpe - vilken kabel?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 913
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Inst laddstolpe - vilken kabel?

Inlägg av PhR34k »

tor-ake skrev:
PhR34k skrev:
[
För att nollan belastas konstant under längre tid utav en bil laddare och det finns risk att den brinner av, på man följer föreskrifterna så ska man välja en storlek större.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Jag har fått lära mig att strömmen är noll i nolledaren vid trefas belastning, på grund av fasförskjutningen. Men du hävdar alltså att det är fel?
När det handlar om rena trefas laster tex trefasmotor, varmvattenberedare, bastuaggregat osv.


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4487
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Inst laddstolpe - vilken kabel?

Inlägg av nek0 »

Från Easee manualen
easee.jpg
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Inst laddstolpe - vilken kabel?

Inlägg av e5m1r »

nek0 skrev:
Från Easee manualen
När vi ändå är på manualer säger WC manualen att kabel ska dras för boxens max belastning och inte den inställda
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4487
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Inst laddstolpe - vilken kabel?

Inlägg av nek0 »

e5m1r skrev:
nek0 skrev:
Från Easee manualen
När vi ändå är på manualer säger WC manualen att kabel ska dras för boxens max belastning och inte den inställda
Har inte själv läst WC manualen men så tänkte jag också när elektriker skulle koppla in växelriktaren med 2,5mm och även när jag beställde installation av billaddaren.Det handlade om 125 cm kabel mellan växelriktaren och elcentralen och jag fattar inte varför ska man köra utan marginal speciellt eftersom at växelriktaren klarar mycket mer än mina 13,5kWp paneler
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Inst laddstolpe - vilken kabel?

Inlägg av renes »

e5m1r skrev:
nek0 skrev:
Från Easee manualen
När vi ändå är på manualer säger WC manualen att kabel ska dras för boxens max belastning och inte den inställda
Om brytaren i skåpet före kabeln är på 3x16A så kan man nog dimensionera kabeln efter det.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4487
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Inst laddstolpe - vilken kabel?

Inlägg av nek0 »

renes skrev:
e5m1r skrev:
nek0 skrev:
Från Easee manualen
När vi ändå är på manualer säger WC manualen att kabel ska dras för boxens max belastning och inte den inställda
Om brytaren i skåpet före kabeln är på 3x16A så kan man nog dimensionera kabeln efter det.
Det är klart att man kan, men varför göra det? Det handlar om små pengar i sammanhanget.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Inst laddstolpe - vilken kabel?

Inlägg av renes »

nek0 skrev:
renes skrev:
e5m1r skrev:
nek0 skrev:
Från Easee manualen
När vi ändå är på manualer säger WC manualen att kabel ska dras för boxens max belastning och inte den inställda
Om brytaren i skåpet före kabeln är på 3x16A så kan man nog dimensionera kabeln efter det.
Det är klart att man kan, men varför göra det? Det handlar om små pengar i sammanhanget.
I mitt fall eftersom 5x2.5 var tillräckligt störande där den drogs och en kraftigare skulle störa än mer, utan att göra nytta. Skulle jag behöva byta den, så är det inte mycket jobb heller.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Inst laddstolpe - vilken kabel?

Inlägg av e5m1r »

renes skrev:
e5m1r skrev:
nek0 skrev:
Från Easee manualen
När vi ändå är på manualer säger WC manualen att kabel ska dras för boxens max belastning och inte den inställda
Om brytaren i skåpet före kabeln är på 3x16A så kan man nog dimensionera kabeln efter det.
Rent elsäkerhetsmässigt yes helt korrekt
Om du ska behålla garanti på WC så får man följa deras instruktion och där säger de överdimensionera
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Inst laddstolpe - vilken kabel?

Inlägg av renes »

e5m1r skrev:
renes skrev:
e5m1r skrev:
nek0 skrev:
Från Easee manualen
När vi ändå är på manualer säger WC manualen att kabel ska dras för boxens max belastning och inte den inställda
Om brytaren i skåpet före kabeln är på 3x16A så kan man nog dimensionera kabeln efter det.
Rent elsäkerhetsmässigt yes helt korrekt
Om du ska behålla garanti på WC så får man följa deras instruktion och där säger de överdimensionera
Jag har lite svårt att tro att man kan/kommer att skylla på en "för svag" kabeldimension som är helt tillräcklig enligt lagen. Det börjar bli lite absurt det här.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4487
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Inst laddstolpe - vilken kabel?

Inlägg av nek0 »

renes skrev:
nek0 skrev:
renes skrev:
e5m1r skrev:
nek0 skrev:
Från Easee manualen
När vi ändå är på manualer säger WC manualen att kabel ska dras för boxens max belastning och inte den inställda
Om brytaren i skåpet före kabeln är på 3x16A så kan man nog dimensionera kabeln efter det.
Det är klart att man kan, men varför göra det? Det handlar om små pengar i sammanhanget.
I mitt fall eftersom 5x2.5 var tillräckligt störande där den drogs och en kraftigare skulle störa än mer, utan att göra nytta. Skulle jag behöva byta den, så är det inte mycket jobb heller.
Vet inte hur tjock din kabel är. Den kabeln som jag installerade är 5x6mm och bara 14mm tjock.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Inst laddstolpe - vilken kabel?

Inlägg av e5m1r »

renes skrev:
e5m1r skrev:
renes skrev:
e5m1r skrev:
nek0 skrev:
Från Easee manualen
När vi ändå är på manualer säger WC manualen att kabel ska dras för boxens max belastning och inte den inställda
Om brytaren i skåpet före kabeln är på 3x16A så kan man nog dimensionera kabeln efter det.
Rent elsäkerhetsmässigt yes helt korrekt
Om du ska behålla garanti på WC så får man följa deras instruktion och där säger de överdimensionera
Jag har lite svårt att tro att man kan/kommer att skylla på en "för svag" kabeldimension som är helt tillräcklig enligt lagen. Det börjar bli lite absurt det här.
Hehehe
Du har inte haft med tesla att göra ? :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Inst laddstolpe - vilken kabel?

Inlägg av e5m1r »

Urval från WC manualen
Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4487
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Inst laddstolpe - vilken kabel?

Inlägg av nek0 »

renes skrev:
e5m1r skrev:
renes skrev:
e5m1r skrev:
nek0 skrev:
Från Easee manualen
När vi ändå är på manualer säger WC manualen att kabel ska dras för boxens max belastning och inte den inställda
Om brytaren i skåpet före kabeln är på 3x16A så kan man nog dimensionera kabeln efter det.
Rent elsäkerhetsmässigt yes helt korrekt
Om du ska behålla garanti på WC så får man följa deras instruktion och där säger de överdimensionera
Jag har lite svårt att tro att man kan/kommer att skylla på en "för svag" kabeldimension som är helt tillräcklig enligt lagen. Det börjar bli lite absurt det här.
Vet inte, du kanske har rätt men jag tänkte så här. Idag har jag 16A huvudsäkring och min laddare klarar 32A. I framtiden kanske man höjer säkringen och då är man förberedd. Visst 6mm kabel är dyrare, men om man kommer på att man ska byta blir det ännu dyrare
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Inst laddstolpe - vilken kabel?

Inlägg av renes »

nek0 skrev:
renes skrev:
e5m1r skrev:
renes skrev:
e5m1r skrev:
När vi ändå är på manualer säger WC manualen att kabel ska dras för boxens max belastning och inte den inställda
Om brytaren i skåpet före kabeln är på 3x16A så kan man nog dimensionera kabeln efter det.
Rent elsäkerhetsmässigt yes helt korrekt
Om du ska behålla garanti på WC så får man följa deras instruktion och där säger de överdimensionera
Jag har lite svårt att tro att man kan/kommer att skylla på en "för svag" kabeldimension som är helt tillräcklig enligt lagen. Det börjar bli lite absurt det här.
Vet inte du kanske har rätt men jag tänkte så här. Idag har jag 16A huvudsäkring och min laddare klarar 32A. I framtiden kanske man höjer säkringen och då är man förberedd. Vist 6mm kabel är dyrare, men om man kommer på att man ska byta blir det ännu dyrare
Ja, så är det. Skälet att jag inte tog dyrare kabel har inte med priset att göra, men att jag inte ville ha fysiskt tjockare kabel än nödvändigt. Jag har inget problem med att betala lite extra för att byta kabel i framtiden om det skulle visa sig nödvändigt. Vad kan det handla om? Ett par tusenlappar för kabel och arbetstid.

Om WC pajar inom garantiperioden (vad den nu är, ett år?) och Tesla kräver att jag bevisar att matarkabeln var 6 mm2 eftersom de ser spår av att orsaken till felet är att WC matades med 16A genom en 2.5 mm2 kabel (hur det nu kan vara orsaken eller kan påvisas eller ens misstänkas låter vi vara osagt), ja, i den situationen är jag faktiskt beredd att stå för en ny WC på egen bekostnad också. Känns liksom som det är värt risken. (Tänk lätt sarkastisk ton här...)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2240
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Inst laddstolpe - vilken kabel?

Inlägg av tor-ake »

PhR34k skrev:
tor-ake skrev:
PhR34k skrev:
För att nollan belastas konstant under längre tid utav en bil laddare och det finns risk att den brinner av, på man följer föreskrifterna så ska man välja en storlek större.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Jag har fått lära mig att strömmen är noll i nolledaren vid trefas belastning, på grund av fasförskjutningen. Men du hävdar alltså att det är fel?
När det handlar om rena trefas laster tex trefasmotor, varmvattenberedare, bastuaggregat osv.


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Och vad exakt är det som gör att en en trefasladdare inte är en "ren" last? Menar du att den på något sätt fasförskjuter faserna olika mycket, så att summan inte blir noll längre? Är det här något du faktiskt har mätt upp eller har grund för att anta? Om jag går ut i garaget nu och mäter med en tångamperemeter när bilen laddar, kommer jag att se något annat än noll komma noll A på nolledaren?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Inst laddstolpe - vilken kabel?

Inlägg av Svenssons »

tor-ake skrev:
Och vad exakt är det som gör att en en trefasladdare inte är en "ren" last? Menar du att den på något sätt fasförskjuter faserna olika mycket, så att summan inte blir noll längre? Är det här något du faktiskt har mätt upp eller har grund för att anta? Om jag går ut i garaget nu och mäter med en tångamperemeter när bilen laddar, kommer jag att se något annat än noll komma noll A på nolledaren?
Teslan skulle ju kunna snedbelasta faserna. Den laddar ju mellan respektive fas och nollan, dvs 3*230V och inte mellan faserna (kvadratroten ur 3)*400V.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
HenrikC
Inlägg: 782
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Inst laddstolpe - vilken kabel?

Inlägg av HenrikC »

tor-ake skrev:
Och vad exakt är det som gör att en en trefasladdare inte är en "ren" last? Menar du att den på något sätt fasförskjuter faserna olika mycket, så att summan inte blir noll längre? Är det här något du faktiskt har mätt upp eller har grund för att anta? Om jag går ut i garaget nu och mäter med en tångamperemeter när bilen laddar, kommer jag att se något annat än noll komma noll A på nolledaren?
Du är inne på rätt spår. Rent resistiva laster balanserar ut fullständigt, så strömmen blir noll. Allt som är kopplat mellan faserna, till exempel en trefasmotor, berörs inte heller eftersom den inte använder nolledaren.

Det som ställer till det är om det finns belastningar som kopplade mellan fas och nolla men inte förbrukar strömmen exakt samtidigt. Att detta kunde bli ett problem upptäckte man när man började bygga datorhallar och annan utrustning med switchande nätaggregat. De är fulla av spolar, kondensator och halvledare som gör spännande saker med strömmen. Glöm den vackra sinuskurvan. Istället får man överlagrade övertoner, till exempel tredje övertonen på 150 Hz i ett 50 Hz nät. Nu summerar inte strömmarna längre till noll när de möts i nolledaren.

(Om någon mot förmodan tycker att detta är spännande att djupdyka i finns en uppsats från Chalmers som visar hur det svenska elnätet påverkas:
http://webfiles.portal.chalmers.se/et/L ... hanLic.pdf )

Principen går att illustrera med ett förenklat exempel utan avancerad matematik: Anta att jag bygger en stor fyr i kustbandet med tre lampor som kopplas till var sin fas. För att ljuset ska se ut att rotera sätter jag en timer i kretsen så att bara en lampa är tänd åt gången. Varje fasledare får kallna under tiden dess lampa är släckt och någon av de andra två lamporna lyser. Men nolledaren kallnar aldrig eftersom det alltid är någon lampa tänd. I detta fall tillförs alltså tre gånger så mycket värme till nolledaren som till varje fasledare. Det motsvarar att den leder rot(3), alltså 1.73 ggr mer ström än fasledarna eftersom förlusterna är kvadratiska mot strömmen. Det är teoretiskt "worst case".

Brute force-lösningen är att införa en grövre nolledare (Googla "oversized neutral"), den eleganta lösningen är att konstruera apparater som ansluts tlll elnätet på ett bra sätt. Total Harmonic Distortion brukar det stå på nätaggregat till datorer. Det finns krav på all elektrisk utrustning hur mycket den får förvränga vågformen.

https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_61000-3-2

Det jag inte förstår är hur laddaren i en bil ska kunna vara konstruerad så att skapa en ström i nolledaren som är så stor att det kräver en överdimensionering av kabeln utan att samtidigt bryta mot normerna.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Inst laddstolpe - vilken kabel?

Inlägg av Delta »

Bry dig inte om nollan det kan aldrig bli högre ström än i någon av fasledarna. Det skall ju inte heller sitta en säkring i nolledaren. Ta det lugnt och kör med 5x2,5mm2. FKKJ om den ligger i jord. Allt därutöver är onödigt och feldimensionerat.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2240
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Inst laddstolpe - vilken kabel?

Inlägg av tor-ake »

Tack för förklaringen HenrikC.

Jag inser nu att om man förutsätter att de ingenjörerna som bygger laddelektroniken i elbilar är totala idioter, så vill man som elektriker överdimensionera.

Men frågan är då, finns det fog för att anta att de är det? Eller är det en obefogad skepsis?

Kinesiska powersupplies till servrar i en datahall kan jag fatta, de är ju prispressade så att det nästan är omöjligt att bygga till spec för kostnaden, och om man packar in 1000 sådana blir det mycket spännande ström, men laddelektroniken i elbilar? Är den verkligen inköpt på aliexpress?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar