HelectriC skrev:en stor bov i sammanhanget tror jag ær att Sverige har inhemst bilproduktion (av den fossila typen). Norge har inget sådant att bry sig om och behøver inte tænka på eventuella arbetsplatser som går førlorade om man gynnar elbilsproducenter. Jag tror att man hade varit mer benægen att gynna elbilar i Sverige om vi inte hade en så stark lobby från bilbranschen.
Norges generösa elbilssubventioner
är just ett resultat från en stark lobby från bilbranschen.
När dagens regler utformades fanns det ett starkt inhemskt elbilsbransch i Norge med flera biltillverkare som tillverkade elbilar (Think, Kewet, mfl). De elbilarna var dock av så dubiös kvalitet så det behövdes starka ekonomiska medel för att förmå gemene man köpa dem
När Norges elbilstillverkare ändå gick i konkurs, och utländska aktörer började sälja elbilar i Norge höjdes också röster för avskaffandet av premierna.
Tack och lov började tills dess de övriga positiva effekterna av elbilar -förutom arbetstillfällen hos inhemska biltillverkarna- att märkas, så premierna fick bli kvar.
Inte ens i Norge handlade subventionerna om gröna skogar - utan ren och skär protektionism. I alla fall i början.