Audi e-tron bra eller dåligt?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7252
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Etron är bokstavligen en gammal avgasbil som de bytt drivlina i.
Är den verkligen det? Inte i samma grad som EQC iaf, den har ju bokstavligen en fejkad fossilmotor under huven, e-tron känns ju som en ”riktig” elbil.

Om det inte var en VW-bil skulle den definitivt vara mitt andrahandsval efter Tesla.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av taliz »

fth skrev:
taliz skrev:
Etron är bokstavligen en gammal avgasbil som de bytt drivlina i.
Är den verkligen det? Inte i samma grad som EQC iaf, den har ju bokstavligen en fejkad fossilmotor under huven, e-tron känns ju som en ”riktig” elbil.

Om det inte var en VW-bil skulle den definitivt vara mitt andrahandsval efter Tesla.

/fth
Ja, etron bygger MLB-plattan:
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswage ... B_platform
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Zalman3 »

Varför jag inte köpte en Audi e-tron. Jag kör en Tesla S.
Har kört e-tron ca 24 mil, tyvärr gick den sönder, ringde bärgning, men vägrades hjälp.

1. Där jag bor är Audis service dålig.
2. Audin är långsammare 0-100.
3. Audin har lägre toppfart(ja jag har kört på Autobahn).
4. Audin har mindre räckvidd.
5. Min Tesla kan ladda hos Tesla, CCS och Chademo
Audi kan bara ladda CCS.
6. Gratis laddning med Tesla S och X
7. Massor av bra gratis uppgraderingar via nätet.
Tex så fick jag en massa ju extra hk som gjorde att jag minskade 0-100 från 5,4s till 4,4s.
8. 6kW värme av batteriet.
9. 6kW värme av kupén.
10. Löjligt bra Navigator, som dessutom förvärmer batteriet innan jag kommer till Teslas snabbladdare.
11. Mycket bra och redigt gränssnitt i pekskärmen.
Ytterst få saker kräver mer än 2 klick.
12. Laddar jag på tex hotell kan jag steglöst ställa in antal ampere jag vill ladda med. Det gör jag en gång, sen minns GPS den inställningen så att jag aldrig behöver ställa in det igen.
13. Möjlighet till att köpa en Hemma Tesla laddare som har en inbyggd knapp för att öppna laddlucka.
14. Motorstängning/öppning av laddlucka.
15. Laddlucka tål en riktigt vinter. Har aldrig haft problem med laddlucka trots 10.000 mil i Norrland.
16. Marknadens bästa app. Har aldrig misslyckats att få kontakt med bilen trots att den stått i betonggarage.
17. Mycket snabb respons i appen, jämfört med konkurrenter.
18. Kan boka service i appen.
19. Har mycket trång parkering. Fjärrstyr bilen med appen.
20. Tycker att Teslan är snyggare än Audin.
21. Mycket ljusstark skärm, som fungerar överraskade bra i solljus.
22. Stor backkamerabild.
23. Luftfjädring med minne, har jag ställt in att den ska höja sig på vägen till stugan, då minns GPS det.
24. Har man en Tesla, då finns det många fina Teslaklubbar man kan gå med i. Teslaclubsweden är ju så bra att tom Audi folket hänger här!
25. Med mjukvara kunde jag låsa upp 15kWh extra.
26. Löjligt snabbt och enkelt att snabbladda. Tryck på kontakten på sladden, luckan öppnas, stoppa i sladden, klart!
Tar 5s. Du anar inte hur besvärligt det kan vara med andra lösningar, måste ladda ner app, konfigurera, bankid, knappar, betala, välja på pekskärm, laddningen startar inte, ringa supporten mm.
Och är nåt trasigt, måste du kanske åka till en annan laddare.
Det har hänt att en kontakt varit trasig, men har då bytt stolpe, har aldrig blivit stående utan att kunna ladda.
27. Appen visar hur många som laddar på en laddstation.
28. Marknadens bästa räckviddsmätare, momentan förbrukning, procent kvar vid målgång mm.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av mati »

Varför köpte jag en e-tron och sålde Teslan då?
- välutbyggt servicenät, det går att ringa verkstaden, inga väntetider, reservdelar finns inom ett dygn eller så. Det upplevde jag som en katastrof hos Tesla.
- även om bilen inte är felfri så är den bättre ihopsatt. Allting passar perfekt, inga konstiga panelgap osv. Även om det är bara optiskt så förväntar jag mig sånt på en bil som kostar över en miljon. Där levererar Audi.
- en av marknadens tystate bilar.
- oslagbar komfort. En otroligt bra långfärdsbil.
- bra prestanda, men behagligare än Teslas "spark-i-röven" acceleration. Jag gillar det komfortorienterade tänket i Audin.
- stålkastare med högupplöst LED-matrix (man kan köra med helljus hela tiden, bilen blinkar på djur och fotgängare när det finns risk att de korsar vägen, den lyser upp trafikskyltar etc)
- värmekamera som ser i mörkret och som markerar folk och djur med gula och röda fyrkanter så mam ser dem bättre.
- HUD
- massa lull-lull överallt, detaljer som t.ex. att kamerorna kan spolas rent osv.
- laddar extremt snabbt, nästan konstant 150kW, 0-80% på ca 30 minuter, 0-100% på 45 minuter.
- dragkrok (1,8 ton dragvikt)!!!
- mycket trevligare "autopilot" än Tesla, framförallt den adaptiva farthållaren är i mina ögon i en helt annan klass. Men det är lite extra känsligt att säga det på ett teslaforum.
- skyltavläsning, bilen bromsar inför skyltar, korsningar, rondeller osv.
- radarsensorer runtom (Tesla har bara kameror och ultraljud) vilket gör att bilen kan se även bakåt och åt sidorna på mycket långt avstånd och i dåligt väder. Den kan varna för korsande trafik, både fram och bak, bilar som kommer i hög fart bakifrån osv. Farthållaren anpassar sig efter trafiksituationen bakom. T.ex. så rullar den ut mot en kosrning när det är fritt bakom, men den kör fram och bromsar när det finns risk att man stör bakomliggande bilar. Radan är dessutom uppvärmd så att den fungerar även på vintern.
- två laddluckor (vet inte om det tillvalet finns kvar), en på varje sida. Båda är motoriserade såklart.
- öppning av bagageluckan med foten
- 3D-vy
- riktig regnsensor som faktiskt fungerar

Nackdelar som jag kan komma på:
- förbrukningen kan dra iväg när man inte ser sig för
- bilen är stor, tung och bred, inte jättelämplig för stora städer (irrelevant för mig)
- några buggar i mjukvaran som Audi inte får ordning på (inte unikt för e-tron dock). En del av mjukvaran har e-tron ärvt från fossilbilarna, och det märks ibland.
- den är dyr
- laddning på långfärd kan bli ett problem, beroende på vart man kör, framförallt efter Ionitys prisändring.
- navigatorn är inte den smartaste, men den duger. Det skulle komma en helt ny navigator nu snart. Den kanske blir bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Varför köpte jag en e-tron och sålde Teslan då?
- välutbyggt servicenät, det går att ringa verkstaden, inga väntetider, reservdelar finns inom ett dygn eller så. Det upplevde jag som en katastrof hos Tesla.
- även om bilen inte är felfri så är den bättre ihopsatt. Allting passar perfekt, inga konstiga panelgap osv. Även om det är bara optiskt så förväntar jag mig sånt på en bil som kostar över en miljon. Där levererar Audi.
- en av marknadens tystate bilar.
- oslagbar komfort. En otroligt bra långfärdsbil.
- bra prestanda, men behagligare än Teslas "spark-i-röven" acceleration. Jag gillar det komfortorienterade tänket i Audin.
- stålkastare med högupplöst LED-matrix (man kan köra med helljus hela tiden, bilen blinkar på djur och fotgängare när det finns risk att de korsar vägen, den lyser upp trafikskyltar etc)
- värmekamera som ser i mörkret och som markerar folk och djur med gula och röda fyrkanter så mam ser dem bättre.
- HUD
- massa lull-lull överallt, detaljer som t.ex. att kamerorna kan spolas rent osv.
- laddar extremt snabbt, nästan konstant 150kW, 0-80% på ca 30 minuter, 0-100% på 45 minuter.
- dragkrok (1,8 ton dragvikt)!!!
- mycket trevligare "autopilot" än Tesla, framförallt den adaptiva farthållaren är i mina ögon i en helt annan klass. Men det är lite extra känsligt att säga det på ett teslaforum.
- skyltavläsning, bilen bromsar inför skyltar, korsningar, rondeller osv.
- radarsensorer runtom (Tesla har bara kameror och ultraljud) vilket gör att bilen kan se även bakåt och åt sidorna på mycket långt avstånd och i dåligt väder. Den kan varna för korsande trafik, både fram och bak, bilar som kommer i hög fart bakifrån osv. Farthållaren anpassar sig efter trafiksituationen bakom. T.ex. så rullar den ut mot en kosrning när det är fritt bakom, men den kör fram och bromsar när det finns risk att man stör bakomliggande bilar. Radan är dessutom uppvärmd så att den fungerar även på vintern.
- två laddluckor (vet inte om det tillvalet finns kvar), en på varje sida. Båda är motoriserade såklart.
- öppning av bagageluckan med foten
- 3D-vy
- riktig regnsensor som faktiskt fungerar

Nackdelar som jag kan komma på:
- förbrukningen kan dra iväg när man inte ser sig för
- bilen är stor, tung och bred, inte jättelämplig för stora städer (irrelevant för mig)
- några buggar i mjukvaran som Audi inte får ordning på (inte unikt för e-tron dock). En del av mjukvaran har e-tron ärvt från fossilbilarna, och det märks ibland.
- den är dyr
- laddning på långfärd kan bli ett problem, beroende på vart man kör, framförallt efter Ionitys prisändring.
- navigatorn är inte den smartaste, men den duger. Det skulle komma en helt ny navigator nu snart. Den kanske blir bättre.
Mati är inte helt nöjd med hur det var att får dragkrok på sin bil.

EDIT:
Tesla har en av marknadens snabbaste datorer.
Vilket innebär att GPS mm är mycket smidigt att jobba med.
Du kan se Netflix, Youtube i skärmen.
Jag har gratis Spotify och Internet(vet inte i hur många år)

Finns en massa spel.

Citat:
Jag har jobbat hemifrån denna vecka och min dotter har varit hemma från skolan med förkylning. Hon och jag brukar gå ut till teslan och spela schack efter lunch, det är sååå najs! Ena dagen tjatade hon till sig att köpa lunch på McDonalds bara för att vi ska få spela i bilen när vi åt, trots att hon inte gillar maten.. 
Visste inte att spelandet i Teslan var så populärt.
Cuphead är tydligen populärt.


Dessutom har Tesla Sentry mode.
Dess videokameror spelar in om det kommer nån nära bilen.
Eventuell skadegörelse filmas, och vid flera fall har polisen kunnat gripa den skyldige.

Dessutom kommer det hela tiden nya värdefulla uppdateringar helt gratis.

Exempel:
https://teslaclubsweden.se/lyza-ett-ar/

Min 3 år gamla Tesla S är en väldigt mycket bättre bil än när jag köpte den.

2017
60kWh batteri
0-100 på 5,4s
Tesla och Chademo snabbladdning

2020
75kWh batteri(fick betala för att låsa upp 15kWh)
0-100 på 4,4s gratis
Tesla, Chademo och CCS(fick betala uppgradering)Snabbladdning
Och en lång rad mjukvara uppgraderingar

Och om jag vill kan jag uppgradera till nya supersnabba MCU2 datorn.

Och även från AP2 till AP3 Full self drive.

Vilket gör min bil till en nära 2020 års modell.

Teslan har aluminium kaross, rostar inte.

Tesla har 4 års nybilsgaranti, 8000mil.
Och den har 8 års garanti på hela drivlinan, med elmotor, transmission och batteri, oavsett antal mil.
Det finns dom dom kört 100.000 mil och fått batteriet gratis utbytt.
Batteriet förväntas hålla i ca 80.000 mil.

Jag bor i Umeå.
När bilen servats har de kört en servicebuss till mig och servat bilen på plats. Mycket smidigt.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Muhlegg »

mati skrev:
Varför köpte jag en e-tron och sålde Teslan då?
- välutbyggt servicenät, det går att ringa verkstaden, inga väntetider, reservdelar finns inom ett dygn eller så. Det upplevde jag som en katastrof hos Tesla.
- även om bilen inte är felfri så är den bättre ihopsatt. Allting passar perfekt, inga konstiga panelgap osv. Även om det är bara optiskt så förväntar jag mig sånt på en bil som kostar över en miljon. Där levererar Audi.
- en av marknadens tystate bilar.
- oslagbar komfort. En otroligt bra långfärdsbil.
- bra prestanda, men behagligare än Teslas "spark-i-röven" acceleration. Jag gillar det komfortorienterade tänket i Audin.
- stålkastare med högupplöst LED-matrix (man kan köra med helljus hela tiden, bilen blinkar på djur och fotgängare när det finns risk att de korsar vägen, den lyser upp trafikskyltar etc)
- värmekamera som ser i mörkret och som markerar folk och djur med gula och röda fyrkanter så mam ser dem bättre.
- HUD
- massa lull-lull överallt, detaljer som t.ex. att kamerorna kan spolas rent osv.
- laddar extremt snabbt, nästan konstant 150kW, 0-80% på ca 30 minuter, 0-100% på 45 minuter.
- dragkrok (1,8 ton dragvikt)!!!
- mycket trevligare "autopilot" än Tesla, framförallt den adaptiva farthållaren är i mina ögon i en helt annan klass. Men det är lite extra känsligt att säga det på ett teslaforum.
- skyltavläsning, bilen bromsar inför skyltar, korsningar, rondeller osv.
- radarsensorer runtom (Tesla har bara kameror och ultraljud) vilket gör att bilen kan se även bakåt och åt sidorna på mycket långt avstånd och i dåligt väder. Den kan varna för korsande trafik, både fram och bak, bilar som kommer i hög fart bakifrån osv. Farthållaren anpassar sig efter trafiksituationen bakom. T.ex. så rullar den ut mot en kosrning när det är fritt bakom, men den kör fram och bromsar när det finns risk att man stör bakomliggande bilar. Radan är dessutom uppvärmd så att den fungerar även på vintern.
- två laddluckor (vet inte om det tillvalet finns kvar), en på varje sida. Båda är motoriserade såklart.
- öppning av bagageluckan med foten
- 3D-vy
- riktig regnsensor som faktiskt fungerar

Nackdelar som jag kan komma på:
- förbrukningen kan dra iväg när man inte ser sig för
- bilen är stor, tung och bred, inte jättelämplig för stora städer (irrelevant för mig)
- några buggar i mjukvaran som Audi inte får ordning på (inte unikt för e-tron dock). En del av mjukvaran har e-tron ärvt från fossilbilarna, och det märks ibland.
- den är dyr
- laddning på långfärd kan bli ett problem, beroende på vart man kör, framförallt efter Ionitys prisändring.
- navigatorn är inte den smartaste, men den duger. Det skulle komma en helt ny navigator nu snart. Den kanske blir bättre.
Jag som valde eTron framför MS kan lägga till takhöjden i baksätet och pusha lite extra för 360 kameran. De flesta som byter till MS eller eTron byter till en större bil och då är kameran riktigt bra att ha. Och Matrix strålkastare, o vad jag älskar dem! :D
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av dd88 »

Är väl egentligen en självklarhet men ta aldrig rekommendationer från någon som bara belyser fördelar med sin bil, kan man inte ta upp de problem som finns så är det inte mycket att ha som referens.

Mati är återigen ett typexempel på hur det ska vara.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av nek0 »

dd88 skrev:
Är väl egentligen en självklarhet men ta aldrig rekommendationer från någon som bara belyser fördelar med sin bil, kan man inte ta upp de problem som finns så är det inte mycket att ha som referens.

Mati är återigen ett typexempel på hur det ska vara.
+1
Mati är som alltid saklig och ärlig
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Är väl egentligen en självklarhet men ta aldrig rekommendationer från någon som bara belyser fördelar med sin bil, kan man inte ta upp de problem som finns så är det inte mycket att ha som referens.

Mati är återigen ett typexempel på hur det ska vara.
Mati är nöjd med sin Audi och jag är nöjd med min Tesla.
Det är inget konstigt med det.
Och det är ingen slump att Tesla är världens mest sålda elbil.

Att här få ett mera opartiskt svar är kanske inte att vänta.
Ingen har kört en Tesla OCH en Audi e-tron 10.000 mil var
för att kunna jämföra på riktigt.

Tycker också att tänket mellan fossilbilstillverkare och
Tesla är helt annorlunda.

Traditionellt har fossilbilstillverkare sett till att hålla tillbaka lite med finesser för "nästa år" så kommer det alltid en bättre version.

När Tesla S kom 2012, då hade de traditionella biltillverkarna kunnat komma med en elbil 2015 som spöar en Tesla 2012 på ALLA punkter.
Men man VILL inte.

Kia som har en bra elbil i form av e-Niro fick 3-fas laddning och app först nu!
Inte för att man inte kunde göra det tidigare, utanför man ville inte.

Tesla kör "all in" man gör det bästa man kan.
Och hoppas på att man hittar på nåt bättre nästa år.
Och kommer man inte på nåt bättre, då ändrar man det inte.
Tesla S har gjort mycket små utseende förändringar sedan 2012, eftersom det inte "tillför" något.

Men sätter man in en superdator och kommer med nya programvaru uppdateringar hela tiden, då känner man mindre behov av att byta bil.
För Tesla vill inte att du ska köpa en ny bil bara för att man ändrat några kromlister.

Traditionella biltillverkare vill ändra nån list så grannen ska se att man bytt till en ny bil.

Tesla kräver inte längre någon service.
Visst ska man serva bilen nån gång, men Tesla ser inte service som ett sätt att tjäna pengar.
Vilket traditionella biltillverkarna gör.

Vad kostar det att försäkra och serva en Audi e-tron?
Min Teslas helförsäkring kostar 6.087kr per år med obegränsade mil.

Min Tesla blev 3 år igår den 20 mars.
Kommer att ha kvar den ännu ett tag, eftersom jag är löjligt nöjd.

Men visst, kommer Tesla med Plaid drivlina, 130kWh batteri, och +250kW laddning, då kanske jag slår till på en ny Tesla S.


Ska jag försöka hitta nån fördel för Audin, så är den något tystare.

Men min Tesla har plåttak, vilket gör den tystare än med glastak, och varmare vid -30 grader, jämfört med glastak.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
dd88 skrev:
Är väl egentligen en självklarhet men ta aldrig rekommendationer från någon som bara belyser fördelar med sin bil, kan man inte ta upp de problem som finns så är det inte mycket att ha som referens.

Mati är återigen ett typexempel på hur det ska vara.
+1
Mati är som alltid saklig och ärlig
Märkilgt att Mati "glömde" att berätta om alla turer med draget!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10484
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Legato »

dd88 skrev:
Är väl egentligen en självklarhet men ta aldrig rekommendationer från någon som bara belyser fördelar med sin bil, kan man inte ta upp de problem som finns så är det inte mycket att ha som referens.

Mati är återigen ett typexempel på hur det ska vara.
Alla har vi bias.... Exempelvis Zalman3 och jag pro-Tesla, du och Mati pro-tyskt.

No offense mot någon, men det är såklart självklart att även Mati har bias. Lite mindre nu när han är frustrerad över Ionity dock ;)

Listan på nackdelar är väl en femtedel av fördelarna och häften av dem är sånt som han skriver att de egentligen inte är nackdelar. Mati hade massor av otur med sin Tesla och det har lyst igenom sedan dess.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Är väl egentligen en självklarhet men ta aldrig rekommendationer från någon som bara belyser fördelar med sin bil, kan man inte ta upp de problem som finns så är det inte mycket att ha som referens.

Mati är återigen ett typexempel på hur det ska vara.
Mati är nöjd med sin Audi och jag är nöjd med min Tesla.
Det är inget konstigt med det.
Och det är ingen slump att Tesla är världens mest sålda elbil.

Att här få ett mera opartiskt svar är kanske inte att vänta.
Ingen har kört en Tesla OCH en Audi e-tron 10.000 mil var
för att kunna jämföra på riktigt.

Tycker också att tänket mellan fossilbilstillverkare och
Tesla är helt annorlunda.

Traditionellt har fossilbilstillverkare sett till att hålla tillbaka lite med finesser för "nästa år" så kommer det alltid en bättre version.

När Tesla S kom 2012, då hade de traditionella biltillverkarna kunnat komma med en elbil 2015 som spöar en Tesla 2012 på ALLA punkter.
Men man VILL inte.

Kia som har en bra elbil i form av e-Niro fick 3-fas laddning och app först nu!
Inte för att man inte kunde göra det tidigare, utanför man ville inte.

Tesla kör "all in" man gör det bästa man kan.
Och hoppas på att man hittar på nåt bättre nästa år.
Och kommer man inte på nåt bättre, då ändrar man det inte.
Tesla S har gjort mycket små utseende förändringar sedan 2012, eftersom det inte "tillför" något.

Men sätter man in en superdator och kommer med nya programvaru uppdateringar hela tiden, då känner man mindre behov av att byta bil.
För Tesla vill inte att du ska köpa en ny bil bara för att man ändrat några kromlister.

Traditionella biltillverkare vill ändra nån list så grannen ska se att man bytt till en ny bil.

Tesla kräver inte längre någon service.
Visst ska man serva bilen nån gång, men Tesla ser inte service som ett sätt att tjäna pengar.
Vilket traditionella biltillverkarna gör.

Vad kostar det att försäkra och serva en Audi e-tron?
Min Teslas helförsäkring kostar 6.087kr per år med obegränsade mil.

Min Tesla blev 3 år igår den 20 mars.
Kommer att ha kvar den ännu ett tag, eftersom jag är löjligt nöjd.

Men visst, kommer Tesla med Plaid drivlina, 130kWh batteri, och +250kW laddning, då kanske jag slår till på en ny Tesla S.


Ska jag försöka hitta nån fördel för Audin, så är den något tystare.

Men min Tesla har plåttak, vilket gör den tystare än med glastak, och varmare vid -30 grader, jämfört med glastak.
Inget konstigt med att mati gillar sin bil och skriver om den i en Audi tråd.
Mer konstigt är det att du skriver "100" rader om sin Tesla i samma tråd. Trådet handlar om hur nöjd man är med Audi och inte Tesla.
Att mati inte skriver om dragkroken är för att detta är över för länge sedan och idag är det inte längre problem.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5563
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Gustafsson »

Märkligt är det väl inte ordet jag skulle använt. Tror inte köpare idag kommer att ha samma problem som Mati haft.
Det är snarare ett problem som kommer av att köpa bil av bilhandlare som inte vet men lovar för mycket.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10484
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Är väl egentligen en självklarhet men ta aldrig rekommendationer från någon som bara belyser fördelar med sin bil, kan man inte ta upp de problem som finns så är det inte mycket att ha som referens.

Mati är återigen ett typexempel på hur det ska vara.
Mati är nöjd med sin Audi och jag är nöjd med min Tesla.
Det är inget konstigt med det.
Och det är ingen slump att Tesla är världens mest sålda elbil.

Att här få ett mera opartiskt svar är kanske inte att vänta.
Ingen har kört en Tesla OCH en Audi e-tron 10.000 mil var
för att kunna jämföra på riktigt.

Tycker också att tänket mellan fossilbilstillverkare och
Tesla är helt annorlunda.

Traditionellt har fossilbilstillverkare sett till att hålla tillbaka lite med finesser för "nästa år" så kommer det alltid en bättre version.

När Tesla S kom 2012, då hade de traditionella biltillverkarna kunnat komma med en elbil 2015 som spöar en Tesla 2012 på ALLA punkter.
Men man VILL inte.

Kia som har en bra elbil i form av e-Niro fick 3-fas laddning och app först nu!
Inte för att man inte kunde göra det tidigare, utanför man ville inte.

Tesla kör "all in" man gör det bästa man kan.
Och hoppas på att man hittar på nåt bättre nästa år.
Och kommer man inte på nåt bättre, då ändrar man det inte.
Tesla S har gjort mycket små utseende förändringar sedan 2012, eftersom det inte "tillför" något.

Men sätter man in en superdator och kommer med nya programvaru uppdateringar hela tiden, då känner man mindre behov av att byta bil.
För Tesla vill inte att du ska köpa en ny bil bara för att man ändrat några kromlister.

Traditionella biltillverkare vill ändra nån list så grannen ska se att man bytt till en ny bil.

Tesla kräver inte längre någon service.
Visst ska man serva bilen nån gång, men Tesla ser inte service som ett sätt att tjäna pengar.
Vilket traditionella biltillverkarna gör.

Vad kostar det att försäkra och serva en Audi e-tron?
Min Teslas helförsäkring kostar 6.087kr per år med obegränsade mil.

Min Tesla blev 3 år igår den 20 mars.
Kommer att ha kvar den ännu ett tag, eftersom jag är löjligt nöjd.

Men visst, kommer Tesla med Plaid drivlina, 130kWh batteri, och +250kW laddning, då kanske jag slår till på en ny Tesla S.


Ska jag försöka hitta nån fördel för Audin, så är den något tystare.

Men min Tesla har plåttak, vilket gör den tystare än med glastak, och varmare vid -30 grader, jämfört med glastak.
Inget konstigt med att mati gillar sin bil och skriver om den i en Audi tråd.
Mer konstigt är det att du skriver "100" rader om sin Tesla i samma tråd. Trådet handlar om hur nöjd man är med Audi och inte Tesla.
Att mati inte skriver om dragkroken är för att detta är över för länge sedan och idag är det inte längre problem.
Nej...

Läs TS första inlägg igen. Han är intresserad av att köpa ny elbil. Troligen en e-tron men kanske en Tesla.

Han är uppenbart intresserad av input kring båda bilarna, inte bara e-tron.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
dd88 skrev:
Är väl egentligen en självklarhet men ta aldrig rekommendationer från någon som bara belyser fördelar med sin bil, kan man inte ta upp de problem som finns så är det inte mycket att ha som referens.

Mati är återigen ett typexempel på hur det ska vara.
+1
Mati är som alltid saklig och ärlig
Märkilgt att Mati "glömde" att berätta om alla turer med draget!!!
Det är ju inte bilens fel att de inte skickade med draget vid leverans. Men okej, om det är relevant så varsågod:
Jag beställde e-tron med drag, men som så många andra levererades bilen utan ett sådant, eftersom Audi hade leveransproblem. Det tog ett halvår innan jag äntligen fick min krok installerad, mycket tjat, svett och tårar blev det. Och några lånebilar med drag fick jag köra under tiden.
Audi skötte det riktigt dåligt, men min återförsäljare skötte sig jättebra och försökte allt möjligt får att lösa situationen. Allt från "transplantation" av krok från en annan e-tron till byte av hela bilen diskuterades. Just när jag hade fått en ny e-tron med drag som jag hade kunnat behålla på obestämd tid så dök kroken till min egen bil upp. Den har suttit monterad sedan dess och används flitigt. :)
Som kompensation för besväret fick jag välja en massa prylar och kläder från Audis webbshop. Jag.är trots allt nöjd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Är väl egentligen en självklarhet men ta aldrig rekommendationer från någon som bara belyser fördelar med sin bil, kan man inte ta upp de problem som finns så är det inte mycket att ha som referens.

Mati är återigen ett typexempel på hur det ska vara.
Mati är nöjd med sin Audi och jag är nöjd med min Tesla.
Det är inget konstigt med det.
Och det är ingen slump att Tesla är världens mest sålda elbil.

Att här få ett mera opartiskt svar är kanske inte att vänta.
Ingen har kört en Tesla OCH en Audi e-tron 10.000 mil var
för att kunna jämföra på riktigt.

Tycker också att tänket mellan fossilbilstillverkare och
Tesla är helt annorlunda.

Traditionellt har fossilbilstillverkare sett till att hålla tillbaka lite med finesser för "nästa år" så kommer det alltid en bättre version.

När Tesla S kom 2012, då hade de traditionella biltillverkarna kunnat komma med en elbil 2015 som spöar en Tesla 2012 på ALLA punkter.
Men man VILL inte.

Kia som har en bra elbil i form av e-Niro fick 3-fas laddning och app först nu!
Inte för att man inte kunde göra det tidigare, utanför man ville inte.

Tesla kör "all in" man gör det bästa man kan.
Och hoppas på att man hittar på nåt bättre nästa år.
Och kommer man inte på nåt bättre, då ändrar man det inte.
Tesla S har gjort mycket små utseende förändringar sedan 2012, eftersom det inte "tillför" något.

Men sätter man in en superdator och kommer med nya programvaru uppdateringar hela tiden, då känner man mindre behov av att byta bil.
För Tesla vill inte att du ska köpa en ny bil bara för att man ändrat några kromlister.

Traditionella biltillverkare vill ändra nån list så grannen ska se att man bytt till en ny bil.

Tesla kräver inte längre någon service.
Visst ska man serva bilen nån gång, men Tesla ser inte service som ett sätt att tjäna pengar.
Vilket traditionella biltillverkarna gör.

Vad kostar det att försäkra och serva en Audi e-tron?
Min Teslas helförsäkring kostar 6.087kr per år med obegränsade mil.

Min Tesla blev 3 år igår den 20 mars.
Kommer att ha kvar den ännu ett tag, eftersom jag är löjligt nöjd.

Men visst, kommer Tesla med Plaid drivlina, 130kWh batteri, och +250kW laddning, då kanske jag slår till på en ny Tesla S.


Ska jag försöka hitta nån fördel för Audin, så är den något tystare.

Men min Tesla har plåttak, vilket gör den tystare än med glastak, och varmare vid -30 grader, jämfört med glastak.
Inget konstigt med att mati gillar sin bil och skriver om den i en Audi tråd.
Mer konstigt är det att du skriver "100" rader om sin Tesla i samma tråd. Trådet handlar om hur nöjd man är med Audi och inte Tesla.
Att mati inte skriver om dragkroken är för att detta är över för länge sedan och idag är det inte längre problem.
Nej...

Läs TS första inlägg igen. Han är intresserad av att köpa ny elbil. Troligen en e-tron men kanske en Tesla.

Han är uppenbart intresserad av input kring båda bilarna, inte bara e-tron.
Nu har du fel Legato . Läs rubriken och sedan sista TS inlägget så fattar du :) TS skrev "Aha okej men då vet jag. Kommer nog inte bli så ofta man ladda borta hoppas jag. Finns det några fler nackdelar med e-tron än räckvidden? Om man nu räkna räckvidden som nackdel" och där slutade han fråga om Tesla
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Zalman3 »

Mati hade massor av otur med sin Tesla och det har lyst igenom sedan dess.
Jag gissar att om Mati hade haft min Tesla, då hade han fortfarande kört Tesla.

I tidningarna stod det att Eltaxi i Umeå gick i konkurs pga att de körde Tesla och att de var missnöjda.
Har pratat med ägaren och jag förstår att om han blev påkörd och fick en plåtskada, då fanns plåtverkstaden i Stockholm, vilket gjorde att det tog onödigt lång tid att fixa denna skada.

Intressant är att det finns andra taxibolag i Umeå som kör Tesla och är mycket nöjda.

Nu kör han Audi e-tron och är missnöjd över att han förlorar pengar på att han måste vänta i 1,5-2 timmar på att ladda.
Och han säger att den drar löjligt mycket el på vintern i Umeå, så han måste ladda ofta.

Jag har pratat med Umeå Energi och de lovade en 150kW laddare i Umeå sommaren 2019.
Men ännu finns ingen sådan laddare i drift.

Intressant är att i dag så finns 3 CCS 50kW laddare i Umeå.

Eftersom många Umeå eltaxibilar finns, så är det ofta kö på dessa 3 laddare.

Tesla Umeå har idag 6 snabbladdare på 150kW.
Fundament finns för ytterligare 6st.
Så snart finns 12st snabbladdare.
Hoppas bara att de nya 6st blir V3 på 250kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Alla har vi bias.... Exempelvis Zalman3 och jag pro-Tesla, du och Mati pro-tyskt.
Jag är inte pro-tysk. Jag har faktiskt aldrig haft tyska bilar tidigare. E-Golfen var den första tyska bilen jag någonsin köpt. Det var faktiskt första gången jag suttit i en VW sedan jag tog körkort i en Golf 1992.
Det råkar bara blivit just en e-Golf och en e-tron eftersom båda bilarna passade våra behov just då. Nästa gång blir det nåt annat. Och det kan vara precis vad som helst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10484
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Legato skrev:
Alla har vi bias.... Exempelvis Zalman3 och jag pro-Tesla, du och Mati pro-tyskt.
Jag är inte pro-tysk. Jag har faktiskt aldrig haft tyska bilar tidigare. E-Golfen var den första tyska bilen jag någonsin köpt. Det var faktiskt första gången jag suttit i en VW sedan jag tog körkort i en Golf 1992.
Det råkar bara blivit just en e-Golf och en e-tron eftersom båda bilarna passade våra behov just då. Nästa gång blir det nåt annat. Och det kan vara precis vad som helst.
OK, då specificerar vi närmare till pro-eGolf och pro-eTron. Det relevanta är att du, liksom alla andra, givetvis har en massa bias.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10484
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Är väl egentligen en självklarhet men ta aldrig rekommendationer från någon som bara belyser fördelar med sin bil, kan man inte ta upp de problem som finns så är det inte mycket att ha som referens.

Mati är återigen ett typexempel på hur det ska vara.
Mati är nöjd med sin Audi och jag är nöjd med min Tesla.
Det är inget konstigt med det.
Och det är ingen slump att Tesla är världens mest sålda elbil.

Att här få ett mera opartiskt svar är kanske inte att vänta.
Ingen har kört en Tesla OCH en Audi e-tron 10.000 mil var
för att kunna jämföra på riktigt.

Tycker också att tänket mellan fossilbilstillverkare och
Tesla är helt annorlunda.

Traditionellt har fossilbilstillverkare sett till att hålla tillbaka lite med finesser för "nästa år" så kommer det alltid en bättre version.

När Tesla S kom 2012, då hade de traditionella biltillverkarna kunnat komma med en elbil 2015 som spöar en Tesla 2012 på ALLA punkter.
Men man VILL inte.

Kia som har en bra elbil i form av e-Niro fick 3-fas laddning och app först nu!
Inte för att man inte kunde göra det tidigare, utanför man ville inte.

Tesla kör "all in" man gör det bästa man kan.
Och hoppas på att man hittar på nåt bättre nästa år.
Och kommer man inte på nåt bättre, då ändrar man det inte.
Tesla S har gjort mycket små utseende förändringar sedan 2012, eftersom det inte "tillför" något.

Men sätter man in en superdator och kommer med nya programvaru uppdateringar hela tiden, då känner man mindre behov av att byta bil.
För Tesla vill inte att du ska köpa en ny bil bara för att man ändrat några kromlister.

Traditionella biltillverkare vill ändra nån list så grannen ska se att man bytt till en ny bil.

Tesla kräver inte längre någon service.
Visst ska man serva bilen nån gång, men Tesla ser inte service som ett sätt att tjäna pengar.
Vilket traditionella biltillverkarna gör.

Vad kostar det att försäkra och serva en Audi e-tron?
Min Teslas helförsäkring kostar 6.087kr per år med obegränsade mil.

Min Tesla blev 3 år igår den 20 mars.
Kommer att ha kvar den ännu ett tag, eftersom jag är löjligt nöjd.

Men visst, kommer Tesla med Plaid drivlina, 130kWh batteri, och +250kW laddning, då kanske jag slår till på en ny Tesla S.


Ska jag försöka hitta nån fördel för Audin, så är den något tystare.

Men min Tesla har plåttak, vilket gör den tystare än med glastak, och varmare vid -30 grader, jämfört med glastak.
Inget konstigt med att mati gillar sin bil och skriver om den i en Audi tråd.
Mer konstigt är det att du skriver "100" rader om sin Tesla i samma tråd. Trådet handlar om hur nöjd man är med Audi och inte Tesla.
Att mati inte skriver om dragkroken är för att detta är över för länge sedan och idag är det inte längre problem.
Nej...

Läs TS första inlägg igen. Han är intresserad av att köpa ny elbil. Troligen en e-tron men kanske en Tesla.

Han är uppenbart intresserad av input kring båda bilarna, inte bara e-tron.
Nu har du fel Legato . Läs rubriken och sedan sista TS inlägget så fattar du :) TS skrev "Aha okej men då vet jag. Kommer nog inte bli så ofta man ladda borta hoppas jag. Finns det några fler nackdelar med e-tron än räckvidden? Om man nu räkna räckvidden som nackdel" och där slutade han fråga om Tesla
Han ville fortsatt ha input om nackdelar med e-tron och då rimligtvis i relation till Tesla eftersom det var hans alternativ.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Legato skrev:
Alla har vi bias.... Exempelvis Zalman3 och jag pro-Tesla, du och Mati pro-tyskt.
Jag är inte pro-tysk. Jag har faktiskt aldrig haft tyska bilar tidigare. E-Golfen var den första tyska bilen jag någonsin köpt. Det var faktiskt första gången jag suttit i en VW sedan jag tog körkort i en Golf 1992.
Det råkar bara blivit just en e-Golf och en e-tron eftersom båda bilarna passade våra behov just då. Nästa gång blir det nåt annat. Och det kan vara precis vad som helst.
Mati, du tror ju på nya Skodan och har liksom jag gjort en "intresseanmälan".
Blir det inte en ny Tesla för mig nästa gång, så blir det mest troligt en Skoda Enyaq.
En Audi e-tron är inte ett alternativ för mig.

Kommer väldigt mycket nya elbilar det närmsta året.
Så det finns elbilar som passar alla.

En bubblare skulle kunna vara om Nissan med sin nya SUV Ariya, har 4wd, rätt pris prestanda och utrymmen.
Den kommer till hösten.

Det är ju det bra/dåliga med elbilar, om 3-6 månader så kommer det nåt billigare/bättre.

Och 800V tekniken slår igenom 2021-22.
Då kan billigare elbilar har supersnabb laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av dd88 »

Legato skrev:
Alla har vi bias.... Exempelvis Zalman3 och jag pro-Tesla, du och Mati pro-tyskt.
Klart man har tillverkare som man föredrar, men frågar någon mig om bilarna jag ägt så är det en självklarhet att nämna de brister som finns, utan att försöka förminska och vifta bort problemen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av nek0 »

Var ser du att han fortfarande frågar om Tesla ?
"Aha okej men då vet jag. Kommer nog inte bli så ofta man ladda borta hoppas jag. Finns det några fler nackdelar med e-tron än räckvidden? Om man nu räkna räckvidden som nackdel"

"Han ville fortsatt ha input om nackdelar med e-tron och då rimligtvis i relation till Tesla eftersom det var hans alternativ."
Verdi

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Verdi »

Passa er för att tvätta Audin bara... ;)

https://www.dn.se/ekonomi/motor/audi-ba ... -biltvatt/

Artikeln är tänkt lite som motvikt till den alltför vanliga uppfattningen om att Tesla har skitgrejer medan tyska bilar är gedigna som pansarvagnar.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10484
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Var ser du att han fortfarande frågar om Tesla ?
"Aha okej men då vet jag. Kommer nog inte bli så ofta man ladda borta hoppas jag. Finns det några fler nackdelar med e-tron än räckvidden? Om man nu räkna räckvidden som nackdel"

"Han ville fortsatt ha input om nackdelar med e-tron och då rimligtvis i relation till Tesla eftersom det var hans alternativ."
Läs det jag skrev igen och lite noggrannare.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar