Bästa sätt förvärma bilen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av B99 »

Ja, ni har väl förmodligen sett dagens video från Teslabjörn om preheating och förbrukning, mycket intressant!

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 897
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av Arn »

tor-ake skrev:
SkipperO skrev:
Om man tycker man klarar sig utan stark regen och maxeffekt, kan förvärmningen av batteriet kännas lite onödigt. Finns det andra dokumenterade fördelar med att förvärma batteriet?
Ja.

https://batteryuniversity.com/learn/art ... mperatures

Om du åker iväg med ett kallt batteri kan det bli så att den totala räckvidden du får ut ur batteriet blir mycket lägre än om du spenderat en liten andel av energin på att värma upp batteret, innan avfärd.



Tesla visar detta i batteridisplayen med snöflinga, blå markering, och en reducerad kilometersiffra.

Säkert?
I dessa lägen har jag exempelvis varit framme på jobbet mef 55% och när man sja resa hem igen på em startat på t.ex 58% De fåtal gånger jag behövt förvärma bilen har den inte dragit mindre el

Är inte allra effektivaste sätt att värma ett kallt batteri att köra iväg med bilen? Finns det temperaturer då man definitivt behöver värma batteriet före avfärd t.ex minus 25?
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av macksie »

tor-ake skrev:
SkipperO skrev:
Om man tycker man klarar sig utan stark regen och maxeffekt, kan förvärmningen av batteriet kännas lite onödigt. Finns det andra dokumenterade fördelar med att förvärma batteriet?
Ja.
https://batteryuniversity.com/learn/art ... mperatures
Om du åker iväg med ett kallt batteri kan det bli så att den totala räckvidden du får ut ur batteriet blir mycket lägre än om du spenderat en liten andel av energin på att värma upp batteret, innan avfärd.
Tesla visar detta i batteridisplayen med snöflinga, blå markering, och en reducerad kilometersiffra.
Ingenstans i artikeln du hänvisar står att läsa att det lönar sig att spendera energi på förvärmning för att utöka räckvidd. Om du drar den slutsatsen genom att läsa artikeln får du gärna förklara din tanke/uträkning.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2239
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av tor-ake »

Arn skrev:
tor-ake skrev:
SkipperO skrev:
Om man tycker man klarar sig utan stark regen och maxeffekt, kan förvärmningen av batteriet kännas lite onödigt. Finns det andra dokumenterade fördelar med att förvärma batteriet?
Ja.

https://batteryuniversity.com/learn/art ... mperatures

Om du åker iväg med ett kallt batteri kan det bli så att den totala räckvidden du får ut ur batteriet blir mycket lägre än om du spenderat en liten andel av energin på att värma upp batteret, innan avfärd.



Tesla visar detta i batteridisplayen med snöflinga, blå markering, och en reducerad kilometersiffra.

Säkert?
I dessa lägen har jag exempelvis varit framme på jobbet mef 55% och när man sja resa hem igen på em startat på t.ex 58% De fåtal gånger jag behövt förvärma bilen har den inte dragit mindre el

Är inte allra effektivaste sätt att värma ett kallt batteri att köra iväg med bilen? Finns det temperaturer då man definitivt behöver värma batteriet före avfärd t.ex minus 25?
Det är inte förbrukningen som går upp när batteriet är kallt, det är den tillgängliga energin som går ned. Om du kollar på grafen jag länkade så ser du spänningen och hur mycket energi man kan ta ut ur en enstaka cell vid olika temperaturer.

Exempel, du laddar upp ett tomt batteri, trycker in säg 50kWh, och sedan låter du batteriet kallna till -15 grader, och sedan försöker du dra ur energin, då får du bara ut 40kWh (obs exempel).

Att titta på laddnings-% på batteriet i dessa lägen är vanskligt, eftersom procentuellt sett är laddningen densamma 100% är fortfarande 100%, det är bara det att när batteriet är varmt motsvarar 100% 75kWh, men när batteriet är kallt är 100% bara 65kWh (siffrorna bara exempel!)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2239
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av tor-ake »

macksie skrev:
tor-ake skrev:
SkipperO skrev:
Om man tycker man klarar sig utan stark regen och maxeffekt, kan förvärmningen av batteriet kännas lite onödigt. Finns det andra dokumenterade fördelar med att förvärma batteriet?
Ja.
https://batteryuniversity.com/learn/art ... mperatures
Om du åker iväg med ett kallt batteri kan det bli så att den totala räckvidden du får ut ur batteriet blir mycket lägre än om du spenderat en liten andel av energin på att värma upp batteret, innan avfärd.
Tesla visar detta i batteridisplayen med snöflinga, blå markering, och en reducerad kilometersiffra.
Ingenstans i artikeln du hänvisar står att läsa att det lönar sig att spendera energi på förvärmning för att utöka räckvidd. Om du drar den slutsatsen genom att läsa artikeln får du gärna förklara din tanke/uträkning.
I artikeln finns en graf över spänningen i en Li-Ion-cell under urladdning, vid olika temperaturer. Energin är arean under kurvan (inte riktigt så dramatiskt som det ser ut i grafen, eftersom skalan på y-axeln börjar vid 2,4V. Eftersom du kan få ut mer energi ur ett varmt batteri än ett kallt så är det bara frågan om hur mycket mer man får ut vs hur mycket energi som åtgår att värma batteriet. Om man kan gå från 65kWh tillgänglig energi til 70kWh genom att spendera 4kWh på att värma batteriet, då har du gått plus 1kWh på affären.

Intuitivt kan det verka konstigt, men det beror på att ett batteri inte är ett perfekt energilager, det är en kemisk reaktion som skyfflar runt elektroner, och den kemiska reaktionen går långsammare vid lägre temperaturer, vilket ger lägre spänning.

Dessutom är det så att uppvärmningsenergin är nånting man får "betala" ändå, eftersom den inre resistansen i batteriet är högre med kallt batteri, så det kan mycket väl bli så att de där 4kWh går åt ändå, bara det att batteriet når sin arbetstemperatur först i slutet på resan när batteriet redan är slut, istället för att pröjsa dem i början och kunna ta ut mer energi totalt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av macksie »

tor-ake skrev:
macksie skrev:
tor-ake skrev:
SkipperO skrev:
Om man tycker man klarar sig utan stark regen och maxeffekt, kan förvärmningen av batteriet kännas lite onödigt. Finns det andra dokumenterade fördelar med att förvärma batteriet?
Ja. https://batteryuniversity.com/learn/art ... mperatures
Om du åker iväg med ett kallt batteri kan det bli så att den totala räckvidden du får ut ur batteriet blir mycket lägre än om du spenderat en liten andel av energin på att värma upp batteret, innan avfärd.
Tesla visar detta i batteridisplayen med snöflinga, blå markering, och en reducerad kilometersiffra.
Ingenstans i artikeln du hänvisar står att läsa att det lönar sig att spendera energi på förvärmning för att utöka räckvidd. Om du drar den slutsatsen genom att läsa artikeln får du gärna förklara din tanke/uträkning.
I artikeln finns en graf över spänningen i en Li-Ion-cell under urladdning, vid olika temperaturer. Energin är arean under kurvan (inte riktigt så dramatiskt som det ser ut i grafen, eftersom skalan på y-axeln börjar vid 2,4V. Eftersom du kan få ut mer energi ur ett varmt batteri än ett kallt så är det bara frågan om hur mycket mer man får ut vs hur mycket energi som åtgår att värma batteriet. Om man kan gå från 65kWh tillgänglig energi til 70kWh genom att spendera 4kWh på att värma batteriet, då har du gått plus 1kWh på affären.
Intuitivt kan det verka konstigt, men det beror på att ett batteri inte är ett perfekt energilager, det är en kemisk reaktion som skyfflar runt elektroner, och den kemiska reaktionen går långsammare vid lägre temperaturer, vilket ger lägre spänning.
Dessutom är det så att uppvärmningsenergin är nånting man får "betala" ändå, eftersom den inre resistansen i batteriet är högre med kallt batteri, så det kan mycket väl bli så att de där 4kWh går åt ändå, bara det att batteriet når sin arbetstemperatur först i slutet på resan när batteriet redan är slut, istället för att pröjsa dem i början och kunna ta ut mer energi totalt.
Gillar representationen att arean motsvarar energi, och ja det stämmer ju när jag reflekterar över det. Smart sätt att se på grafen.

Men det finns för lite data i artikeln för att kunna dra de slutsatser du gör. Jag köper dina argument, men inte din uträkning som du gjort på en höft.

För att det ska bli rätt måste vi veta hur fort ett batteri värms.

Dels vid effektuttag dvs körning. Och där hänvisar artikeln till den högre resistansen som finns vid lägre temperatur. Och därmed blir batteriet varmt snabbare ju kallare det är när du börjar köra, och vi rör oss mot kurvorna med större areal och mer tillgänglig energi. Dvs hur fort rör vi oss uppåt åt höger.

Dels hur fort värms ett batteri upp vid instoppad mängd energi. Också viktigt är trögheten. Dvs om du kör igenom 4kWh i värmesystemet som värmer batterierna, så kommer inte den energin att gå direkt ut i batterierna utan det tar ett tag.

Jag tycker att du refererar till en vetenskaplig artikel och sen drar slutsatser som om de vore en sanning utan att ha tillgång till varken forskning eller fakta som understödjer dina slutsatser mer än delvis.

Min uppfattning är därför att det är bättre att luta sig mot empirisk forskning, dvs slutsatser från oss forum-medlemmar som kört el-bil en längre tid. Och kanske är det därför jag är tveksam, jag har inte själv kunnat se någon skilland under mina tre vintrar som Tesla ägare och stuga i fjällen med långsam-laddning
MYP
X90d
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2239
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av tor-ake »

Tesla har troligen gjort matematiken och inhämtat datat, eftersom de är så pigga på att värma batteriet i tid och otid.

Vad gäller om man faktiskt får bättre räckvidd eller bara ungefär samma räckvidd genom att värma batteriet med värmare kontra med dess egna inre resistans är jag vid närmare eftertanke tveksam. Det öppnar nämligen för ett case som inte verkar följa termodynamikens lagar, att man skulle kunna få energi att försvinna. :?:

Vad som däremot är helt utom tvivel är att man förlorar mycket energi på att värma upp batteriet, köra bara en kort sträcka och sedan parkera och låta bilen kallna, värma upp batteriet igen, köra en bit osv osv. Därför vore det bra att kunna välja bort värmaren. Men samtidigt förstår jag att tesla inte skapar en massa funktioner som är knepiga och förvirrar användaren. Se bara tråden om E-Trons laddningstimer t.ex. I tidigare versioner(?) av programvaran kunde man välja Range mode på MX (Enligt björn nyland) och då användes inte batterivärmaren. Är det något du sett eller provat?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
wheels
Inlägg: 717
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av wheels »

Kona har ju "winter mode" som man kan slå till och ifrån. Osäker på hur det fungerar. säger bara att man kan få kortare range om man har den till
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av martinot »

wheels skrev:
Kona har ju "winter mode" som man kan slå till och ifrån. Osäker på hur det fungerar. säger bara att man kan få kortare range om man har den till
Har kanske med 4-hjuldrift att göra, eller anti-spin?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av SkipperO »

70% av mina resor är korta, en typisk hämtabarntrip är 20km/30minuter. Med förvärmning 30min vid nollgradigt blir förbrukningen uppskattningsvis i kWh: förvärmning batteri 3,5 +förvärmning kupé 1 + kupévärme 1.5 + framdrivning 3 = 9kWh eller 12% eller 450Wh/km eller 3x mer än en ljummen sommardag. Det tycker jag är anmärkningsvärt. Samtidigt ingen jättefråga då varken miljö eller plånbok tar så mycket stryk och jag kan ladda hemma.

Det går att hitta antydningar i manual och på nätet att batteriet inte mår bra av att köras kallt, men hittar inget tydligt kring det. Att ladda ett kallt batteri finns välbeskrivet att det degraderar batteriet, men det är ju nått annat och som bilen hanterar. Nån som sett bra info om körning med kallt batteri är dåligt för batteriet?
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av Svenssons »

SkipperO skrev:
70% av mina resor är korta, en typisk hämtabarntrip är 20km/30minuter. Med förvärmning 30min vid nollgradigt blir förbrukningen uppskattningsvis i kWh: förvärmning batteri 3,5 +förvärmning kupé 1 + kupévärme 1.5 + framdrivning 3 = 9kWh eller 12% eller 450Wh/km eller 3x mer än en ljummen sommardag. Det tycker jag är anmärkningsvärt. Samtidigt ingen jättefråga då varken miljö eller plånbok tar så mycket stryk och jag kan ladda hemma.
Halvera tiden för uppvärmningen så kommer du ändå komma fram till en varm bil men har halva förbrukningen. Tycker att 5 minuter räcker oftast men här nere blir det oftast inte kallt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4184
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av Tellus »

Svenssons skrev:
SkipperO skrev:
70% av mina resor är korta, en typisk hämtabarntrip är 20km/30minuter. Med förvärmning 30min vid nollgradigt blir förbrukningen uppskattningsvis i kWh: förvärmning batteri 3,5 +förvärmning kupé 1 + kupévärme 1.5 + framdrivning 3 = 9kWh eller 12% eller 450Wh/km eller 3x mer än en ljummen sommardag. Det tycker jag är anmärkningsvärt. Samtidigt ingen jättefråga då varken miljö eller plånbok tar så mycket stryk och jag kan ladda hemma.
Halvera tiden för uppvärmningen så kommer du ändå komma fram till en varm bil men har halva förbrukningen. Tycker att 5 minuter räcker oftast men här nere blir det oftast inte kallt.
Eller om möjligt, hoppa in i bilen och slå på camp mode, då avbryts batterivärmningen. Tror det är höga effektuttag som inte är så bra för kallt batteri, så vid normal körning tror jag inte batteriet degraderas, kanske snarare tvärtom då kallare batteri ska vara bra ur degraderingssyfte, men nu är jag lite ute och cyklar.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
SkipperO skrev:
70% av mina resor är korta, en typisk hämtabarntrip är 20km/30minuter. Med förvärmning 30min vid nollgradigt blir förbrukningen uppskattningsvis i kWh: förvärmning batteri 3,5 +förvärmning kupé 1 + kupévärme 1.5 + framdrivning 3 = 9kWh eller 12% eller 450Wh/km eller 3x mer än en ljummen sommardag. Det tycker jag är anmärkningsvärt. Samtidigt ingen jättefråga då varken miljö eller plånbok tar så mycket stryk och jag kan ladda hemma.
Halvera tiden för uppvärmningen så kommer du ändå komma fram till en varm bil men har halva förbrukningen. Tycker att 5 minuter räcker oftast men här nere blir det oftast inte kallt.
Hos oss är det sällan under nollan, och då tycker jag 2-3 minuter alltid räcker fint för att lätt få 23 grader i bilen.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av macksie »

tor-ake skrev:
I artikeln finns en graf över spänningen i en Li-Ion-cell under urladdning, vid olika temperaturer. Energin är arean under kurvan (inte riktigt så dramatiskt som det ser ut i grafen, eftersom skalan på y-axeln börjar vid 2,4V. Eftersom du kan få ut mer energi ur ett varmt batteri än ett kallt så är det bara frågan om hur mycket mer man får ut vs hur mycket energi som åtgår att värma batteriet. Om man kan gå från 65kWh tillgänglig energi til 70kWh genom att spendera 4kWh på att värma batteriet, då har du gått plus 1kWh på affären.

Intuitivt kan det verka konstigt, men det beror på att ett batteri inte är ett perfekt energilager, det är en kemisk reaktion som skyfflar runt elektroner, och den kemiska reaktionen går långsammare vid lägre temperaturer, vilket ger lägre spänning.

Dessutom är det så att uppvärmningsenergin är nånting man får "betala" ändå, eftersom den inre resistansen i batteriet är högre med kallt batteri, så det kan mycket väl bli så att de där 4kWh går åt ändå, bara det att batteriet når sin arbetstemperatur först i slutet på resan när batteriet redan är slut, istället för att pröjsa dem i början och kunna ta ut mer energi totalt.
Kan du vänligen berätta hur du kom fram till siffrorna att gå från 65 till 70 kWh genom att spendera 4 kWh på uppvärmning
MYP
X90d
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2239
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av tor-ake »

Siffrorna är bara tagna ur luften, baserat på storleksordningen av hur mycket bilen rapporterar att den tappar när blåa remsan kommer i batterimätaren, och batterivärmarens effekt, som är 3,5kW på min bil.

Teorin är inte svår, när spänningen sjunker pga kyla kan man inte ta ut all kapacitet ur cellen. Om man värmer upp den kan man ta ut resterande kapacitet.

Sedan är frågan, exakt hur mycket värme måste man tillföra? Jag har några celler från en e-golf på hyllan i garaget, samt en ställbar dc-dc-omvandlare med digital utläsning, om du vill låna och testa?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5992
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av AAKEE »

tor-ake skrev:

Teorin är inte svår, när spänningen sjunker pga kyla kan man inte ta ut all kapacitet ur cellen. Om man värmer upp den kan man ta ut resterande kapacitet.
Har ni diskuterat inre resistans( Ri ) ?

Den är i princip noll vid 40 grader på ett li-ionbatteri och ökar sedan ganska mycket, vid noll grader är Ri mångfalt mer än vid 40 grader. Använder man batteriet kallt kommer den inre resistansen att skapa förluster som blir värme i batteriet.

Jag tror precis som du att Tesla har betydligt bättre koll på detta än vi har och därför behöver man inte trixa med de automatiska funktionerna.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1527
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av kenjon »

Är Ri noll vid 40 grader? Jag trodde den ökade när batteriet var kallt, och minskade när det värms.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 897
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av Arn »

Hej på er

Nu varit på fjällresa. Påhemresan var det kall morgon -8 grader. Förvärmde 20 min på max. Hjälpteinte mycket. Det var riktigt svårt komma in i passagerardörrarna bak. Framdörrar gick ok.
Det var is på nedre delen av rutorna som var problemet. Efter rikligt med flytande isskrapa och 10 min ytterligare vätme på max kom alla in i bilen.

Sedan uppenbarade sig nästa problem, vindrutetorkarna. Först efter 1 timme lyckades jag på en bensinmack få igång dem. Rikligt med is som hindrade dem att kunna arbeta

Nästa gång tror jag minst 30 min på max men har jag möjlighet att koppla in bilen så kommer jag köra max längre t.ex 45 min.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2001
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av BrooklynS »

kenjon skrev:
Är Ri noll vid 40 grader? Jag trodde den ökade när batteriet var kallt, och minskade när det värms.
Noll vid +40, resistansen ökar sedan allt mer vid minskad temperatur.

Därför värms batteriet innan laddning och det kyls vid höga effekuttag.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av jans »

Arn skrev:
Hej på er

Nu varit på fjällresa. Påhemresan var det kall morgon -8 grader. Förvärmde 20 min på max. Hjälpteinte mycket. Det var riktigt svårt komma in i passagerardörrarna bak. Framdörrar gick ok.
Det var is på nedre delen av rutorna som var problemet. Efter rikligt med flytande isskrapa och 10 min ytterligare vätme på max kom alla in i bilen.

Sedan uppenbarade sig nästa problem, vindrutetorkarna. Först efter 1 timme lyckades jag på en bensinmack få igång dem. Rikligt med is som hindrade dem att kunna arbeta

Nästa gång tror jag minst 30 min på max men har jag möjlighet att koppla in bilen så kommer jag köra max längre t.ex 45 min.
Vad har du för bil ? Har haft kallstarter efter bilen stått nån vecka i typ -20. Förvärmning nån timme, sen inga problem.
.
Model S P85+ Juni 2014
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12770
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av Fredrik j »

jans skrev:
Arn skrev:
Hej på er

Nu varit på fjällresa. Påhemresan var det kall morgon -8 grader. Förvärmde 20 min på max. Hjälpteinte mycket. Det var riktigt svårt komma in i passagerardörrarna bak. Framdörrar gick ok.
Det var is på nedre delen av rutorna som var problemet. Efter rikligt med flytande isskrapa och 10 min ytterligare vätme på max kom alla in i bilen.

Sedan uppenbarade sig nästa problem, vindrutetorkarna. Först efter 1 timme lyckades jag på en bensinmack få igång dem. Rikligt med is som hindrade dem att kunna arbeta

Nästa gång tror jag minst 30 min på max men har jag möjlighet att koppla in bilen så kommer jag köra max längre t.ex 45 min.
Vad har du för bil ? Har haft kallstarter efter bilen stått nån vecka i typ -20. Förvärmning nån timme, sen inga problem.
När det gäller att komma in en bil med karmlösa rutor är ju -20 att föredra framför runt nollan. Det är ju när det går från blött till is fram och tillbaka som det blir problem.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 897
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av Arn »

Der är ju det stora problemet i södra Sverige att temperaturen svänger runt nollan.


Just denna resa fanns en detalj till:
Kvällen före avfart körde jag fram bilen från p plats till laddplats. I samband med detta värmde jag också bilen och skrapade av ett 10 cm tjokt snö/ is täcke. Bilens rutor var helt torra och inga problem med dörrarna. Då det var -7 och uppehållsväder tänkte jag att det skulle klara sig. Tyvärr var det ändå massvis med is på och denna gång problem med dörrarna. Snötäcket var väl ett skydd som jag då tog bort. Samt sämre fuktförhållanden. Men 20 min tycktes inte räcka
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2511
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av NiklasTesla »

Arn skrev:
Hej på er

Nu varit på fjällresa. Påhemresan var det kall morgon -8 grader. Förvärmde 20 min på max. Hjälpteinte mycket. Det var riktigt svårt komma in i passagerardörrarna bak. Framdörrar gick ok.
Det var is på nedre delen av rutorna som var problemet. Efter rikligt med flytande isskrapa och 10 min ytterligare vätme på max kom alla in i bilen.

Sedan uppenbarade sig nästa problem, vindrutetorkarna. Först efter 1 timme lyckades jag på en bensinmack få igång dem. Rikligt med is som hindrade dem att kunna arbeta

Nästa gång tror jag minst 30 min på max men har jag möjlighet att koppla in bilen så kommer jag köra max längre t.ex 45 min.
Som nämnts tidigare. Om du väntar mycket snö så gå till servicemeny och tryck Wiper service mode innan du lämnar bilen.

Mvh
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av Bjelke »

NiklasTesla skrev:
Arn skrev:
Hej på er

Nu varit på fjällresa. Påhemresan var det kall morgon -8 grader. Förvärmde 20 min på max. Hjälpteinte mycket. Det var riktigt svårt komma in i passagerardörrarna bak. Framdörrar gick ok.
Det var is på nedre delen av rutorna som var problemet. Efter rikligt med flytande isskrapa och 10 min ytterligare vätme på max kom alla in i bilen.

Sedan uppenbarade sig nästa problem, vindrutetorkarna. Först efter 1 timme lyckades jag på en bensinmack få igång dem. Rikligt med is som hindrade dem att kunna arbeta

Nästa gång tror jag minst 30 min på max men har jag möjlighet att koppla in bilen så kommer jag köra max längre t.ex 45 min.
Som nämnts tidigare. Om du väntar mycket snö så gå till servicemeny och tryck Wiper service mode innan du lämnar bilen.

Mvh
Bästa tipset på vintern, synd bara att det är så jäkla lätt att glömma :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 897
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Bästa sätt förvärma bilen

Inlägg av Arn »

Tack för tipset om wiper. Skall absolut testas. Funkar det även vid enbart isbiödning i minusgrader utan snö?
Skriv svar